Νεώτερα (των αυθεντικών του Πέτρου) εκδοθέντα Δοξαστάρια. Εξέλιξη ή παραχάραξη;

domesticus

Lupus non curat numerum ovium

Υπάρχει πάντα σε τέτοιες ωραίες προσπάθειες ο κίνδυνος να πας στο άλλο άκρο: στην προσωπολατρία, που είναι πράγμα ξένο και στην πολιτισμική και κυρίως την εκκλησιαστική μας παράδοση.
Ελπίζω και εύχομαι να μην γίνει ποτέ αυτό.
Και καλό είναι, ειδικά σε τέτοιες ωραίες προσπάθειες, να μην κόβονται οι γέφυρες με την καλόπιστη κριτική, ούτε ο ψυχικός δεσμός με τον υπόλοιπο ψαλτικό κόσμο, τουλάχιστον τον καλόπιστο. Ο καθένας μπορεί να βελτιωθεί από τους άλλους σε αυτή τη δύσκολη ζωή.

Καλή συνέχεια στην προσπάθειά τους!

Συνάδελφε,

Ὁ συγκεκριμένος ὄμιλος ἀποφάσισε νὰ ἐξειδικεύσει τὸν σκοπό του στην ἐξυπηρέτηση ἀποκλειστικὰ καὶ μόνο τοῦ ἔργου τοῦ Πέτρου Λαμπαδαρίου Πελοποννησίου.
Κάποιοι ἄλλοι μποροῦν νὰ ἀσχοληθοῦν ἀποκλειστικὰ μὲ κάτι ἄλλο λ.χ. μὲ τὸν Μπερεκέτη ἤ τὸν Γερμανό.

Αὐτὸ δὲν εἶναι ἀρνητικὸ ἀλλὰ θέμα προτίμησης καὶ ἐπιλογῆς. Δὲν καταλαβαίνω τὴν ὑπόμνηση περὶ ἄκρων καὶ προσωπολατρείας. Δὲν τὸν ἔχουν ἁγιοποιήσει τὸν Πέτρο, ἁπλὰ ἐκφράζουν τὴν προσωπική τους προτίμηση στίς συνθέσεις του. Τὴν προσωπολατρεία δὲν τὴν ἀντιλαμβάνομαι οὕτε αἰσθάνομαι κάποιο ἰδιαίτερο κίνητρο.

Στὸ διαδίκτυο εἶνια κάτι πολὺ συνηθισμένο κάποιοι ποὺ ἔχουν κάτι κοινὸ να φτιάχνουν ἕνα blog καὶ νὰ έκφράζουν αὐτὸ ποὺ τοὺς ἀρέσει καὶ πιθανῶς νὰ ἀρέσει καὶ σὲ ἄλλους. Δὲν νομίζω πὼς αὐτὸ ἐκφράζει κάτι παραπάνω πέραν τοῦ κοινοῦ ἐνδιαφέροντος.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Καμία αντίρρηση. Είπα ότι καλώς κάνουν ό,τι κάνουν.
Κι εγώ μια ευχή εξέφρασα. Όπως και την ελπίδα να μην κοπούν οι γέφυρες με την κριτική και την υπόλοιπη ψαλτοσύνη. Πού το κακό;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Καμία αντίρρηση. Είπα ότι καλώς κάνουν ό,τι κάνουν.
Κι εγώ μια ευχή εξέφρασα. Όπως και την ελπίδα να μην κοπούν οι γέφυρες με την κριτική και την υπόλοιπη ψαλτοσύνη. Πού το κακό;

Ἡ διατύπωσή σου ὑπονοεῖ πὼς ἐλλοχεύει κίνδυνος στὴν στόχευση τοῦ ΟΦΕΛΠ καὶ ἄρα εὔχεσαι νὰ μὴν συμβεῖ αὐτὸ ποὺ ἀναφέρεις.

Ἐγώ πιστεύω πὼς δὲν ἐλλοχεύει τίποτε ἀπολύτως καὶ ἡ μόνη εὐχή μου εἶναι νὰ συνεχίσουν ὡς ἔχει καὶ μακάρι νὰ δημιουργηθοῦν κι ἄλλα ἐξειδικευμένα blog ὅπου καταξιωμένοι ψάλτες φωνητικὰ καὶ γνῶστες τοῦ παραδοσιακοῦ μέλους νὰ ἀνεβάζουν ἠχογραφήσεις ἄλλων συνθετῶν ὥστε καὶ οἱ ὑπόλοιποι εἴτε νὰ μάθουμε εἴτε καὶ νὰ διορθωθοῦμε.

Ἑκτὸς φυσικὰ ἀπὸ ὅσους ἔχουν ἀντιγράψει σὲ ἀναλυτικὴ φυσικὰ γραφὴ μέχρι καὶ τὸ ... φτάρνισμα τοῦ δασκάλου τους:D καὶ δὲν ἔχουν ἀνάγκη ἀπὸ διόρθωση.:rolleyes:
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ἡ διατύπωσή σου ὑπονοεῖ πὼς ἐλλοχεύει κίνδυνος στὴν στόχευση τοῦ ΟΦΕΛΠ καὶ ἄρα εὔχεσαι νὰ μὴν συμβεῖ αὐτὸ ποὺ ἀναφέρεις.
Είναι αλήθεια ότι αυτό υπονοεί, αλλά είναι η άποψή μου. Σέβομαι τη δική σου άποψή σου ότι τέτοιος κίνδυνος δεν υπάρχει.
Επίσης, είναι αλήθεια ότι κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει ως τώρα και ότι μέχρι τώρα έχω ωφεληθεί αρκετά, όπως και πολλοί άλλοι.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής

Ἡ διατύπωσή σου ὑπονοεῖ πὼς ἐλλοχεύει κίνδυνος στὴν στόχευση τοῦ ΟΦΕΛΠ καὶ ἄρα εὔχεσαι νὰ μὴν συμβεῖ αὐτὸ ποὺ ἀναφέρεις....

Ο κίνδυνος ελλοχεύει, όχι όμως στην στόχευση αλλά στις αδυναμίες των ανθρώπων που στοχεύουν επαινετούς κατά τα άλλα στόχους.

.... Δὲν καταλαβαίνω τὴν ὑπόμνηση περὶ ἄκρων καὶ προσωπολατρείας. Δὲν τὸν ἔχουν ἁγιοποιήσει τὸν Πέτρο, ἁπλὰ ἐκφράζουν τὴν προσωπική τους προτίμηση στίς συνθέσεις του. Τὴν προσωπολατρεία δὲν τὴν ἀντιλαμβάνομαι οὕτε αἰσθάνομαι κάποιο ἰδιαίτερο κίνητρο....

Υπάρχουν ήδη δείγματα γραφής τέτοιου είδους. Γι 'αυτό και γίνεται αυτή η συζήτηση. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... είναι σημαντικό να υπάρχει ένα ρεύμα ανάσχεσης της χωρίς μέτρο, αρχές και ταυτότητα μελοποιϊας, που πλημμυρίζει τον χώρο μας ....

Άκουσα πριν από λίγο το δοξαστικό των αίνων της Κυριακής του Ασώτου, από εδώ. Δεν θα μείνω στον ερμηνευτή. Η αξία του είναι γνωστή και δεν πρόκειται εγώ να την αμφισβητήσω. Θα εστιάσω όμως στην σύνθεση. Είναι φανερό ότι βασίζεται στο κείμενο από τον Καραμάνη, το οποίο το τραβά και λίγο παραπέρα από εκεί που ήταν ήδη τραβηγμένο. Δεν ξέρω πως να το χαρακτηρίσω με κόσμιο τρόπο, αλλά η σύνθεση αυτή δεν είναι ούτε για τα πανηγύρια. Είναι επιεικώς απαράδεκτη. Είναι ένα εξάμβλωμα που καμουφλάρεται ως δοξαστικό του πλ.β΄. Και αυτό έχουμε να προβάλλουμε ως εκκλησιαστική μελοποιία; Αν αυτό είναι βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική, τότε καλύτερα να πάω να κάψω τα βιβλία μου.
 
Ένα ενδιαφέρον άρθρο του ΟΦΕΛΠ σχετικά με το Δοξαστάριο του Πέτρου και τις επανεκδόσεις του Δοξασταρίου.
Το αντιγράφω και εδώ:
"Οποιος ξέρει ή μάθει να ψάλλει σωστά,θέτοντας το αυθεντικόΔοξαστάριο του Διδασκάλου στο αναλόγιό του,εκπληροί αυτό γιά το οποίο κλήθηκε να "διακονεί" στο στασίδι του".
ΟΦΕΛΠ

"Αυθεντικό" σύμφωνα με ένα οποιοδήποτε λεξικό υποδηλώνει "αυτό που δημιουργήθηκε πράγματι από τον ίδιο τον κατονομαζόμενο ως δημιουργό του και δεν αποτελεί αντίγραφο".
Επομένως, το αυθεντικό δοξαστάριο του Πέτρου, αυτό που γράφτηκε από τον ίδιο δηλαδή, γράφτηκε στη γραφή του και όχι στη νέα.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Άκουσα πριν από λίγο το δοξαστικό των αίνων της Κυριακής του Ασώτου, από εδώ. Δεν θα μείνω στον ερμηνευτή. Η αξία του είναι γνωστή και δεν πρόκειται εγώ να την αμφισβητήσω. Θα εστιάσω όμως στην σύνθεση. Είναι φανερό ότι βασίζεται στο κείμενο από τον Καραμάνη, το οποίο το τραβά και λίγο παραπέρα από εκεί που ήταν ήδη τραβηγμένο. Δεν ξέρω πως να το χαρακτηρίσω με κόσμιο τρόπο, αλλά η σύνθεση αυτή δεν είναι ούτε για τα πανηγύρια. Είναι επιεικώς απαράδεκτη. Είναι ένα εξάμβλωμα που καμουφλάρεται ως δοξαστικό του πλ.β΄. Και αυτό έχουμε να προβάλλουμε ως εκκλησιαστική μελοποιία; Αν αυτό είναι βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική, τότε καλύτερα να πάω να κάψω τα βιβλία μου.

Δυστυχώς, κ. Νεοκλή, είναι ένα από τα πολλά δείγματα "μουσικής κακοποίησης", για τα οποία πολλάκις, έχω αναφερθεί και γίνομαι "ο μονότονος, ο κακός, ο υπερβολικός, ο γραφικός της Ιεροψαλτικής παρέας", που λέω τα ίδια & τα ίδια...................................................................
Σίγουρα δεν είναι έτσι όλες οι συνθέσεις της Ν. Μελοποίιας.
Υπάρχουν, όμως αρκετές αυθαιρεσίες.
Ας λειτουργούμε, όπως οι μέλισσες, επιλέγοντας με παραδοσιακούς κανόνες & κριτήρια τα νεώτερα δημιουργήματα.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Θα εστιάσω όμως στην σύνθεση. Είναι φανερό ότι βασίζεται στο κείμενο από τον Καραμάνη, το οποίο το τραβά και λίγο παραπέρα από εκεί που ήταν ήδη τραβηγμένο. Δεν ξέρω πως να το χαρακτηρίσω με κόσμιο τρόπο, αλλά η σύνθεση αυτή δεν είναι ούτε για τα πανηγύρια. Είναι επιεικώς απαράδεκτη. Είναι ένα εξάμβλωμα που καμουφλάρεται ως δοξαστικό του πλ.β΄. Και αυτό έχουμε να προβάλλουμε ως εκκλησιαστική μελοποιία; Αν αυτό είναι βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική, τότε καλύτερα να πάω να κάψω τα βιβλία μου.
Αναφέρονται στη σύνθεση του Καραμάνη οι ασυνήθιστες (για σένα) εκφράσεις αυτές, Νεοκλή, ή σε αυτό που ακούς; Ρωτάω γιατί η εν λόγω ερμηνεία αλλάζει αρκετά τη φυσιογνωμία και φιλοσοφία της αρχικής σύνθεσης (έλλειψη χρόνου, αλλαγές τοποθέτησης της φωνής λόγω κόπωσης, αλλαγές μουσικές, όπως χρήση πλ. β στο κομβικό σημείο "αναστάς" κ.ά.).
Καλύτερη εικόνα για την αυθεντική σύνθεση προέρχεται από τον ίδιο τον Καραμάνη (συνημμένο) -αλλά και πάλι, κρίνω, σε μια κουρασμένη και σε μεγάλη ηλικία ερμηνεία, που δεν αποδίδει πλήρως κάποια σημεία.
 

Attachments

  • ΠΑΤΕΡ ΑΓΑΘΕ.mp3
    7.3 MB · Views: 19

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Αναφέρονται στη σύνθεση του Καραμάνη οι ασυνήθιστες (για σένα) εκφράσεις αυτές, Νεοκλή, ή σε αυτό που ακούς; ....

Προφανώς και αναφέρομαι σ' αυτό που ακούω.
Ασυνήθιστες (οι εκγράσεις) μπορεί να είναι, γιατί δεν μπορώ κάθε φορά που ακούω κάτι τέτοιο να το κάνω και θέμα. Αλλά τώρα ήταν πρόσφατη και η σχετική συζήτηση.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ο κίνδυνος ελλοχεύει, όχι όμως στην στόχευση αλλά στις αδυναμίες των ανθρώπων που στοχεύουν επαινετούς κατά τα άλλα στόχους.



Υπάρχουν ήδη δείγματα γραφής τέτοιου είδους. Γι 'αυτό και γίνεται αυτή η συζήτηση. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά.

Εγώ περιέγραψα τὴν στόχευση γιατὶ ἀποτελεῖ ἀντικειμενικὸ στοιχεῖο, χωρὶς ἀμφισβήτηση..
Ἀντίθετα, οἱ ἀδυναμίες ποὺ ἀναφέρεις εἶναι ὑποκειμενικὴ κρίση, μπορεῖ νὰ ὑπάρχουν μπορεῖ καὶ ὄχι, ἐξαρτᾶται τὶ ἔχει ὁ καθείς στὸ μυαλό του καὶ τὶ προσδοκᾶ ἀπὸ μιὰ ἐθελοντικὴ προσπάθεια.

Ἐπίσης, δὲν καταλαβαίνω τελικὰ τὸ λόγο τῶν ἀρνητικῶν σχολίων. Ἡ ἀποκλειστικότητα στὴ θεματολογία τοῦ ΟΦΕΛΠ δεδομένη εἶναι ἀπὸ τὴν ἴδρυσή του καὶ εἶναι γνωστὴ σὲ ὅλους. Οἱ ἄνθρωποι ἀσχολοῦνται ΜΟΝΟ μὲ τὸν Πέτρο, ἀνεβάζουν ἠχογραφήσεις ΜΟΝΟ τῶν ἔργων του κὰι συζητοῦν περὶ αὐτόν.

Λοιπὸν ποιὸ τὸ πρόβλημα; Εἶνια συνεπεῖς σ' αὐτὸ ποὺ ὑποστηρίζουν καὶ τὸ προβάλλουν στὸν ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ἰστοχῶρο χωρὶς νὰ ἐνοχλοῦνε. Οἱ ἠχογραφήσεις τους εἶνια κατὰ βάσιν παραδοσιακὲς καὶ ἀπὸ καλοὺς ψάλτες καὶ μάλιστα σὲ μαθήματα τοῦ Πέτρου ποὺ οἱ περισσότεροι φαντάζομαι ψάλλουμε λίγο ἤ πολὺ, ἐπομένως ἀπευθύνονται καὶ βοηθοῦν τὸν μέσο ψάλτη. Τὰ σχόλιά τους εἶναι πολὺ σύντομα χωρὶς νὰ ἐπιζητοῦν ἔπαινο γιὰ τὶς γνώσεις τους, ἁπλὰ προβάλλουν τὸ σημαντικότατο καὶ πάντοτε ἐπίκαιρο ἔργο τοῦ Πέτρου ποὺ τόσο θαυμάζουν εἴτε μᾶς ἀρέσει εἴτε ὄχι..

Ἄλλωστε ὑπάρχουν κι ἄλλα blog μὲ μεγαλύτερη ποικιλία στη θεματολογία τους ποὺ μπορεῖ ἄνετα κανεὶς νὰ παρακολουθήσει. Προσωπικὰ ἐπειδὴ μὲ ἐνδιαφέρει πολὺ ὁ Πέτρος παρακολουθῶ τὸν ΟΦΕΛΠ ἀλλὰ δὲν σχολιάζω ἀρνητικὰ τὰ ὑπόλοιπα καὶ μάλιστα τοὺς ἰδρυτές τους, καὶ μάλιστα ἄνευ λόγου καὶ αἰτίας.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
.... Ἡ ἀποκλειστικότητα στὴ θεματολογία τοῦ ΟΦΕΛΠ δεδομένη ....
Οἱ ἠχογραφήσεις τους εἶνια κατὰ βάσιν παραδοσιακὲς καὶ ἀπὸ καλοὺς ψάλτες ....
Όλα αυτά γνωστά και δεδομένα και αξιέπαινα. Αλλίμονο αν είχαμε παράπονο!
Δεν θα έχεις προσέξει όμως αυτά στα οποία αναφέρομαι, για να διαπιστώσεις ότι κάποια αρνητικά σχόλια δεν είναι
.... ἄνευ λόγου καὶ αἰτίας.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Όλα αυτά γνωστά και δεδομένα και αξιέπαινα. Αλλίμονο αν είχαμε παράπονο!
Δεν θα έχεις προσέξει όμως αυτά στα οποία αναφέρομαι, για να διαπιστώσεις ότι κάποια αρνητικά σχόλια δεν είναι

Δὲν εἶμαι τυφλός ...

Λόγω ὅμως τοῦ μονοπωλίου στὸ θεματολόγιο τοῦ ΟΦΕΛΠ τὰ θεωρῶ ἄνευ σημασίας ἤ τὰ σχολιάζω αὐτόνομα ὅταν συμβαίνουν, ὅπως καὶ ἔκανα στὸ παρελθόν καὶ ἔτσι πρέπει νὰ γίνεται ὥστε καὶ οἱ δεκτες τῶν σχολίων νὰ διορθώνονται καὶ νὰ μὴν βλέπουν ὑστεροβουλία στὴν κατὰ καιρὸν κριτική.

Δὲν τὰ κρατάω ὥστε νὰ έκφέρω ἀρνητικὴ κρίση συλλήβδην καὶ σὲ χρόνο ἀνύποπτο χαρακτηρίζοντας καὶ συνολικὰ τὴν στόχευσή του ὡς προβληματικὴ.

Οὕτε ἔχω προσέξει γιὰ «ἄλλα» ἀνάλογης μορφῆς blog νὰ γίνονται παρομοιες διιαπιστώσεις μολονότι ἀρκετὲς ἠχογραφήσεις ἀσχολοῦνται μὲ συγκεκριμένα καὶ μόνο ἄτομα μέχρις σημείου «ἁπορίας».:rolleyes:

Δὲν εἶμαι καθόλου τυφλός ...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
...Δὲν τὰ κρατάω ὥστε νὰ έκφέρω ἀρνητικὴ κρίση συλλήβδην καὶ σὲ χρόνο ἀνύποπτο χαρακτηρίζοντας καὶ συνολικὰ τὴν στόχευσή του ὡς προβληματικὴ. ...

Μα ποιος το είπε/έγραψε αυτό;
Ίσως πάλι δεν βλέπω εγώ!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μα ποιος το είπε/έγραψε αυτό;
Ίσως πάλι δεν βλέπω εγώ!

Διαφαίνεται ἀπὸ ὅλα τὰ προηγούμενα μνμ. Εὐθέως δὲν τὸ ἔγραψες βέβαια ἀλλὰ αὐτὸ κατάλαβα σὲ συνδυασμὸ μὲ τὰ μνμ τοῦ ἄλλου συναδέλφου.

Δὲν εἶναι κακὴ ἡ κρίση, ἁπλῶς διαπιστώνω τὴν διαφορὰ μας στὴν σημασία τῆς βαρύτητας ὁρισμένων σχολίων.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Διαφαίνεται ἀπὸ ὅλα τὰ προηγούμενα μνμ. ....

Ξαναδιάβασα λοιπόν το θέμα από την αρχή. Δεν υπάρχει ούτε ένα μήνυμα που να γράφει ο,τιδήποτε αρνητικό για την προσπάθεια του ΟΦΕΛΠ στην ανάδειξη αποκλειστικά του έργου του Πέτρου Π. Αντίθετα υπάρχουν πολλές ενστάσεις έωσ και έντονα αρνητική αντιμετώπιση σχολίων ακραίων και διχαστικών είτε ανωνύμως στο δικό τους μπλογκ, είτε εδώ από επώνυμος μέλος του φόρουμ και του μπλογκ. Να μη συσκοτίζουμε τα γεγονότα. Τα γραπτά υπάρχουν.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ξαναδιάβασα λοιπόν το θέμα από την αρχή. Δεν υπάρχει ούτε ένα μήνυμα που να γράφει ο,τιδήποτε αρνητικό για την προσπάθεια του ΟΦΕΛΠ στην ανάδειξη αποκλειστικά του έργου του Πέτρου Π. Αντίθετα υπάρχουν πολλές ενστάσεις έωσ και έντονα αρνητική αντιμετώπιση σχολίων ακραίων και διχαστικών είτε ανωνύμως στο δικό τους μπλογκ, είτε εδώ από επώνυμος μέλος του φόρουμ και του μπλογκ. Να μη συσκοτίζουμε τα γεγονότα. Τα γραπτά υπάρχουν.

ΟΚ. Δὲν ἐπιθυμῶ νὰ συνεχίσω, δὲν ὑπάρχει νομίζω λόγος.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Ξαναδιάβασα λοιπόν το θέμα από την αρχή. Δεν υπάρχει ούτε ένα μήνυμα που να γράφει ο,τιδήποτε αρνητικό για την προσπάθεια του ΟΦΕΛΠ στην ανάδειξη αποκλειστικά του έργου του Πέτρου Π. Αντίθετα υπάρχουν πολλές ενστάσεις έωσ και έντονα αρνητική αντιμετώπιση σχολίων ακραίων και διχαστικών είτε ανωνύμως στο δικό τους μπλογκ, είτε εδώ από επώνυμος μέλος του φόρουμ και του μπλογκ. Να μη συσκοτίζουμε τα γεγονότα. Τα γραπτά υπάρχουν.

Κυριε Νεοκλη , φιλε Γιωργο Μ. πριν λιγα λεπτα ακουσα το περιφημο δοξαστικο ''Πατερ αγαθε..'' πρωτα απο το Δασκαλουδη και μετα απο τον αειμνηστο Καραμανη. Πηρα το Τριωδιο του Καραμανη και τα ακουσα ξανα κοιτωντας το Κειμενο. Ο αειμνηστος το ερμηνευει με την ψυχη του και λογω του ταλεντου του βαζει και καποιες διαφορετικες θεσεις , το συνηθιζε και πολλες τις εχει γραμμενες στο κειμενο . ΣΥγκινηθηκα πολυ , φιλε Γιωργο..........!! Ο Δσκαλουδης , το καυχημα της Λαρισας , το εκτελει με το δικο του στυλ , δεν ξεφευγει πολυ απο το κειμενο , αλλα η διαφορα εγκειται στον τροπο ερμηνειας. Ο Δσκαλος ΨΑΛΛΕΙ !! , Ο Μαθητης του απεχει πολυ ... [ Αν ημουν στη Λαρισα θα με εδερναν.. ] τον εχουν ειδωλοποιησει..!! Φωνη τεραστια , τεχνιτης , τον ακουσα στη Σπαρτη να μας τραγουδαει .. το κατι αλλο !!! Αν γινοταν τραγουδιστης δημοτικων ασματων , θα ηταν ο πρωτος. Ο Καραμανης πολλες φορες του εκανε παρατηρησεις , το ξερω απο θετικη πηγη.. Συμπερασμα δικο μου. Ο Καραμανης προχωρησε πιο περα απο τον Πριγγο , χαρισματικος , μεγαλοπρεπης σε ο, τι ψαλλει , δημιουργησε δικη του σχολη , πηρε πολλα απο τον Πριγγο , τον οποιο θεωρουσε κορυφαιον !!!! Λιγοι μπορουν να εκτελεσουν Καραμανη.... Πρσωπικα νεος οντας εψαλλα απο τα βιβλια του με θρησκ. προσηλωση. Με κουρασαν οι δυσκολες θεσεις και ψαλλω , κανοντας εκλογη [ ο ορος του ΡΑΙΔΕΣΤΗΝΟΥ ] θεσεων, δημιουργωντας απλα Κειμενα δοκιμασμενα στην Πραξη , πολλα χρονια . Πολλα εχω ανεβασει στο ΦΟΡΟΥΜ , και το εν λογω Δοξαστικον . Πιστευω οτι η διαφορα των Μεγαλων , φαινεται και στα απλα , κλασσικα Μαθηματα . Γι αυτο ΜΥΗΣΙΣ και οχι ΜΙΜΗΣΙΣ, οπως γραφει συχνα ο φιλος Γιωργος Μ. ΒΑΣ. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Πάνω στο θέμα του πρώτου μηνύματος.
Ο ΟΦΕΛΠ εκφράζει με τον δικό του ένθεο ζήλο και ενθουσιασμό την άποψή του για την αξία αφενός του έργου του Πέτρου, αφετέρου το πως παρουσιάστηκε μεταγενέστερα η γενικότερη κίνηση που ξεκίνησε με τον Δανιήλ για την καταγραφή του λεγομένου νέου στιχηραρίου.
Υπάρχουν όμως και κάποια γεγονότα. Όπως ανέφερε και ο Νικόλαος σε προηγούμενο μήνυμα, αυτό που είτε ως καταγραφή είτε ως προσωπική έμπνευση κατέγραψε ο Πέτρος, το κατέγραψε στην δική του μουσική γραφή και (πιθανολογώ) αυτή η γραφή θα κατέγραφε με την μεγαλύτερη δυνατή πιστότητα αυτό που ήθελε να μείνει. Όποιος κάνει έστω και μία επιδερμική μελέτη πάνω στους κώδικες εκείνους, θα δει ότι στις εξηγήσεις των δύο εκ των τριών διδασκάλων απλά κάποιοι χαρακτήρες αφαιρέθηκαν. Δεν μιλάω για αντικατάσταση, αλλά για αφαίρεση. Δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα τον ρόλο και την σημασία των σημαδιών αυτών στην προφορά του μέλους, αλλά η αφαίρεσή τους είναι κάτι οφθαλμοφανές και αυταπόδεικτο. Η ιστορία αναφέρει ότι το μέλος δεν χάθηκε (την εποχή της μετατροπής τουλάχιστον), κάτι μάλλον εύκολο να το υποθέσει κανείς, εφόσον τα της παλαιάς γραφής ήταν φρέσκα και οπτικά και ακουστικά. Από αυτό το σημείο και μετά, ερχόμαστε στην άλλη πλευρά.
Αυτό που διέσωσε η προφορική παράδοση είναι απολύτως σίγουρο ότι δεν έχει μία και συγκεκριμένη μορφή, ακριβώς επειδή η μεταφορά έγινε προφορικώς. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος για τον οποίο βγήκαν οι μετέπειτα εκδόσεις. Ο καθένας κατέγραφε την δική του ερμηνεία της ψαλτικής παράδοσης, είτε την προσωπική, είτε αυτήν που επικρατούσε στην εποχή του. Είναι ορθή η κάθε καταγραφή; Δεν είναι; Μπορεί να το βεβαιώσει κανείς; Το μόνο που μπορεί να βεβαιώσει κάποιος, είναι ότι οι πιο ειδικοί στην μεταφορά από την παλαιά στη νέα γραφή είναι οι εισηγητές της. Αφενός μπορεί να πει κανείς ότι η γνησιότητα έγκειται στη συγκεκριμένη περίπτωση στο Γρηγόριο, αφετέρου όμως δεν μπορούμε να διαγράψουμε το γεγονός της πρώτης παραγράφου. Ο Γρηγόριος μπορούσε να ψάλλει και αυτά που εξήγησε, αλλά και αυτά που αφαίρεσε, εμείς από που θα τα ψάλλουμε; Από την προφορική παράδοση θα πει κάποιος. Και ποια απ' όλες είναι πιο ακριβής με το παρελθόν; Από τότε που έχουμε ακούσματα από τον Πατριαρχικό Ναό, τα ακούσματα απέχουν μεταξύ τους παρασάγγας και σε ερμηνευτικές λεπτομέρειες, αλλά και σε βασικά στοιχεία. Π.χ. ακούω Μεγάλη Εβδομάδα με Πρίγγο-Στανίτσα, μετά με Στανίτσα-Δανιηλίδη και υπάρχουν διαφορές ακόμη και στους φθόγγους ατελών καταλήξεων. 10-15 χρόνια να μείνει κάποιος σε μία θέση δεν δημιουργείται μία παράδοση;
Όταν όλο αυτό καταγράφεται, είναι απολύτως φυσιολογικό να υπάρξουν αντιδράσεις. Στο ερώτημα του θέματος, θεωρώ ότι όταν κάτι εξελίσσεται με την λογική του χαλασμένου τηλεφώνου δεν εξελίσσεται, αλλά μοιραία μεταλλάσσεται. Μάλλον η προσωπική μου απάντηση θα έμενε σε αυτή την λέξη. Εάν επιλέγουμε πολύ αυστηρά τα ακούσματα και τις συνθέσεις των ακουσμάτων μας, πιθανόν να μπορέσουμε να μπούμε υποσυνείδητα στο πνεύμα που θα ήθελε να μεταφέρει ο Πέτρος και να τον προσεγγίσουμε όσο γίνεται πιο πιστά από την γραφή, μιας και η εξέλιξή της τελευταίας μας έκανε σήμερα περισσότερο να διαφωνούμε, παρά να γεφυρώνουμε τα μεταξύ μας χάσματα.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Χρειάζεται πολλή μελέτη το μεστό μήνυμά σου, Χρήστο, για να μπορεί κάποιος να πάρει θέση, το μόνο που έχω να πω είναι ότι η παρέμβασή σου στη δεδομένη στιγμή είναι καλή, γιατί το θέμα πρέπει επιτέλους να ξεκολλήσει από τον ΟΦΕΛΠ και να πάει στην ουσία.
Πέτρος, δοξαστάρια, εξέλιξη, παραχάραξη κ.λπ. δεν σημαίνει μόνο ΟΦΕΛΠ, και κάτι τέτοιο απλώς θα δημιουργούσε προσωπικές αντιδικίες (όπως και έκανε, δυστυχώς) και θα δυσκόλευε την ελεύθερη έκφραση άποψης.

Αν η δική μου αναφορά στο μήνυμα αυτό (που ξανατονίζω, αν έχει κάποιο νόημα, ότι είναι περισσότερο θετική παρά αρνητική και το τόνισα και με bold) ήταν η αιτία για το "μπατάρισμα" του θέματος, ζητώ ειλικρινά συγγνώμη από τον ΟΦΕΛΠ και προσωπικά από τον κ. Τζανάκο, τον οποίο εκτιμώ.

Από κει και πέρα, ας βοηθήσουμε όλοι προς αυτήν την κατεύθυνση, της ουσίας.
 
Top