[Ψάχνω] Μέγιστη φωνητική έκταση σε ένα "μάθημα"

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Το έχουν το ταμείο ανθολογίας φωκαέως εσπερινου και η μουσική πανδέκτη νομιζω
αν μπορεί καποιος να το σκανάρει γιατί εγώ δε μπορώ
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Mήπως το έχεις, Κώστα;

Καλά με αφήνεις άναυδο Γιώργο! Δεν το είχες το μάθημα. Εμείς εδώ το λέμε κάθε πρωί για να ζεσταθεί ο λαιμός! :D:p:D
 

Attachments

  • SeTonAnavallomenon_Xourmouziou.pdf
    2.1 MB · Views: 251

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Εμείς εδώ το λέμε κάθε πρωί για να ζεσταθεί ο λαιμός! :D:p:D
Μπα, επειδή είναι μεγάλο και βιάζομαι το πρωί προτιμώ συνήθως τη "Βουλγάρα" του Σκρέκα....
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Στο βιβλίο μου "Η Θεωρία της Βυζαντινής Μουσικής στην Πράξη" και ειδικά στις σελίδες 275 έως 313, υπάρχει ολόκληρη μελέτη σχετική με το Τροπάριο. Αφορμή γι' αυτή, υπήρξε το γεγονός, ότι όταν το διάβαζα σαν Μάθημα ( πρίν από ......τόσα χρόνια ), παρατηρούσα ότι πάντα ξέφευγε η τονική βάση. Αυτό, με έκανε να "ψάξω" το θέμα και μέσα στην μελέτη, υπάρχουν και διάφορες διορθώσεις, τις οποίες εάν τις ακολουθήσεις, τότε η βάση σου παραμένει αναλλοίωτη. Καλό θα είναι να ρίξετε μιά ματιά.
 

tb---

τσοπάνης
Ευχαριστώ πολύ άπαντες για την άμεση και σοβαρή αντιμετώπιση του θέματος.

Ειδικές ευχαριστίες στον Άρχωντα κυρ. Δημήτριο Ιωαννίδη, που με έχει βοηθήσει πάρα πολύ και ας μην το ξέρει. Τα υπόλοιπα από κοντά.

προσωπικά αυτό που με ενδιαφέρει περισσότερο είναι να μελετήσω την μελική συμπεριφορά του κάθε μουσικού δημιουργού , πάντα σε παραλληλισμό με το κείμενο.

Δηλαδη, γιατί στα σύγχρονα " Τριάδι " σίεται ο τόπος και απο υψηλές θέσεις και απο διάρκεια στις υψηλές θέσεις, ενώ από παλαιότερη συζήτηση είχα ενημερωθεί ότι τα παλαιότερα χερουβικά δίνουν " βάση " στην φράση " Ως τον Βασιλέα"?

Γιατί άλλαξε ο "Χριστοκεντρικός" ύμνος αυτός και πέρασε σε " Τριαδικός " ??

Πολοί συνάδελφοι του αναλογίου, κορδώνονται ότι " ααα, σήμερα θα πάω σε άνω Δι" , και καμαρώνουν σαν τα "γυφτικα σκερπάνια", ενώ η μαγεία της μουσικής μας είναι σε άλλα ζητήματα ??

Προσωπικά είμαι ένας απλός φιλόμουσος και αν έχω όρεξη ανεβαίνω για "υποστήριξη" , μαζί με τα μασίνια μου (φέντερ αταστο γιαπονέζικο μπάσο ):D΄,

αλλά το έχω παρατηρήσει ακόμα και σε έμπειρους Ψάλτες όπως ο Πατέρας μου, ( 40 χρόνια ΙεροΨάλτης ) , πέφτουν έυκολα στην παγίδα της υψηλής θέσης, και αγνωνούν ή δεν δίνουν και πολύ βάση στα "χαμηλά" ή στον τονισμό ή στην ρυθμικότητα ή , ή ...

Ευχαριστώ πολύ ~
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Ευχαριστώ πολύ άπαντες για την άμεση και σοβαρή αντιμετώπιση του θέματος.

Ειδικές ευχαριστίες στον Άρχωντα κυρ. Δημήτριο Ιωαννίδη, που με έχει βοηθήσει πάρα πολύ και ας μην το ξέρει. Τα υπόλοιπα από κοντά.

προσωπικά αυτό που με ενδιαφέρει περισσότερο είναι να μελετήσω την μελική συμπεριφορά του κάθε μουσικού δημιουργού , πάντα σε παραλληλισμό με το κείμενο.

Αγαπητέ μου Φίλε, γειά Σου
Το μήνυμά Σου, μου πέταξε μιά κεραμμύδα στην κεφάλα και ακόμα να συνέλθω από το χτύπημα. Θα πρέπει να ξέρεις, ότι για τους ανθρώπους που γεμάτοι ανησυχία, ψάχνονται διαρκώς και εν προκειμένω για θέματα της Βυζαντινής Μουσικής, εγώ πετάω τη σκούφια μου.
Δεν γνωρίζω την ηλικία Σου, ούτε και το πού μένεις. Προτείνω να γνωριστούμε και να τα πούμε από κοντά - εφ' όσον βέβαια μπορεί να γίνει αυτό -. Το τηλέφωνό μου είναι 210 - 48 - 24 - 725. Πάρε με και τα λέμε.
 

tb---

τσοπάνης
Έχουμε γνωριστεί απο κοντά, αλλά είναι αρκετός καιρός .

Τέλος πάντων, ίσως το επώνυμο μου να σας λέει κάτι, αλλά και πάλι δεν υπάρχει πρόβλημα.

θα περάσω κάποια στιγμή από το σπίτι για κάποια θέματα που με "γαργαλάνε" στα ώτα μου.

Προς το παρόν, ετοιμαζόμαστε για την πανήγυρη της Αγίας Μαρίνας Κορώνου Νάξου ~
 
Συνεχίζοντας την παράθεση μουσικών κειμένων μεγάλης φωνητικής έκτασης, ιδού το περίφημο «Άξιον εστί» του αείμνηστου Άρχοντος Μουσικοδιδασκάλου κ. Δημητρίου Σουρλαντζή, σε ήχο πρώτο επτάφωνο (μακάμ μουχαγιέρ).
Δεν πρόκειται βέβαια για κλασικό μάθημα αλλά κινείται σε αξιοσημείωτα ύψη. Έχει βάση τον Πα (της μέσης) και εκτείνεται έως και τον άνω Κε΄ (της νήτης).
Το συνημμένο κείμενο είναι από τη «Βυζαντινή Θεία Λειτουργία» που εξέδωσε ο άρχοντας το 1992, ενώ το ηχητικό ντοκουμέντο από εκτός ναού ηχογράφηση του 1962.
Εντυπωσιακή εκτέλεση από τον μακαριστό άρχοντα.
Μας λείπεις δάσκαλε! Αιωνία σου η μνήμη!

ΥΓ 1. Η αρκτική μαρτυρία στο κείμενο δεν είναι πλήρης γιατί στο βιβλίο προηγείται κι άλλο «Άξιον εστί» στον ίδιο ήχο
ΥΓ 2. Σημειωτέον ότι υπάρχουν εναλλακτικές θέσεις στο τέλος της σελίδας, που αγγίζουν τον άνω Ζω΄
 

Attachments

  • Άξιον εστί, α΄7φωνος Δ.Σουρλαντζή.pdf
    2.3 MB · Views: 183
  • 4'13''=Δ.ΣΟΥΡΛΑΝΤΖΗΣ=Άξιον εστί, α΄ 7φωνος.mp3
    3.9 MB · Views: 172
Συνεχίζοντας την παράθεση μουσικών κειμένων μεγάλης φωνητικής έκτασης, ιδού το περίφημο «Άξιον εστί» του αείμνηστου Άρχοντος Μουσικοδιδασκάλου κ. Δημητρίου Σουρλαντζή, σε ήχο πρώτο επτάφωνο (μακάμ μουχαγιέρ).
Δεν πρόκειται βέβαια για κλασικό μάθημα αλλά κινείται σε αξιοσημείωτα ύψη. Έχει βάση τον Πα (της μέσης) και εκτείνεται έως και τον άνω Κε΄ (της νήτης).
Το συνημμένο κείμενο είναι από τη «Βυζαντινή Θεία Λειτουργία» που εξέδωσε ο άρχοντας το 1992, ενώ το ηχητικό ντοκουμέντο από εκτός ναού ηχογράφηση του 1962.
Εντυπωσιακή εκτέλεση από τον μακαριστό άρχοντα.
Μας λείπεις δάσκαλε! Αιωνία σου η μνήμη!

ΥΓ 1. Η αρκτική μαρτυρία στο κείμενο δεν είναι πλήρης γιατί στο βιβλίο προηγείται κι άλλο «Άξιον εστί» στον ίδιο ήχο
ΥΓ 2. Σημειωτέον ότι υπάρχουν εναλλακτικές θέσεις στο τέλος της σελίδας, που αγγίζουν τον άνω Ζω΄


Ευχαριστούμε πολύ για το υπέροχο αυτό μέλος και την ερμηνεία που μας προσφέρατε.

Με όλον τον σεβασμό και χωρίς εμπάθεια σε κανέναν, θα ήθελα να κάνω μερικές παρατηρήσεις, εντελώς καλοπροαίρετα, που μου ήρθαν στο μυαλό, ακούγοντας το mp3 και κοιτώντας το pdf.

  1. Δεν είμαι σίγουρος ότι αυτό το μέλος είναι του Σουλαρτζή, επειδή απλώς βρίσκεται στο βιβλίο του.
    Θυμίζει το του Πρίγγου σε κιουρδί.
    Σήμερα όλα τα βιβλία έχουν πλήθος γνωστών μελών όπου οι συγγραφείς διεκδικούν την πατρότητά των.

  2. Είναι πολύ υπερβολικό για ύμνος στη Θεοτόκο, όλα αυτά τα στοιχεία εξωτερικής μουσικής δείχνουν, το λιγότερο, ασέβεια.
    Αυτό το υπερβολικό ύψος και η φωνητική επίδειξη μου θυμίζει χότζα να φωνάζει καταμεσήμερο πάνω στο μιναρέ.

  3. Στην κατάληξη «Χερουβίμ» στον Πα΄ έχει τον αριθμό 3 με ένα καπέλο, τι ακριβώς είναι και τι κάνει αυτό το πράγμα.
    Συγνώμη για την ερώτηση, αλλά στα Ωδεία που πήγα, στους δασκάλους που έμαθα, στα κλασσικά βιβλία που διάβασα, πουθενά δεν το έχω συναντήσει.


Ευχαριστώ πολύ και να με συμπαθάτε
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Το "Ψάλλοντές σου τον τόκον" του Πέτρου Μπερεκέτη έχει επίσης πολύ μεγάλη έκταση. Αν θυμάμαι καλά, εκτείνεται από κάτω Πα έως άνω Κε.
Πληροφορίες, σχολιασμός, ηχητικό καθώς και μουσικό κείμενο για την εξαιρετική αυτή σύνθεση θα βρει κανείς στη σειρά "ΜΝΗΜΕΙΑ Εκκλησιαστικής μουσικής" στην κασετίνα "ΟΚΤΑΗΧΑ μέλη και συστήματα" CD 5ο και 6ο.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
  1. Δεν είμαι σίγουρος ότι αυτό το μέλος είναι του Σουλαρτζή, επειδή απλώς βρίσκεται στο βιβλίο του.
    Θυμίζει το του Πρίγγου σε κιουρδί.
    Σήμερα όλα τα βιβλία έχουν πλήθος γνωστών μελών όπου οι συγγραφείς διεκδικούν την πατρότητά των.

  1. Όντως θυμίζουν τα του Πρίγγου στις βασικές γραμμές, οι διαφορές είναι κυρίως στις καταλήξεις και στα ποικίλματα δεξιοτεχνίας.
    [*]Είναι πολύ υπερβολικό για ύμνος στη Θεοτόκο, όλα αυτά τα στοιχεία εξωτερικής μουσικής δείχνουν, το λιγότερο, ασέβεια.
    Αυτό το υπερβολικό ύψος και η φωνητική επίδειξη μου θυμίζει χότζα να φωνάζει καταμεσήμερο πάνω στο μιναρέ.
    Υπερβολικό ναι, κι εγώ το βλέπω έτσι, ασέβεια όμως όχι.
    Τα ίδια τότε θα έπρεπε να ισχύουν και για το κιουρδί του Πρίγγου. Άλλωστε, στην αρχή σημειώνεται ότι λόγω της φωνητικής εκτάσεως του μαθήματος θα πρέπει να ληφθεί ως βάση ο Κάτω Κε.
    Επιπλέον, δεν είναι όλες οι φωνές για τέτοια μέλη. Ο Σουρλατζής, όπως κι ο Χρύσανθος, ήταν υψίφωνοι: μπορούσαν να αποδώσουν τέτοια μέλη, χωρίς να φανεί ότι "στριγγλίζουν". Θα έχεις υπόψη ανάλογες εκτελέσεις του Χρυσάνθου (κάτι Τριάδι π.χ.). Κι όμως δεν φαίνεται ότι φωνάζει, ούτε ότι κοκορεύεται. Συνεπώς δεν φαίνεται ασεβές. Νομίζω κάτι ανάλογο (σε μικρότερο βαθμό) συμβαίνει και με τον Σουρλατζή.
    [*]Στην κατάληξη «Χερουβίμ» στον Πα΄ έχει τον αριθμό 3 με ένα καπέλο, τι ακριβώς είναι και τι κάνει αυτό το πράγμα.
    Συγνώμη για την ερώτηση, αλλά στα Ωδεία που πήγα, στους δασκάλους που έμαθα, στα κλασσικά βιβλία που διάβασα, πουθενά δεν το έχω συναντήσει.
Όντως, αλλά είναι τυπογραφική σύμβαση. Έτσι δηλώνει γενικά τους τρίσημους πόδες (δεν είναι μόνο σ' αυτό το σημείο).
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Να προσθέσω ότι η συγκεκριμένη ηχογράφηση έγινε μετά την ταβέρνα (με άδεια εκκλησία) και ο ίδιος ο Σουρλατζής είχε δηλώσει ότι αυτά δεν είναι κατάλληλα για εκκλησία.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Το θέμα έχει ξανασχολιασθεί εδώ από το 13ο μήνυμα κ.εξ.
Πάντως να θυμίσω ότι αν στη δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα, πολύ περισσότερο φυσικά στην πίστη και στη λατρεία μας δεν υφίστανται.

Δ.
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Το χερουβικο του Π.Εφεσίου σε Βαρύ....απο κατω Δι (καπου στο μυστικως) σε ανω Δι (στο αποθωμεθα)...
 

Attachments

  • χερουβικο Εφεσιου.pdf
    49.4 KB · Views: 76
Δεν είμαι σίγουρος ότι αυτό το μέλος είναι του Σουρλατζή, επειδή απλώς βρίσκεται στο βιβλίο του.
Θυμίζει το του Πρίγγου σε κιουρδί.
Σήμερα όλα τα βιβλία έχουν πλήθος γνωστών μελών όπου οι συγγραφείς διεκδικούν την πατρότητά των.

Είναι πολύ υπερβολικό για ύμνος στη Θεοτόκο, όλα αυτά τα στοιχεία εξωτερικής μουσικής δείχνουν, το λιγότερο, ασέβεια.
Αυτό το υπερβολικό ύψος και η φωνητική επίδειξη μου θυμίζει χότζα να φωνάζει καταμεσήμερο πάνω στο μιναρέ.

Ευχαριστώ πολύ και να με συμπαθάτε

Ευχαριστώ αγαπητέ priggos, πάσα παρατήρηση δεκτή, ειδικά όταν γίνεται καλοπροαίρετα, με σεβασμό και χωρίς εμπάθεια.
Παρόλο που ήδη περάσαμε σε άλλο μέλος, επιτρέψτε μου μια σύντομη τοποθέτηση πάνω στις παραπάνω παρατηρήσεις.

- Δεν θεωρώ ότι στη στήλη που βρισκόμαστε με τίτλο "Μέγιστη φωνητική έκταση σε ένα μάθημα" θα έπρεπε να ασχολούμαστε τόσο πολύ με την πατρότητα ή με τις επιρροές που διαμόρφωσαν το κάθε μάθημα. Είναι σαφές άλλωστε ότι στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση. Το ίδιο και στην περίπτωσή μας. Οι παλαιότεροι δάσκαλοι-εκδότες κατέγραφαν τα ακούσματα που είχαν παραλάβει από τους προγενεστέρους τους. Κάποιοι ίσως "πείραζαν" λίγο τα μαθήματα, ανάλογα με την κρίση και την αισθητική τους. Αναμφίβολα και ο αείμνηστος Σουρλαντζής από κάπου εμπνεύστηκε το εν λόγω "Άξιον εστί", όπως έκαναν τόσοι και τόσοι πριν και μετά από αυτόν. Στόχος μου δεν ήταν η υποστήριξη της πατρότητας, αλλά η παρουσίαση του μαθήματος ως καταλαμβάνοντος μεγάλη "φωνητική έκταση".

- Ας μην συγχέουμε το συγκεκριμένο "Άξιον εστί" με εκείνο του αείμνηστου Πρίγγου σε κιουρντί. Πρόκειται για μέλη διαφορετικών μακάμ.

- Βρίσκω κι εγώ αρκετά εξωστρεφές το μάθημα για ύμνο προς την Θεοτόκο και προσωπικά τείνω να αποφεύγω να ψάλλω παρόμοια μέλη. Όμως υπάρχουν πάμπολλα μέλη πολύ πιο εξωστρεφή από το συγκεκριμένο, και μάλιστα δημοσιευμένα σε κλασικές εκδόσεις. Είναι επικίνδυνο να τα χαρακτηρίσουμε όλα "ασεβή". Ούτε και για το "Άξιον εστί" του άρχοντα Σουρλαντζή μπορώ να πω ότι γεννά κάποια αίσθηση ασέβειας. Από την άλλη, σαφώς περιέχει στοιχεία φωνητικής επίδειξης, όπως και ο ίδιος δήλωνε για το σύνολο της ηχογράφησης του 1962. Γιατί όμως μας ενοχλεί η υψιφωνία; Δεν είναι ένα από τα ζητούμενα της παρούσας στήλης; Η χαρισματική φωνή του αείμνηστου άρχοντα τού επέτρεπε να κινείται σε μεγάλα ύψη χωρίς να κουράζει τα αυτιά των ακροατών.

- Τέλος, υπενθυμίζω ότι η ηχογράφηση έγινε εντός ναού, όχι όμως και εντός ιεράς ακολουθίας, οπότε ο χαρακτήρας της είναι περισσότερο συναυλιακός παρά λατρευτικός.
 

Gorgonaos

Gorgonaos
Νομιζω την πιο μεγαλη εκταση εχουν οι οικοι του Ακαθίστου του Κλαδα!Μπορεις να βρεις κατω Δι, Γα πολυ συχνα ισως και πιο κατω, και στο οξυ Ζω'' και Νη'' και παραπανω!!Μεγαλη σπουδη ο Ακαθιστος του Κλαδα απ' ολες τις αποψεις!!!!
 
Νομιζω την πιο μεγαλη εκταση εχουν οι οικοι του Ακαθίστου του Κλαδα!Μπορεις να βρεις κατω Δι, Γα πολυ συχνα ισως και πιο κατω, και στο οξυ Ζω'' και Νη'' και παραπανω!!Μεγαλη σπουδη ο Ακαθιστος του Κλαδα απ' ολες τις αποψεις!!!!

Σε ενα τετοιο οικο υπαρχει ορθογραφικο λαθος και ξεφευγει μια πεμπτη πανω,αλλα,η αληθεια ειναι, οτι απο εκτασεις πανε καλα... Και απο παραχορδες...
 

SINGEORGE

Παλαιό Μέλος
Το υπεροχο "Θεαρχιω Νευματι" του απαγορευμενου πλεον τεως ΑΠτΜτΧΕ, απο την παλια εκδοση. Αν ο δεξιος παρει ψηλη βαση στην αρχη ή ξεφυγει η βαση, (ιδιαιτερα στο Πρεσβευε διηνεκως), κλαψτα χαραλαμπε. Νομιζω υπαρχει και καποια παροιμια για το εν λογω μαθημα αλλα δεν μπορω να την θυμηθω.

απαγορευμενου πλεον τεως ΑΠτΜτΧΕ ????????????? ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ?
 
Top