Μουσικές περιηγήσεις ~ ελληνικά μουσεία

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ζωφόρος του Παρθενώνα

Bόρεια Πλευρά

Μια ομάδα μουσικών που παίζουν διπλό αυλό και κιθάρα, Πίσω από τους μουσικούς, βλέπουμε μια ομάδα από γεροντότερους άνδρες που συνομιλούν.

Πηγή: http://www.ellinikoarxeio.com/2011/04/h-zwforos-tou-parthenwna.html#ixzz1RhfLIhbw

~~~~~~~~~~

[PDF] Η συμμετοχή και ο ρόλος της κιθάρας, της λύρας και της βαρβίτου ...
dspace.lib.uom.gr/bitstream/2159/3564/1/KourkouliPE2008.pdfΜορφή αρχείου: PDF/Adobe Acrobat
λεπτομερή απεικόνιση της συναυλιακής κιθάρας όπου διακρίνονται καθαρά τα .... είναι από ένα μαρμάρινο ανάγλυφο του Παρθενώνα στην Ακρόπολη. Αν και είναι ...

~~~~~~~~~

Μουσική Βιβλιοθήκη (mousiki [AT] lib.uoa.gr)

Τσαλατσάνη Βένια (vtsalats [AT] lib.uoa.gr)

Γενικές Πληροφορίες

Διεύθυνση: Φιλοσοφική Σχολή, 9ος όροφος - αίθουσα 917, Πανεπιστημιούπολη, 157 84 ΖΩΓΡΑΦΟΥ
Τηλέφωνο: 210-7277789
Ώρες Λειτουργίας: 08.30 - 18.00, Δευτέρα - Παρασκευή
FAX: 210-7248979, υπ' όψιν Κας Τσαλατσάνη


Ο αρμός του άνω βραχίονα με τον ζυγό σε κιθάρα της ζωφόρου του Παρθενώνα , Στέλιος Ψαρουδάκης Εμφάνιση Λεπτομερειών
υπό Ψαρουδάκης , Στέλιος
Ηράκλειο Κρήτης : Μουσικός Σύλλογος «Απόλλων» 1997

~~~~~

''H έκγλυφη απεικόνιση κιθάρας στη ζωφόρο του Παρθενώνα του 440 π.X. ανατρέπει τις θεωρίες που προτάθηκαν ως τώρα σχετικά με τον τόρπο με τον οποίο συνδέονταν οι πήχεις με τον ζυγό. O γράφων απέδειξε (Συμπόσιο Aρχαίας Eλληνικής Mουσικής, Δελφοί 1996) ότι, πως και στην χέλυ της ίδιας εποχής, οι πήχεις είναι εκείνοι που διαπερνούν τον ζυγό και όχι το αντίθετο, όπως πιστευόταν ως τώρα. Mάλιστα, οι πήχεις είναι λεπτότατοι (το 1/7 του πλάτους τους περίπου) και άρα συμπαγείς, όχι βαθείς και κούφιοι με αντηχητική λειτουργία.''

Tου Στέλιου Ψαρουδάκη Tα μουσικά όργανα των αρχαίων Eλλήνων

18011998 - 7 ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

http://www.scribd.com/doc/7342331/18011998-7-
 

Attachments

  • boreia2 (1).jpg
    12.2 KB · Views: 10
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
The North Parthenon Frieze, Eighth Block, N VIII, Akr 875: The Musicians
N VIII, 875: The eighth block of the north side depicting four musicians wearing cloaks. Two of them are holding guitars.

The North Parthenon Frieze, Sixth block N VI, Akr 864 : Water-jar carriers (Hydrophoroi)
The sixth block of the north side: Water-jar carriers (Hydrophoroi), all wearing cloaks. The first three of them carry the “hydrias” on their shoulders, while the fourth one bends down to lift his “hydria” up. Following him is a flutist; one can make out his hands and his double flute.

http://static.windmillstravel.com/wtphotos/7033-small.jpg

http://static.windmillstravel.com/wtphotos/10844-small.jpg

http://www.parthenonfrieze.gr/#/view/northfrieze/block8
 

Attachments

  • 10844-max (1).jpg
    99.2 KB · Views: 6
  • 7033-max.jpg
    132.7 KB · Views: 5
  • jgc0442.jpg
    4.4 KB · Views: 50
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[Το αντίγραφο (Μακρυγιάννη), διατηρεί λεπτομέρειες. Τα μάρμαρα έχουν υποστεί τη φθορά του χρóνου καθώς λóγω της ρύπανσης η επιφάνειά τους έχει διαβρωθεί αμετάκλητα.}
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Psaroudakis, Stelios (Athens/Greece): The Arm-Crossbar Junction of the Classical Hellenic Kithara

''Slab North VIII Fig. 25 of the Parthenon Frieze offers important information on the structure of the arm-yoke junction of the large, classical Hellenic Kithara. The instrument is in high relief, and because its arms emerges at an angle from the marble background, it offers a three-dimensional view of the junction: a cylindrical yoke is pierced by a slender upper arm (width/depth ratio 7=1) and rests on "discs" (one on the front and one on the back of the arm) which, connected to the diverging plates of the lower arm ("tails"), from a "case" into which the upper arm is set. This type of arm-yoke junction is significantly different from that proposed by a number of scholars (Roberts, Paquette, Maas & Snyder, Bélis), who: (1) construct their upper arm deep enough for the yoke to either pass through it or resting a groove at the front of the arm, making it hollow, for complementary resonance, and (2) regard the "discs" as purely ornamental spirals cut into the arms, or go as far as to suggest that they were metallic spiral springs, which provided resistance to the tension of the strings on the one hand, while on the other, permitted small movements of the upper arms with respect to the lower arms.''

http://www.harpa.com/music-archaeology/study-group-98.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Λίθος από τη ζωφόρο του Παρθενώνα με παράσταση υδριαφόροων

Χαρακτηριστική σκηνή από την πομπή των Παναθηναίων, που απεικονίζεται στη βόρεια ζωφόρο του Παρθενώνα. Στο λίθο VI, που σώζεται ακέραιος, παριστάνονται τρεις νέοι τυλιγμένοι σε ιμάτια να μεταφέρουν στους ώμους τους υδρίες με νερό, υλικό απαραίτητο για τη θυσία που θα γίνει για τη θεά Αθηνά στο τέλος της πομπής. Όλοι φορούν μακρύ ιμάτιο, που αφήνει ελεύθερο το δεξιό ώμο και μέρος του στήθους, και κινούνται αργά και ήρεμα, με μεγαλοπρέπεια. Η γενική ομοιομορφία της σύνθεσης ποικίλλει με μικρές παραλλαγές στη διευθέτηση των ενδυμάτων των νέων, στις χειρονομίες και στη θέση των κεφαλιών τους. Ακολουθούν ένας ακόμη νέος, λαξευμένος σε χαμηλότερο ανάγλυφο από τους άλλους, που σκύβει για να σηκώσει τη δική του υδρία, και ένας αυλητής, προπομπός της ομάδας των μουσικών. Τα περιγράμματα των προσώπων αποδίδονται με τρόπο θαυμάσιο, εντάσσοντας το ανάγλυφο στα κορυφαία της κλασικής τεχνοτροπίας. Το έργο αποδίδεται στον ίδιο το Φειδία, που είχε την ευθύνη όλου του διακόσμου του Παρθενώνα.




Στοιχεία εκθέματος

Χρονολόγηση: Κλασική περίοδος

Δημιουργοί: Φειδίας (5ος αι. π.Χ.)

Τόπος Εύρεσης: Αθήνα

Διαστάσεις: πλάτος: 1,227 μ., ύψος: 1,02 μ.

Υλικό: Πεντελικό μάρμαρο

Αριθμός Ευρετηρίου: 864


Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Μπρούσκαρη Μ., Μουσείο Ακροπόλεως, Αθήνα, 1974
Brommer F., Der Parthenon Frieze, Mainz, 1977
Berger E., Der Parthenon in Basel, Dokumentation zu den Fries, Basel, 1996
Τριάντη Ι., Το Μουσείο Ακροπόλεως, Αθήνα, 1998

http://odysseus.culture.gr/h/4/gh430.jsp?obj_id=4718

~~~~~~~

http://www.parthenonfrieze.gr/#/view/northfrieze/block7
 

Attachments

  • image.jpg
    99.6 KB · Views: 5
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Μελανόμορφη λουτροφόρος υδρία

Στο λαιμό εικονίζεται πομπή τριών γυναικών προς τα δεξιά, τις οποίες ακολουθεί νέος, όπου όλες οι μορφές φορούν χιτώνα και ιμάτιο διαμορφωμένο σύμφωνα με τη συνήθεια της εποχής. Στο σώμα του αγγείου παριστάνεται σκηνή εκκίνησης πομπής προς τα δεξιά: η ηνίοχος ανεβαίνει στο τέθριππο, δύο γυναίκες μπροστά από τα άλογα φεύγουν τρέχοντας προς τα δεξιά, ενώ τρίτη γυναίκα πίσω από το τέθριππο αναμένει την εκκίνηση της πομπής. Πίσω από τα άλογα σε δεύτερο επίπεδο βρίσκεται ο Απόλλων κιθαρωδός στεφανωμένος με κλαδί κισσού. Μπροστά στα κεφάλια της ηνιόχου και του Απόλλωνα υπάρχουν ψευδοεπιγραφές. Η τεχνοτροπία του ζωγραφικού έργου βρίσκεται κοντά στο ζωγράφο της Σαπφούς.

Μόνιμη έκθεση Μουσείου Ακρόπολης


Στοιχεία εκθέματος


Χρονολόγηση: Αρχαία Εποχή, γύρω στο 550 π.Χ.

Τόπος Εύρεσης: νότια του Ασκληπιείου Ακρόπολης

Αριθμός Ευρετηρίου: 1957 -ΝΑΚ143

http://odysseus.culture.gr/java/image?foto_id=&size=
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ανάγλυφες πλάκες με παράσταση χορευτριών

Η περιγραφή του εκθέματος δεν είναι διαθέσιμη

Μόνιμη έκθεση Μουσείου Ακρόπολης


Στοιχεία εκθέματος

Χρονολόγηση: 1ος αι. π.Χ.

Αριθμός Ευρετηρίου: ΕΑΜ 259, 260


http://odysseus.culture.gr/h/4/gh430.jsp?obj_id=17089
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
6th c BCE Greek Attic black-figure Ceramics

EXEKIAS
(active Athens, c. 550 BCE - c. 525, Athens)
Primary


Black-figured Calyx-Krater. Apollo; Artemis and Poseidon. Detail.
c. 530 BCE
Earthenware
Thrown; glazed
Attic black-figure
Athens. Acropolis. Greece.
Athens. Acropolis Museum.



http://worldart.sjsu.edu/OBJ45020?sid=30451&x=7801438
 

Attachments

  • grea1129 (1).jpg
    38.1 KB · Views: 3
  • grea1130.jpg
    35.7 KB · Views: 3

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

3908
Mαρμάρινο ειδώλιο ανδρικής καθιστής μορφής που κρατάει μουσικό όργανο, λύρα ή άρπα. Κέρος, Πρωτοκυκλαδική II Eποχή (φάση Kέρου - Σύρου, 2800 - 2300 π.X.).

Aνήκει στην κατηγορία των ειδωλίων των μουσικών, ανδρικών δηλαδή μορφών που παίζουν μουσικά όργανα. H τρισδιάστατη ανάπτυξή του φανερώνει τις ιδιαίτερα πρώιμες κατακτήσεις της Kυκλαδικής πλαστικής. Eίναι κατασκευασμένο από Παριανό μάρμαρο.

http://www.namuseum.gr/collections/prehistorical/cycladic/cycladic01-gr.html
 

Attachments

  • 1-m.gif
    26.7 KB · Views: 23
Top