Νεκταρίου Θάνου, Τό «πρόβλημα» τῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς.

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἕνα ἄρθρο τοῦ κ. Νεκταρίου Ν. Θάνου, Πρωτοψάλτου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νικοπόλεως, ἔχει δημοσιευθεῖ στό περιοδικό ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ (ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2008) μέ τίτλο, Τό «πρόβλημα» τῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς.
Μπορεῖτε νά τό ἀναγνώσετε ἀπό ἐδῶ στή σελ. 10 τοῦ pdf.


 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Εξαιρετικός και πολύ εύστοχος.
Από δε τις επισημάνσεις των λανθασμένων ενεργειών, προκύπτουν και η αντίστοιχη ορθή στάση μας.
Συγχαρητήρια, και όσο μπορεί ο καθένας να μεταφέρουμε από τη θεωρία στην πράξη αυτά που πρέπει.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Παρότι συμφωνώ με το γενικό πνεύμα του άρθρου, δεν καταλαβαίνω από πού προκύπτει ο ορισμός του «εκκλησιαστικού μέλους» σαν κάτι απλό, που αναδεικνύει το λόγο κτλ. σε αντιπαράθεση με το περίπλοκο κτλ. εξωτερικό μέλος.

Υπάρχουν εξωτερικά μέλη (πχ δημοτικά τραγούδια, κάλαντα, ρεμπέτικα κτλ) που δεν είναι περίπλοκες μελωδίες και σκοπό δεν έχουν αποκλειστικά να τέρψουν την ακοή και αναδεικνύουν το λόγο χωρίς πρόβλημα.

Υπάρχουν και αναρίθμητα αργά εκκλησιαστικά μέλη (όλες (;) οι μεταγραφές των Βυζαντινών ψαλτών, τα αργά ανοιξαντάρια, το αργό "Τη Υπερμάχω" κτλ.) που η μουσική προηγείται του λόγου.

Είχα γράψει και ένα σχόλιο στα Αγγλικά σχετικά παλαιότερα Music for the text or text for the music?.

Ίσως όμως δεν κατάλαβα καλά τί εννοεί ο Νεκτάριος εκεί.
 

nektariosthanos

Μέλος
Χρησιμοποίησα την έννοια "απλό" για το παραδοσιακό μέλος, έχοντας υπόψη μου τις σαφείς και συγκεκριμένες μουσικές φράσεις-θέσεις στις οποίες βασίζονται οι παραδοσιακές συνθέσεις. Βέβαια, πολλές φορές όταν γράφουμε κάτι, χρησιμοποιούμε όρους που εκφράζουν την πεποίθηση ή ακόμα και την οπτική γωνία από την οποία "βλέπουμε" το θέμα. Η αλήθεια είναι ότι προτιμώ να ψάλω τέτοια "απλά" κομμάτια που αβίαστα εκτελούνται, παρά να "αγωνίζομαι" να καταλάβω τι θέλει να "πει" ο συνθέτης με τα χ ή ψ περίτεχνα γυρίσματά του...

Υ.Γ. Ακολουθεί (ίσως άργησε λίγο...) και το β΄ μέρος του άρθρου.
 
Last edited:

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Νεκτάριε,

Θα μου επιτρέψεις για μεγαλύτερη ευκολία να ανεβάσω το άρθρο σου ως αυτόνομο αρχείο.

Ευχαριστώ
Ε.
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.

Ἕνα ἄρθρο τοῦ κ. Νεκταρίου Ν. Θάνου, Πρωτοψάλτου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νικοπόλεως, ἔχει δημοσιευθεῖ στό περιοδικό ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ (ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2008) μέ τίτλο, Τό «πρόβλημα» τῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς.
Μπορεῖτε νά τό ἀναγνώσετε ἀπό ἐδῶ στή σελ. 10 τοῦ pdf.




Γιατι καποια θεματα διακοπτωνται και δεν υπαρχει η συνεχεια τους ; Εκτος και αν κατι σεν κανω καλα .
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γιατι καποια θεματα διακοπτωνται και δεν υπαρχει η συνεχεια τους ; Εκτος και αν κατι σεν κανω καλα .
Ἀπό ποῦ βλέπετε;
Δέστε αὐτό τοῦ Εὐθύμη. Αὐτό εἶναι ὅλο. Ἄν δέ κάνετε τοῦ Εὐθύμη 100% zoom θά τό δεῖτε σέ δύο σελίδες ἡ μία δίπλα στήν ἄλλη.


 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Γιατι καποια θεματα διακοπτωνται και δεν υπαρχει η συνεχεια τους ; Εκτος και αν κατι σεν κανω καλα .

Όχι, το άρθρο είναι πολύ καλά δομημένο και με συνέχεια, μάλλον κ.Βαγγέλη κάτι δε θα κάνατε καλά.

Συμφωνείτε με αυτά που γράφει; Νομίζω λίγο πολύ όλοι θα συμφωνήσουμε, το πρόβλημα είναι ότι η γραμμή μεταξύ "απλού και ιεροπρεπούς μέλους" και "αμανέ" δεν είναι χαραγμένη σε όλους στο ίδιο σημείο.

Ως προς το χρόνο καλά τα λέτε κ. Θάνε, καλό είναι να υπάρχει συννενόηση ψάλτη-ιερέα ως προς το χρόνο λήξης της ακολουθίας κ να τηρούνται οι χρονικές αγωγές των μαθημάτων, οπότε κανένα άγχος. Σχετικά με την άρθρωση κ πάλι συμφωνώ, απλά επιτρέψτε μου να παρατηρήσω ότι το "κακώς μιμούμενο" Πατριαρχικό ύφος είναι που δημιουργεί προβλήματα, πιστεύω αυτό ακριβώς εννοείτε.
Θεωρώ υποδειγματικές σε χρονική αγωγή και "ροή" τις ακολουθίες του Πατριαρχικού ναού. Καταφέρνουν να ψάλλουν ακόμα και αργά μαθήματα χωρίς να βγούν εκτός χρόνου ή να αργήσουν.

Τέλος δεν έχω σκοπό να κρίνω το άρθρο σας, δεν είναι αυτή η δουλειά μου εξάλλου, έγραψα τα παραπάνω για να ξεκινήσει συζήτηση.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Ἀπό ποῦ βλέπετε;
Δέστε αὐτό τοῦ Εὐθύμη. Αὐτό εἶναι ὅλο. Ἄν δέ κάνετε τοῦ Εὐθύμη 100% zoom θά τό δεῖτε σέ δύο σελίδες ἡ μία δίπλα στήν ἄλλη.

Όχι, το άρθρο είναι πολύ καλά δομημένο και με συνέχεια, μάλλον κ.Βαγγέλη κάτι δε θα κάνατε καλά. QUOTE]

ΟΚ το ειδα τελικα . Ευχαριστω .
 
P

ptz

Guest
Χρησιμοποίησα την έννοια "απλό" για το παραδοσιακό μέλος, έχοντας υπόψη μου τις σαφείς και συγκεκριμένες μουσικές φράσεις-θέσεις στις οποίες βασίζονται οι παραδοσιακές συνθέσεις. Βέβαια, πολλές φορές όταν γράφουμε κάτι, χρησιμοποιούμε όρους που εκφράζουν την πεποίθηση ή ακόμα και την οπτική γωνία από την οποία "βλέπουμε" το θέμα. Η αλήθεια είναι ότι προτιμώ να ψάλω τέτοια "απλά" κομμάτια που αβίαστα εκτελούνται, παρά να "αγωνίζομαι" να καταλάβω τι θέλει να "πει" ο συνθέτης με τα χ ή ψ περίτεχνα γυρίσματά του...

Υ.Γ. Ακολουθεί (ίσως άργησε λίγο...) και το β΄ μέρος του άρθρου.

-Καπως καθυστερημενα το διαβασα το αρθρο σας,αγαπητε συναδελφε,αλλα κάλιο αργα παρά ποτέ. Βέβαια συμφωνώ απολύτως σε όλα όσα με ωραία Ελληνικά,γράψατε.Θέλω να προσθέσω και κάτι ακόμα.Από τον Ιάκωβο Ναυπλιώτη και δώθε-που έχουμε ηχητικά ντοκουμέντα,αλλα-κυρίως γραπτά[βιβλία-χειρόγραφα κλπ]πόσοι από τους ''θεοποιημένους'' περιώνυμους αστέρες της ψαλτικής,σεβάστηκαν τις επώνυμες συνθέσεις κορυφαίων μελουργών[π.χ Μπερικέτη-Πέτρου-Ιακώβου-Φωκαέως κ.α]τόσο στα ανευ ουδεμίας εγκρίσεως από κανέναν, ''βιβλία'' τους, όσο και στις ''εκτελέσεις''των?Ελάχιστοι.Οι πλείστοι κατακρεούργησαν επώνυμα μέλη με το πρόσχημα ''καλωπισθέν-διασκευασθέν-κατ'εκτέλεσιν''κλπ. -Σκεφθείτε τον Ριχτερ 'η τον Μενουχιν ή τον δικό μας τον Καβάκο,να πάει στο μέγαρο και να παίξει π.χ Μότσαρτ κατά διασκευήν του.Μάλλον ελλείπουν από τους περισσοτέρους από μας-υπηρέτας... της Θείας τέχνης και του αναλογίου-τρία βασικά γιά λογιους μουσικούς είδη:ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΣΜΟΣ-ΑΥΤΟΣΕΒΑΣΜΟΣ.Σας ευχαριστώ και σας χαιρετώ.
 
Top