[Ψάχνω] Μέγιστη φωνητική έκταση σε ένα "μάθημα"

tb---

τσοπάνης
#1
Καλησπέρα σας.

Θα ήθελα να γνωρίζω τα βασικότερα μαθήματα βυζαντινής μουσικής που παρατηρήται η μεγαλύτερη φωνητική έκταση.

Περισσότερο με ενδιαφέρουν οι κλασικές καταγραφές του 19ου αιώνα, αλλά και νεότερες.

Εάν έχει απαντηθεί κάπου αλλού το θέμα τότε ας μεταφερθεί εκει.

Ευχαριστώ πολύ ~
 

andreas

Ανδρέας Πετράκης
#2
Καλησπέρα! Τα δύο πρώτα που μου έρχονται στο μυαλό, επειδή τα έχω ψάλλει κιόλας, είναι η "Κασσιανή" και το "Αναστάσεως Ημέρα" του Ιακώβου (ειδικά στο "βοήσωμεν" νομίζεις πως θα σου βγει η ψυχή.....:eek:) . Για περισσότερα, χρειάζεται ψάξιμο και προσωπικά θα έχω χρόνο από την επόμενη βδομάδα....
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#3
Καλησπέρα σας.

......η μεγαλύτερη φωνητική έκταση.

Ευχαριστώ πολύ ~
Δεν εννοείς ποιά μαθήματα γεμίζουν ναό πολλών τετραγωνικών ε;
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#4
Εμένα μου έρχεται στο μυαλό το Κοινονικόν της Θ. Λειτουργίας του Μεγ. Σαββάτου πρωί, το "Εξηγέρθη ως ο υπνών" του Πέτρου. Μιλάμε για ανέβασμα στο άνω κε' στην φράση "και ανέστη". (Δηλαδή, οκτάβα σύν πεντάχορδο!!!)

Απόστολος
 
#5
Ο τον αμπελώνα φυτεύσας... κομι-σώ-μεθα. Άνω Δι - Ανοιξαντάρια Ραιδεστηνού. Άξιόν εστιν πλ β Μιχ Χατζηαθανασίου Άνω Δι 5 φορές
Λειτουργικά α' ήχου άνω Γα κατ' επανάληψιν!
Αλλά ένας τρόπος να αντιμετωπίσεις τους ψηλούς φθόγγους είναι διάβασμα του μαθήματος πριν την εκτέλεση, γιατί η εκτέλεση "εκ πρώτης όψεως" όσο ικανός και να είναι ο εκτελεστής, διατρέχει κίνδυνο να βγάλει ... κοκοράκι.:D
Επομένως η ... προεπισκόπηση:D από το σκάνερ του λάρυγγος, κρίνεται απαραίτητη!.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#6
...και στα χαμηλά ( γιατί κ αυτό έκταση είναι) η ''Βουλγάρα'' ( κάτω κάτω Πα...), με τα προβλήματα πατρότητας όμως..
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#7

Κάτι παρόμοιο ἔχει ἐρωτηθεῖ καί ἀπαντηθεῖ ἀπό ἐδῶ καί κάτω.

Δέν ξέρω ἄν ἰσχύουν γιά τά ἴδια μαθήματα. Ἡ γνώμη τοῦ κ. Γιαννόπουλου εἶναι βαρύνουσα καί μπορεῖ νά πεῖ καί γι᾿ αὐτά, ἄν καί προσωπικῶς νομίζω, ὅτι, ἡ διά μουσικῶν χορῶν ἐκτέλεση τέτοιων μαθημάτων, προϋποθέτοντες διαφορετικές φωνές, ἐκτελοῦνται δι᾿ αὐτῶν καί τῆς ἀντίστοιχης ὀκτάβας.

Δεῖτε σχετικό θέμα καί συζήτηση ἐδῶ.

 
Last edited:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#8
Δεν έχω τώρα τη δυνατότητα να "ξεσκονίσω" λίγα βιβλία για να θυμηθώ παλαιά μέλη με μεγάλη έκταση. Μιλώ βέβαια για μέλη που χρησιμοποιούνται στις μέρες μας. Παραδείγματος χάριν ο ειρμός Δοξάσωμεν Τριάδα αχώριστον του Γερμανού (νη και άνω Δι-με την ενέργεια της πεταστής άνω κε). Και εγώ κατάλαβα το ερώτημα του πρώτου μηνύματος ως συνολική έκταση και όχι μόνο προς το οξύ.
Η Κασσιανή του Χουρμουζίου πράγματι δεν γράφτηκε για να ψάλλεται στους ναούς αλλά για την εξάσκηση των μαθητών της Νέας Μεθόδου. Το πράγμα δηλώνεται σε κάποια χειρόγραφα των αρχών του ΙΘ' αι. που την περιέχουν. Άλλωστε, αυτό δεν είναι πρόδηλο μόνο από την εξαιρετικά μεγάλη φωνητική έκταση αυτού του μέλους, αλλά κυρίως από τις πολύ περίεργες και μη συνηθισμένες μεταβολές που επιβάλλει ο Χουρμούζιος δια των φθορών, στις διάφορες θέσεις του μέλους. Δύσκολα εκτελούνται και οπωσδήποτε μετά από μελέτη.
Ε.Γ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#9
Το μεγαλύτερο που ξέρω είναι η Κασσιανή του Χουρμουζίου όπως αναφέρθηκε. Υπάρχει όμως και ένα τουλάχιστον κράτημα του Αρσενίου του μικρού (αν δεν κάνω λάθος) σε Τέταρτο άγια που είναι 2-3 σελίδες και ξεκινάει από το μέσο ΔΙ, πέφτει στο κάτω ΔΙ και κινείται εκεί για αρκετή ώρα (γραμμές) και μετά για μία σελίδα ή και περισσότερο κινείται εξαντλητικά γύρω από το πάνω ΔΙ. Το έχω δεί στις μεταγραφές του Χουρμουζίου, δεν θυμάμαι τώρα ακριβή αναφορά όμως. Αν το έχει κανείς αντεγραμμένο ας το ανεβάσει!
 
#10
Το μεγαλύτερο που ξέρω είναι η Κασσιανή του Χουρμουζίου όπως αναφέρθηκε. Υπάρχει όμως και ένα τουλάχιστον κράτημα του Αρσενίου του μικρού (αν δεν κάνω λάθος) σε Τέταρτο άγια που είναι 2-3 σελίδες και ξεκινάει από το μέσο ΔΙ, πέφτει στο κάτω ΔΙ και κινείται εκεί για αρκετή ώρα (γραμμές) και μετά για μία σελίδα ή και περισσότερο κινείται εξαντλητικά γύρω από το πάνω ΔΙ. Το έχω δεί στις μεταγραφές του Χουρμουζίου, δεν θυμάμαι τώρα ακριβή αναφορά όμως. Αν το έχει κανείς αντεγραμμένο ας το ανεβάσει!
Είναι το λεγόμενο δις διαπασών, για το οποίο στα χειρόγραφα γράφεται ότι δεν μπορεί να το ψάλλει ο καθένας εκτός εάν έχει φωνή σαν του ποιητού, ή "γι' αυτό το μάθημα θέλει ο λάρυγγας άλειμμα". Είναι όλο ανεβασμένο στην ιστοσελίδα μου, στο άρθρο περί του Αρσενίου. Αλλά ποιος τα ψάλλει αυτά σήμερα;
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
#12
Πού ακριβώς βρίσκεται αυτό ; Δεν το βρήκα.
Στην υπο-σελίδα scientific:

http://users.auth.gr/~mangian/scientific.htm

στην παρ. β / Νο 5 (
[FONT=&quot]«Ὁ Ἄνδριος μουσικὸς Ἀρσένιος ἱερομόναχος Βατοπαιδινὸς ὁ μικρός», γκυρα 2 (Ἄνδρος 2004), σσ. 7-37)

απ' ευθείας:

http://users.auth.gr/~mangian/Arsenios%202004.pdf

σελίδες του pdf 22-32 (τεράστιο!)

[/FONT]
 
Last edited:
#13
Στην υπο-σελίδα scientific:

http://users.auth.gr/~mangian/scientific.htm

στην παρ. β / Νο 5 (
[FONT=&quot]«Ὁ Ἄνδριος μουσικὸς Ἀρσένιος ἱερομόναχος Βατοπαιδινὸς ὁ μικρός», γκυρα 2 (Ἄνδρος 2004), σσ. 7-37)

απ' ευθείας:

http://users.auth.gr/~mangian/Scan%20Arsenios%20gia%20website.pdf

σελίδες του pdf 22-32 (τεράστιο!)

[/FONT]
Πράγματι ήταν τεράστιο, αλλά για κοίταξέ το τώρα φίλε Χάρη. Άμα είναι να στενοχωριέσαι, κάτι θα κάνουμε...:)
 

master_yianni

Παλαιό Μέλος
#14
Το υπεροχο "Θεαρχιω Νευματι" του απαγορευμενου πλεον τεως ΑΠτΜτΧΕ, απο την παλια εκδοση. Αν ο δεξιος παρει ψηλη βαση στην αρχη ή ξεφυγει η βαση, (ιδιαιτερα στο Πρεσβευε διηνεκως), κλαψτα χαραλαμπε. Νομιζω υπαρχει και καποια παροιμια για το εν λογω μαθημα αλλα δεν μπορω να την θυμηθω.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#15
Την Κυριακή των Αγ.Πάντων είπαμε κοινωνικό Γερμανού Νέων Πατρών...έκταση από αντίφωνο άγια (κάτω ΔΙ) μέχρι άγια στον άνω ΠΑ (άνω ΔΙ)...2 κλίμακες ολόκληρες...
Επίσης στο μέγα ίσον του Ιωάννου Κουκουζέλη στην λέξη - φράση "διπλασμός" φτάνει μέχρι άνω ΚΕ...
Και άλλα πολλά στον ωκεανό της βυζαντινής και μεταβυζαντινής ψαλτικής τέχνης...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#16
Την Κυριακή των Αγ.Πάντων είπαμε κοινωνικό Γερμανού Νέων Πατρών...έκταση από αντίφωνο άγια (κάτω ΔΙ) μέχρι άγια στον άνω ΠΑ (άνω ΔΙ)...2 κλίμακες ολόκληρες...
Επίσης στο μέγα ίσον του Ιωάννου Κουκουζέλη στην λέξη - φράση "διπλασμός" φτάνει μέχρι άνω ΚΕ...
Και άλλα πολλά στον ωκεανό της βυζαντινής και μεταβυζαντινής ψαλτικής τέχνης...
Κάτι γίνεται και στο Κύριε το όνομά σου σε βαρύ εκ του γα(;), εκλογή Μεταμορφώσεως. Νομίζω κι αυτό εκτείνεται πάνω στον άνω δι.
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#17
Κάτι γίνεται και στο Κύριε το όνομά σου σε βαρύ εκ του γα(;), εκλογή Μεταμορφώσεως. Νομίζω κι αυτό εκτείνεται πάνω στον άνω δι.
Δεν θυμάμαι αλλά πολύ πιθανόν...όταν θα έχω χρόνο θα κοιτάξω...
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#18
Πράγματι ήταν τεράστιο, αλλά για κοίταξέ το τώρα φίλε Χάρη. Άμα είναι να στενοχωριέσαι, κάτι θα κάνουμε...:)
Tο κράτημα το ίδιο εννοούσα πως είναι τεράστιο (10 και μισή πυκνογραμμένες σελίδες), όχι το pdf.

Συγνώμη, φίλε Μανώλη, σε τσάμπα κόπο σε έβαλα... :wink:
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#20
Σε τον αναβαλλόμενον, Χουρμουζίου:

και η γη τω φόβω εκυμαίνετο... κάτω κάτω νη
μεγαλύνω τα πάθη σου...άνω γα
 
Top