[Ερώτηση] Λαθών ετέχθης

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αγαπητοί φίλοι, στον εσπερινό των Χριστουγέννων, μετά την πρώτη ομάδα αναγνωσμάτων ψάλλουμε το τροπάριο:

Λαθὼν ἐτέχθης ὑπὸ τὸ Σπήλαιον, ἀλλ' οὐρανὸς σε πᾶσιν ἐκήρυξεν, ὥσπερ στόμα, τὸν Ἀστέρα προβαλλόμενος Σωτήρ· Καὶ Μάγους σοι προσήνεγκεν, ἐν πίστει προσκυνοῦντάς σε· μεθ' ὧν ἐλέησον ἡμᾶς.
και σε ένα τροπάριο της α΄ ωδής του α κανόνος των Χριστουγέννων διαβάζουμε:

Σοφία λόγος καὶ δύναμις, Υἱὸς ὢν τοῦ Πατρός, καὶ ἀπαύγασμα, Χριστὸς ὁ Θεός, δυνάμεις λαθών, ὅσας ὑπερκοσμίους, ὅσας ἐν γῇ, καὶ ἐνανθρωπήσας, ἀνεκτήσατο ἡμᾶς, ὅτι δεδόξασται
Τι ακριβώς σημαίνει αυτό το λαθών; Τι έλαθε ή διέλαθε ο Χριστός με την ενανθρώπησή Του;
Ευχαριστώ.
 

christos_v

Παλαιό Μέλος
Γιώργος Μ.;57646 said:
Αγαπητοί φίλοι, στον εσπερινό των Χριστουγέννων, μετά την πρώτη ομάδα αναγνωσμάτων ψάλλουμε το τροπάριο:

Λαθὼν ἐτέχθης ὑπὸ τὸ Σπήλαιον, ἀλλ' οὐρανὸς σε πᾶσιν ἐκήρυξεν, ὥσπερ στόμα, τὸν Ἀστέρα προβαλλόμενος Σωτήρ· Καὶ Μάγους σοι προσήνεγκεν, ἐν πίστει προσκυνοῦντάς σε· μεθ' ὧν ἐλέησον ἡμᾶς.
και σε ένα τροπάριο της α΄ ωδής του α κανόνος των Χριστουγέννων διαβάζουμε:

Σοφία λόγος καὶ δύναμις, Υἱὸς ὢν τοῦ Πατρός, καὶ ἀπαύγασμα, Χριστὸς ὁ Θεός, δυνάμεις λαθών, ὅσας ὑπερκοσμίους, ὅσας ἐν γῇ, καὶ ἐνανθρωπήσας, ἀνεκτήσατο ἡμᾶς, ὅτι δεδόξασται
Τι ακριβώς σημαίνει αυτό το λαθών; Τι έλαθε ή διέλαθε ο Χριστός με την ενανθρώπησή Του;
Ευχαριστώ.



Ὁ Χριστὸς καὶ Λόγος ἐκένωσεν ἐαυτόν, δὲν κενώθηκε ἀλλὰ ὁ ἴδιος κένωσε τὸν ἑαυτό του, ἀποστέρησε θέλων τὸν ἑαυτό του ἀπὸ ὅλα τὰ θεϊκὰ γνωρίσματα. Ὁ Χριστὸς ποὺ ἔγινε ἐν ὁμοιώματι ἀνθρώπων, ἐν ὁμοιώματι σαρκὸς ἁμαρτίας, ὅπως λέει ἀκόμη τολμηρότερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος στὴν Πρὸς Ρωμαίους (8, 3), δὲν εἶναι πλέον ἀναγνωρίσιμος ὡς Θεός. H θεότητα εἶναι κρυμμένη, λανθάνει μέσα στὴν ἀνθρώπινη μορφή. «Λαθὼν ἐτέχθης ὑπὸ τὸ σπήλαιον» ψάλλει ἕνα τροπάριο τῶν Χριστουγέννων καὶ «Χριστὸς ὁ Θεός, δυνάμεις λαθών, ὅσας ὑπερκοσμίους, ὅσας ἐν γῇ, καὶ ἐνανθρωπήσας» ψάλλει ἕνα ἄλλο. Ὁ Χριστὸς εἶναι ὁ κατεξοχὴν Deus absconditus.

Αὐτὴ ἡ κένωση τοῦ Χριστοῦ φτάνει μέχρι θανάτου. Ταπείνωσε τόσο τὸν ἑαυτό του ποὺ γίνεται ὑπήκοος τοῦ θανάτου, καὶ μάλιστα τοῦ θανάτου τῶν κακούργων: πεθαίνει διὰ σταυροῦ. Πάνω στὸν σταυρὸ ὁλοκληρώνεται ἡ ἐν σπηλαίῳ γέννηση, στὸν «Γολγοθᾶ φανερώνεται καὶ ἀκτινοβολεῖ ἡ σημασία τῆς Ἐνσάρκωσης, τῆς Βηθλεέμ» (ὅπως γράφει καὶ ὁ μέγας Κὰρλ Μπὰρτ στὸ Ὑπόμνημά του στὴν Πρὸς Φιλιππησίους). Τὸ χαρμόσυνο γεγονὸς τῆς κατὰ σάρκα γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ καὶ ὁ σταυρικὸς θάνατός του εἶναι ἕνα καὶ τὸ αὐτό, μὲ τὴν ἔννοια ὅτι ἡ ἴδια ἀκριβῶς κενωτικὴ κίνηση ὁδηγεῖ καὶ στὰ δυό. H γέννησή του καὶ ὁ θάνατός του, ὡς ἔκφραση τῆς θείας κενώσεως, ὁρίζουν καὶ τὰ δυὸ μίαν ἀπώλεια γιὰ τὸν Θεό. Ὁ ἀνενδεὴς πάσχει ὡς θνητὸς καὶ τὸ πρῶτο πάθος εἶναι ἡ ἴδια ἡ γέννησή του. Ἐπειδὴ ἀκριβῶς ὁ Λόγος ἐκένωσε καὶ ταπείνωσε τὸν ἑαυτό του, ὁ Θεὸς τὸν ὑπερύψωσε (τὸν ἀνάστησε) καὶ τοῦ χάρισε τὸ ὄνομα, τὸ ὑπὲρ πᾶν ὄνομα: Κύριος. «Ἐν τῷ ὀνόματι Ἰησοῦ πᾶν γόνυ κάμψη ἐπουρανίων καὶ ἐπιγείων καὶ καταχθονίων, καὶ πᾶσα γλώσσα ἐξομολογήσεται ὅτι Κύριος Ἰησοῦς Χριστὸς εἰς δόξαν Θεοῦ πατρός», συνεχίζει ὁ ἀπόστολος Παῦλος στὴν ἴδια ἐπιστολή, εὐθὺς μετὰ τὸ σημεῖο ὅπου τελειώνει τὸ ἀρχικὸ παράθεμά μας. Ὁ Χριστὸς εἶναι ὁ Κύριος τῶν πάντων ἐν τῇ κενώσει του, εἶναι ὁ Βασιλεὺς τοῦ κόσμου μὲ θρόνο τὸν Σταυρό. Τὴν κυριότητα τοῦ Χριστοῦ μέσα στὴ μορφὴ τοῦ δούλου μπορεῖ νὰ τὴν ἀναγνωρίσει μόνο ὁ Πατέρας, καὶ ἐκεῖνος στὸν ὁποῖο θέλει ὁ Πατὴρ νὰ τὴν ἀποκαλύψει, σὲ ὅποιον δηλαδὴ ἔχει λάβει τὸ δώρημα τῆς πίστεως.

Ἡ κένωσις, ἡ ἑκούσια πτωχεία τοῦ Πλουσίου καὶ ἡ ἠθελημένη ἀδυναμία τοῦ Δυνατοῦ, ἀνήκει μόνο στὸν Θεό, εἶναι τὸ ἀκατανόητο μυστήριο τῆς θείας ἀγάπης. «Οὐ γὰρ ἔστιν ἀνθρώπων οὐδεὶς ὃς τοῦτον οἰκειώσεται τὸν λόγον. Οὐδεὶς τῶν πώποτε γενομένων ἁγίων, μονογενὴς ἣν Θεός, γενόμενος ἄνθρωπος. Τοῦτο γὰρ ἔστιν ἐν μορφῇ Θεοῦ ὑπάρχοντα, μορφὴν δούλου λαβεῖν» γράφει ὁ ἅγιος Γρηγόριος Νύσσης, σχολιάζοντας τοὺς παραπάνω στίχους τῆς Πρὸς Φιλιππησίους (PG 45, 683 BC).

Ὡστόσο ἡ κενωτικὴ κίνηση ὁρίζει, γιὰ ὅλους μας, τὸν τρόπο τῆς ἀγάπης. H ἀγάπη εἶναι κενωτικὴ καὶ ὁ παντοτινὸς τύπος καὶ ὑπογραμμός της εἶναι ἡ κένωση τοῦ Χριστοῦ. Μὲ ἄλλα λόγια, ἀγάπη δὲν σημαίνει νὰ κρατήσεις σὰν λάφυρο (ἁρπαγμόν) αὐτὸ ποὺ ἔχεις οὔτε, πολὺ περισσότερο, νὰ ἀποκτήσεις ἄλλα λάφυρα, ἀλλὰ νὰ δώσεις, δηλαδὴ νὰ χάσεις, νὰ χάσεις ἀκόμη καὶ τὴ ζωή σου. H ἀγάπη εἶναι θυσία. Ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος Παῦλος μιλάει γιὰ τὴν κένωση τοῦ Χριστοῦ ὄχι θεωρητικά, στὸ πλαίσιο μιᾶς χριστολογικῆς συζήτησης, ἀλλὰ μέσα σὲ ἡθικὰ συμφραζόμενα, καλώντας ἀκριβῶς τοὺς χριστιανοὺς τῶν Φιλίππων νὰ ἀποκτήσουν τὸ κενωτικὸ φρόνημα τοῦ Χριστοῦ:

μηδὲν κατὰ ἐρίθειαν ἢ κενοδοξίαν, ἀλλὰ τῇ ταπεινοφροσύνῃ
ἀλλήλους ἡγούμενοι ὑπερέχοντας ἑαυτῶν. (2, 3).
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ευχαριστώ πολύ, πάτερ.
Η απάντηση είναι εδώ;

.....H θεότητα εἶναι κρυμμένη, λανθάνει μέσα στὴν ἀνθρώπινη μορφή. «Λαθὼν ἐτέχθης ὑπὸ τὸ σπήλαιον» ψάλλει ἕνα τροπάριο τῶν Χριστουγέννων καὶ «Χριστὸς ὁ Θεός, δυνάμεις λαθών, ὅσας ὑπερκοσμίους, ὅσας ἐν γῇ, καὶ ἐνανθρωπήσας» ψάλλει ἕνα ἄλλο. Ὁ Χριστὸς εἶναι ὁ κατεξοχὴν Deus absconditus........
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τι ακριβώς σημαίνει αυτό το λαθών; Τι έλαθε ή διέλαθε ο Χριστός με την ενανθρώπησή Του;
Ἐδῶ σημαίνει κρύβομαι, διαφεύγω τήν προσοχή, μέ τήν ἔννοια τῆς ἄκρας ταπεινώσεως καί ὑπερφυοῦς κενώσεως.

Γράφει κάπου ὁ πολύς Μεσογαίας Νικόλαος: «Ἡ Ἐκκλησία μας προβάλλει τὴν κένωση τοῦ Θεοῦ, τὴν ἐσχάτη πτωχεία Του, τὴν εὐτέλεια τοῦ σπηλαίου, τὴν ταπείνωση τῶν σπαργάνων, τὴν ἁπλότητα τῶν ποιμένων, τὴν ἁγνότητα τῶν Μάγων, καὶ τὴν ἀληθινὴ δόξα ποὺ ὅλα αὐτὰ ἀναδεικνύουν. Πίσω ἀπὸ τὸ ταπεινὸ Βρέφος τῆς Βηθλεὲμ κρύβεται ὁ παντέλειος Θεός, μέσα στὴ φάτνη τῶν ἀλόγων ζώων φιλοξενεῖται ὁ Υἱὸς καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ, πάνω στὸ γεγονὸς τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων ἀποτυπώνεται ἡ ἄπειρη ἀγάπη καὶ σοφία Του».

Ὁπότε τό Λαθὼν ἐτέχθης ὑπὸ τὸ Σπήλαιον σημαίνει: Κρυφά γεννήθηκες μέσα στό Σπήλαιο, ἀλλά...

Καί τό δυνάμεις λαθών, ἀφοῦ ἔκρυψε (τό μυστήριο τῆς σαρκώσεως Του) ἀπό τίς ὑπερκόσμιες καί ἐπίγειες δυνάμεις...

Πῶς ὅμως εἶναι δυνατόν νά διαφεύγει στούς ἀγγέλους τό γεγονός, ἀφοῦ αὐτοί δίδουν τίς προφητείες; Τήν ἀπάντηση τήν δίνει ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής: Οἱ ἄγγελοι γνώριζαν ὅτι θά ἔρθει καί θά ἐνανθρωπήσει ὁ Κύριος γιά τήν σωτηρία τῶν ἀνθρώπων· ἐκεῖνο πού τούς διέφευγε ἦταν ὁ τρόπος πού θά γινόταν αὐτό τό Μυστήριο «Πῶς ὅλος ἐν τῷ Πατρί ὤν, καὶ ὅλος ὤν ἐν πᾶσι καὶ πάντα πληρῶν, ὅλος ἦν ἐν τῇ γαστρὶ τῆς Παρθένου».


 

christos_v

Παλαιό Μέλος
Γιώργος Μ.;57651 said:
Ευχαριστώ πολύ, πάτερ.
Η απάντηση είναι εδώ;

.....H θεότητα εἶναι κρυμμένη, λανθάνει μέσα στὴν ἀνθρώπινη μορφή. «Λαθὼν ἐτέχθης ὑπὸ τὸ σπήλαιον» ψάλλει ἕνα τροπάριο τῶν Χριστουγέννων καὶ «Χριστὸς ὁ Θεός, δυνάμεις λαθών, ὅσας ὑπερκοσμίους, ὅσας ἐν γῇ, καὶ ἐνανθρωπήσας» ψάλλει ἕνα ἄλλο. Ὁ Χριστὸς εἶναι ὁ κατεξοχὴν Deus absconditus........

Σε πιο μεστό και περιεκτικό λόγο, η ανωτέρω ερμηνεία του πατρός Μαξίμου.

Εγω την είχα απλά αποθηκευμένη στο αρχείο του p/c μου.
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Ἐδῶ σημαίνει κρύβομαι, διαφεύγω τήν προσοχή, μέ τήν ἔννοια τῆς ἄκρας ταπεινώσεως καί ὑπερφυοῦς κενώσεως.

Γράφει κάπου ὁ πολύς Μεσογαίας Νικόλαος: «Ἡ Ἐκκλησία μας προβάλλει τὴν κένωση τοῦ Θεοῦ, τὴν ἐσχάτη πτωχεία Του, τὴν εὐτέλεια τοῦ σπηλαίου, τὴν ταπείνωση τῶν σπαργάνων, τὴν ἁπλότητα τῶν ποιμένων, τὴν ἁγνότητα τῶν Μάγων, καὶ τὴν ἀληθινὴ δόξα ποὺ ὅλα αὐτὰ ἀναδεικνύουν. Πίσω ἀπὸ τὸ ταπεινὸ Βρέφος τῆς Βηθλεὲμ κρύβεται ὁ παντέλειος Θεός, μέσα στὴ φάτνη τῶν ἀλόγων ζώων φιλοξενεῖται ὁ Υἱὸς καὶ Λόγος τοῦ Θεοῦ, πάνω στὸ γεγονὸς τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων ἀποτυπώνεται ἡ ἄπειρη ἀγάπη καὶ σοφία Του».

Ὁπότε τό Λαθὼν ἐτέχθης ὑπὸ τὸ Σπήλαιον σημαίνει: Κρυφά γεννήθηκες μέσα στό Σπήλαιο, ἀλλά...

Καί τό δυνάμεις λαθών, ἀφοῦ ἔκρυψε (τό μυστήριο τῆς σαρκώσεως Του) ἀπό τίς ὑπερκόσμιες καί ἐπίγειες δυνάμεις...

Πῶς ὅμως εἶναι δυνατόν νά διαφεύγει στούς ἀγγέλους τό γεγονός, ἀφοῦ αὐτοί δίδουν τίς προφητείες; Τήν ἀπάντηση τήν δίνει ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής: Οἱ ἄγγελοι γνώριζαν ὅτι θά ἔρθει καί θά ἐνανθρωπήσει ὁ Κύριος γιά τήν σωτηρία τῶν ἀνθρώπων· ἐκεῖνο πού τούς διέφευγε ἦταν ὁ τρόπος πού θά γινόταν αὐτό τό Μυστήριο «Πῶς ὅλος ἐν τῷ Πατρί ὤν, καὶ ὅλος ὤν ἐν πᾶσι καὶ πάντα πληρῶν, ὅλος ἦν ἐν τῇ γαστρὶ τῆς Παρθένου».


σωστος πάτερ.
λάθος=αυτό που διαφεύγει της προσοχής, σήμερα.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πολύ εμπεριστατωμένη απάντηση, πάτερ, ευχαριστώ πολύ.

Από μια πρόχειρη έρευνα προ ολίγου είδα ότι απαντά η μετοχή λαθών και σε άλλα δύο θεοτοκία, πάντα με αντικείμενο τους αγγέλους.

Επίσης, θυμάμαι ότι και στην Κοίμηση της Θεοτόκου, αλλά και στην Ανάληψη, ίσως και σε άλλες εορτές υπάρχουν ύμνοι που σχολιάζουν την απορία των αγγέλων μπροστά στα τελούμενα. Φαίνεται δηλαδή πως η γνώση/άγνοια των αγγέλων σε σχέση με τα γεγονότα της θείας οικονομίας αποτελεί ένα είδος υμνογραφικού στερεοτύπου.
(αν κάποιος έχει κι άλλα παραδείγματα...)

Το θαυμάσιο κείμενο του αγίου Μαξίμου επίσης μου έφερε στο νου κάτι άλλο που λένε οι πατέρες (αλλά μάλλον αναφέρεται στην Ανάσταση): ότι τους χάρισε την "ατρεψία" στο καλό.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος

Πῶς ὅμως εἶναι δυνατόν νά διαφεύγει στούς ἀγγέλους τό γεγονός, ἀφοῦ αὐτοί δίδουν τίς προφητείες; Τήν ἀπάντηση τήν δίνει ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής: Οἱ ἄγγελοι γνώριζαν ὅτι θά ἔρθει καί θά ἐνανθρωπήσει ὁ Κύριος γιά τήν σωτηρία τῶν ἀνθρώπων· ἐκεῖνο πού τούς διέφευγε ἦταν ὁ τρόπος πού θά γινόταν αὐτό τό Μυστήριο «Πῶς ὅλος ἐν τῷ Πατρί ὤν, καὶ ὅλος ὤν ἐν πᾶσι καὶ πάντα πληρῶν, ὅλος ἦν ἐν τῇ γαστρὶ τῆς Παρθένου».


Μα αυτό είναι εκπληκτικό! Και ποτέ δεν το είχα προσέξει. Το "Λαθών ετέχθης" εντάξει, είναι και πρώτη φράση τροπαρίου, πιο γνωστό. Αυτό όμως... Ούτε οι άγγελοι δεν μπόρεσαν να συλλάβουν τον τρόπο της ενανθώπησης του Κυρίου πριν τον δουν μπροστά στα μάτια τους.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
«Λαθὼν ἐτέχθης ὑπὸ τὸ σπήλαιον ἀλλ’ οὐρανός σε πᾶσιν ἐκήρυττεν...»

(χφφ. Σινὰ 7 προφητολόγιο θ’ αἰ. φ. 4v, RGB 270.I 1 (Sevastianov 1) προφητολόγιο θ’-ι’ αἰ. φ. 3r, Πάτμου 266 τυπικὸ τῆς μεγάλης ἐκκλησίας μεταξὺ τῶν ἐτῶν 878-944 φ. 62r, J. Mateos Le Typicon de la Grande Eglise τ. 1 σ. 150, χφφ. προφητολόγια Κρυπτοφέῤῥης Α. δ. II ι’ αἰ., Reg. gr. 75 τοῦ ἔτους 982/3 φ. 14v, Trier Domschatz Hs. 72 ι’-ια’ αἰ., Marcian. gr. Z 13 ἀρχὲς ια’ αἰ., Μ. Λαύρας Β-70 τοῦ ἔτους 1078, Oxford Laud. gr. 36 προφητολόγιο ια’ αἰ., ἁγ. Σάβα 98 προφητολόγιο ια’ αἰ. φ. 6v, Βατοπαιδίου 925 τοῦ ἔτους 1105 φ. 157r, Paris. gr. 243 τοῦ ἔτους 1133 φ. 22r, Πάτμου 210 ιβ’ αἰ.).
 

giorgosgl

Νέο μέλος
Αγαπητοί φίλοι, στον εσπερινό των Χριστουγέννων, μετά την πρώτη ομάδα αναγνωσμάτων ψάλλουμε το τροπάριο:

Λαθὼν ἐτέχθης ὑπὸ τὸ Σπήλαιον, ἀλλ' οὐρανὸς σε πᾶσιν ἐκήρυξεν, ὥσπερ στόμα, τὸν Ἀστέρα προβαλλόμενος Σωτήρ· Καὶ Μάγους σοι προσήνεγκεν, ἐν πίστει προσκυνοῦντάς σε· μεθ' ὧν ἐλέησον ἡμᾶς.
και σε ένα τροπάριο της α΄ ωδής του α κανόνος των Χριστουγέννων διαβάζουμε:

Σοφία λόγος καὶ δύναμις, Υἱὸς ὢν τοῦ Πατρός, καὶ ἀπαύγασμα, Χριστὸς ὁ Θεός, δυνάμεις λαθών, ὅσας ὑπερκοσμίους, ὅσας ἐν γῇ, καὶ ἐνανθρωπήσας, ἀνεκτήσατο ἡμᾶς, ὅτι δεδόξασται
Τι ακριβώς σημαίνει αυτό το λαθών; Τι έλαθε ή διέλαθε ο Χριστός με την ενανθρώπησή Του;
Ευχαριστώ.
Χριστός Ανέστη. Αν θέλετε παρακολουθήστε αυτό το βίντεο απο το 2:48, έχει την ερμηνεία του τροπαρίου. Σας ευχαριστώ.
 
Top