Κωνσταντίνος Πρίγγος - «Ανέβη ο Ιησούς»

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#1
Αποφάσισα να ανεβάσω το εν λόγω Δοξαστικό με τη φωνή του μακαριστού Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας Κωνσταντίνου Πρίγγου.

Οι ενδοιασμοί μου ήταν αρκετοί, καθώς δεν έβρισκα πιστό κείμενο για να το συνοδεύσω, αφού οι καταγραφές τόσο του Βασιλείου Νικολαΐδου όσο και του Χαριλάου Ταλιαδώρου, που εν πολλοίς συμπίπτουν μεταξύ τους, διαφέρουν σε πολλές θέσεις από τις ηχογραφημένες εκτέλεσεις του δασκάλου (και το συνέκρινα με 3 διαφορετικές εκτελέσεις του).

Τα χέρια μου έλυσε ο φίλος Δημήτρης Σκρέκας, και τον ευχαριστώ θερμά γι' αυτό, ο οποίος μου απέστειλε προς τούτο την απομαγνητοφώνηση του αειμνήστου Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως και Πρωτοψάλτου Κοζάνης Βασιλείου Γούναρη, με ημερομηνία καταγραφής 18-5-1994 στην Καστοριά. Πρόκειται για αποτύπωση της ίδιας εκτέλεσης, που έλαβε χώρα μάλλον στο Λουτράκι το 1958.

Απαράμιλλη σύνθεση, με έντονη εκφραστικότητα και παραστατικότητα. Αξίζει να αναφερθεί, για να φανεί το έλλογον του της μελοποιήσεως του Πρίγγου, η μαρτυρία του Χαριλάου Ταλιαδώρου, την οποία ανασύρω από το CD που έβγαλε με συνθέσεις του μακαριστού διδασκάλου του:
«Όπως και στο δοξαστικό του Παραλύτου, ήμασταν με τον Χρύσανθο, τον Καραμάνη και τον Παναγιωτίδη στο σπίτι ενός ιερέως... Ψάλαμε όλοι από κάτι και ο Πρίγγος έψαλε το δοξαστικό αυτό «Ανέβη ο Ιησούς εις Ιεροσόλυμα...» είχε ήδη αρχίσει και η παράλυση του δικού του χεριού... εκεί που αρχίζει η στιχομυθία του παραλύτου και του Ιησού, παρά το γεγονός ότι η γραμμή του Ραιδεστηνού είναι ωραία και φανταζί..., ο Πρίγγος προέκρινε τη δική του γραμμή σαφώς πιο ήπια και μαλακή, χαριτολογώντας και εξηγώντας παράλληλα τη μελωδική του αυτή προσαρμογή. «Ένας παράλυτος επί τριάντα χρόνια δεν θα μπορούσε να φωνάζει έτσι...».
(Σε ομιλία του για τον Πρίγγο μας πληροφόρησε πως την ερώτηση «Γιατί δάσκαλε δεν ψάλλεις τη γραμμή του Ραιδεστηνού» του την έκανε ο Παναγιωτίδης και αναφερόταν στη φράση του Δοξαστικού «τον άπαντά μου βίον»).

Εκ των υστέρων είδα, και με την υπόδειξη του Δημήτρη του Σκρέκα, πως σε κάποιες λεπτομέρειες συγκλίνει η καταγραφή με την εκτέλεση στην ηχογράφησή του στους Πολίτες (π. Σεραφείμ Φαράσογλου και σια) το 1959, όμως οι διαφορές είναι ασήμαντες και η εκτέλεση του Λουτρακίου λαμπρότερη και χωρίς κενά στην εγγραφή.
 

phokaeus

Παλαιό Μέλος
#3
ο Πρίγγος προέκρινε τη δική του γραμμή σαφώς πιο ήπια και μαλακή, χαριτολογώντας και εξηγώντας παράλληλα τη μελωδική του αυτή προσαρμογή. «Ένας παράλυτος επί τριάντα χρόνια δεν θα μπορούσε να φωνάζει έτσι...».
.. :)
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#4
Συμπληρωματικά για το μέλος αυτό του δοξαστικού, μου είπε ο δάσκαλός μου κ. Μιλτιάδης Παππάς ότι το είδε ακριβώς έτσι σε χειρόγραφο βιβλίο του Μιχαήλ Μουρκίδη, μαθητού του Ραιδεστηνού και δασκάλου του Πρίγγου, στο αρχείο του νυν Άρχ. Πρωτοψάλτου της Μ.τ.Χ.Ε. κ. Λεωνίδα Αστέρη. Συνεπώς, από εκεί θα το ανέσυρε και θα το διέδωσε ο Πρίγγος...
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#5
Συμπληρωματικά για το μέλος αυτό του δοξαστικού, μου είπε ο δάσκαλός μου κ. Μιλτιάδης Παππάς ότι το είδε ακριβώς έτσι σε χειρόγραφο βιβλίο του Μιχαήλ Μουρκίδη, μαθητού του Ραιδεστηνού και δασκάλου του Πρίγγου, στο αρχείο του νυν Άρχ. Πρωτοψάλτου της Μ.τ.Χ.Ε. κ. Λεωνίδα Αστέρη. Συνεπώς, από εκεί θα το ανέσυρε και θα το διέδωσε ο Πρίγγος...
Σημαντική η πληροφορία. Ο Μιχαήλ Μουρκίδης, προκάτοχος του Πρίγγου στην Αγ. Τριάδα του Πέραν, υπήρξε σημαντική ψαλτική φυσιογνωμία της Πόλης και αξιόλογος μελοποιός. Οι συνθέσεις του (δοξαστικά, Χερβ) είναι πράγματι "πολύ κοντά" με τις αντίστοιχες του Πρίγγου, αλλά δεν ταυτίζονται. Κι αυτό γιατί ο Πρίγγος συνήθιζε να διασκευάζει και να τροποποιεί, σύμφωνα με τη δική του μουσική αντίληψη. Οπότε η υπογραμμισμένη φράση χρήζει κατ᾽εμέ περαιτέρω διακρίβωσης και κυρίως απόδειξης.
 
Top