Μάθημα εις την 'Αλωσιν της Κωνσταντινουπόλεως, «Ο Θεός ήλθοσαν έθνη», Μαν. Χρυσάφου, εξήγ. Ι. Αρβανίτης

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Και τα δύο ηχητικά είναι η μεταγραφή του Μάρκου Βασιλείου. Ο π. Γεώργιος την ψάλλει πιο ελεύθερα.
Η δική μου μεταγραφή έχει κάποιες διαφορές απ' αυτή.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Πιο ελεύθερα ως προς τη φωνητική ερμηνεία ίσως. Το ερώτημά μου αφορά την απόδοση του ίδιου του πλ. δ' ως ήχου. Κάτι μου φαίνεται διαφορετικό μεταξύ των δύο εκτελέσεων. Η μεταγραφή η δική σας σε ποια εκτέλεση αντιστοιχεί; (ως προς τον ήχο πάντα)
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Πιο ελεύθερα ως προς τη φωνητική ερμηνεία ίσως. Το ερώτημά μου αφορά την απόδοση του ίδιου του πλ. δ' ως ήχου. Κάτι μου φαίνεται διαφορετικό μεταξύ των δύο εκτελέσεων. Η μεταγραφή η δική σας σε ποια εκτέλεση αντιστοιχεί; (ως προς τον ήχο πάντα)
Η πιο βασική διαφορά που προσδιορίζει αυτό το κάτι διαφορετικό είναι ο τόνος Νη-Πα (μπορείς να μελετήσεις το σχετικό θέμα εδώ) τον οποίο Νη-Πα τον κάνουν κατά κανόνα μικρό και του αλλάζουν θέση σύμφωνα με την θεωρία Σ. Καρά που λέει ότι έλκεται ο πα από τον βου. Δεν είναι όμως τα πράγματα όπως ακριβώς τα λέει ο Σ. Καράς γιατί ο Νη-Πα είναι μεγάλος εκ φύσεως τόσο όταν ανεβαίνεις όσο όταν κατεβαίνεις (το εξηγώ εδώ ). Οι Cappella Romana δεν κρατούν ψηλά τον πα, αυτή είναι η βασικότερη διαφορά. Επίσης υπάρχουν διαφορές στον τρόπο ερμηνείας της ποιότητας της μελωδίας η οποία συνεπάγεται από την γνώση σωστής διαίρεσης χρόνου-αυτό που λέει σε γενικές γραμμές ο Γιάννης Αρβανίτης [ @Laosynaktis ] ότι "ψάλλει πιο ελεύθερα" (έχουν γίνει σχετικές συζητήσεις περί διαφοράς χρόνου-ρυθμού κλπ). Γενικά είναι ζήτημα διαφοράς ύφους., Εδώ έχω συνοψίσει κάποια βασικά στοιχεία που κατά την δική μου σκοπιά συνιστούν το ύφος.
 
Last edited:

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Ύφος, χρόνος, τονισμός και τέτοια δεν μπορούν να παρουσιάζονται ως διαφορές όταν μιλάμε σχεδόν για διαφορετικό ήχο!

Στην προκειμένη περίπτωση προσπαθώ να καταλάβω πώς καταφέρνουν και το ψάλλουν (οι Καπέλα Ρ.). Μεταφέρουν άραγε τον Νη στο Γα και λένε τρίτο ήχο; Κάτι σύμβολα που είναι σε παρένθεση δίπλα σε κάποιες μαρτυρίες τι σημαίνουν;

Λες ότι το Νη - Πα το κάνουν μικρό επειδή η Πα έλκεται από τον Βου. Πώς γίνεται αυτό; Το ανάποδο δε θα έπρεπε να συμβαίνει;

Τη συγκεκριμένη διαφορά πάντως δεν είμαι σε θέση να τη διακρίνω. Όταν το μέλος αναπτύσσεται περισσότερο τη νιώθω τη διαφοροποίηση.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ύφος, χρόνος, τονισμός και τέτοια δεν μπορούν να παρουσιάζονται ως διαφορές όταν μιλάμε σχεδόν για διαφορετικό ήχο!

Στην προκειμένη περίπτωση προσπαθώ να καταλάβω πώς καταφέρνουν και το ψάλλουν (οι Καπέλα Ρ.). Μεταφέρουν άραγε τον Νη στο Γα και λένε τρίτο ήχο; Κάτι σύμβολα που είναι σε παρένθεση δίπλα σε κάποιες μαρτυρίες τι σημαίνουν;

Λες ότι το Νη - Πα το κάνουν μικρό επειδή η Πα έλκεται από τον Βου. Πώς γίνεται αυτό; Το ανάποδο δε θα έπρεπε να συμβαίνει;

Τη συγκεκριμένη διαφορά πάντως δεν είμαι σε θέση να τη διακρίνω. Όταν το μέλος αναπτύσσεται περισσότερο τη νιώθω τη διαφοροποίηση.
Τόσο δυσκολα τα γράφω;
Λέω το κάνουν κατά κανόνα μικρό και του αλλάζουν θέση, τον υψώνουν δηλαδή τον πα οποτε νομίζουν και φαίνεται σαν δίεση. Οι παλιοί έλεγαν νη πα μεγάλο με τον πα σταθερό χωρίς να τον χαμηλώνουν με τον τρόπο που το κάνουν σήμερα οι καπέλα ρωμανα
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Βασικά κάθε φορά λες τη μισή απάντηση κάθε ερώτησης! Πχ είπες το κάνουν μικρό το Νη - Πα και έψαχνα να βρω που είναι αυτό το μικρό Νη - Πα και μετά είπες ότι μπαίνει και μια δίεση που το ξανακάνει μεγάλο! Βέβαια πάλι δε συμπίπτει με το άλλο Νη - Πα αλλά όχι σε σημείο να το πιάνει το δικό μου τουλάχιστον αυτί σε βαθμό να χάνω τη μπάλα και το γήπεδο μαζί. Οπότε δε μπορεί να είναι η μοναδική διαφορά.

Άκουσα κι άλλο μέλος σε πλ. δ' των Capella R. και παρά τις αντιρρήσεις σε κάτι έλξεις η δομή του ήταν κατανοητή. Εδώ πέρα το πράγμα ξεφεύγει σε άλλο επίπεδο. Μου κάνει εντύπωση πώς κατάφεραν να το πουν. Σίγουρα λένε το ίδιο κείμενο και όχι κάτι άλλο;
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Βασικά κάθε φορά λες τη μισή απάντηση κάθε ερώτησης! Πχ είπες το κάνουν μικρό το Νη - Πα και έψαχνα να βρω που είναι αυτό το μικρό Νη - Πα και μετά είπες ότι μπαίνει και μια δίεση που το ξανακάνει μεγάλο! Βέβαια πάλι δε συμπίπτει με το άλλο Νη - Πα αλλά όχι σε σημείο να το πιάνει το δικό μου τουλάχιστον αυτί σε βαθμό να χάνω τη μπάλα και το γήπεδο μαζί. Οπότε δε μπορεί να είναι η μοναδική διαφορά.

Άκουσα κι άλλο μέλος σε πλ. δ' των Capella R. και παρά τις αντιρρήσεις σε κάτι έλξεις η δομή του ήταν κατανοητή. Εδώ πέρα το πράγμα ξεφεύγει σε άλλο επίπεδο. Μου κάνει εντύπωση πώς κατάφεραν να το πουν. Σίγουρα λένε το ίδιο κείμενο και όχι κάτι άλλο;
Σου έγραψα περιπου την διαφορά να καταλάβεις τι εννοώ Το είπα ότι υπάρχουν κι άλλες διαφορές ύφους, δεν είναι μόνο το νη-πα.
Ε άμα δεν μπορείς να καταλάβεις και τι κείμενο λένε τότε τι να σου πω...
 

Attachments

  • nhpadiff.mp3
    505.7 KB · Views: 35

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Το νη - πα διαφορά ύφους είναι; τι το ανακατεύεις συνέχεια το ύφος; την κλίμακα του ήχου ψάχνουμε!

τότε τι να σου πω...

να μου πεις αν υπάρχει άλλο τέτοιο ηχητικό που να χρησιμοποιεί ακριβώς την ίδια κλίμακα που ακούμε και εδώ.
 
Top