1α)Οι παραπανω ειναι διαφορές ως προς το συστημα ,αλλα δεν θα μπορουσαν να θεωρηθουν και ως προς την αρμονια?
1β)Για να παει απο συστημα πενταχορδου σε διαπασων πχ μεσα σε ενα χερουβικο,δεν θα επρεπε να το δηλωσει και με φθορα(αφου αν και δεν αλλλαζει το γενος,ωστοσο αλλαζουν οι ελξεις)?
2)αν καταλαβα καλα ,ο καθε ηχος μπορει να δουλευει σε οποιοδηποτε συστημα.Μπορειτε να μας πειτε ο γ ηχος σε ποιο ανηκει (λογικα στα χερουβικα στο τετραχορδο αλλα οταν καταληγει στον ανω Νη ,ειναι πενταχορδο )?
3)γενικα πως καταλαβαινουμε το συστημα που χρησιμοποιει σε καθε στιγμη ο ηχος ,μιας και ευκολα αλλαζει απο τη μια στιγμη στην αλλη?
4)Υπαρχει περιπτωση να αλλαζει το γενος και να μην βαλει φθορα ή και αντίθετα να μην αλλαζει το γενος αλλα μονον το συστημα και για να το δειξει να βαλει φθορα?
Ευχαριστω πολυ.
1α) Φυσικά και αλλοιώνεται και η αρμονία, αυτό άλλωστε σημαίνει παραλλαγή=αλλοίωση
1β)Δεν χρειάζεται καμία φθορά, γιατί το καταλαβαίνεις εύκολα από το μέλος. Μέσα από την σπουδή των μαθημάτων και την εμπειρία είναι πολύ εύκολο να διακρίνεις τον πρώτο από τον πλάγιο πρώτο, τον τέταρτο, τον νενανώ. Μετά άρχισαν να φορτώνουν φθορές όταν η μουσική άρχισε να ξεχνιέται. Τελικά οι φόβοι του Αποστόλου Κώνστα επιβεβαιώθηκαν και ξεχάστηκε η παλιά θεωρία. Ευτυχώς που έμεινε η προφορική παράδοση χάρη σε εκείνους που δεν μελετούσαν θεωρία -ή την έγραφαν στα παλιά τους υποδήματα- αλλά λειτουργούσαν μόνο ακουστικά.
2) Ο γ ήχος οδεύει ανά τρεις γα-ζω-βου. Στον άνω νη καταλήγει πότε ως τέταρτος-πρώτος στο κατά τριφωνία ή ως τρίτος όπως είπες κατά πεντάχορδο, ο λεγόμενος διπλότριτος
3)Αν είσαι αρχάριος δεν καταλαβαίνεις, αν έχεις ξεσκονίσει κάποια μαθήματα και δίπλα σε κάποιον που ξέρει να σου δείξει τότε το καταλαβαίνεις εύκολα. Πάσα τριφωνία τον εαυτόν ήχο ποιεί, δεν υπάρχει δηλαδή ασύμφωνη τριφωνία αυτό σημαίνει ο κανόνας αυτός ο οποίος ισχύει παντού και πάντα! το ίδιο συμβαίνει και στην κλασική παραλλαγή του πενταχόρδου(του τροχού), εκεί φαίνεται και ποιο σύστημα θα παίξει κάθε φορά.
4)Δεν υπάρχουν φθορές που να αλλάζουν γένος. Πολύ κακώς όρισαν τα γένη οι θεωρητικοί του 19ου αιώνα με τον τρόπο που τα όρισαν. Τα γένη ήταν και είναι όπως τα ορίζουν οι αρχαίοι αρμονικοί. Όποιο μέλος μπορεί να είναι σε όποιο γένος, όσο χαμηλώνεις την παρανήτη ή λιχανό τόσο μαλακώνεις το διάτονο ή το χρωματίζεις μεταβαίνοντας στο χρωματικό γένος. Αν καταλάβεις το μέλος πως κινείται και ποιες θέσεις ανήκουν σε κάθε ήχο τότε δεν χρειάζονται φθορές. Επίσης θα καταλάβεις για ποιο λόγο βάζουν οι εξηγητές την κάθε φθορά, την κάθε ύφεση ή δίεση και αν δεις μια παρτιτούρα πειραγμένη θα ξέρεις ποιες διέσεις-υφέσεις είναι σωστές και ποιες λάθος όπως έδειξα σε αυτό το θέμα.
ΥΓ) Το όνομά σας είναι Γιώργος Καρακάσης; γιατί δεν μας συστήνεσαι; Όταν κάποιος ρωτά τόσα πράγματα νομίζω σωστό είναι να συστήνεται πρώτα