Λειτουργικά Πέτρου Εφεσίου Ήχος Πλ. Δ'

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Στην Κοκκινογοργούσα Ανθολογία (1846) (εδώ από την αναδημοσίευση στο analogion.com) υπάρχουν λειτουργικά ανώνυμα σε ήχο Πλ. Δ'. Τα ίδια λειτουργικά στο Μουσικό Θησαυρό της Λειτουργίας (τ. Α', σελ. 434) αποδίδονται στον Πέτρο Εφέσιο.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Σήμερα τα έβλεπα αυτά τα Λειτουργικά. Γνωρίζουμε επ' αυτών άλλα στοιχεία; Το ότι είναι ανεπίγραφα προσωπικά το καταλαβαίνω ότι ανήκουν στους εκδότες, μεταξύ των οποίων δεν ανήκει όμως ο Εφέσιος, ή στον επιδιορθώσαντα Ιωάννη Λαμπαδάριο. Στο Μουσικό Θησαυρό έχει λαθάκια αντιγραφής που οφείλονται σε λάθος κατανόηση το πρωτοτύπου. Πχ, το «Πατέρα Υιόν» αρχίζει με τρίιφωνη κατάβαση και ανάβαση.
 

Fraristos ioannis

Παλαιό Μέλος
Στην Κοκκινογοργούσα Ανθολογία (1846) (εδώ από την αναδημοσίευση στο analogion.com) υπάρχουν λειτουργικά ανώνυμα σε ήχο Πλ. Δ'. Τα ίδια λειτουργικά στο Μουσικό Θησαυρό της Λειτουργίας (τ. Α', σελ. 434) αποδίδονται στον Πέτρο Εφέσιο.

Πατώντας το σύνδεσμο "εδώ" δεν μου ανοίγει το αρχείο. Μπορεί να ξαναγίνει επαναφόρτωση;
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Πατώντας το σύνδεσμο "εδώ" δεν μου ανοίγει το αρχείο. Μπορεί να ξαναγίνει επαναφόρτωση;

Ο σύνδεσμος παραπέμπει σε εικόνα απ' αυτή την σελίδα. Οι σύνδεσμοι για τις εικόνες δεν λειτουργούν προς το παρόν, μπορείς όμως να κατεβασεις όλο το βιβλίο από τον σχετικό σύνδεσμο στην ίδια σελίδα.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Υπάρχει το βιβλίο της Κοκκινογοργούσα Ανθολογία (1846) ανατυπωμένο από κάποιον εκδοτικό οίκο

Ευχαριστώ
Όχι, απ' ότι ξέρω τουλάχιστον. Τα αναρτώ για εύκολη πρόσβαση από την έγχρωμη σάρωση της Κοκκινογοργούσας Ανθολογίας (1846), από μια ασπρόμαυρη σάρωση του ίδιου έργου που ανέβηκε από την Ιστορική Βιβλιοιήκη Ανδρίτσαινας και από την έκδοση του Μουσικού Θησαυρού (1931). Παρακαλώ όποιον τα βρει σε άλλη πηγή να μας τα κοινοποιήσει!

Πάντως, από μια μίνι έρευνα δεν πρέπει να είναι του Ιωάννου που διόρθωσε την Κοκκινογοργούσα διότι απουσιάζουν από τα υπόλοιπα έργα τα δικά του και του γιου του (Ταμείο Ανθολογίας (1938) και Πανδέκτη (1851) που επιμελήθηκε με το Στέφανο, Νέον Μουσικόν εγχειρίδιον (1884, 1900 & 1906) που επιμελήθηκε ο γιος του, ενώ δε βρήκα για να ελέγξω το γ' τόμο της σειράς «Ιεροψάλτου Εγκόλπιον» που επίσης επιμελήθηκε ο γιος του). Να ήταν όντως του Εφεσίου; Προσωπικά το εκλαμβάνω ως εικασία του εκδότου του Μουσικού Θησαυρού Νεκταρίου. Μπορεί η ανωνυμία να εκλαμβάνεται ως καταγραφή προφορικής παραδόσεως; Φαίνονται πάντως ως βάση για αυτά που αργότερα επικράτησαν σε πολύ πιο απλουστευμένες μορφές ως του Καννελίδου, ως σύντομα του Πρίγγου, ως αρχαία παράδοση που καταγράφει ο Βουδούρης κλπ.
 

Attachments

  • Λειτουργικά ανώνυμα, Ήχ. πλ. δ' από Κοκκινογοργούσα (έγχρωμα).pdf
    950.9 KB · Views: 543
  • Λειτουργικά ανώνυμα, Ήχ. πλ. δ' από Κοκκινογοργούσα (τόνοι γκρι).pdf
    214.8 KB · Views: 204
  • Λειτουργικά ανώνυμα, Ήχ. πλ. δ' από Μουσικό Θησαυρό.pdf
    48.4 KB · Views: 314
Last edited by a moderator:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Θα μπορούσε η ψαλτική κοινότητα να αποκτήσει μια πρώτης τάξεως αναπαραγωγή του κλασικού έργου σε υψηλή ποιότητα, εάν κάποιος είχε τον χρόνο και τα μέσα να σκανάρει το πρωτότυπο βιβλίο
...ή αν κάποιος μπορούσε να τα δακτυλογραφήσει σε κάποιο καλό πρόγραμμα, άλλωστε 2 σελίδες είναι...
 

lagoudakis

Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης
Τα αναρτώ για εύκολη πρόσβαση από την έγχρωμη σάρωση της Κοκκινογοργούσας Ανθολογίας (1846), από μια ασπρόμαυρη σάρωση του ίδιου έργου που ανέβηκε από την Ιστορική Βιβλιοθήκη Ανδρίτσαινας ...

Γιάννη, ευχαριστούμε για τις αναρτήσεις. Πρόκειται άραγε για την παλαιότερη καταγραφή λειτουργικών (στη νέα γραφή τουλάχιστον, φυσικά εκτός αυτών της Λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλείου);

Ως συμπλήρωμα, ανεβάζω κι εγώ μια (μάλλον αποτυχημένη) προσπάθεια καθαρισμού των σελίδων από την Κοκκινογοργούσα. Δεν μπόρεσα να κάνω κάτι καλύτερο.

... ενώ δε βρήκα για να ελέγξω το γ' τόμο της σειράς «Ιεροψάλτου Εγκόλπιον» που επίσης επιμελήθηκε ο γιος του). Να ήταν όντως του Εφεσίου;

Κοίταξα τον Γ' τόμο του Ιεροψάλτου Εγκόλπιον, αλλά δεν περιέχει καθόλου λειτουργικά. Πάντως, η αναλυτική γραφή δείχνει περισσότερο Πέτρο Εφέσιο παρά Ιωάννη.
 

Attachments

  • Λειτουργικά ανώνυμα, Ήχ. πλ. δ' από Κοκκινογοργούσα (έγχρωμα) [1up].pdf
    581.2 KB · Views: 147
  • Λειτουργικά ανώνυμα, Ήχ. πλ. δ' από Κοκκινογοργούσα (έγχρωμα, επεξ).pdf
    1.2 MB · Views: 102
  • Λειτουργικά ανώνυμα, Ήχ. πλ. δ' από Κοκκινογοργούσα (τόνοι γκρι, επεξ).pdf
    380.7 KB · Views: 99

Γεώργιος Μ.

Πολλάκις την υμνωδίαν εκτελών...
...ή αν κάποιος μπορούσε να τα δακτυλογραφήσει σε κάποιο καλό πρόγραμμα, άλλωστε 2 σελίδες είναι...

Ξεκινάω με τα παρακάτω:
Πατέρα Υιόν
Αγαπήσω σε

Υ.Γ. χρησιμοποιώ το πρόγραμμα «μουσικά κείμενα», για το οποίο να ξαναευχαριστήσω τον δημιουργό Παπαδόπουλο Δημήτρη ( papline )
 

Attachments

  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΑΝΩΝΥΜΟΥ πλ.δ.pdf
    134.4 KB · Views: 306
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Πολλές ευχαριστίες! Συγχαρητήρια για την προσπάθειά σας!
Αν μου επιτρέπεται να κάνω κάποιες επισημάνσεις προς άριστη εμφάνιση του κειμένου, θα έλεγα πως:
α) ενδείκνυται για την καλύτερη προσπέλαση από τον ψάλλοντα όλοι οι φθόγγοι τους οποίους ενώνει το γοργό, το δίγοργο, το τρίγοργο κλπ να είναι στην ίδια γραμμή. Μου το παρατήρησε ο κ. Δεβρελής, καθώς ο ίδιος το εφαρμόζει στις εκδόσεις του. Συνεπώς, καλό είναι να μην αρχίζει σειρά με γοργό. Αυτό, βέβαια, συμβαίνει μόνο σε μία περίπτωση στο κείμενό σας.
β) ένα μικρό λαθάκι υπάρχει στο «Αγαπήσω σε», όπου στη λέξη «Κύριος» η δεύτερη από τις αποστρόφους δεν έχει απλή. Είναι και η μόνη μουσική αβλεψία της αντιγραφής!
γ) θα πρότεινα, αν είναι εφικτό, αφού το κείμενο προέρχεται από την «Κοκκινογοργούσα Ανθολογία», για λόγους καθαρά ιστορικούς, να διατηρηθεί το κόκκινο χρώμα και στα γοργά, τρίγοργα κλπ.
Αν θέλετε, λαμβάνετε υπόψη τα παραπάνω, ει δε μη, δε χάθηκε κι ο κόσμος, αποκαταστήστε μόνο το β', τα υπόλοιπα είναι σωστά κι έτσι!
 

Γεώργιος Μ.

Πολλάκις την υμνωδίαν εκτελών...
Πολλές ευχαριστίες! Συγχαρητήρια για την προσπάθειά σας!
Αν μου επιτρέπεται να κάνω κάποιες επισημάνσεις προς άριστη εμφάνιση του κειμένου, θα έλεγα πως:
α) ενδείκνυται για την καλύτερη προσπέλαση από τον ψάλλοντα όλοι οι φθόγγοι τους οποίους ενώνει το γοργό, το δίγοργο, το τρίγοργο κλπ να είναι στην ίδια γραμμή. Μου το παρατήρησε ο κ. Δεβρελής, καθώς ο ίδιος το εφαρμόζει στις εκδόσεις του. Συνεπώς, καλό είναι να μην αρχίζει σειρά με γοργό. Αυτό, βέβαια, συμβαίνει μόνο σε μία περίπτωση στο κείμενό σας.
β) ένα μικρό λαθάκι υπάρχει στο «Αγαπήσω σε», όπου στη λέξη «Κύριος» η δεύτερη από τις αποστρόφους δεν έχει απλή. Είναι και η μόνη μουσική αβλεψία της αντιγραφής!
γ) θα πρότεινα, αν είναι εφικτό, αφού το κείμενο προέρχεται από την «Κοκκινογοργούσα Ανθολογία», για λόγους καθαρά ιστορικούς, να διατηρηθεί το κόκκινο χρώμα και στα γοργά, τρίγοργα κλπ.
Αν θέλετε, λαμβάνετε υπόψη τα παραπάνω, ει δε μη, δε χάθηκε κι ο κόσμος, αποκαταστήστε μόνο το β', τα υπόλοιπα είναι σωστά κι έτσι!

Σας ευχαριστώ πολύ.

Ας ανταποδώσω κι εγώ λίγες δακτυλογραφημένες σειρές ως ένα μικρό ευχαριστώ στο ψαλτολόγιο και όλα τα μέλη που μοιράζονται τον κόπο τους.

Ανεβάζω το ίδιο ολοκληρωμένο με τις προτεινόμενες διορθώσεις και κόκκινο χρώμα σε γοργά, διέσεις-υφέσεις, μαρτυρίες και συνδέσμους.

Καλή ανάγνωση.


Υ.Γ. Ενημερώστε με για άλλες πιθανές διορθώσεις.
 

Attachments

  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΑΝΩΝΥΜΟΥ πλ.δ.pdf
    167 KB · Views: 201
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Παρακαλώ όποιον τα βρει σε άλλη πηγή να μας τα κοινοποιήσει!

"Νεοτατον Μουσικον Εγκολπιον" Κυριακου Ζαχαριαδου του Βατοπεδινου, 1894.

Να ήταν όντως του Εφεσίου;

Το χαρακτηριστικο κειμενο "Αξιον και δικαιον εστι προσκυνειν Πατερα, Υιον..." προσδιδει τη "καταγογη" του μελους απο την Ρουμανια, οποτε δεν ειναι αδυνατον να ηταν οντως του Εφεσιου. Πρεπει να ψαξει κανεις στα Ρουμανικα βιβλια και χφφ.

Προσωπικά το εκλαμβάνω ως εικασία του εκδότου του Μουσικού Θησαυρού Νεκταρίου.

Οχι, δεν ειναι εικασια τη στιγμη που υπαρχει εκδοση του Κυριακου Ζαχαριαδη που λεει ακριβως το ιδιο.
 

Attachments

  • LeitourgikaPl4.pdf
    793.3 KB · Views: 190

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
"Νεοτατον Μουσικον Εγκολπιον" Κυριακου Ζαχαριαδου του Βατοπεδινου, 1894.
...
Οχι, δεν ειναι εικασια τη στιγμη που υπαρχει εκδοση του Κυριακου Ζαχαριαδη που λεει ακριβως το ιδιο.
Τότε απλά το πρόσωπο του εικάζοντος μεταφέρεται κατ' εμέ στο όνομα του Κυριακού Ζαχαριάδου.
Το χαρακτηριστικο κειμενο "Αξιον και δικαιον εστι προσκυνειν Πατερα, Υιον..." προσδιδει τη "καταγογη" του μελους απο την Ρουμανια, οποτε δεν ειναι αδυνατον να ηταν οντως του Εφεσιου. Πρεπει να ψαξει κανεις στα Ρουμανικα βιβλια και χφφ.
Και στο Άγ. Όρος λέγεται αυτό πολλές φορές.
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Και στο Άγ. Όρος λέγεται αυτό πολλές φορές.

Κοινη σλαβονικη επιρροη (χωρις να ειναι σλαβονικη εφευρεση, βεβαιως).
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Κοινη σλαβονικη επιρροη (χωρις να ειναι σλαβονικη εφευρεση, βεβαιως).
Είναι κάτι που δεν ξέρω, όπως πιστεύω και πολλοί, οπότε θέλω και τεκμηρίωση.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Ο Ζαχαριάδης φαίνεται πάντως ευσυνείδητος, γι'αυτό εκδίδει ανώνυμα όσα μαθήματα ήταν γι'αυτόν άγνωστης, αμφίβολης ή διαφιλονεικούμενης «κυριότητας» (βλ. συνημμένο).
 

Attachments

  • σελ. 338-9.png
    31.6 KB · Views: 40

Shota

Παλαιό Μέλος
Ο Ζαχαριάδης φαίνεται πάντως ευσυνείδητος, γι'αυτό εκδίδει ανώνυμα όσα μαθήματα ήταν γι'αυτόν άγνωστης, αμφίβολης ή διαφιλονεικούμενης «κυριότητας» (βλ. συνημμένο).


Έχει εκδώσει και άλλα μαθήματα του Εφεσίου (τα "σύντομα" χερουβικά και το Όσοι εις Χριστόν) που μέχρι στιγμής νομίζω πως ήταν ανέκδοτα.
 
Last edited:
Top