"Μακάριος Ανήρ" ναί ή όχι;;

Bill40001

Βασίλης Καρυώτης
Σύμφωνα με το τυπικό την πρώτη μεθεόρτο ημέρα Δεσποτικής εορτής δεν στιχολογούμε το μακάριος ανηρ. Τι γίνεται όμως αν συμπέσει εκέινη την ημέρα εορταζόμενος Άγιος;; Το λέμε ή δεν το λέμε;;;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σύμφωνα με το τυπικό την πρώτη μεθεόρτο ημέρα Δεσποτικής εορτής δεν στιχολογούμε το μακάριος ανήρ.
Ποιό τυπικό; Δέν εἶναι ἀκριβές αὐτό.

Τι γίνεται όμως αν συμπέσει εκείνη την ημέρα εορταζόμενος Άγιος;; Το λέμε ή δεν το λέμε;;;
Σαφῶς στιχολογεῖται.

[Σημ. συντ.] Το θέμα μεταφέρθηκε σέ κατάλληλη υποενότητα, όπου υπάρχουν σχετικά θέματα.
 

Bill40001

Βασίλης Καρυώτης
Ποιό τυπικό; Δέν εἶναι ἀκριβές αὐτό.


Σαφῶς στιχολογεῖται.

[Σημ. συντ.] Το θέμα μεταφέρθηκε σέ κατάλληλη υποενότητα, όπου υπάρχουν σχετικά θέματα.
Το τυπικό της Αποστολικής Διακονίας το οποίο ακολουθεί το ΤΜΕ τα αναφέρει αυτά...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Το τυπικό της Αποστολικής Διακονίας το οποίο ακολουθεί το ΤΜΕ τα αναφέρει αυτά...
Οὔτε τό ἔνα οὔτε τό ἄλλο γράφουν κάτι τέτοιο. Κάτι μπερδεύεις. Γίνε σαφής, δῶσε παραπομπές (βιβλίο καί σελίδα).
 
Σύμφωνα με το τυπικό την πρώτη μεθεόρτο ημέρα Δεσποτικής εορτής δεν στιχολογούμε το μακάριος ανηρ. Τι γίνεται όμως αν συμπέσει εκέινη την ημέρα εορταζόμενος Άγιος;; Το λέμε ή δεν το λέμε;;;

Αν κατάλαβα καλά εννοείτε: Σύμφωνα με το τυπικό την πρώτη μεθεόρτο ημέρα Δεσποτικής εορτής δεν στιχολογείται το ενδιάτακτο κάθισμα του ψαλτηρίου. Ισχύει το ίδιο και όταν συμπέσει πανηγυριζόμενος Άγιος και πρέπει να στιχολογηθεί η α΄ στάση του «Μακάριος ανήρ…»;

Εδώ πρέπει να γίνει η διάκριση που επεσήμανε ο π. Μάξιμος σε άλλη ενότητα, δηλαδή , «Σύμφωνα με ποιο τυπικό;».

Κατά τα παλαιά Τυπικά όντως δεν στιχολογείται λόγω του πανηγυρικού χαρακτήρος της ημέρας και του κόπου της προηγηθείσης αγρυπνίας το ενδιάτακτο κάθισμα του ψαλτηρίου. Δεν ισχύει ,όμως, το ίδιο αν το προς στιχολογία είναι το α΄ κάθισμα (Σαββάτο εσπέρας) ή η πρώτη του στάση (πανηγυριζόμενος άγιος).Τα παλαιά τυπικά, εξάλλου, φαίνεται να εννοούν ως ενδιάτακτο κάθισμα το ιη΄ (στιχολογία τριών καθισμάτων στον Όρθρο/πίνακας ψαλτηρίου από Σεπτέμβριο έως Τριώδιο) το οποίο επαναλαμβάνεται εντός της εβδομάδος σε κάθε Εσπερινό (έτσι και η «ανώδυνη» αργία του ) γι’ αυτό και αν η Μεγάλη Δεσποτική Εορτή τύχει εν Σαββάτω επίσης εξαιρούν από την ωσάνω διάταξη (δηλαδή δεν καταλιμπάνεται αλλά λέγεται στον α΄ μεθέορτο Εσπερινό, τω Σαββάτω Εσπέρας) το α΄ κάθισμα του ψαλτηρίου, το οποίο αποτελεί κρίκο της εβδομαδιαίας περιόδου ανακύκλησης του ψαλτηρίου και μάλιστα «κεφαλή» . βλ. Συναφές θέμα:http://analogion.com/forum/index.ph...Εσπερινό-των-μεγάλων-Δεσποτικών-εορτών.40020/

Το ΤΜΕ απλοποιώντας τα πράγματα θεωρεί την α΄ στάση του «Μακάριος ανήρ…» ως να ήταν όχι ειδικό αντίφωνο για τον πανηγυριζόμενο άγιο αλλά ό,τι και το ενδιάτακτο κάθισμα του ψαλτηρίου και δεν προβλέπει την στιχολογία του κατά την Κυριακή Εσπέρας ( ανάλογη περίπτωση με τον α΄ μεθέορτο Εσπερινό Μεγάλης Δεσποτικής Εορτής για τον οποίο συζητάμε ) με το σκεπτικό «καθότι….. Στιχολογία οὐ γίνεται» .

Εξ αυτής του της αναφοράς , έχω την εντύπωση - αλλά δεν μπορώ να το υποστηρίξω μετά πεποιθήσεως , καθότι δεν υπάρχει άμεση αναφορά- ότι και κατά τους πρώτους μεθεόρτους Εσπερινούς μάλλον υπονοεί ότι καταλιμπάνεται το «Μακάριος ανήρ...». Άλλωστε καταλιμπάνει και το α΄κάθισμα « ἐν τοῖς μεθεόρτοις Ἑσπερινοῖς τῶν Χριστουγέννων καὶ τῶν Θεοφανίων, ὅταν αἱ ἑορταὶ αὗται συμπέσωσιν ἐν ἡμέρᾳ Σαββάτου».
Και εξηγούμαι: Κατά τις ακίνητες Δεσποτικές Εορτές δεν υπάρχουν άμεσες αναφορές καθότι την επομένη (15/9, 26/12, 6/1 και 7/8 δεν συμπίπτει μνήμη πανηγυριζομένου αγίου. Κατά την α΄ μεθέορτη ημέρα , όμως, των κινητών Εορτών της Αναλήψεως ή της Πεντηκοστής μπορεί να συμπέσουν οι μνήμες του Θεολόγου (8/5 ) και των Κωνσταντίνου και Ελένης (21/5). Ούτε και σ’ αυτές τις περιπτώσεις δίδονται λεπτομερείς διατάξεις απ’ όπου να προκύπτει σαφώς αργία του «Μακάριος ανήρ..» πλην του Εσπερινού του Αγίου Πνεύματος όπου σαφώς δεν προβλέπει τη στιχολογία του , όμως εδώ έχουμε μια ιδιάζουσα περίπτωση. Αν όμως οι δύο αυτές ,μνήμες αγίων συμπέσουν τη α΄ημέρα της Αναλήψεως ή της Πεντηκοστής επίσης καταλιμπάνεται το «Μακάριος ανήρ..» προφανώς και πάλι «καθότι….. Στιχολογία οὐ γίνεται». Και πάλι, όμως, πρόκειται περί ιδιαζούσης περιπτώσεως . Θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε τι εφήρμοσαν τα ετήσια τυπικά ερμηνεύοντας το ΤΜΕ κατά τα έτη που οι μνήμες των αγίων αυτών συνέπεσαν την επομένη της Αναλήψεως .

Εξ αυτών, λοιπόν , εγώ προσωπικώς, σχημάτισα την εντύπωση- χωρίς να είμαι απολύτως σίγουρος- ότι το ΤΜΕ υπονοεί αργία και του «Μακάριος ανήρ…» κατά τον πρώτο μεθέορτο Εσπερινό Μεγάλης Δεσποτικής Εορτής ,αν δεν προβλέπει κατ' αυτόν στιχολογία του ενδιατάκτου καθίσματος του ψαλτηρίου. Λόγω, όμως, ελλείψεως σαφούς αναφοράς μπορεί να υποστηριχθεί και το αντίθετο , που διασώζει , άλλωστε, και την ακριβή διάταξη καθότι η α΄ στάσις του «Μακάριος ανήρ…» είναι αναπόσπαστο μέρος της υμνολογίας κάθε πανηγυριζομένου Αγίου.

Αυτά προχείρως, εν αναμονή εγκυροτέρων απόψεων.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Κάποια παραδείγματα.
http://www.ecclesia.gr/tipikon/2013/9.pdf
15 Σεπτεμβρίου.
Τώρα ἔγινες σαφής σχετικά μέ «Το τυπικό της Αποστολικής Διακονίας το οποίο ακολουθεί το ΤΜΕ τα αναφέρει αυτά...». Μόνον πού δέν δικαιολογεῖται αὐτό (ἄνευ Ψαλτηρίου) οὔτε μέ τά παλαιά τυπικά, ὅπως ἐξήγησε ὁ Βασίλειος πρίν, ἀλλ᾿ οὔτε μέ τό ΤΜΕ, μόνον ἄν στηρίζεται (ὁ συντάκτης τῶν Διπτύχων) στήν περίπτωση «καταλιμπάνει και το α΄ κάθισμα « ἐν τοῖς μεθεόρτοις Ἑσπερινοῖς τῶν Χριστουγέννων καὶ τῶν Θεοφανίων, ὅταν αἱ ἑορταὶ αὗται συμπέσωσιν ἐν ἡμέρᾳ Σαββάτου»», πού πάλι δέν δικαιολογεῖται. Ἐκτός ἄν πρόκειται γιά τυπογραφικό.

Ιερά Αγρυπνία Οσίου Νικάνορος - Ι Μ Αγίας Τριάδος Σπαρμού Ολύμπου 6/ 8 /18.
Στο 16ο λεπτό περίπου...
Αυτό ήθελα να ρωτήσω. Άμα επιτρέπεται το μακάριος ανήρ όπως προείπα
Ὅπως γράψαμε, πολύ σωστά στή Μονή κατά τήν α΄ μεθέορτο τῆς Μεταμορφώσεως στιχολογεῖται τό «Μακάριος ανήρ...», ἀφοῦ πρόκειται γιά ἑορταζόμενο ἅγιο.
 
Top