Μακάριος ανήρ

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Κλασική σύνθεση των ψαλμών από τον Πέτρο Λαμπαδάριο σε σύντμηση Μανουήλ Πρωτοψάλτου.
Ερώτηση: Για ποιο λόγο στον πέμπτο στίχο παίρνει την κατάληξη ο Ά χορός;

Υ.Γ. Κρίμα που δεν ακούγονται και τόσο συχνά στους ενοριακούς Ναούς πλέον. :(
 

Attachments

  • Μακάριος ανήρ Πέτρου-Μανουήλ.pdf
    798.9 KB · Views: 3,021
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Να είσαι καλά Χρήστο...

Μήπως έχεις κάπου και τα Ανοιξαντάρια με την ωραία σου δίχρωμη γραφή;

ΥΓ1 μικρές διορθώσεις
α. Στον στίχο "Ουχ ούτως" το "εκκρίπτει"
β. Στο τέλος "Δόξα Πατρί...και αφίω".
γ. (και μιας και η μορφή φτάνει το τέλειο μια λεπτομέρεια) χρειάζεται να αλλάξεις λίγο τη διαμόρφωση της σελίδας σου στο πάνω περιθώριο, για να "αναπνέει" καλύτερα το κείμενο (ίσως μια πιο διακριτική κεφαλίδα).
Με το θάρρος αυτά.
ΥΓ2 Η γραμματοσειρά του κειμένου;

Και πάλι ευχαριστώ.
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ερώτηση: Για ποιο λόγο στον πέμπτο στίχο παίρνει την κατάληξη ο Ά χορός;
Εμ αυτά γίνονται όταν δεν τηρείται το τυπικό...

Το Μακάριος ανήρ δεν το αρχίζει ο δεξιός αλλά ο αριστερός, ασχέτως με το τι γίνεται σήμερα... Και μετά για να βγει σωστά παίρνουμε καταλήξεις. Γι αυτό. Αν αρχίσει ο αριστερός χορός δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, ούτε ανάγκη να παρθούν καταλήξεις.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Για ποιο λόγο στον πέμπτο στίχο παίρνει την κατάληξη ο Ά χορός;

Υ.Γ. Κρίμα που δεν ακούγονται και τόσο συχνά στους ενοριακούς Ναούς πλέον. :
Στόν ἕκτο θέλεις νά πεῖς...
Φέτος πού πέφτει τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ Κυριακή, τούς ἔχω προειδοποιήσει ἐδῶ καί ἕνα μῆνα, ὅτι θά τό ποῦν, ὅπως τό εἴπαμε καί στό πανηγύρι τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς.


 
Last edited:
Στο βιβλίο του Νεκταρίου μοναχού "Μουσικός θησαυρός του Εσπερινού" υπάρχει το "Μακάριος ανήρ" με την ένδειξη <<Ο τρίτος στίχος αυτού διήρειται εις δύο, διά το σύμμετρον>>. Δεν γνωρίζω εάν η πρακτική αυτή είναι "μια κάποια λύσις". Όποιος έχει το βιβλίο και μπορεί να το σαρώσει, μπορεί να παραθέσει την σελίδα με τον τρίτο στίχο.
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Σε Παπαδική των τελών του ΙΗ΄ αιώνος αναγράφονται τα εξής:

...Και πληρωθεντων τουτων αρχεται ο αριστερος χορος, το παρον εξω εις διπλασμον, ηχος πλ. δ΄ Μακαριος ανηρ...

...ειτα ο α΄ χορος το παρον καλοφωνικον [...] Ινα τι εφρυαξαν εθνη.


Τα bold δικά μου.

Αυτά τα ολίγα και από την χργφ παράδοσή μας.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Το Μακάριος ανήρ δεν το αρχίζει ο δεξιός αλλά ο αριστερός.

Βασίλη. Υποστηρίζω κι εγώ την άποψη του Μανόλη Θεοδωράκη ότι πρόκειται για μεταγενέστερη διάταξη.
Στην σύνθεση του Πέτρου χωρίς την σύντμηση του Μανουήλ θα δούμε ότι οι Στίχοι "βγαίνουν" χωρίς καταλήξεις και άλλα "τρικ" ο α' του Α' Ψαλμού από τον β' ψάλτη, ο α' του Β' Ψαλμού από τον α' Ψάλτη κι ο α' του Γ' Ψαλμού από τον β' Ψάλτη.

Οπότε αμέσως και τα "Κεκραγάρια" ξεκινούν πάλι από τον Α' Ψάλτη.

Υ.Γ. Με πρόλαβε κι ο Κωστόπουλος...
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Να είσαι καλά Χρήστο...

Μήπως έχεις κάπου και τα Ανοιξαντάρια με την ωραία σου δίχρωμη γραφή;

ΥΓ1 μικρές διορθώσεις
α. Στον στίχο "Ουχ ούτως" το "εκκρίπτει"
β. Στο τέλος "Δόξα Πατρί...και αφίω".
γ. (και μιας και η μορφή φτάνει το τέλειο μια λεπτομέρεια) χρειάζεται να αλλάξεις λίγο τη διαμόρφωση της σελίδας σου στο πάνω περιθώριο, για να "αναπνέει" καλύτερα το κείμενο (ίσως μια πιο διακριτική κεφαλίδα).
Με το θάρρος αυτά.
ΥΓ2 Η γραμματοσειρά του κειμένου;

Και πάλι ευχαριστώ.
Γιώργο, εγώ σ' ευχαριστώ για τις παρατηρήσεις. Το κείμενο θα διορθωθεί στο εγγύς μέλλον, λόγω πανηγυριών και λοιπών ψαλτικών υποχρεώσεων...

Ευχαριστώ επίσης θερμά όλους για τις πολύ χρήσιμες πληροφορίες! Πραγματικά κάποιες στιγμές, αν και ανίδεος με το τυπικό, αισθάνομαι ότι πραγματικά δεν ξέρουμε τι Θεό λατρεύουμε :(. Τι να αισθάνονται και γνώστες του αντικειμένου όπως ο π. Μάξιμος ο κ. Θεοδωράκης, ο κ. Ανατολικιώτης και άλλοι...
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Μήπως έχεις κάπου και τα Ανοιξαντάρια με την ωραία σου δίχρωμη γραφή;
Έχουν ανέβει εδώ.
ΥΓ1 μικρές διορθώσεις
α. Στον στίχο "Ουχ ούτως" το "εκκρίπτει"
β. Στο τέλος "Δόξα Πατρί...και αφίω".
Έγιναν...
γ. (και μιας και η μορφή φτάνει το τέλειο μια λεπτομέρεια) χρειάζεται να αλλάξεις λίγο τη διαμόρφωση της σελίδας σου στο πάνω περιθώριο, για να "αναπνέει" καλύτερα το κείμενο (ίσως μια πιο διακριτική κεφαλίδα).
Θα δω τι μπορεί να γίνει για αυτό...
Με το θάρρος αυτά.
Ty.
ΥΓ2 Η γραμματοσειρά του κειμένου;
Δεν καταλαβαίνω ποια γραμματοσειρά εννοείς. Κάτω από τους μουσικούς φθόγγους χρησιμοπιώ την SKAmaliaOldPolUni_W την οποία η αλήθεια είναι ότι έχω βολευτεί, διότι είναι ευδιάκριτη και ευανάγνωστη.
Στην κεφαλίδα, χρησιμοποιώ την UB-Byzantine η οποία δεν ήταν και η καλύτερή μου επιλογή, αλλά είχα αντιμετωπίσει κάποια προβλήματα με κάποιες άλλες, που αφορούσαν στην μετατροπή του αρχείο σε pdf. (ο κυρ Βασίλης ο Κιαμηλίδης γνωρίζει).
Η αλήθεια είναι ότι γενικά στον αισθητικό τομέα δεν είμαι ακόμη πλήρως ικανοποιημένος, αλλά την ψάχνω...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Κατ᾿ ἀρχήν, Χρῆστο, ἐπειδή ἀναφέρθηκες σέ μένα παραπάνω, δηλώνω ὅτι αἰσθάνομαι «ἀεί διδασκόμενος», ὁ δέ ὁποιοσδήποτε βαθμός γνώσης τοῦ τυπικοῦ δέν ἔχει νά κάνει μέ τή γνώση τοῦ «τί Θεό λατρεύουμε». Θεωρῶ ὅτι αὐτό εἶναι σχῆμα λόγου ἀπό σένα καί ὄχι κυριολεξία.

Ἐπειδή ἐξ αἰτίας τῆς ἀπορίας σου, γιατί στόν 6ο στίχο τοῦ Μακάριος ἀνήρ τήν κατάληξη παίρνει ὁ δεξιός γιά νά πεῖ τόν ἑπόμενο στίχο πάλι ὁ ἀριστερός, δόθηκαν ἀπαντήσεις, πού ἐνδεχομένως ἔχουν δημιουργήσει ἀπορία ἤ δέν ἔγιναν τόσο ἀντιληπτές, ἐπιτρέψατέ μου νά κάνω μιά ἀνακεφαλαίωση.

1) Μέ τόν ὅρο Μακάριος ἀνήρ ὁρίζουμε τήν Α΄ Στάση τοῦ Α΄ Καθίσματος τοῦ Ψαλτηρίου (3 ψαλμοί), ἀλλά καί ὅλο τό Α΄ Κάθισμα (9 ψαλμοί). Στήν ἐπισύναψη τῶν σσ. 31 καί 32 τῆς Διάταξης τῆς Ἀγρυπνίας τοῦ π. Δοσιθέου, βλέπουμε καί τήν πρακτική ψαλμωδίας τοῦ ὅλου καθίσματος γιά τήν ἀγρυπνία τῆς Κυριακῆς (Σάββατο ἑσπέρας), ὅπου ὁ α΄ χορός ἀρχίζει τήν Α΄ Στάση, ὁ β΄ χορός τήν Β΄ Στάση καί πάλι ὁ α΄ χορός τήν Γ΄ Στάση, ἀλλά καί τήν πρακτική τῆς ψαλμωδίας τῆς Α΄ Στάσεως ἐκτός Κυριακῆς, ὅπου αὐτῆς ἄρχεται ὁ β΄ χορός.
2) Ἡ ψαλμωδία τῆς Α΄ Στάσεως εἶναι καί ἡ συνήθης, ἔχει μελοποιηθεῖ ὡς γνωστόν κατά ἡμιστίχιον ὑπό τοῦ Πέτρου Λαμπαδαρίου, κατά στίχον δέ ὑπό Μανουήλ Πρωτοψάλτου, ὅπως βλέπουμε στό μουσικό κείμενο τοῦ Χρήστου Τσακίρογλου, πού εἶναι καί τό θέμα. Αὐτός ὁ χωρισμός τῶν στίχων εἶναι αὐτός πού βλέπουμε καί στό Ψαλτήριον (ἔκδοσις Ἀπ. Διακ.). Ὁ α΄ ψαλμός ἔχει 6 στίχους, ὁ β΄ 13 καί ὁ γ΄ 9 μετά τοῦ Δόξα, καὶ νῦν.
3) Ἀσχέτως ποιός χορός θά ἀρχίσει τό Μακάριος ἀνήρ, τήν κατάληξη τοῦ 6ου στίχου πρέπει νά τήν πάρει ὁ ἴδιος χορός γιά νά ἀρχίσει ὁ ἕτερος τόν ἑπόμενο ψαλμό. Ὁπωσδήποτε ἡ ἀρχαία τάξη θέλει τόν β΄ χορό νά ἀρχίζει, ὁπότε ὁ β΄ χορός θά πάρει καί τήν κατάληξη τοῦ 6ου στίχου, προκειμένου ὁ α΄ χορός νά ἀρχίσει τόν β΄ ψαλμό. Στή συνέχεια δέν ὑπάρχει πρόβλημα μέ τήν ἐναλλαγή, διότι ὁ ἀριθμός τῶν στίχων εἶναι μονός.
4) Ἐπεκράτησε νά ἀρχίζει ὁ δεξιός τό Μακάριος ἀνήρ, γιά εὐνόητους λόγους, ὅπως ἔγινε μέ τό Τροπάριον τῆς Κασσιανῆς, πού εἶναι μέν τοῦ ἀριστεροῦ, τό λέει δέ ὁ δεξιός. Ἄν λάβουμε ὑπόψιν αὐτήν τήν ἐξέλιξη, μᾶς εἶναι καί εὐκολώτερο νά καταλάβουμε ὅτι προκειμένου νά ἀρχίσει ὁ ἀριστερός τόν β΄ ψαλμό, πρέπει τήν κατάληξη τοῦ 6ου στίχου (ζυγός ἀριθμός = τοῦ ἀριστεροῦ) νά τήν πάρει ὁ δεξιός. Δέν θά ὑπῆρχε καί δέν ὑπάρχει πρόβλημα μέ τήν κατανομή τοῦ α΄ ψαλμοῦ σέ 7 στίχους, ἤτοι τῆς διαίρεσης (σπασίματος) τοῦ 3ου στίχου στά δύο, ὅπως ἔγραψε ὁ Κ. Λάμπρου γιά τό «βιβλίο του Νεκταρίου μοναχού "Μουσικός θησαυρός του Εσπερινού"», ὅπως βλέπω κι ἐγώ τήν ἴδια πρακτική στό βιβλίο «Ἑσπερινός»τοῦ μακαρίτη Σπύρου Καψάσκη. Ἐκεῖ ὅλη ἡ Στάση καταλήγει ὥστε τό Δόξα, καὶ νῦν νά εἶναι σέ μονό ἀριθμό (29), ὁ δέ πρῶτος στίχος κάθε ψαλμοῦ νά πέφτει στό ἄλλο χορό ἀπό ἐκεῖνον πού ἄρχισε τόν προηγούμενο. Ὁ χορός πού ἄρχισε τήν Στάση, ἐκεῖνος θά καταλήξει, ἀσχέτως ἄν εἶναι ὁ α΄ χορός κατά τή νεώτερη συνήθεια ἤ ὁ β΄ κατά τήν ἀρχαία πράξη. Αὐτό συμβαίνει καί στό «μέγιστον» ὅπως ἐγραψε ὁ Δημ. Καλπακίδης: «Στην σύνθεση του Πέτρου θα δούμε ότι οι Στίχοι "βγαίνουν" χωρίς καταλήξεις και άλλα "τρικ" ο α' του Α' Ψαλμού από τον β' ψάλτη, ο α' του Β' Ψαλμού από τον α' Ψάλτη κι ο α' του Γ' Ψαλμού από τον β' Ψάλτη».
5) Στίς ἐν κόσμῳ Ἐνορίες ἐπεκράτησε ἡ Α’ Στάση νά ψάλλεται στίς πανηγύρεις Ναῶν, ὅταν ἡ ἡμέρα τῆς πανηγύρεως τοῦ Ναοῦ πέφτει Κυριακή, μέ τήν ἀνάγνωση ἤ ὄχι τῶν δύο ἄλλων Στάσεων, καί χωρίς νά ψάλλωνται τότε Ἀνοιξαντάρια. Γιά τό θέμα τῶν Ἀνοιξανταρίων ἤ τοῦ Μακάριος ἀνήρ ὑπάρχουν δύο παλαιά θέματα στό Ψαλτολόγιον [ἐδῶ] κι [ἐδῶ].


 

4) Ἐπεκράτησε νά ἀρχίζει ὁ δεξιός τό Μακάριος ἀνήρ, γιά εὐνόητους λόγους, ὅπως ἔγινε μέ τό Τροπάριον τῆς Κασσιανῆς, πού εἶναι μέν τοῦ ἀριστεροῦ, τό λέει δέ ὁ δεξιός. Ἄν λάβουμε ὑπόψιν αὐτήν τήν ἐξέλιξη, μᾶς εἶναι καί εὐκολώτερο νά καταλάβουμε ὅτι προκειμένου νά ἀρχίσει ὁ ἀριστερός τόν β΄ ψαλμό, πρέπει τήν κατάληξη τοῦ 6ου στίχου (ζυγός ἀριθμός = τοῦ ἀριστεροῦ) νά τήν πάρει ὁ δεξιός. Δέν θά ὑπῆρχε καί δέν ὑπάρχει πρόβλημα μέ τήν κατανομή τοῦ α΄ ψαλμοῦ σέ 7 στίχους, ἤτοι τῆς διαίρεσης (σπασίματος) τοῦ 3ου στίχου στά δύο, ὅπως ἔγραψε ὁ Κ. Λάμπρου γιά τό «βιβλίο του Νεκταρίου μοναχού "Μουσικός θησαυρός του Εσπερινού"», ὅπως βλέπω κι ἐγώ τήν ἴδια πρακτική στό βιβλίο «Ἑσπερινός»τοῦ μακαρίτη Σπύρου Καψάσκη. Ἐκεῖ ὅλη ἡ Στάση καταλήγει ὥστε τό Δόξα, καὶ νῦν νά εἶναι σέ μονό ἀριθμό (29), ὁ δέ πρῶτος στίχος κάθε ψαλμοῦ νά πέφτει στό ἄλλο χορό ἀπό ἐκεῖνον πού ἄρχισε τόν προηγούμενο. Ὁ χορός πού ἄρχισε τήν Στάση, ἐκεῖνος θά καταλήξει, ἀσχέτως ἄν εἶναι ὁ α΄ χορός κατά τή νεώτερη συνήθεια ἤ ὁ β΄ κατά τήν ἀρχαία πράξη. Αὐτό συμβαίνει καί στό «μέγιστον» ὅπως ἐγραψε ὁ Δημ. Καλπακίδης: «Στην σύνθεση του Πέτρου θα δούμε ότι οι Στίχοι "βγαίνουν" χωρίς καταλήξεις και άλλα "τρικ" ο α' του Α' Ψαλμού από τον β' ψάλτη, ο α' του Β' Ψαλμού από τον α' Ψάλτη κι ο α' του Γ' Ψαλμού από τον β' Ψάλτη».

Ένα παράδειγμα από το σπάσιμο του 3ου στίχου σε δύο μέρη...
 

Attachments

  • Μακάριος Ανήρ - επιλογή στίχου.pdf
    1.4 MB · Views: 296

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Κλασική σύνθεση των ψαλμών από τον Πέτρο Λαμπαδάριο σε σύντμηση Μανουήλ Πρωτοψάλτου.
Ερώτηση: Για ποιο λόγο στον πέμπτο στίχο παίρνει την κατάληξη ο Ά χορός;

Υ.Γ. Κρίμα που δεν ακούγονται και τόσο συχνά στους ενοριακούς Ναούς πλέον. :(

Μηπως να το χουμε κ σε mel???
ευχαριστιες
 

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή
Μηπως να το χουμε κ σε mel???
ευχαριστιες
Ορίστε και σε mel.
Θα μπορούν όμως να το ανοίξουν μόνο όσοι εκ των κατόχων του προγράμματος Μελωδός, έχουν την αναβαθμισμένη έκδοση 2013.
Δεν ανοίγει στην παλαιά έκδοση:rolleyes:
 

Attachments

  • Μακάριος Ανήρ πλ.Δ΄ Π. Λαμπαδαρίου ΕΝΧ.mel
    34.5 KB · Views: 185
  • Μακάριος Ανήρ πλ.Δ΄ Π. Λαμπαδαρίου ΕΝΧ.pdf
    432.4 KB · Views: 488
Top