Το να υπάρχουν καλλιτεχνικές τάσεις στους ψάλτες είναι πολύ όμορφο και μακάρι όλοι να τις έχουν, στο αναλόγιο όμως ο ρόλος των ψαλτών είναι άλλος. Αυτό δυστυχώς το μπερδεύουν οι περισσότεροι και εκεί χαλάει το όλο θέμα.
Και οι παλαιότεροι διδάσκαλοι και ψάλτες ήταν καλλιτέχνες με έντεχνα μαθήματα που όμως δεν καθιερώθηκαν εντός του ναού. Υπάρχουν ένα σορό τέτοια μαθήματα στις κλασικές αλλά και στις σύγχρονες εκδόσεις. Και θυμάμαι τώρα τις προτάσεις που είχε κάνει ο ΟΦΕΛΠ για την προσπάθεια καθιέρωσης κάποιου βασικών μαθημάτων στο αναλόγιο, χωρίς να συμφωνώ απόλυτα.
Ασφαλώς το βασικότερο στοιχείο είναι ο τρόπος εκτέλεσης σε συνδυασμό και με τα υπάρχοντα τεχνικά μέσα (μικρόφωνα, συστήματα ενίσχυσης, μεγάφωνα, κτλ).
Κατ εμέ οι εργασίες αυτές πρέπει να γίνονται κατ επανάληψη και με διαφορετικές ρυθμίσεις αναλόγως των περιστάσεων. Άλλες ρυθμίσεις όταν ο ναός είναι άδειος, άλλες όταν είναι γεμάτος κτλ. Ασφαλώς θεωρώ ότι έχουν προηγηθεί σωστές μελέτες περί των ως άνω διατάξεων από εξειδικευμένους επιστήμονες και τεχνικούς. Δεν χάλασε και ο κόσμος κάποιες στιγμές να καλέσουν οι προϊστάμενοι έναν τεχνικό εν ώρα πχ Εσπερινού και Θ.Λειτουργίας ώστε να γίνουν οι κατάλληλες επισημάνσεις.
Αυτά τα ολίγα πρωί πρωί....~