Λειτουργικά σε Νενανώ

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Μέσα στο πήξιμο (φράση προσφιλούς μέλους) της εξεταστικής, έγραψα αυτά τα Λειτουργικά σε Νενανώ - απ' τα αγαπημένα μου παρακλάδια της Οκτωηχίας. Προσπάθησα να είναι απλά, προσιτά, χωρίς υπερβολές (λίγο στα ισοκρατήματα παραπάτησα:rolleyes:), αλλά όχι ανούσια.

Δύο "Σε υμνούμεν", ένα λογώδες για όσους θέλουν να ακούν την ευχή, κι ένα κανονικό.

Διόρθωση: Το πρώτο Παράσχου αρχίζει βεβαια από τον Πα. Εκ παραδρομής.
 

Attachments

  • Λειτουργικά νενανω.pdf
    73.8 KB · Views: 374
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Συγχαρητήρια!

Αὐτό εἶναι τό Ἄξιόν ἐστι πού ἔστειλες στό διαγωνισμό;

Ἄντε νά βγαίνουν σιγά-σιγά καί οἱ συνθέσεις πού ἐστάλησαν καί δέν πέρασαν.


 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος

Συγχαρητήρια!

Αὐτό εἶναι τό Ἄξιόν ἐστι πού ἔστειλες στό διαγωνισμό;

Ἄντε νά βγαίνουν σιγά-σιγά καί οἱ συνθέσεις πού ἐστάλησαν καί δέν πέρασαν.



Ευχαριστώ!

Καμία σχέση το Άξιον εστί!:D
Αυτό που έστειλα ήταν εντελώς εξωπραγματικό, συνέχεια αυτών.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αυτό που έστειλα ήταν εντελώς εξωπραγματικό, συνέχεια αυτών.
Ἔ, πῶς νά περάσει...
Πάντως, ὅπως σοῦ ἔγραψαν κι ἐκεῖ, αὐτολογοκρίνεσαι...


Ἀλλά αὐτό


Ἄντε νά βγαίνουν σιγά-σιγά καί οἱ συνθέσεις πού ἐστάλησαν καί δέν πέρασαν.

θά ἦταν καλό νά γίνει ἀπό μέλη τοῦ φόρουμ πού συμμετεῖχαν, ἄν θέλουν.


 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Ἔ, πῶς νά περάσει...
Πάντως, ὅπως σοῦ ἔγραψαν κι ἐκεῖ, αὐτολογοκρίνεσαι...

Μα, δεν είναι για εκκλησία, το ξαναλέω, ούτε το Άξιον εστί θα ήταν. Μάλιστα, είδα χτες το βράδυ τυχαία στο Μαρούσι που έκανα βόλτα τον Κων/νο τον Φωτόπουλο, απολογήθηκα που λόγω μαθήματος δεν μπόρεσα να παρευρεθώ, και αμέσως με ρώτησε από ποιό τραγούδι το σκέφτηκα, και ότι τους έκανε εντύπωση που έγραψα τέτοιο μέλος ενώ είμαι "σακελλαριδιστής" :D:D:D, και ότι ήταν ενδιαφέρον αλλά πολύ τραγουδιστικό. :D
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Κωνσταντίνε, η σύνθεση διέπεται από απλότητα και δεδομένου ότι είναι δύσκολο να χωρέσεις τον πλούτο του ήχου αυτού σε απλά σχήματα νομίζω ότι είναι επιτυχημένη η προσπάθειά σου.

Ήθελα κατ΄ αρχήν να σε ρωτήσω αν χρησιμοποιείς διαστολές γενικά ή μόνο στον συνεχόμενο τρίσημο, γιατί υπάρχουν θέσεις πολύ χαρακτηριστικές σε τρίσημο στον ήχο αυτό, που θα τονίζονταν ωραία αν φαινόταν ο τρίσημος (πβ. την Θεοτόκον).

Τι βλέπω τώρα: έχεις κατευνάσει τα συνθετικά "οιδήματα" που παρατηρήσαμε στα δοξαστικά του αγίου Κωνσταντίνου. Κατέχεις πολύ καλά τα ιδιώματα του ήχου και, αφού είναι ασυνήθιστος, γιατί όχι και όλων των ήχων. Δεν έχεις επηρεαστεί πολύ από τον Σακελαρίδη (αν και δικαίως θα με ρωτήσεις "και αν είχα, τι πειράζει";). Μόνο κάποια διατονικά Ζω που τονίζονται υπέρ το δέον (ερχόμενος // Χερουβείμ // Θεοτόκον) και κάποια κλάσματα (Ωσαννά // την αειμακάριστον) που εισάγουν μια ρυθμική ασυμμετρία στο μέλος, τον θυμίζουν από αρκετά μακριά. Αυτά νομίζω ότι θα τα έγραφα διαφορετικά προσωπικά, αλλά ο συνθέτης έχει δικό του "νου"...

Το κυριότερο που θα άλλαζα ίσως είναι στο Άξιον εστί: είθισται ανάπαυση του μέλους στο "Θεού ημών". Ο ΔΙ βέβαια είναι σημείο ανάπαυσης για τον Νενανώ, αλλά όχι σαν τον Πα. Χάνεται λίγο η συμμετρία του μέλους.

Θα σου ξαναπώ μια γνώμη ως "γέρων κεκμηκώς": μη διστάζεις να γράφεις από φόβο μήπως σε κατηγορήσουν για έπαρση (κάπου το είδα κι αυτό). Με υπακοή και ταπείνωση βέβαια συνόδευε τις προσπάθειες, αλλά κάνε τις. Όταν θα έχεις εκτεθεί τετραχηλισμένος στην κριτική, όταν θα έχεις υποστεί πολλές απορρίψεις και δυστυχώς απαξίωση από πολλούς, όταν, τέλος, θα έχεις αναθεωρήσει πολλές ή όλες τις συνθέσεις σου, τότε θα έχεις κάνει την αρχή να αξιοποιείς το δώρο του Θεού με ωριμότητα, αλλά: για να φτάσεις εκεί πρέπει να δοκιμάζεις.

Και εις άλλα λοιπόν!

ΥΓ Ω, ακούω τον εθνικό ύμνο από μέσα. Χαιρετώ! Καλή μας επιτυχία!
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
ΥΓ Ω, ακούω τον εθνικό ύμνο από μέσα. Χαιρετώ! Καλή μας επιτυχία!

Απ' το ΥΓ. ξεκινώντας... τί αγώνας κι αυτός. Καλά παίξανε δεν πειράζει!

Κωνσταντίνε, η σύνθεση διέπεται από απλότητα και δεδομένου ότι είναι δύσκολο να χωρέσεις τον πλούτο του ήχου αυτού σε απλά σχήματα νομίζω ότι είναι επιτυχημένη η προσπάθειά σου.

Ευχαριστώ.

Ήθελα κατ΄ αρχήν να σε ρωτήσω αν χρησιμοποιείς διαστολές γενικά ή μόνο στον συνεχόμενο τρίσημο, γιατί υπάρχουν θέσεις πολύ χαρακτηριστικές σε τρίσημο στον ήχο αυτό, που θα τονίζονταν ωραία αν φαινόταν ο τρίσημος (πβ. την Θεοτόκον).

Βασικά, δεν χρησιμοποιώ γενικά, παρά μόνο στους κανόνες που το μάτι διευκολύνεται μέσα στην ταχύτητα του μέλους. Καλή η παρατήρησή σου.

Τι βλέπω τώρα: έχεις κατευνάσει τα συνθετικά "οιδήματα" που παρατηρήσαμε στα δοξαστικά του αγίου Κωνσταντίνου. Κατέχεις πολύ καλά τα ιδιώματα του ήχου και, αφού είναι ασυνήθιστος, γιατί όχι και όλων των ήχων. Δεν έχεις επηρεαστεί πολύ από τον Σακελαρίδη (αν και δικαίως θα με ρωτήσεις "και αν είχα, τι πειράζει";). Μόνο κάποια διατονικά Ζω που τονίζονται υπέρ το δέον (ερχόμενος // Χερουβείμ // Θεοτόκον) και κάποια κλάσματα (Ωσαννά // την αειμακάριστον) που εισάγουν μια ρυθμική ασυμμετρία στο μέλος, τον θυμίζουν από αρκετά μακριά. Αυτά νομίζω ότι θα τα έγραφα διαφορετικά προσωπικά, αλλά ο συνθέτης έχει δικό του "νου"...

Ο Σακελλαρίδης ούτως ή άλλως έγραψε λειτουργικά μόνο σε πλ. α΄ και πλ. δ΄. Και γενικότερα δεν χρησιμοποίησε Νενανώ που είναι γενικά ασυνήθιστος. Ο Ζω δεν νομίζω ότι τονίζεται πολύ γιατί είναι θέση του Νενανώ. Τα κλάσματα πράγματι μου βγήκαν ασυναίσθητα έτσι λόγω των επιρροών. Γενικά είχα στο μυαλό μου το "Κατεπλάγη". Με βάση αυτό κινήθηκα. Και ειδικά τα σημεία του Ζω που σχολιάζεις, εμένα είναι τα αγαπημένα μου.:D

Το κυριότερο που θα άλλαζα ίσως είναι στο Άξιον εστί: είθισται ανάπαυση του μέλους στο "Θεού ημών". Ο ΔΙ βέβαια είναι σημείο ανάπαυσης για τον Νενανώ, αλλά όχι σαν τον Πα. Χάνεται λίγο η συμμετρία του μέλους.

Σ' αυτό προβληματίστηκα πολύ, και μελέτησα και λειτουργικά άλλων να δω τί κάνουν. Επέλεξα την θέση αυτή με κατάληξη στον Δι ακριβώς επειδή ήθελα ανάπαυση, και
α)η αμέσως προηγούμενη θέση τελειώνει στον Πα, έτσι όπως προτείνεις, και δεν ήθελα τόσο κοντινή επανάληψη
β)ο Δι είναι η βάση του "ήχου" αυτού
γ)τα δύο συνεχόμενα κλάσματα σε δύο συνεχόμενα ίσα μου προκαλούν την αίσθηση της ανάπαυσης. Έτσι το σκέφτηκα και κυρίως το β) με έπεισε. Όπως έγραφα, είχα την αίσθηση ότι η κατάληξη στον Πα περιμένει την ανάβασή της για να ολοκληρωθεί η φράση.

Θα σου ξαναπώ μια γνώμη ως "γέρων κεκμηκώς": μη διστάζεις να γράφεις από φόβο μήπως σε κατηγορήσουν για έπαρση (κάπου το είδα κι αυτό). Με υπακοή και ταπείνωση βέβαια συνόδευε τις προσπάθειες, αλλά κάνε τις. Όταν θα έχεις εκτεθεί τετραχηλισμένος στην κριτική, όταν θα έχεις υποστεί πολλές απορρίψεις και δυστυχώς απαξίωση από πολλούς, όταν, τέλος, θα έχεις αναθεωρήσει πολλές ή όλες τις συνθέσεις σου, τότε θα έχεις κάνει την αρχή να αξιοποιείς το δώρο του Θεού με ωριμότητα, αλλά: για να φτάσεις εκεί πρέπει να δοκιμάζεις.
Και εις άλλα λοιπόν!

Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και τις συμβουλές σου. Ξέρεις πόσο τα λαμβάνω υπόψιν.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Μα, δεν είναι για εκκλησία, το ξαναλέω, ούτε το Άξιον εστί θα ήταν. Μάλιστα, είδα χτες το βράδυ τυχαία στο Μαρούσι που έκανα βόλτα τον Κων/νο τον Φωτόπουλο, απολογήθηκα που λόγω μαθήματος δεν μπόρεσα να παρευρεθώ, και αμέσως με ρώτησε από ποιό τραγούδι το σκέφτηκα, και ότι τους έκανε εντύπωση που έγραψα τέτοιο μέλος ενώ είμαι "σακελλαριδιστής" :D:D:D, και ότι ήταν ενδιαφέρον αλλά πολύ τραγουδιστικό. :D

Απλά να σου πω ότι η χαρακτηριστική θέση του άξιον εστίν σου (κάποιο τραγούδι με μπουζούκι μου θυμίζει), μου χει κολλήσει. Προχθές μάλιστα που είπα πολυχρόνιο στο νεο μας επίσκοπο, πήγα να την κολλήσω στο δεύτερο "εις πολλά έτη" (φαντάσου το)! Κορυφαίο!

Πολλά από τα άξιον εστίν που δε διακρίθηκαν, προσωπικά, μου άρεσαν αρκετά. Να πούμε δε ότι οι βαθμολογίες ήταν πολύ κοντά. Ένας, για παράδειγμα, στην 10η θέση με έναν στην 20ή, μπορεί να είχαν διαφορά μόνο 0,5 βαθμό στους δέκα (πχ 7-7,5).

Άξια η προσπάθεια όλων!
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
«Καλύτερα νά σοῦ βγεῖ τό μάτι, παρά τό ὄνομα»...

... μα αφού είναι!

Είναι και ταλέντο όμως, πολύ καλός μουσικός! έχει κολλήσει όμως εκεί στον Αγ Λουκά και τον επηρεάζετε αρνητικά με τα δίφωνα κ τα τρίφωνα εκεί πέρα!!
Που θα μας πάει όμως...........
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
... μα αφού είναι!

Είναι και ταλέντο όμως, πολύ καλός μουσικός! έχει κολλήσει όμως εκεί στον Αγ Λουκά και τον επηρεάζετε αρνητικά με τα δίφωνα κ τα τρίφωνα εκεί πέρα!!
Που θα μας πάει όμως...........

Ενώ αν λέει μακάμ χουζάμ, ατζέμ κιουρδί και τις 12 φυλές του Ισραήλ επηρεάζετε θετικότατα...
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
... μα αφού είναι!

Είναι και ταλέντο όμως, πολύ καλός μουσικός! έχει κολλήσει όμως εκεί στον Αγ Λουκά και τον επηρεάζετε αρνητικά με τα δίφωνα κ τα τρίφωνα εκεί πέρα!!
Που θα μας πάει όμως...........

Βουλωμένο γράμμα διαβάζεις!:D

Αλλά δεν είναι μόνο ο Αγ. Λουκάς, όπου άλλωστε μόνο ο π. Μάξιμος επιμένει σταθερά σακελλαριδικά. Είναι και Αγ. Σπυρίδωνας Παγκρατίου είναι και Αγ. Αλέξανδρος Π. Φαλήρου, άστα!!!
 
Last edited:

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Βουλομένο γράμμα διαβάζεις!:D

Αλλά δεν είναι μόνο ο Αγ. Λουκάς, όπου άλλωστε μόνο ο π. Μάξιμος επιμένει σταθερά σακελλαριδικά. Είναι και Αγ. Σπυρίδωνας Παγκρατίου είναι και Αγ. Αλέξανδρος Π. Φαλήρου, άστα!!!

Κάτσε στην πατρίδα, που να τρέχεις τώρα εκεί κάτω... Ανεβαίνει το Μαρούσι!!! Πάμε...
Όλοι μεθαύριο στη Βλαχέρνα!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Κάτσε στην πατρίδα, που να τρέχεις τώρα εκεί κάτω... Ανεβαίνει το Μαρούσι!!! Πάμε...
Όλοι μεθαύριο στη Βλαχέρνα!

Πρόσεχε τις εκπλήξεις...
 
Top