Μόρια και συγκερασμός

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#21
Ναι, πλην όμως μέσα στο διαπασών σύστημα εμφανίζονται 6 τέλεια πεντάχορδα και ένα ελαττωμένο και όχι αυξημένο, αυτό το τελευταίο είναι δική σας γνώμη... μόνο δική σας...

Δεν καταλαβαίνω τη σκοπιμότητα να ανάγει κανείς τη διπλοπαραλλαγή που είναι ουσιαστικά μια "μετατροπική" τεχνική σε κεντρική θεωρία.
Δεν μας λέει κάτι καινούργιο.
Ήδα ανέφερα πιο πάνω ότι στο Αμετάβολο υπάρχουν όλοι οι δεσμοί και για τη διπλοπαραλλαγή χωρίς την ανάγκη χρήσης των μαλακών διατονικών λιχανών.
Ατόνησε η χρήση τους στο διάβα των αιώνων και αντικαταστάθηκε το μαλακό διάτονο με αξιοποίηση υπαρχόντων μεν δεσμών (τα ξαναείπαμε σε άλλη συζήτηση) με νέους τρόπους.
Έτσι όπως με τον ίδιο τρόπο ατόνησε η δομή του αρχαίου χρώματος στην 7τονία (επέζησε μόνον στην 5τονία της Ηπείρου) και επιβίωσε μόνον η λύδια δομή του.
Εσείς τα λέτε αυτά και οι εξ εσπερίας μουσικολόγοι, εσείς να αποδείξετε ότι ατόνησαν όλα αυτά. Δεν ατόνησαν καθόλου, έτσι ψάλλονται τα πάντα, χωρίς δεινές θέσεις και στρυφνές "παραχορδές".
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#22
Μα... εσείς μετακινείτε τον Δι που μέσα στο Αμετάβολο είναι εστώς και... ύστερα το επικαλείστε κιόλας!!!
Μα αφού σας λέω φεύγουμε από το σχήμα του αμεταβόλου και περνάμε στο πεντάχορδο σχήμα! >Στο πεντάχορδο ο δι κε από διαζευκτικός γίνεται νη πα! Είναι αυτό που βάζουμε την φθορά του πα στον κε !
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#23
Εδώ είναι που λέει ο Βρυέννιος για το πεντάχορδο: Βιβλίο III Τμήμα ενδέκατον. Περί των θέσεων των τετραχόρδων δι ών το μέλος ορίζεται. 505: "Διάζευξις δε εστίν, όταν δυοίν τετραχόρδων τόνος ανα μέσον είη και τα ήθη των φθόγγων κατα δια πέντε συμφωνή προς άλληλα." Το αναφέρω και στην εργασία μου "Ο Μανουήλ Βρυέννιος εξηγεί ότι διάζευξη προκύπτει όταν μεταξύ δύο τετραχόρδων υπάρχει τόνος και τα ήθη των φθόγγων συμφωνούν προς άλληλα κατά την διά πέντε συμφωνία."
 
#24
χωρίς δεινές θέσεις και στρυφνές "παραχορδές".
Με γνώμονα το Τέλειο Αμετάβολο σύστημα διαιρεμένο σε 24 διέσεις (χρωματικές οι 5 και εναρμόνιες οι υπόλοιπες) δεν υπάρχουν δεινές θέσεις και στρυφνές παραχορδές.
Αρκεί να γίνει γνωστό και ξεκάθαρο σε όλους με έναν εύληπτο τρόπο, βήμα βήμα, χωρίς ανούσιους διαπληκτισμούς και αντεγκλήσεις.
Οι επί μέρους απόψεις που μπορεί να διαφέρουν σε λεπτά σημεία, δεν χρειάζεται με κανένα τρόπο να αλληλοαπαξιώνονται.
Γνωρίζω από χρόνια την έρευνά σας και τη σέβομαι μολονότι μπορεί σε κάποια (ουσιώδη) σημεία να έχω διαφορετική άποψη.
Τούτο όμως δεν σημαίνει ότι το Αρχαίο σύστημα είναι "μπερδεμένο" και δύσβατο.
Αντίθετα παρέχει τη δυνατότητα θεωρητικής στήριξης των μελών με περισσότερους από έναν τρόπους.
Ουδείς κατέχει μόνος την αλήθεια ή μη ο Θεός. Οι υπόλοιποι ερευνούμε, ανταλλάσσουμε τις απόψεις μας χωρίς μένος, μεθοδικά και χωρίς προκαταλήψεις για κάθε νέα προσέγγιση.
Είναι γεγονός ότι η θεωρία πάσχει στο θέμα του Βαρέως. Τό έχουν επισημάνει όλοι οι ερευνητές (ίδε και σχετικό προβληματισμό του Ι. Αρβανίτη).
Μαλακοί τόνοι (που πράγματι είναι μέρος της ψαλτικής μας παράδοσης) επιτυγχάνονται και με ύψωση του Πα και του κε κατά δίεση, όχι μόνον με χάλαση του Νη και Γα. Το Αμετάβολο έχει δεσμούς αντίστοιχους που το επιτρέπουν χωρίς να κλονίζουν τον Δι από τη θέση του.
Επιμένω στο θέμα της αντιφωνίας του που είναι το φυσικό και βαρύτατο τέρμα του Αμεταβόλου.
Αλλιώς θα καταφύγουμε σε "Αραβικές λύσεις" που αδικαιολόγητα κατέβασαν το σύστημα ως τον κάτω Γα'.
 
#25
Ναι, αλλά διαζευκτικός (όπως εξάλλου και προσλαμβανόμενος) τόνος δεν γίνεται να είναι διάφορος του 9/8 σε καμία περίπτωση!
Μην κολλάτε μονάχα στο Βρυέννιο, που εξάλλου έχει αρκετά σκοτεινά σημεία, ασάφειες και αλληλοαναιρέσεις.
Εξάλλου, η διαπέντε συμφωνία δεν επιτυγχάνεται μόνον με τον τόνο στη βάση ή στην κορυφή ενός τετραχόρδου αλλά και με την εμβολή του σ' αυτό όπως χαρακτηριστικά συμβαίνει στον Υπολύδιο τρόπο (και όχι τόνο).

Θα ήθελα όμως θερμά να παρακαλέσω να μεταφερθεί αυτή η συζήτηση στο άλλο παράλληλο θέμα, γιατί μονοπωλεί τα συστηματικά και παρεκκλίνει από τα κλιμακτήρια, που είναι και το κεντρικό ζήτημα αυτού του θέματος.

Ειλικρινά χαίρομαι που επιτέλους συζητούμε σε χαμηλούς και πολιτισμένους τόνους και θα παρακαλούσα για τις απόψεις σας στο κεντρικό θέμα περί μορίων και συγκερασμού, καθώς και προσέγγισης των ανωτέρων αρμονικών με κλίμακα τεσσάρων όρων (τετρακτύς)
ΑΚ
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#26
Τις απόψεις μου περί συγκερασμού τις, έγραψα στο πρώτο μου μήνυμα, αυτήν την παράκαμψη την κάναμε αναγκαστικά για να δείξω ότι το πρόβλημα δεν είναι το ένα μόριο αλλά η λάθος θεώρηση της αρμονικής μας, δηλαδή τα πα και κε δίεση που ονομάζετε εναλλακτικούς τρόπους. Ο πα είναι εστώς, αυτό σημαίνει ότι είναι το ίδιο υψωμένος και στο ανέβασμα και στο κατέβασμα, δεν τον πάμε πάνω κάτω, δεν ψάλλουμε πα πα δίεση, μόνο οι της Καρά σχολής το κάνουν αυτό . Υπάρχει αρμονία και φάλτσο, το έχετε πει και στο πρώτο μήνυμα κι εσείς ότι οι αρμονικοί είναι συγκεκριμένοι! Δεν υπάρχουν λοιπόν εναλλακτικοί τρόποι, μια είναι η μουσική, μια είναι η αρμονία, μία είναι η φύση! Έχουν συζητηθεί τα θέματα στο ψαλτολόγιο πολλές φορές. Πριν 10 χρόνια που ξεκίνησαν αυτές οι συζητήσεις υπήρχαν σκοτεινά σημεία πολλά. Τώρα που έχει ολοκληρωθεί το μουσικό παζλ είναι αν όχι το 100% το 90% ξεκαθαρισμένα για το πως κινούνται και συμπεριφέρονται οι ήχοι. Ξέρω ότι σε σας ίσως φαίνομαι δογματικός όπως γράφω τα πορίσματα μου, δεν είμαι όμως γιατί έχω αλλάξει πολλά στον εαυτό μου πάνω στα μουσικά, όσα χρόνια ασχολούμαι και είμαι ακόμα έτοιμος να αλλάξω αν βρεθεί κάτι ακόμα πιο κοντά στην αλήθεια, όχι όμως να γυρνάμε πάλι στα ίδια και στα ίδια. Εσείς τώρα εμφανιστήκατε ενεργά στο φόρουμ. Αν ψάξετε θα δείτε πόσες φορές έχουν συζητηθεί όλα αυτά.
 
Last edited:
Top