Μελοποιΐα και οι 10.000 Θέσεις

frephraim

Παλαιό Μέλος
#41
Συγγνώμη γιὰ τὴν ἀργοπορία μου. Ἐδῶ καὶ καιρὸ ὁ βοηθός μου τέλειωσε τὴν ἐργασία, καὶ ὅλο ξεχνοῦσα νὰ τὸ ἀνεβάσω ἐδῶ.

Ὅπως θὰ δῆτε, ἡ ἑλληνικὴ ἔκδοσις τοῦ Workshop μου βασίστηκε σὲ τροπάριο στὰ ἑλληνικά. Γι᾽ αὐτὸ τὰ σχόλια δὲν εἶναι ἀκριβῶς τὰ ἴδια ὅπως εἶναι στὴν ἀγγλικὴ ἔκδοσι. Πάντως, παρουσιάζει τὴν ἴδια μεθοδολογία.

Τὸ ἔχω ρίξει μόνο μιὰ πρόχειρη ματιά, καὶ γι᾽ αὐτὸ μπορεῖ νὰ ὑπάρχουν ἀκόμα κάτι μικρὰ λάθη.

Ἐλπίζω ὅτι θὰ τὸ βρῆτε χρήσιμο!
 

Attachments

byzantal

Νέο μέλος
#42
Αγαπητοί φίλοι καλησπέρα.Εύχομαι σε όλους σας ο Θεός να χαρίζει υγεία και ό,τι άλλο επιθυμείτε και χρόνια πολλά για τη σημερινή ημέρα !

Θα ήθελα να υποβάλλω την εξής ερώτηση : Γνωρίζει κάποιος αν υπάρχει βιβλιογραφία σχετικά με τις θέσεις και τον τρόπο μελοποιίας πέρα από το παραπάνω, το οποίο είναι αναμφισβήτητα μία εξαιρετική εργασία ; Γιατί, μου προξενεί εντύπωση ότι υπάρχουν πάρα πολλά βιβλία σχετικά με τη θεωρία της βυζαντινής μουσικής καθώς και ασκήσεις, αλλά σχετικά με τον τρόπο σύνθεσης ενός μέλους, δεν έχω βρει (εγώ τουλάχιστον), ανάλογη βιβλιογραφία.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
 

GabrielCremeens

Music Director at St. George, Albuquerque, NM
#43
Αγαπητοί φίλοι καλησπέρα.Εύχομαι σε όλους σας ο Θεός να χαρίζει υγεία και ό,τι άλλο επιθυμείτε και χρόνια πολλά για τη σημερινή ημέρα !

Θα ήθελα να υποβάλλω την εξής ερώτηση : Γνωρίζει κάποιος αν υπάρχει βιβλιογραφία σχετικά με τις θέσεις και τον τρόπο μελοποιίας πέρα από το παραπάνω, το οποίο είναι αναμφισβήτητα μία εξαιρετική εργασία ; Γιατί, μου προξενεί εντύπωση ότι υπάρχουν πάρα πολλά βιβλία σχετικά με τη θεωρία της βυζαντινής μουσικής καθώς και ασκήσεις, αλλά σχετικά με τον τρόπο σύνθεσης ενός μέλους, δεν έχω βρει (εγώ τουλάχιστον), ανάλογη βιβλιογραφία.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Εγώ προσωπικά δεν έχω προλάβει να δω αυτά τα βίντεο, αλλά έχω ακούσει ότι ο κ. Στάθης μιλάει κυρίως για την μελοποιία.

http://vitarte.mus.auth.gr/en/archives/223

Επίσης, καλό θα ήτανε να ψάξετε στα έργα του κ. Αρβανίτη, ο οποίος - κατά την δική μου γνώμη - είναι ο κορυφαίος σημερινός μελοποιός, λόγω της γνώσης του της παλαιάς γραφής.

-Γαβριήλ
 
#45
Αγαπητοί φίλοι καλησπέρα.Εύχομαι σε όλους σας ο Θεός να χαρίζει υγεία και ό,τι άλλο επιθυμείτε και χρόνια πολλά για τη σημερινή ημέρα !

Θα ήθελα να υποβάλλω την εξής ερώτηση : Γνωρίζει κάποιος αν υπάρχει βιβλιογραφία σχετικά με τις θέσεις και τον τρόπο μελοποιίας πέρα από το παραπάνω, το οποίο είναι αναμφισβήτητα μία εξαιρετική εργασία ; Γιατί, μου προξενεί εντύπωση ότι υπάρχουν πάρα πολλά βιβλία σχετικά με τη θεωρία της βυζαντινής μουσικής καθώς και ασκήσεις, αλλά σχετικά με τον τρόπο σύνθεσης ενός μέλους, δεν έχω βρει (εγώ τουλάχιστον), ανάλογη βιβλιογραφία.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Βιβλία "μελοποιίας", έτσι όπως το εννοείς, είναι τα ίδια τα μουσικά βιβλία. Μελέτησε πολύ τη μουσική, πρώτα τις λεγόμενες κλασσικές εκδόσεις και μετά τις νεότερες. Οτιδήποτε άλλο "θεωρητικής φύσεως" έχει γραφεί φυσικά σε βοηθάει, όπως και η συγκέντρωση θέσεων. Μην περιμένεις, όμως, να μάθεις μελοποιία - κονσέρβα από κάποιο έτοιμο βιβλίο. Η μελοποίηση είναι θέμα μουσικής εμπειρίας και μουσικής αντίληψης. Άμα "χορτάσεις" με τους ήχους, τότε θα μπορείς να ψάλλεις "απέξω" και να " μελοποιήσεις". Επίσης, είναι "μίμηση", τόσο στο ειρμολογικό (κατεξοχήν) όσο και στα υπόλοιπα είδη/γένη, λόγω της μίμησης συγκεκριμένων θέσεων.

Διάβασε από Στάθη "Οι αναγραμματισμοί...", "Η εξήγησις..." και "Μορφές", αλλά κυρίως ασχολήσου με "μουσική".
 
Last edited:
#46
Βιβλία "μελοποιίας", έτσι όπως το εννοείς, είναι τα ίδια τα μουσικά βιβλία. Μελέτησε πολύ ... πρώτα τις λεγόμενες κλασσικές εκδόσεις και μετά τις νεότερες. ... Μην περιμένεις... να μάθεις μελοποιία - κονσέρβα από κάποιο έτοιμο βιβλίο. Η μελοποίηση είναι θέμα μουσικής εμπειρίας και μουσικής αντίληψης. Άμα "χορτάσεις" με τους ήχους, τότε θα μπορείς να ψάλλεις "απέξω" και να " μελοποιήσεις".
Έτσι είναι. Αλλά για τη διδασκαλία (δηλ. τόσο για τον δάσκαλο όσο και για τον μαθητή) χρειάζεται ένας (γραπτός) οδηγός. Είναι χρήσιμο να σου επισημάνει κι ο δάσκαλος πράγματα που ίσως θα ανακάλυπτες και μόνος σου, αλλά μετά από πολλή... περιπλάνηση. Από αυτή την άποψη είναι χρησιμότατη η εργασία του π. Εφραίμ.
Ως προς την ίδια την εργασία: φυσικά, η συστηματικότητα και η πληρότητά της με αφήνουν ... "άφωνο" (αν και δεν είναι αυτός ο σκοπός της)! Ωστόσο, ταπεινά φρονώ (χωρίς να μπορώ να το αποδείξω στα γρήγορα/πρόχειρα) ότι στην πράξη (για την μελοποίηση στιχηρών σήμερα) θα αρκούσε (για αρχή της εκμάθησης της "σύνθεσης") μια πολύ περιορισμένη επιλογή από τις χιλιάδες θέσεις της εργασίας. Να το πώ με άλλα λόγια: άλλο πράγμα επιδιώκω πληρότητα, κι άλλο πράγμα δείχνω σε έναν μαθητευόμενο τα πρώτα βήματα της σύνθεσης.
επίσης (με άλλα λόγια): πολλές από τις θέσεις της εργασίας μοιάζουν τόσο πολύ μεταξύ τους, που θα αρκούσε αντιπροσωπευτικά να παρατεθεί μόνο η μία από τις πολλές όμοιες.

Να θέσω και ένα ζήτημα προς (φιλοσοφική) συζήτηση: Ποιο είναι το κριτήριο για να εντάξουμε ένα μουσικό βιβλίο (της ψαλτικής) στη σχετική ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ των παραδοσιακών / κλασικών εκδόσεων; Μέχρι πότε ήταν οι "παραδοσιακοί"; Από πότε αρχίζουν οι ("κακοί") νεωτερισμοί και με ποιούς; Ο Νικόλαος πρωτοψ. Σμύρνης είναι κλασικός ή νεωτεριστής; Ο Σ. Αβαγιανός; Ο Γ. Σαρανταεκκλησιώτης;

Άλλο υπο-ερώτημα: Χρειαζόταν/χρειάζεται να ξαναγραφούν εκ νέου δοξολογίες, χερουβικά κλπ τη στιγμή που είχαμε τους "παλαιούς"; (υπάρχουν πολλοί που πιστεύουν ότι δεν χρειάζεται: επομένως, συμπεραίνω εγώ, ο Πέτρος δεν χρειαζόταν να γράψει π.χ. χερουβικά, γιατί υπήρχαν εκείνα των παλαιοτέρων!)

Και ένα άσχετο, χωρίς ίχνος (θέλω να ελπίζω) κακίας (από μέρους μου): το να λες "ο τάδε είναι ο κορυφαίος σύγχρονος μελοποιός", ενώ [από όσο ξέρω] ο συγκεκριμένος δεν έχει τονίσει [κατά κανόνα] σε πρωτότυπο μέλος νέους ύμνους, αλλά έχει διασκευάσει (ως επί το πλείστον) υπάρχουσες μελοποιίες των γνωστών ύμνων, δείχνει άγνοια άλλων εργασιών από το χώρο της σύνθεσης, που έχουν να επιδείξουν πολύ περισσότερη ποσοτικά και (θέλω να πιστεύω) πλουσιότερη ποιοτικά επίδοση σε "πρωτότυπη" μελοποιία. (μην παρεξηγηθώ για τη σημασία της λ. "πρωτότυπη": νέα επιλογή και συγκόλληση των παραδοσιακών θέσεων για την επένδυση ενός ύμνου που είτε δεν έχει τονιστεί μέχρι σήμερα είτε επιδιώκεται ένας "πιο εύστοχος" τονισμός του.)

Έγραψα τόσα πολλά, που φοβάμαι ότι ο συντονιστής θα "κόψει" το μήνυμά μου. Επίσης, προφανώς μερικά δεν ανήκουν (θεματικά) εδώ.

Σύγγνωτέ μοι διά τον Κύριον!
 
Last edited by a moderator:

byzantal

Νέο μέλος
#47
Ευχαριστώ θερμά για τις συμβουλές.Θα τα λάβω πολύ σοβαρά υπόψη μου στη μελέτη μου.Να είστε καλά!
 
#48
Σας ευχαριστούμε πολύ, είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για όσους επιθυμούν να ασχοληθούν και με αυτό το μεγάλο κεφάλαιο της Βυζαντινής μας Εκκλησιαστικής Μουσικής, την Μελοποιία, για νέες συνθέσεις όπου η ανάγκη κυρίως το απαιτεί (νέες ιερές ακολουθίες) επι την βάση των παλαιών συνθέσεων.
 
Top