Μεγάλη Εβδομάδα Γεωργίου Ραιδεστηνού

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Στο ναό που ψάλλω χρησιμοποιούμε την μεγ.εβδομάδα του Γ.Ραϊδεστηνού (για να θυμόμαστε και την προ του Ναυπλιώτου εποχή-το ξεχνάμε συχνά) καθώς και για τα δοξαστικά την Αθωνιάδα του Π.Φιλανθίδη. Ωραία πράγματα και πανηγυρικά. Γνωρίζει κανείς για την απουσία των κανόνων και των αποστίχων της μεγ.Πέμπτης από το βιβλίο του Ραϊδεστηνού? Περίεργο πράγμα. Οι αργές καταβασίες της ημέρας δυστυχώς δεν υπάρχουν ούτε στο κλασσικό ειρμολόγιο του Ιωάννου. Επίσης σήμερα είπαμε του δείπνου σου του μυστικού Νικηφόρου του Ηθικού (12ος η 14ος αιώνας) τέλειο κομμάτι κατάλληλο για χορωδιακή απόδοση. Ειλικρινά κόντεψα να "μαστουρώσω" κρίμα που το λέμε 1 φορά τον χρόνο. Μάλλον θα το κάνω Αινείτε για τις Κυριακές:)
Χρησιμοποιεί κανείς άλλος την μεγ.εβδομάδα του Γ.Ραϊδεστηνού? Πως σας φαίνεται?
 
Last edited:

emil

Παλαιό Μέλος
Επίσης σήμερα είπαμε του δείπνου σου του μυστικού Νικηφόρου του Ηθικού (12ος η 14ος αιώνας) τέλειο κομμάτι κατάλληλο για χορωδιακή απόδοση. Ειλικρινά κόντεψα να "μαστουρώσω" κρίμα που το λέμε 1 φορά τον χρόνο.

Το είπες δύο φορές όμως και για κοινωνικό και για χερουβικό :D
Ήδη μας πήρες τα αυτιά σήμερα δεν σου φτάνει το ίδιο κομμάτι την ίδια μέρα δύο φορές ? :p
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Το είπες δύο φορές όμως και για κοινωνικό και για χερουβικό :D
Ήδη μας πήρες τα αυτιά σήμερα δεν σου φτάνει το ίδιο κομμάτι την ίδια μέρα δύο φορές ? :p
Φυσικά και όχι...έχω ακόρεστη δίψα για τα "παλαιά μαργαριτάρια"...αλλά ας αφήσουμε "τα του οίκου μας" για εμάς μην ζαλίζουμε και τον κόσμο εδώ...:(
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Το είπες δύο φορές όμως και για κοινωνικό και για χερουβικό :D

Μα ουτως ή άλλως λεγετε και Κοινωνικό τι νά λεγε???

Ωραίος και απλός ο Ραιδεστινός πραγματι....τοσο απλός που σπάνια έχει διγοργο...

Καλη Ανάσταση.
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Επίσης σήμερα είπαμε του δείπνου σου του μυστικού Νικηφόρου του Ηθικού (12ος η 14ος αιώνας) τέλειο κομμάτι κατάλληλο για χορωδιακή απόδοση.

Μιας κι έγινε λόγος για το "του δείπνου Σου" του Νικηφόρου του Ηθικού, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας το κείμενο του (πολύ ωραίου) αυτού του μαθήματος.
Το έχει αντιγράψει ένας φίλος από εξήγηση του Χουρμουζίου (ΕΒΕ-ΜΠΤ 704[αν θυμάμαι καλά].

(Ίσως να έπρεπε να αναρτηθεί και στον αντίστοιχο χώρο του forum με τα μουσικά κείμενα για πιο εύκολη μελλοντική αναζήτηση.)
 

Attachments

  • ΤουΔείπνουΣου_Νικηφόρου_πλΒ'.pdf
    5.9 MB · Views: 664

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Μιας κι έγινε λόγος για το "του δείπνου Σου" του Νικηφόρου του Ηθικού, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας το κείμενο του (πολύ ωραίου) αυτού του μαθήματος.
Το έχει αντιγράψει ένας φίλος από εξήγηση του Χουρμουζίου (ΕΒΕ-ΜΠΤ 704[αν θυμάμαι καλά].

(Ίσως να έπρεπε να αναρτηθεί και στον αντίστοιχο χώρο του forum με τα μουσικά κείμενα για πιο εύκολη μελλοντική αναζήτηση.)

Τασο
Πολλες ευχαριστιες . Καλη Ανασταση .
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Πολύ ωραίος ο Ραιδεστηνός, και πολύ εκφραστικός στα μέλη του. Μόνο που έχει λαθάκια στην ορθογραφία. Τί να κάνουμε δεν πειράζει. Για τους κανόνες και τα απόστιχα, ακόμη κι ο Πρίγγος τα έχει πίσω σε παράρτημα. Δέν ξέρω γιατί έχει διαιωνιστεί αυτό το κακόγουστο αστείο.... Όσο για αργούς ειρμούς δεν υπάρχουν γιατί η ακολουθία είναι τόσο μεγάλη που δεν χρειάζονται (τουλάχιστον αυτή πιστεύω πως ήταν η αντίληψη απο τον Ιωάννη και μετά. Δεν ξέρω τι γίνεται σε παλιότερα ειρμολόγια.) Πάντως είναι γεγονός οτι χρειάζονται ειδικά στην θ ωδή...Καλή Ανάσταση.
ΥΓ. Σκέφτηκα να τους συνθέσω εγώ με βάση παρόμοια μέλη. Αν το έχει κάνει κάποιος ας με προλάβει....
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Αργοί ειρμοί όρθρου Μ. Πέμπτης υπάρχουν στο εξαίρετο βιβλίο του π. Κων. Παπαγιάννη "Μ. Εβδομάς" (όπως και ειρμολογικά όλα τα αντίφωνα των Παθών. Χρησιμοποίησα αρκετά φέτος:d)
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
πολύ ωραίο είναι το σύντομο τροπάριο της Κασσιανής του Ραιδεστηνού
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Η Μ. Εβδομάδα όπως και το Πεντηκοστάριο του Ραιδεστηνού είναι εξαιρετικά. Χαίρομαι που το πρωί της Μ. Πέμπτης κάποιοι είχαν κέφια. Εγώ έκανα όλη την ακολουθία (Εσπερινός & Λειτουργία Μ. Βασιλείου) τελείως μόνος χωρίς κανένα βοηθό και φυσικά σε πολύ σύντομο χρόνο
 

nektariosthanos

Μέλος
Αγαπητοί συνάδελφοι

Αληθώς ανέστη!

Στη Μακεδονία αλλά και στην Πόλη, είχε επικρατήσει το εσπέρας της Μεγάλης Τετάρτης (όρθρος Μ.Πέμπτης) να μη γίνεται ακολουθία. Οι ενορίες έκαναν το Ευχέλαιο, οι ψάλτες έκαναν ένα είδος διαλείμματος και παράλληλα ξεκούρασης για τις μέρες που θα ακολουθούσαν, οπότε ή ο όρθρος παραλειπόταν εντελώς ή γινόταν υποτυπωδώς την Μεγάλη Πέμπτη το πρωί, και μετά ακουλουθούσε ο εσπερινός και η Θεία Λειτουργία του Μ.Βασιλείου.

Τώρα, όσον αφορά στους αργούς ειρμούς του όρθρου της Μ.Πέμπτης, γνωρίζω ότι ο Σίμων Καράς είχε εξηγήσει σε σύντομο δρόμο τους ειρμούς αυτούς από το ειρμολόγιο του Μπαλασίου ιερέως. Δεν ξέρω πάντως μήπως έχουν συμπεριληφθεί στις εκδόσεις του Συλλόγου Σίμων Καράς.
 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
Χριστός ανεστη!

Δεν κατάλαβα αν μιλουμε για τον ορθρο της μεγάλης Πεμπτης (αρα Μ.Τεταρτη βραδυ) ή τη Μ. Πεμπτη το βραδυ.
Για το πρωτο, ουτε εγω εχω βρει πουθενα αργες καταβασιες...
αλλά επειδη οπως προαναφερθηκε τη Μ.Τεταρτη βραδυ δεν γινοταν ο ορθρος πανηγυρικά προφανως και δεν γραφτηκε κατι απο τους πατριαρχικους Πετρο Λαμπ. και λοιπους.,,,

Μ. Πεμπτη βραδυ, υπάρχουν και ειναι πολυ ωραιες, αλλά το μακρος της ακολουθιας... (εγω τις ειδα στα κειμενα απο το δισκο του βατοπαιδιου.

τωρα, ο Ραιδεστηνός στην Μ. εβδομαδα
ειναι απλος, ωραιος και μεγαλοπρεπης, αλλά κανει καποιες παρεμβασεις αλλόκοτες ενιοτε. δες το 'ερχομενος ο Κυριος" αλλά και αλλού. Ορθογραφικά λαθη εχει, αλλά αυτο ειναι το λιγοτερο/.

εχει ομως και ελλειψεις. λειπουν οι αργές καταβασιες των πρωτων ημερων. Τουλαχιστον η εκδοση που εχω εγω..

Ψελνω αρκετά απο Ραιδεστηνο, αλλα μαλλον θα γυρισω πιο πισω στον Πετρο Λαμπαδαριο. τα δοξαστικά του της Μ.Εβδομάδος ειναι απλά, μεγαλοπρεπη, και κατανυκτικά...

ΕΜ
 
Χριστός Ανέστη! Δεν εγνώριζα την πληροφορία του κ. Θάνου, ότι το εσπέρας της Μ. Τετάρτης παρελείπετο η ακολουθία κ.λπ κ.λπ.. Γι΄αυτό, λοιπόν, και οι μόνοι ύμνοι της συγκεκριμένης ακολουθίας με τον Στα΄νίτσα που σώζονται (ακριβέστερον: που υπάρχουν) είναι αυτοί που εψάλησαν το 1967 στην Αμερική (ίδε ιστοσελίδα κ. Μιχαλάκη). Θα ήθελα να γνωρίζω εάν η πρακτική αυτή ακολουθείται και σήμερα.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Αγαπητοί συνάδελφοι,

Μήπως υπάρχει το βιβλίο της Μεγάλης Εβδομάδος του Ραιδεστινού σε ψηφιακή μορφή; Πριν από δύο χρόνια έπεσε στα χέρια μου ένα γνήσιο αντίτυπο του βιβλίου (με την υπογραφή του Ραιδεστινού στην εσωτερική σελίδα που λέει ότι "παν γνήσιον αντίτυπον φέρει την υπογραφή μπλα μπλα μπλα..."). Είναι τόσο καλοπροφυλαγμένο, που ακόμα οι σελίδες ΔΕΝ ΚΟΠΗΚΑΝ στις άκρες για να μπορεί κανείς να ανοίξει το βιβλίο να το διαβάσει. Το έχω σε πλαστική σακούλα ως κειμήλιο και φυσικά δεν το χρησιμοποιώ.

Απόστολος
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ο Βουδούρης στον πρόλογο της Μεγάλη Εβδομάδος (65 Mb, δημοσιευμένη από το Γ. Μιχαλάκη) επικρίνει τη Μεγάλη Εβομάδα του Ραιδεστηνού σαν προσωπική σύνθεση και προσωπική γραφή (αναφερόμενος στις ανορθογραφίες του Ραιδεστηνού). Πέρα από αυτό, δοκίμασα να ψάλλω στο παρελθόν από το Ραιδεστηνό τη Μ. Εβδομάδα αλλά απογοητεύτηκα από τις πολλές διαφορές με την επικρατούσα παράδοση και τις ελείψεις του βιβλίου και τα παράτησα. Χρησιμοποιώ Πρίγγο (από το οποίο βιβλίο και έμαθα να ψάλλω τη Μ. Εβδομάδα από παιδί). Τη νέα έκδοση της Αποστολικής Διακονίας (Γ. Κωνσταντίνου) σαν πιό πλήρη (από το παλαιό του Πρίγγου έλειπαν πολλά). Πολλά σύντομα επίσης λέω "εκ στήθους" όπως τα έχω ακούσει και τα θυμάμαι.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Ναι, Δημήτρη, συμφωνώ απολύτως. Απλώς θα το ήθελα να το εχω για ιστορικούς λόγους. Και εγώ, αποκλειστικά χρησιμοποιώ του Πρίγγου. Για τρία-τέσσερα χρόνια χρησημοποιούσα του Πετρίδη επειδή ήταν πιο μεγάλο το κείμενο και ήταν πιο εύκολο να το παρακολουθήσουν (πρόσεξε, δεν είπα "διαβάσουν"...) οι συνάδελφοί μου στο Αναλόγιον. Αλλά, τα τελευταία πέντε χρόνια επέστρεψα στου Πρίγγου. Αν και το ξεύρω απ' έξω όλο το βιβλίο, ακόμα προτιμώ να έχω κάποιο κείμενο μπροστά μου και να υπάρχει κάτι να παρακολουθήσου οι άλλοι.

Προτιμώ επίσης την έκδοση του 1969 της Φόρμιγκας. Ότι λείπει τα λέω "εκ στήθους" ή τα έχω γράψει μόνος μου (τροπάρια κανόνων, κλπ.) Την νέα έκδοση του Κωνσταντίνου πρέπει να την μελετήσω διότι, για να είμαι ειλικρινής, δεν την έχω εμπιστοσύνη. Υπάρχουν αρκετές υφέσεις και διέσεις που, κατά παράδοσιν, δεν πρέπει να γράφονται (οι λεγόμενες "έλξεις"). Προτιμώ να έχω την παλιά έκδοση και να διορθώσω τα τυπογραφηκά λάθη, διότι πράγματι, τα λάθη είναι μόνον τυπογραφικά και όχι θεωρητικά, οπότε ακόμα η απλότητα των γραμμών του Πατριαρχικού ύφους είναι φανερή. Δεν ξεύρω κατά πόσο ακριβές είναι ο κ. Κωνσταντίνου σχετικά με τις δίγραμμες υφεσο-διέσεις, αλλά εάν βασίζεται σε ηχογραφήσεις του Πρίγγου ο οποίος βρίσκεται σε προχωρημένη ηλικία, δυστιχώς αυτό ΔΕΝ είναι βάσιμο για ένα τέτοιο βιβλίο. Εν πάσι περιπτώση, ξεύρω ότι ο κ. Κωνσταντίνου έβαλε πολύ κόπο σ' αυτή την δουλειά, και σίγουρα θα την κοιτάξω την καινούργια έκδοση.

Απόστολος
 

tzo

Δροσάκης Γεώργιος
Ευχαριστούμε πολύ για το μέλος του Νικ. Ηθικού. Όσο για τον Ραιδεστηνό, συμφωνώ μαζί σας. Αγάπησα το βιβλίο από την εποχή που μικρό παιδάκι, έβλεπα τον ιερέα του χωριού μας να το χρησιμποιεί την Μ. Εβδομάδα. Ήταν η 1η έκδοση του (τέλη 19 ου αι.) και δυστυχώς έχει φθαρεί και είναι αδύνατο να συντηρηθεί.
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Επιτρέψατέ μου να εκφράσω μια κάπως διαφορετική άποψη για αυτό το βιβλίο.

Εμένα μου αρέσει σε γενικές γράμμες η Μ. Εβδομάδα του Γ. Ραιδεστηνού, αλλά δε θα μπορούσα με τίποτα να λέω εξ' ολοκλήρου από εκεί. Κάποια κομμάτια, όπως και νά 'χει, θέλω να τ΄ ακούω με έναν τρόπο.

Ας πούμε το "ότε η αμαρτωλός" της Μ. Τετάρτης ή το "συντρέχει λοιπόν" της Μ. Πέμπτης. Εκεί θέλω Πρίγγο. Όπως και στα δοξστικά των αποστίχων των Παθών, ο Ραιδεστηνός έχει μόνο ένα σύντομο (δε μου αρέσει) και ένα πολύ αργό του Ιακώβου (ωραίο, αλλά πολύ μεγάλο). Νομίζω ότι ο μόνος τρόπος για να πω αυτά τα κομμάτια είναι από τη Μ. Εβδομάδα του Κ. Πρίγγου.

Εκνευρίζομαι πάντως με κάποιους ψάλτες οι οποίοι παίρνουν τη Μ. Εβδομάδα του Γ. Ραιδεστηνού και με τη δικαιολογία της πιστής απόδοσης του κειμένου, λένε μια ξερή και άχαρη μετροφωνία. Ας τους εξηγήσει επιτέλους κάποιος ότι δεν είναι αυτό το πράγμα η Βυζαντινή μουσική!:mad::mad:
 
Οι αργοί ειρμοί των κανόνων της Μ. Πέμπτης υπάρχουν και στον δεύτερο τόμο της Μουσικής Κυψέλης του Σεφάνου Λαμπαδαρίου (σ.161, 163 και 165)
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
Ο Βουδούρης στον πρόλογο της Μεγάλη Εβδομάδος (65 Mb, δημοσιευμένη από το Γ. Μιχαλάκη) επικρίνει τη Μεγάλη Εβομάδα του Ραιδεστηνού σαν προσωπική σύνθεση και προσωπική γραφή (αναφερόμενος στις ανορθογραφίες του Ραιδεστηνού)...

http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=153&t=84#p2311
 
Last edited:
Top