[Ψάχνω] Ναό να ηρεμήσω ....

tb---

τσοπάνης
Φιλοσοφικό το θέμα, αλλά θα παρακαλούσα τους αγαπητούς ψάλτες μας, να δοκιμάσουν να βρεθούν στην θέση των πιστών, ώστε να προσεγγίζουν αλλιώς τα ζητήματα του αναλογίου και του συνολικού ηχητικού τους αποτελέσματος.

Δεν τα γενικεύω, υπάρχουν (και αρκετές θα έλεγα) εξερέσεις.
 
K

KOSTAGIOS

Guest
Φιλοσοφικό το θέμα, αλλά θα παρακαλούσα τους αγαπητούς ψάλτες μας, να δοκιμάσουν να βρεθούν στην θέση των πιστών, ώστε να προσεγγίζουν αλλιώς τα ζητήματα του αναλογίου και του συνολικού ηχητικού τους αποτελέσματος.

Δεν τα γενικεύω, υπάρχουν (και αρκετές θα έλεγα) εξερέσεις.

Συμφωνώ απολύτως και επαυξάνω: 1). Δεν είναι πίστα το αναλόγιο, ούτε ο ψάλτης είναι "Νταλάρας" ή οποιοσδήποτε αμανετζής. Ξεχάσαμε ότι εκπροσωπούμε το λαό(σε παλαιά βιβλία στη σημερινή θέση ψάλτης ή χορός υπήρχε η λέξη: "λαός" !) 2). Τη λειτουργία, αλλά και όλα τα άλλα μυστήρια και τελετές τα τελεί ο ι ε ρ ε α ς και όχι ο ψάλτης, όπως πολλοί νομίζουν!!! "...να πω το μάθημα τάδε.." κ.λπ., λέει τάχα μου ο καλός συνάδελφος... ακούστε: η μουσική δεν είναι για τη μουσική. Κάνε μια συναυλία και πες οπουδήποτε μάθημα θέλεις μουσική στην εκκλησία είναι για ψυχική ανάταση του λαού (που εκπροσωπούμε) και ημών των ιδίων. Εν πολλοίς, αμφιβάλλω και για τα δυο! Άπειρες φορές μου έχει συμβεί να λέω πιο απλά πράγματα και "πραεία τη φωνή" και να μου λένε στο τέλος: "τι μας χάρισες σήμερα!" και όταν βάζω τα "βαριά" μου και γκαρίζω σαν γάιδαρος (sorry),να αισθάνομαι απλώς αυτοϊκανοποιούμενος (ξανά sorry). μπορείς, αν είσαι καλλιτέχνης, μουσικός με αισθητική και ευαισθησία να "κάνεις και το κομμάτι σου" και να ηρεμήσεις το ακροατήριο, προσφέροντας κατάνυξη, μελωδία, ανάταση και στο τέλος-τέλος αναδεικνύοντας και την εσωτερική δύναμη και μεγαλείο της βυζαντινής μουσικής. είναι εντελώς αστείο, σήμερα με την εξέλιξη των μικροφωνικών εγκατ/σεων, κάποιος να καμώνεται ότι έχει πολλή και δυνατή φωνή! αλλού είναι το μυστικό. ας ψάξει ο καθένας να το βρει.
Με αφορμή τις παραπάνω σκέψεις. Καλή χρονιά σε όλους. με τιμή.-
 
Last edited by a moderator:

tb---

τσοπάνης
Το να υπάρχουν καλλιτεχνικές τάσεις στους ψάλτες είναι πολύ όμορφο και μακάρι όλοι να τις έχουν, στο αναλόγιο όμως ο ρόλος των ψαλτών είναι άλλος. Αυτό δυστυχώς το μπερδεύουν οι περισσότεροι και εκεί χαλάει το όλο θέμα.

Και οι παλαιότεροι διδάσκαλοι και ψάλτες ήταν καλλιτέχνες με έντεχνα μαθήματα που όμως δεν καθιερώθηκαν εντός του ναού. Υπάρχουν ένα σορό τέτοια μαθήματα στις κλασικές αλλά και στις σύγχρονες εκδόσεις. Και θυμάμαι τώρα τις προτάσεις που είχε κάνει ο ΟΦΕΛΠ για την προσπάθεια καθιέρωσης κάποιου βασικών μαθημάτων στο αναλόγιο, χωρίς να συμφωνώ απόλυτα.

Ασφαλώς το βασικότερο στοιχείο είναι ο τρόπος εκτέλεσης σε συνδυασμό και με τα υπάρχοντα τεχνικά μέσα (μικρόφωνα, συστήματα ενίσχυσης, μεγάφωνα, κτλ).
Κατ εμέ οι εργασίες αυτές πρέπει να γίνονται κατ επανάληψη και με διαφορετικές ρυθμίσεις αναλόγως των περιστάσεων. Άλλες ρυθμίσεις όταν ο ναός είναι άδειος, άλλες όταν είναι γεμάτος κτλ. Ασφαλώς θεωρώ ότι έχουν προηγηθεί σωστές μελέτες περί των ως άνω διατάξεων από εξειδικευμένους επιστήμονες και τεχνικούς. Δεν χάλασε και ο κόσμος κάποιες στιγμές να καλέσουν οι προϊστάμενοι έναν τεχνικό εν ώρα πχ Εσπερινού και Θ.Λειτουργίας ώστε να γίνουν οι κατάλληλες επισημάνσεις.

Αυτά τα ολίγα πρωί πρωί....~
 
Top