Λειτουργικά Πρίγγου σε δευτερόπρωτο

jimis

Παλαιό Μέλος
Από βιβλίο που υπόκειτε σε πνευματίκα δικαιώματα????:Dτην πατριαρχική κιβωτό του Ιερόθεου:mad:

Ωραία όλα αλλά λόγος για τα πνευματικά δικαιωματα :confused: δεν έγινε καθόλου ούτε από τον κ.Θεοτοκάτο που τα ανέβασε:rolleyes:αλλά ουτε από κανέναν άλλον..Γνωρίζω τον π.Ιερόθεο και ξαναλέω από συζητήσεις που είχαμε στο γραφείο του στο Αιγάλεω το γεγονός οτι ανεβαίνουν ερήμην του κείμενα από τα βιβλία του στο διαδυκτιο τον λυπεί αφου οι εκδόσεις αυτές του αποφερουν χρήματα για να ζει :( και να εκδίδει καινούργια και εν πάσει περιπτώσει αν αρχίσει και ανεβαἰνει σελιδα σελίδα ενα βιβλίο ποιος ο λόγος να το αγοράσει κανείς??:confused:Μας βολεύει αυτή η κατάσταση και γι αυτο υπήρξε και αδιαφορία στο παραπανω μυνημά μου αλλά το θέμα είναι ποιο είναι το σωστό:)
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Γιώργος Μ.;76280 said:
Δεν ξέρω αν ο Πρίγγος πήρε του Καραμάνη ή έγινε το αντίστροφο .

Ποιός Πρίγγος πήρε;
Τα συγκεκριμένα Λειτουργικά ΨΕΥΔΕΠΙΓΡΑΦΩΣ τιτλοφορούνται "Πρίγγου" -όπως τόσα και τόσα άλλα στη δίτομη αυτή περίεργη έκδοση- από τον Παπανδρέου (κι από εκεί τα λαμβάνει η έκδοση Ιεροθέου). Όμως υπάρχει κάποια σχέση με τον Πρίγγο. Ενώ το "Άξιον εστι" είναι του Πανόπουλου, τα λειτουργικά αποτελούν στην πραγματικότητα, κατά το μεγαλύτερο μέρος τους, μεταφορά των σε μακάμ Χιτζαζκιάρ (Ήχου ΠΛ Δ΄ Χρωματικού, ήτοι με άκουσμα ΠΛ Β΄κατά μετάθεσιν της βάσεως στο Νη ως Πα) Λειτουργικών Πρίγγου στη βάση του Δι του Β΄Ήχου με αλλαγή όμως των καταλήξεων σε Α΄Ήχο σε Πα. Ο ήχος ονομάζεται έτσι Γ(Κ)αρτζιγάρ, που εμείς αποδίδουμε ως "Δευτερόπρωτο" ενώ οι θεωρητικοί τον θεωρούν ως περίπτωση Δ΄Ήχου (Χρωματικού με Διατονικό ας πούμε). Βέβαια η περίπτωση είναι γνωστή και από την κλασσική παράδοση, στα περίφημα στιχηρά των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων "Φέροντες τα παρόντα γενναίως" και στις θέσεις "αλλά γλυκύς ο Παράδεισος...αλλ' ηδεία η απόλαυσις", όπου γίνεται κανονική κατάληξη στο διατονικό Πα κατά το Δ΄Ήχο Στιχηραρικό. Σαφώς ο ήχος αυτός απαντάται σε ελληνικά δημοτικά τραγούδια όπως και στην Οθωμανική και σε άλλες ανατολικές μουσικές. Το πρώτο πιθανότατα πλήρες εκκλησιαστικό μάθημα στο "Δευτερόπρωτο" είναι το περίφημο "Άξιον εστί" του Φιλανθίδη. Έκτοτε διάφοροι επιχείρησαν να συνθέσουν Λειτουργικά και Άξιον εστί στο άκουσμα αυτό. Από τα γνωστά γνωρίζουμε τα του Στανίτσα, τα επιλεγόμενα "Πανευφρόσυνα", που συνέθεσε στη δεκαετία του ' 50. Ακολουθούν τα εδώ εξεταζόμενα του Καραμάνη (δηλ, η διασκευή των σε Χιτζαζκιαρ του Πρίγγου), ενώ και ο Παναγιωτίδης έλεγε αυτοσχεδιαστικά δικά του στο μακάμ αυτό. Και ο Ταλιαδώρος είχε από παλιά ανέκδοτη σειρά -και αυτή τη λαφυραγώγησε ο Παπανδρέου- στον ήχο που συμπεριέλαβε στο Παράρτημα των τελευταίων εκδόσεων της Λειτουργίας του (Προσοχή: δεν πρέπει να συγχέονται με τα άλλα λειτουργικά του σε "Β΄ήχο με διατονικές πτώσεις" που είναι εκδεδομένα από την Α΄ήδη έκδοση της Λειτουργίας). Και αυτά τα "Δευτερόπρωτα" Λειτουργικά τα ονομάζει "κατά διασκευή Πρίγγου" (φαίνεται ότι διασώζει και θέσεις Παναγιωτίδη και Στανίτσα μέσα). Κι ο Χρύσανθος έχει δική του σειρά, συνθετικά κοντά στις προαναφερθείσες. Τώρα Λειτουργικά Πρίγγου σε Δευτερόπρωτο -εξ όσων μπορώ να γνωρίζω_ από κανέναν δεν παραδίδονται. Αν κάποιος έχει αντίθετη πληροφορία (π.χ. αν ο ίδιος ο Πρίγγος επιχειρούσε κάποιο χαρμάνι σαν κι εκείνο που έφτιαξε ο Καραμάνης) ας την καταθέσει.
 
Last edited:

filomousos

Παλαιό Μέλος
(...)Ο ήχος ονομάζεται έτσι Γ(Κ)αρτζιγάρ, που εμείς αποδίδουμε ως "Δευτερόπρωτο" ενώ οι θεωρητικοί τον θεωρούν ως περίπτωση Δ΄Ήχου (Χρωματικού με Διατονικό ας πούμε).(...)


Έτσι ακριβώς τον καταγράφει και ο Τριαντάφυλλος Γεωργιάδης στον ''Κήπο Χαρίτων'' .
 

Attachments

  • ΚΗΠΟΣ ΧΑΡΙΤΩΝ ΤΡ.Γ._ΣΕΛ.329.jpg
    396.7 KB · Views: 42

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Και ένα άλλο ερώτημα: ο π.Ιερόθεος, ο βιοποριζόμενος τα μουσικά του έργα, από πού πήρε τα δικαιώματα να πωλεί ξένο μόχθο -εν προκειμένω τα Λειτουργικά Καραμάνη σε Δευτερόπρωτο (αλλά και πάμπολλα άλλα); Από τον πρώτο κλέψαντα Παπανδρέου; Και δυστυχώς η αγορά έχει γεμίσει από αυτόκλητους μεταπράτες και καπηλευτές μουσικών έργων άνευ ουδεμίας αδείας. Οπότε η διαδικτυακή καπηλεία είναι η φυσική προέκταση των κλοπών αυτών. Όλα εδώ πληρώνονται. Και μη σπεύσει κανένας να πεί από πήρε ο Καραμάνης τα δικαιώματα να εκδίδει -έστω διασκευασμένο- Πρίγγο. Ο Πρίγγος, κι αυτό το καταθέτω ως μαρτυρία, είχε δεί τεύχη της Λειτουργίας Καραμάνη, με λειτουργικά παρακαλώ, (τού τα κουβαλούσε στην τσέπη του σακακιού ο ίδιος ο Καραμάνης) και τον είχε συγχαρεί για την ποιότητά τους. Επιφυλάσσομαι για το μόχθο του μακαριστού Αβραάμ Ευθυμιάδη.
 
Καλώς ή κακώς το μέλλον ανήκει στο ηλεκτρονικό βιβλίο. Η εποχή που ο βιοπορισμός από τα βιβλία ήταν δεδομένο για πολλούς έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Βέβαια αυτό δε σημαίνει ότι τα ισοπεδώνουμε όλα. Ο πάτερ Ιερόθεος εξέφρασε τη λύπη του στον γνωστό του για το γεγονός ότι ανεβαίνουν κείμενα από τα βιβλία του, τα οποία του παρέχουν τα προς το ζειν. Όμως ούτε έστειλε μήνυμα απαγόρευσης, ούτε απείλησε με διώξεις, ούτε έκανε μήνυση σε κανέναν, όπως άλλοι που κρύβονται πίσω από μεγάλα και βαρύγδουπα ονόματα.
Άποψή μου είναι ότι πρέπει να σεβαστούμε την επιθυμία του π.Ιεροθέου και να μην ανεβάζουμε κείμενα από τις δικές του εκδόσεις.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Άποψή μου είναι ότι πρέπει να σεβαστούμε την επιθυμία του π.Ιεροθέου και να μην ανεβάζουμε κείμενα από τις δικές του εκδόσεις.

Δυστυχώς αγαπητέ ΚΑΙ τα βιβλία του π.Ιεροθέου, όπως και άλλων μεγάλων και μικρών, βρίθουν από άνευ αδείας αντιγραφές (συνήθως αυτούσιες).
Και εν προκειμένω: 1)ο Παπανδρέου υφάρπαξε το χειρόγραφο Καραμάνη και αφού το μετωνόμασε ως "Πρίγγου" το εξέδωσε συμφεροντολογικά προς βιοπορισμόν
2)ο π.Ιερόθεος το αντέγραψε αυτούσιο σε κομψό χειρόγραφο και το εξέδωσε με τη σειρά του συμφεροντολογικά προς βιοπορισμόν
Ερωτώ: μέσα σε τόση υφαρπαγή και συμφεροντολογία, θα κατηγορήσουμε όποιον το διαδίδει διαδικτυακά και χωρίς συμφέρον και ίδιον όφελος με μόνο κίνητρο το μεράκι του και την αγάπη του για τη μουσική και τη λατρεία; Αυτός θα είναι ο πιο άγιος ανάμεσα στους προηγούμενους. Τέτοιον "κλέφτη" τον αγαπά και ο Θεός!
 
Καλέ μου φίλε Γιάννη,
όσον αφορά τον Παπανδρέου, καθότι δεν έχω σε καμμία υπόληψη ρόταρυ, μασώνους και άλλους "σκοτεινούς" τύπους δεν περίμενα τίποτα παραπάνω από τις εκδόσεις του, αλλά σαν μέλισσα προσπαθώ να πέρνω τα στοιχεία εκείνα που θεωρώ χρήσιμα. Δόξα τω Θεώ με τα χειρόγραφα του Άρχοντα Στανίτσα και την έκδοση της Λειτουργίας του Πετρίδη και του Παϊκόπουλου, ο Πρίγγος εκφράζεται καλύτερα, από ότι με τις εκδόσεις του Παπανδρέου. Παρ'όλα αυτά είναι η μοναδική μέχρι στιγμής έντυπη πηγή για την παραγνωρισμένη μουσική ιδιοφυία του Μήτρου.
Για τον π.Ιερόθεο ανέφερα παραπάνω την άποψή μου και θα ήθελα να σταθώ μόνο σε τούτο. Αν τον κατηγορήσουμε για υφαρπαγή, τότε τί πρέπει να πούμε για τα έργα του Χουρμουζίου (ΜΠΤ-ΕΒΕ) ή για τις νέες εκδόσεις Κωνσταντίνου Πρίγγου από την Α.Δ.;
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Καλέ μου φίλε Γιάννη,
όσον αφορά τον Παπανδρέου ... σαν μέλισσα προσπαθώ να πέρνω τα στοιχεία εκείνα που θεωρώ χρήσιμα. Δόξα τω Θεώ με τα χειρόγραφα του Άρχοντα Στανίτσα και την έκδοση της Λειτουργίας του Πετρίδη και του Παϊκόπουλου, ο Πρίγγος εκφράζεται καλύτερα, από ότι με τις εκδόσεις του Παπανδρέου. Παρ'όλα αυτά είναι η μοναδική μέχρι στιγμής έντυπη πηγή για την παραγνωρισμένη μουσική ιδιοφυία του Μήτρου.
Για τον π.Ιερόθεο ανέφερα παραπάνω την άποψή μου και θα ήθελα να σταθώ μόνο σε τούτο. Αν τον κατηγορήσουμε για υφαρπαγή, τότε τί πρέπει να πούμε για τα έργα του Χουρμουζίου (ΜΠΤ-ΕΒΕ) ή για τις νέες εκδόσεις Κωνσταντίνου Πρίγγου από την Α.Δ.;

Αγαπητέ μου Νικόλαε,
στο βυζαντινομουσικό εκδοτικό πεδίο -παλαιό και σημερινό- έγινε το "ο κλέψας του κλέψαντος". Αλλά και ο "εκμεταλλευτής του εκμεταλλευτού", αν μιλήσουμε και για τιμές. Αυτό λέτε να νομιμοποιεί ηθικά τον κάθε σημερινόν αντιγραφέα να βιοπορίζεται; Οπότε το Διαδίκτυο είναι η θεία δίκη όλων αυτών και η εφαρμογή τού "δότε τοις πάσι". Άσε τους εκδότες-κλεπταποδόχους στη σκασίλα τους. Και έπεται συνέχεια.

Για τον Α.Λ. Παπανδρέου, "θού Κύριε φυλακήν τω στόματί μου". Το ότι διασώζεται έστω έτσι ο μεγάλος Μήτρος -αλήθεια πήρε άραγε ο σοφός εκείνος έστω εν δίδραχμον από τα εκδοτικά κέρδη των δεδημοσιευμένων του έργων;- που ποτέ δεν έλαβε τη θέση που θα του άξιζε είναι όντως κέρδος όλων ημών. Και θα παρακαλούσα να ανεβεί στο Ψαλτολόγιον και ο τελευταίος φθόγγος που συνέθεσε ο Μήτρος. Κάνε το κι εσύ αν μπορείς φίλε μου. Εις μνημόσυνον μιας από τις σημαντικότερες μουσικοβυζαντινές μορφές του περασμένου αιώνα. (Και μην ξεχνάς το πόσο θύμα μουσικής εκμετάλλευσης υπήρξε ο μέγας εκείνος που εικονίζεται στο αβατάρ σου).

Για τη διάσωση του Πρίγγου και κάθε συνθέτη μέσα από χειρόγραφα Στανίτσα και άλλων: δόξα τω Θεώ, και ανεβάστε στο Διαδίκτυο τα πάντα. Προς μεγάλην λύπην παντός εκμεταλλευτού εμπλουτίσατε τη θεία λατρεία με συνθέσεις και υμνωδίες και τους ψάλτες με εφόδια και γνώσεις.
 
Last edited:
Top