Διάβασα εδώ
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=123040&postcount=3 αυτό το μήνυμα του κ. Αρβανίτη που λέει ότι "τα μέλη είωθε νικάν την μετροφωνίαν". Μήπως λοιπόν έχουμε και εδώ την ίδια περίπτωση για αυτό ο ελάσσων ή ο ελάχιστος δεν έχουν σταθερό μέγεθος και είναι άλλοτε μικρότερος ή μεγαλύτερος; Γι' αυτό δηλαδή όταν διαβάζει κανείς τους λόγους του Καρά χωρίς να αρχίσει συστηματικά από την αρχή νιώθει μπερδεμένος;
Κάπου, δε θυμάμαι τώρα, νομίζω σε ένα από τα δύο βιβλία του δευτέρου έτους, γράφει στην εισαγωγή ο αείμνηστος δάσκαλος (με δικά μου λόγια) πως για να κατανοήσει ο νέος σπουδαστής της ψαλτικής τα γραφόμενα χρειάζεται να αρχίσει από το μηδέν αλλιώς θα βγάλει λάθος συμπεράσματα. Επομένως όταν αρχίζω και ψάχνω το θεωρητικό και αντιγράφω κάποιους λόγους δεν έχω πιθανότητες να βγάλω άκρη. Η μέθοδος του Σ. Καρά, περιλαμβάνει αν δεν κάνω λάθος 9 βιβλία συνολικά; κάτι τέτοιο. Τα δύο θεωρητικά, ένα μικρό με ασκήσεις αρχαρίων για πρώτο έτος, δύο του δευτέρου, δύο του τρίτου και δύο του τετάρτου.
Ευχαριστούμε τον κύριο Ν. Θεοτοκάτο για τον κόπο που έχει κάνει σχετικά με τους λόγους. Έχω διαβάσει ξανά και ξανά τα περισσότερα μηνύματά του αναφορικά με το θέμα και εδώ αλλά και στον Αναλόγιον (analogion.gr). Μου αρέσει πάρα πολύ που είχε όρεξη, κάθισε, τα έψαξε, τα διάβασε, τα σύγκρινε με άλλα και δημοσίευσε τον κόπο του. Όμως γιατί γράφει πως με μπερδεύει ο Καράς επειδή τη μία δίνει τον ένα λόγο και την άλλη τον άλλο, τη στιγμή που ο ίδιος ο Καράς αλλά και εδώ νομίζω ο κ. Αρβανίτης μας λέει πως έτσι πραγματικά γίνεται; Αφού μας λένε πως η κλίμακα ναι έχει ίδια διαστήματα αλλά το μέλος όχι πάντοτε; Δες Νίκο αν έχεις όλα τα βιβλία τι γράφει και στην εισαγωγή της μεθόδου της ελληνικής μουσικής, πρακτικόν μέρος, έτος τέταρτο, τεύχος Α΄: "Οι των ελασσόνων τόνων φθόγγοι, Το Mi και si είναι χαμηλότεροι του πιάνου κατά κόμμα 48/49 και όχι 80/81 ως λέγει η Μουσική Επιτροπή του 1881-83. Ως προς δε τον ήχον πρώτον, εις τον οποίον το "Σουειπα μάνα", ακόμη χαμηλότεροι κατά κόμμα 32/33 (το 11/12 του Χρυσάνθου)".
Γράφει στην αρχή στο τευχίδιο Αρμονικά,μεταξύ άλλων, ότι ο λόγος για τον ελάχιστο τόνο είναι 279/284 = 7.5 ή 8. Τι σημαίνει τώρα αυτό; σίγουρα δε μπορούμε να πούμε ότι δε γνωρίζει μαθηματικά και πιστεύει πως είτε πούμε επτάμισι ή οκτώ είναι το ίδιο. Έτσι; Και τι σημαίνει το 279/284 που μας δίνει 1,85 μόρια σύμφωνα με το excell το δικό σου και τη βοήθεια του κ. Δεσπότη; Μήπως είναι τυπογραφικό;
Δε ξέρω εγώ τι σημαίνει αυτός ο λόγος που δίνει για τον ελάχιστο τόνο. Όμως γενικότερα καταλαβαίνουμε τι θέλει να πει. Και νομίζω πως αυτό το κόλλημα που λες εσύ στα μισά (6.5, 7.5 κ.α) δηλώνει ότι είναι λίγο παραπάνω ή παρακάτω το διάστημα από ότι νομίζαμε. Δεν έχω πιστέψει ποτέ πως το διάστημα είναι ακριβώς x.5 για παραδειγμα και όχι x.3 ή και x.18. Αλίμονο! Απλά με αυτά τα μισά αυτό που έχω εγώ καταλάβει είναι ότι προσπαθεί να μας πει ότι δεν είναι τα διαστήματα 12-10-8 αλλά άλλες φορές το 10 μπορεί να είναι μικρότερο ή και ακόμα πιο μικρό κ.ο.κ. Αυτό προσπάθησε να πει και δεν έδωσε βάση τόσο στην κατανόηση του μαθητή στους λόγους. Τότε δεν υπήρχαν και προγράμματα όπως το scala και το zynaddsubfx να βάζουμε τους λόγους και να μας δίνουν αυτόματα τα διαστήματα.
Αν είχε δώσει μεγάλη βάση στους λόγους τότε θα έχει ξεχωριστό κεφάλαιο στο θεωρητικό του. Το ότι δεν έχει τι σημαίνει επομένως;
Γι αυτό προτείνω να μην τα κρίνουμε όλα κατά γράμμα, και αφετέρου να περιμένουμε την έκδοση του βιβλίου που αναφέρει ο κ Κωνσταντίνου. Εκεί φαντάζομαι θα έχουν βάλει όλα τα πράγματα σε τάξη.
Ακόμα να αναφέρω άλλη μια περίπτωση πάλι από τα Αρμονικά. Έχει στη σελίδα 11 την κλίμακα του τρίτου ήχου (Τζαρεγκιάχ μακάμ). Αν προσθέσεις όλα τα κουτάκια που δηλώνουν τα διαστήματα θα δεις πως μας δίνουν άθροισμα 71 και όχι 72 παρόλο που γράφεις:
"...Και χρήση κλίμακας 71 τμημάτων ο Καράς δεν κάνει σε κανένα διάγραμμα κλίμακας..."
Μήπως πάλι μπερδεύτηκε δήθεν ή δεν ήξερε να κάνει πρόσθεση; Είναι ξεκάθαρο επομένως πως εάν αρχίζουμε και διαβάζουμε τα έργα του αείμνηστου δασκάλου αποσπασματικά και όχι από την αρχή με μέθοδο τότε θα καταλήξουμε στα ίδια συμπεράσματα που καταλήγουν και αυτοί που λένε πως η καινή διαθήκη άλλα λέει τη μία άλλα την άλλη. Τα ξέρεις αυτά. Και αυτοί να δεις τι αποδείξεις έχουν!
Πριν τελειώσω αυτό το μήνυμα, να σου πω ότι συμφωνώ μαζί σου σε αυτό που γράφεις παραπάνω: "Το μαλακό διάτονο πάλι, το χαρακτήρισα μεν θεωρητικώς και επιστημονικώς "φάλτσο", αφού δεν δίνει λόγο συμφωνίας διά τεσσάρων 4/3, αλλά δεν νομίζω να είναι κάτι που θ' ακουστεί άσχημα, καθώς απέχει ελάχιστα. Και το πιάνο φάλτσο είναι επιστημονικώς, αλλά δεν ακούγεται (τουλάχιστον άμεσα). "
Αυτά προσπάθησε να διορθώσει την εποχή του ο Σ. Καράς την διδασκαλία της ψαλτικής με το πιάνο. Έτσι λεπτομέρειες μισού μορίου και ακρίβεια μέχρι τελευταίου cent θα μας δώσει πιστεύω το ερχόμενο βιβλίο του "Περί Διαστηματικών", που παρουσίασε ο κ. Κωνσταντίνου, γιατί σκοπός του αείμνηστου δασκάλου δεν ήταν η δημοσίευση λόγων αλλά η διάσωση της ψαλτικής τέχνης αλλά και επειδή..."κανείς μας δεν έχει δει όλο το έργο του Σ. Καρά και δεν έχει πλήρη γνώση".