Μαρτυρίες

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#1
Ένα από τα κυριώτερα στοιχεία της Βυζαντινής Γραφής, είναι οι Μαρτυρίες.
Είναι τα σημάδια εκείνα, που μας προσδιορίζουν
1) Σε ποιό Γένος ανοίκει το Μάθημα
2) Σε ποιόν Φθόγγο βρισκόμαστε
3) Σε ποιό Τετράχορδο, και
4) Από ποιό Φθόγγο ερχόμαστε και σε ποιόν Φθόγγο πάμε.
Περιμένω απαντήσεις που έχετε διδαχθεί ή έχετε βρεί σε Θεωρητικά, εκτός βέβαια της ταπεινότητάς μου.

Υ. Γ. Για να μαθαίνουν ΚΑΙ οι παλιοί αλλά ΚΑΙ οι νέοι.
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
#2
Καλό είναι να επισημάνουμε εδώ στα περί μαρτυριών ότι: με την επινόηση και εφαρμογή τους στη Νέα Μέθοδο διευκολύνθηκαν τα πράγματα όσον αφορά τη εκμάθηση του κειμένου, "ξεχάστηκαν" όμως οι μαρτυρίες των ήχων που ήταν στα τέλη των μουσικών φράσεων μέσα στο κείμενο καθώς επίσης και οι σχέσεις των ήχων που "γράφονταν" στη μελωδία και που ήταν άλλη ανεβαίνοντας και άλλη κατεβαίνοντας. Έτσι για π.χ., εάν από τον πρώτο ήχο (κύριο ήχο) η μελωδία κατέβαινε στον πλάγιο του πρώτου (πλάγιο ήχο) στην κατάληξη της μελωδίας έτίθετο η μαρτυρία του πλαγίου πρώτου ήχου. Έτσι ο ψάλλων "εβλεπε" κιόλας σε ποιον ήχο κατέληγε η φράση και διευκολύνετο στην εφαρμογή των ακουσμάτων όσον αφορά την απόδοση της. Σήμερα αυτό όμως δεν υπάρχει. Μια μαρτυρία διατονική του πα "ανήκει" σε αρκετούς ήχους. Ενώ μια μαρτυρία ήχου, παλαιότερα, ανήκε σε έναν ήχο.

Ευχαριστώ.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#3
Μήπως γνωρίζει κάποιος τι δηλώνουν αυτές οι δύο τελίτσες που αναγράφονται πάνω σε ορισμένες μαρτυρίες των ήχων; Προσπαθώ να γράψω (με το χέρι) κάτι σε τρίφωνο του πλαγίου τετάρτου και υπάρχουν πάνω από το δ της μαρτυρίας δύο σημαδάκια (. .) σαν αυτά της παρενθέσεως. Επίσης στην ίδια μαρτυρία πάνω από τα δύο σημαδάκια άλλοτε υπάρχει ίσον άλλοτε όχι. Έχει να κάνει με το αν το μέλος αρχίζει από τη βάση της μαρτυρίας (Γα) ;<o></o>

Γιατί τα περισσότερα βιβλία παρασημαντικής που κυκλοφορούν στο εμπόριο(και παλιά και νέα) αναγράφουν αυτά τα σημαδάκια με δύο τελίτσες; Έτσι είναι το σωστό ή σαν σημαδάκια δύο μικρών αποστρόφων περίπου και γιατί; Τελικά τι σημαίνουν; <o></o>

Κοίταξα σε μερικά θεωρητικά δεν αναφέρουν τίποτα. Προφανώς πρέπει να είναι αστεία η απάντηση, γι' αυτό δε γράφουν τίποτα. Συγνώμη που δε γνωρίζω τόσο βασικά πράγματα, αλλά και αν ντραπώ να ρωτήσω δε θα τα μάθω ποτέ. Θέλω να γράψω κάτι με το χέρι και δε ξέρω τι να προτιμήσω. Την τελίτσα, τις μικρές αποστρόφους ή κάτι άλλο και γιατί; <o></o>

Έχει να κάνει με σημάδια παλαιοβυζαντινά; Θα βοηθούσε να μάθαινα τι και πως σχετικά με τις στενογραφικές παραστάσεις όλων των μαρτυριών των ήχων. Βλέπω για παράδειγμα στο Θεωρητικό του Σ. Καρά σελίδα 355 που αναφέρει στο κάτω μέρος της σελίδας και τον Νανά εναρμόνιο και εκεί στη μαρτυρία έχει αντί για τελίτσες δύο σημαδάκια σαν ισάκια. <o></o>

Για να μην ανεβάζω αρχείο βοηθητικό των όσων γράφω, διάλεξα έτσι δύο στα γρήγορα από εδώ το ψαλτολόγιον κάτι σε τρίφωνο του πλαγίου του τετάρτου από τις συνθέσεις του κ. Λιναρδάκη: <o></o>
http://www.analogion.com/forum/attachment.php?attachmentid=13220&d=1242402149 (μιλώ ασφαλώς για την μαρτυρία στην αρχή του κειμένου επάνω επάνω).<o></o>
Άλλο παράδειγμα στον ίδιο ήχο από την παράκληση που μας έχει γράψει ο κ. Βασίλης Κιαμηλίδης. Στη σελίδα 7 του pdf ( http://www.analogion.com/forum/attachment.php?attachmentid=15881&d=1248634450 ) πριν αρχίσει ο κανόνας. Θα μπορούσαμε εκεί να βάζαμε και ίσον πάνω από τη μαρτυρία με το δ και τις δύο τελίτσες; <o></o>

Σας ευχαριστώ<o></o>
<o></o>
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#4
Προφανώς για να μη λάβω καμία απάντηση δεν έγινα αντιληπτός.

Έτσι επισυνάπτω ένα pdf με παραδείγματα που διάλεξα από διάφορα θεωρητικά και μη βιβλία βυζαντινής μουσικής μαζί με σχόλια σχετικά.<o></o>
 

Attachments

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#5
Προφανώς για να μη λάβω καμία απάντηση δεν έγινα αντιληπτός.

Έτσι επισυνάπτω ένα pdf με παραδείγματα που διάλεξα από διάφορα θεωρητικά και μη βιβλία βυζαντινής μουσικής μαζί με σχόλια σχετικά.<o></o>
Αγαπητέ fujsiemens
Δεν έχω το χρόνο αυτή την στιγμή να σου περιγράψω πλήρως την προέλευση των μαρτυριών. Ίσως το κάνω κάποια άλλη στιγμή. Να σου πώ μόνο ότι τα μαρτυρικά σημεία είναι τα γράμματα του αλφαβήτου λίγο "στυλιζαρισμένα", που λέν κι οι παλαιογράφοι. Το του α' 'ηχου είναι α (και όχι "ημίφι"), το του β΄χρωματικού (και πλ. β΄) είναι το παλαιοβυζαντινό β (είναι έτσι το β, σαν u, σε κοινά κείμενα από την πρωτη εποχή εμφάνισης της μικρογράμματης γραφής, τον 9ο αι), το του διατονικού β', δηλ. του λεγέτου, είναι το λε-, το του γ΄ ήχου είναι το Νανα (=2 Ν γυρισμένα 90 μοίρες). Οι τελίτσες πάνω από τα μαρτυρικά σημάδια είναι δύο Απόστροφοι, παλαιό σημάδι κατάβασης μιας φωνής με αργία. Στο Νανα μπαίνουν όντως δύο μικρά Ίσα. Αυτά ως προς την μορφή εν συντομία.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#6
Αν κατάλαβα καλά ρωτάς για τις (αρκτικές) μαρτυρίες των ήχων και όχι για τις ενδιάμεσες μαρτυρίες των φθόγγων στα κομμάτια.

Οι μαρτυρίες που έχουμε σήμερα δεν γεννήθηκαν από παρθενογένεση, αλλά είναι η εξέλιξη των παλαιών μαρτυριών που τις συναντάμε από πολύ νωρίς σε όλες σχεδόν τις φάσεις της γραφής μας. Αυτό που έφτασε μέχρις εμάς, είναι λίγο-πολύ μπερδεμένο και ομιχλώδες.
<o>
</o> Οι μαρτυρίες στην αρχική μορφή τους είχαν να κάνουν με το απήχημα του ήχου που αυτές αντιπροσώπευαν. Δηλαδή για την ακρίβεια, το τέλος του απηχήματος του ήχου.
<o>
</o> Κοιτάξτε την παρακάτω εικόνα:

View attachment Martyries.jpg
<o></o>
Αριστερά βλέπετε τους ήχους και τις πιο συνηθισμένες μαρτυρίες στην μεσοβυζαντινή σημειογραφία και δεξιά τα απήχημα των ήχων (στην ίδια γραφή) και την μετροφωνική του μεταγραφή στο πεντάγραμμο από κάτω.
<o></o>
Προσέξτε το τέλος κάθε απηχήματος και την μαρτυρία δίπλα. Θα δείτε ότι το τέλος του απηχήματος μπαίνει στην μαρτυρία του ήχου. Ίσως ως υπενθύμιση;

Τώρα ίσως είναι λίγο πιο κατανοητό το πως προήλθαν και τι είναι αυτές οι τελίτσες ή αποστρόφοι ή σημαδάκια στις μαρτυρίες των ήχων.

Ευχαριστώ.

Υ.Γ.1
Και για να μην κάνω τον έξυπνο, αυτά μας τα δίδαξε η λέκτορας (δεν ξέρω αν είναι ακόμα λέκτορας) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (και φίλη) Μαρία Αλεξάνδρου (από τις σημειώσεις του μαθήματος της οποίας, πήρα και τον παραπάνω πίνακα που παρέθεσα), στα πλαίσια του μαθήματος της "Μουσικής παλαιογραφίας" στο Τμήμα Μεταπτυχιακής Επιμόρφωσης Βυζαντινής Εκκλ.Μουσικής (Τ.Μ.Ε.Β.Ε.Μ.) που λειτουργεί στο Ωδείο Αθηνών.

Για όσους τυχόν ενδιαφέρονται, περισσότερες πληροφορίες για τα μαθήματα, τον τρόπο λειτουργίας, τις απαιτήσεις κτλ, θα βρουν εδώ. Τα μαθήματα για φέτος και όσον αφορά την Αθήνα (γιατί λειτουργεί και στην Κατερίνη-για τους βόρειους) αρχίζουν το Σάββατο 17 Οκτωβρίου.

Υ.Γ.2
Αυτό ακριβώς (νομίζω πως) εννοούσε ο φίλος κ.Αρβανίτης (ήγουν Laosynaktis) όταν απαντώντας σ' αυτό:
Μήπως πρέπει να επαναφέρουμε την παλαιά γραφή; Υπάρχει κάποια τέτοια κίνηση;
έγραψε:
Ούτε χρειάζεται να επαναφέρουμε την παλαιά γραφή, ούτε υπάρχει τέτοια πρόθεση ή κίνηση. Το να γνωρίσουμε την παλαιά γραφή, ναι, και θα μπορούσα να πώ πολλά οφέλη μπορούν να προκύψουν, για όσους το πιστεύουν.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#7
Γιάννη και Βασίλη σας ευχαριστώ. Αρκετά βοηθητικά όλα αυτά.

<o></o>
Και να ένα μικρό δείγμα της πρώτης μου προσπάθειας (θέλω δουλειά ακόμα :) ) από τον παρακλητικό κανόνα της Παναγίας της Γοργοϋπηκόυ που εορτάζεται και σήμερα.

<o></o>
Να' στε καλά.<o></o>
<o>
</o>
 

Attachments

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#8
Υ.Γ.1
Και για να μην κάνω τον έξυπνο, αυτά μας τα δίδαξε η λέκτορας (δεν ξέρω αν είναι ακόμα λέκτορας) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (και φίλη) Μαρία Αλεξάνδρου (από τις σημειώσεις του μαθήματος της οποίας, πήρα και τον παραπάνω πίνακα που παρέθεσα), στα πλαίσια του μαθήματος της "Μουσικής παλαιογραφίας" στο Τμήμα Μεταπτυχιακής Επιμόρφωσης Βυζαντινής Εκκλ.Μουσικής (Τ.Μ.Ε.Β.Ε.Μ.) που λειτουργεί στο Ωδείο Αθηνών.

Για όσους τυχόν ενδιαφέρονται, περισσότερες πληροφορίες για τα μαθήματα, τον τρόπο λειτουργίας, τις απαιτήσεις κτλ, θα βρουν εδώ. Τα μαθήματα για φέτος και όσον αφορά την Αθήνα (γιατί λειτουργεί και στην Κατερίνη-για τους βόρειους) αρχίζουν το Σάββατο 17 Οκτωβρίου.
Πρόκειται γιὰ ἐπίσημο, ἀναγνωρισμένο μεταπτυχιακό, ποὺ δίνει πτυχίο Master;
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#9
Πρόκειται γιὰ ἐπίσημο, ἀναγνωρισμένο μεταπτυχιακό, ποὺ δίνει πτυχίο Master;
Όχι ακόμα. Δεν έχει ακόμα ενταχθεί σε πρόγραμμα σπουδών κάποιου πανεπιστημίου. Οι διδάσκοντες όμως και οι εργασίες που απαιτούνται είναι (δυστυχώς-γιατί χρωστάω ακόμα...) σίγουρα τέτοιου.
 

Vetoul_ion

Ιωάννα Βετουλάκη Βλάχου
#10
Οι διδάσκοντες όμως και οι εργασίες που απαιτούνται είναι (δυστυχώς-γιατί χρωστάω ακόμα...) σίγουρα τέτοιου.

Εγώ να δεις τι χρωστάω ακόμα... :D
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#11
Γιάννη και Βασίλη σας ευχαριστώ. Αρκετά βοηθητικά όλα αυτά.

Και να ένα μικρό δείγμα της πρώτης μου προσπάθειας (θέλω δουλειά ακόμα :) ) από τον παρακλητικό κανόνα της Παναγίας της Γοργοϋπηκόυ που εορτάζεται και σήμερα.

</o>
Αγαπητέ Φίλε, η σύνθεση απαιτεί πολλά πράγματα, εκτός από τις Μουσικές γνώσεις. Εάν θέλεις περισσότερες λεπτομέρειες, πάρε με στο 210 - 48 - 24 - 725 να τα πούμε ή εάν βρίσκεσαι κάπου στην Αθήνα, έλα μια βόλτα από το σπίτι μου στον Ρέντη, να γνωριστούμε κι όλας, αλλά να τα βάλουμε κάτω και να καταλάβεις αυτά που λέω.
 

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή
#12
στο Τμήμα Μεταπτυχιακής Επιμόρφωσης Βυζαντινής Εκκλ.Μουσικής (Τ.Μ.Ε.Β.Ε.Μ.) που λειτουργεί στο Ωδείο Αθηνών.
Λίγο αργά το είδα.:(
Ποιοί, μπορούν να παρακολουθήσουν το ανωτέρω μεταπτυχιακό;;;;
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#15
Σχετικά με τις αρκτικές μαρτυρίες και την προέλευσή τους και σαν επιπλέον βοηθητικό υλικό από αυτό που μας ανέβασε ο κ. Β. Ζάχαρης, βρήκα στο pdf αυτού του θέματος http://analogion.com/forum/showthread.php?t=18646 δύο σελίδες (40,41) τις οποίες επισυνάπτω. Παρουσιάζονται με την σύντομη και την ανεπτυγμένη μορφή τους αλλά και με την απλούστευσή τους στα βιβλία των τελευταίων ετών.
 

Attachments

Top