Κυριακὴ Θωμᾶ. Ἀκολουθία Δισχιλίων Νεομαρτύρων ἐν Ναούσῃ

George

Ιεροψάλτης
ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΩΝ ΔΙΣΧΙΛΙΩΝ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΩΝ ΕΝ ΝΑΟΥΣΗ ΜΑΡΤΥΡΗΣΑΝΤΩΝ

Ψαλλομένη τῇ Κυριακῇ τοῦ Θωμᾶ

Ποίημα Στυλιανοῦ Μακρῆ, Δρος Θ.,
Πρωτοπρεσβυτέρου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου
Νάουσα, Μάρτιος 2011

*Η παρούσα Ακολουθία εστάλη στην Ι.Σύνοδο από την Ι. Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, προς έγκριση.

Με τις Ευλογίες του π. Στυλιανού αντέγραψα την παρούσα Ακολουθία από τον λογαριασμό του facebook που έχει, για να την αναρτήσω εδώ.
Είναι λίγο αργά αλλά έχουμε χρόνια μπροστά μας αν θέλει ο Θεός.
Ο Θεός να τον έχει πάντα καλά.

Περισσότερες πληροφορίες...
https://www.facebook.com/profile.php?id=100001710095849
 

Attachments

  • AkoloythiaTwnDisxiliwnNeomartyrwnTwnEnNaoyshMartyrhsantwn.pdf
    178.9 KB · Views: 233

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Ευχαριστούμε για την ανάρτηση της ακολουθίας.

Για το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί ο συντάκτης αυτής (π.χ. το ομηρικό "βωτιάνειρα Ἑλλὰς" :eek:) και το "στυλ" της ακολουθίας έχω κάποιες "ενστάσεις". Είναι ενδεικτικό της παιδείας του, ωστόσο μου φαίνεται "αλλότριον".

Θεωρώ δε ότι το απολυτίκιον (όπως είναι η σταθερά παράδοση της Ορθοδόξου υμνογραφίας) πρέπει να κατακλείεται με αίτημα ή δοξολογία. (πχ πρέσβευε σωθήναι τας ψυχάς ημών/ δόξα τω ενεργούντι δια σου πάσιν ιάματα). Το απολυτίκιον της ακολουθίας αυτής είναι μεν σωστό μετρικώς, ατελές όμως νοηματικώς (για τα δικά μου κριτήρια).

Όσο για τις ηρωίδες μεν (αλλά αυτόχειρες!) γυναίκες που έπεσαν στον γκρεμό, χμ.... Θα πρέπει να αγιοποιηθούν και αυτές που έκαναν το ίδιο στο Ζάλογγο, στο Σέλτσο και όπου αλλού...

Κοντάκιο δεν υπάρχει αλλά υπάρχει κάθισμα... :confused:

Καταλαβαίνω τον ενθουσιασμό του συγγραφέως και τα πατριωτικά του αισθήματα, θεωρώ όμως ότι η ορθόδοξη υμνογραφία έχει άλλο ύφος.

Ας αναμείνουμε και την απόφαση της Ιεράς Συνόδου (αν και πολύ φοβάμαι ότι τα κριτήρια εγκρίσεως των ακολουθιών και δη των προοοριζομένων για τοπική χρήση δεν είναι τόσο αυστηρά)...

Πιστεύω ότι οι ήρωες της πατρίδος πρέπει να τιμώνται και να αποτελούν παράδειγμα για εμάς. Χρειάζεται όμως διάκριση για αγιοκατατάξεις κλπ.
 
Last edited:

George

Ιεροψάλτης
Ωραία όσα λες αλλά μάλλον έχει μπερδευτεί λίγο το θέμα, εδώ δεν μιλάμε για τις ηρωίδες της Νάουσας που έπεσαν στο ποτάμι μαζί με τα παιδιά τους αλλά για 5 Ιερείς οι οποίοι λειτουργούσανε στον Ι. Ναό Αγ. Γεωργίου της Νάουσας και μπήκανε οι Τούρκοι και τους έσφαξαν επειδή δεν αλλαξοπίστησαν.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε από την ιστοσελίδα της Μητροπόλεως αλλά να δείτε και κάποιο βίντεο.

http://www.imverias.gr/dev/index.ph...-03-10&catid=53:2010-12-25-09-43-41&Itemid=82

ΥΓ: Έχουν διασωθεί τα ονόματα των τριών από αυτών Ιερέων, για τους δύο υπόλοιπους δεν γνωρίζουμε προς το παρόν τίποτα.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Ωραία όσα λες αλλά μάλλον έχει μπερδευτεί λίγο το θέμα, εδώ δεν μιλάμε για τις ηρωίδες της Νάουσας που έπεσαν στο ποτάμι μαζί με τα παιδιά τους αλλά για 5 Ιερείς οι οποίοι λειτουργούσανε στον Ι. Ναό Αγ. Γεωργίου της Νάουσας και μπήκανε οι Τούρκοι και τους έσφαξαν επειδή δεν αλλαξοπίστησαν.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε από την ιστοσελίδα της Μητροπόλεως αλλά να δείτε και κάποιο βίντεο.

http://www.imverias.gr/dev/index.ph...-03-10&catid=53:2010-12-25-09-43-41&Itemid=82

ΥΓ: Έχουν διασωθεί τα ονόματα των τριών από αυτών Ιερέων, για τους δύο υπόλοιπους δεν γνωρίζουμε προς το παρόν τίποτα.

Από την θ' ωδή του κανόνα:

Ἀράπιτσα χαῖρε, αἱματιαῖε ποταμέ, ὡς ἐν σοὶ ἐβαπτίσθη, ὁ χορὸς ὁ ἅγιος, τῶν γυναικῶν σὺν τοῖς τέκνοις αὑτῶν, τὴν τοῦ Χριστοῦ πίστιν ἀδουλώτῳ, διαφυλάξας φρονήματι.

Ὁ τόπος θυσίας, τῶν ἡρωΐδων γυναικῶν, μυστικῶς ἁγιάζει, πᾶσαν τὴν ὑφήλιον· χόρευε οὖν καὶ ἀγάλλου Ἑλλάς, σὺ δὲ λαμπρῶς Νάουσα εὐφραίνου, ἐπὶ τοῖς θείοις σου μάρτυσιν.

Έχει άλλη ακολουθία για τους ιερομάρτυρες μήπως; Η εν θέματι ονομάζεται "ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΩΝ ΔΙΣΧΙΛΙΩΝ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΩΝ ΕΝ ΝΑΟΥΣΗ ΜΑΡΤΥΡΗΣΑΝΤΩΝ".

ΥΓ Μετά από αυτό κι εγώ ως Ηπειρώτης θα γράψω μια ακολουθία για τις γυναίκες του Ζαλόγγου! Και για τον Σαμουήλ!
 

George

Ιεροψάλτης
Απάντηση π. Στυλιανού από ανάντηση στο facebook.

Στυλιανὸς Μακρῆς

Εἶναι γιὰ τοὺς 2000 Ναουσαίους νεομάρτυρες τοῦ ὁλοκαυτώματος, πέντε ἐκ τῶν ὀποίων εἶναι ἱερεῖς καὶ γιορτάζονται ἰδιαιτέρως κάθε Πέμπτη Διακαινησίμου στὸ ἐπ' ὀνόματί τους παρεκκλήσιο στὸ αριστερὸ κλῆτος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Γεωργίου Ναούσης, ὅπου καὶ ἐσφάγησαν. Προς τὸ παρὸν χρησιμοποιεῖται ἠ ἴδια ἀκολουθία μέχρι νὰ γράψω εἰδικὰ γιὰ τοὺς πέντε ἱερομάρτυρες.

Επίσης, ο π. Στυλιανός στέλνει μία απάντηση για όλα..

Ἀπάντηση πρὸς κ. Παναγιώτη Σομάλη:

α) Ἡ ἀναγνώριση τῆς ἁγιότητος ΟΛΩΝ τῶν νεομαρτύρων, συμπεριλαμβανομένων καὶ τῶν γυναικῶν ποὺ ἔπεσαν στὴν Ἀράπιτσα, ἔγινε ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο στὰ τέλη τοῦ προηγουμένου ἔτους. Κάθε τέτοια παρόμοια πράξη δὲν ἐμπίπτει στὶς ἁρμοδιότητες τοῦ συγγραφέως μιᾶς ἀκολουθίας, καθὼς ἡ συγγραφὴ ἕπεται καὶ ΔΕΝ προηγεῖται τῆς ἀναγνώρισης. Κατανοῶ τὶς ἀμφιβολίες σας, ἀλλὰ αὐτὰ εἶναι ἀλλουνοῦ "παπᾶ εὐαγγέλιο", δὲν ἀφοροῦν στὴν σύνταξη τῆς παρούσης ἀκολουθίας. Ὁ ὑμνογράφος δὲν προκαλεῖ τὴν ἀναγνώριση ἑνὸς ἁγίου, ἀλλὰ ὑμνογραφεῖ κατόπιν ληφθείσης (ὀρθῶς ἢ ἐσφαλμένως) σχετικῆς συνοδικῆς ΑΠΟΦΑΣΕΩΣ τῆς Ἐκκλησίας.

β) Ὡς πρὸς τὴν κατακλείδα τοῦ ἀπολυτικίου σᾶς παραπέμπω στὰ ἀπολυτίκια τῶν ἀγίων: Βαρβάρας, Προφήτου Ἠλιού, Τιμίου Προδρόμου, Ἀθανασίου καὶ Κυρίλλου, Τριῶν Ἱεραρχῶν, Παρασκευῆς, Αἰκατερίνης, ὥστε νὰ διαπιστώσετε πὼς δὲν εἶναι ἀπόλυτη ἡ ὕπαρξη αἰτήματος ἢ δοξολογίας.

γ) Ὡς πρὸς τὰ πατριωτικά μου συναισθήματα, σᾶς λέγω ὅτι βεβαίως καυχῶμαι γι' αὐτά, ἀλλὰ ὀ συνδυασμὸς τῶν ἀναφορῶν σὲ πίστη καὶ πατρίδα ἔχει μία ἰδιαιτερότητα στὴν πόλη τῆς Νάουσας, ἡ ὁποία φέρει μόνη, ἂν δὲν κάνω λάθος μαζὶ μὲ τὸ Μεσολόγγι, τὸν τίτλο τῆς ἡρωϊκῆς πόλεως σὲ πανελλήνιο ἐπίπεδο, γεγονὸς ποὺ μὲ "υποχρέωσε" νὰ μὴν ἀδιαφορήσω γιὰ τὸ πατριωτικὸ ἦθος, τὴν φιλοπατρία καὶ ἐκκλησιαστικὴ εὐσέβεια τοῦ τοπικοῦ πληθυσμοῦ, στοιχεῖα ἀδιάσπαστα στὴν πόλη αὐτή, χωρὶς αὐτὸ νὰ σημαίνει πὼς ἀμφισβητοῦνται γιὰ τὴν ὑπόλοιπη Ἑλλάδα. Στὴν περίπτωση τῶν Ναουσαίων μαρτύρων ἔχουμε τὴν ἑξῆς ἰδιαιτερότητα: προηγήθηκε ἕνας ἔνοπλος ἀγώνας, ἡ πόλη παραδόθηκε ὁλόκληρη στὶς φλόγες (ἐξ οὗ καὶ τὸ Ὁλοκαύτωμα), οἱ δὲ συλληφθέντες, ἐρωτώμενοι, ἐὰν ἐπιθυμοῦσαν νὰ ἀλλαξοπιστήσουν, ἀρνούμενοι τὴν πίστη στὸν Χριστό, γιὰ νὰ σωθοῦν, προέκριναν τὸν θάνατο ὐπὲρ Αὐτοῦ. Ἐθνικὸς ἀγώνας, ὁλοκαύτωμα, αἰχμαλωσία, εὐκαιρία σωτηρίας, καμία ἐξωμοσία, ἀποκεφαλισμὸς καὶ λοιπὰ μαρτύρια, συνθέτουν τὴν πραγματικὴ ἱστορία, γεγονότα ποὺ δὲν ἐπιτρέπεται νὰ λείπουν ἀπὸ μία ἀκολουθία γιὰ τοὺς ἁγίους μιᾶς ἡρωϊκῆς πόλεως. Ὁ κόσμος ἐδῶ δὲν θέλει νὰ ἀκούει πὼς οἰ νεομάρτυρές του ἦταν μόνον ἅγιοι, ἀλλὰ καὶ ἥρωες.

δ) Γιὰ τὸ ἀλλότριον τῆς παιδείας μου, ὁμολογῶ πὼς δὲν ἔχω κατανοήσει τὸ νόημα τῆς μομφῆς σας. Εἶμαι πτυχιοῦχος, διπλωματοῦχος καὶ διδάκτωρ Θεολογίας μὲ ἐξειδίκευση στὴ δογματική, ἔχω συγγράψει μελέτες, ὀμιλίες, λόγους, εἰσηγήσεις σὲ ἡμερίδες, γιὰ δογματικά, πνευματικά, λειτουργικὰ καὶ κοινωνικὰ θέματα, ἀκολουθίες γιὰ διαφόρους ἁγίους καὶ ἡ Ἐκκλησία μοῦ ἔχει ἐμπιστευθεῖ μία θέση στενοῦ συνεργάτη δίπλα σὲ ἕνα μητροπολίτη καὶ ἕνα ὀφφίκιο στὸ θρόνο τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου...
 
Last edited by a moderator:

Klaus Vlastos

Infant Member
ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΩΝ ΔΙΣΧΙΛΙΩΝ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΩΝ ΕΝ ΝΑΟΥΣΗ ΜΑΡΤΥΡΗΣΑΝΤΩΝ

Ψαλλομένη τῇ Κυριακῇ τοῦ Θωμᾶ

Ποίημα Στυλιανοῦ Μακρῆ, Δρος Θ.,
Πρωτοπρεσβυτέρου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου
Νάουσα, Μάρτιος 2011

*Η παρούσα Ακολουθία εστάλη στην Ι.Σύνοδο από την Ι. Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, προς έγκριση.

Με τις Ευλογίες του π. Στυλιανού αντέγραψα την παρούσα Ακολουθία από τον λογαριασμό του facebook που έχει, για να την αναρτήσω εδώ.
Είναι λίγο αργά αλλά έχουμε χρόνια μπροστά μας αν θέλει ο Θεός.
Ο Θεός να τον έχει πάντα καλά.

Περισσότερες πληροφορίες...
https://www.facebook.com/profile.php?id=100001710095849


Χαίρετε, σας βρίσκετε και η Παράκληση των Αγίων;
Σας ευχαριστώ.


H παράκληση των Αγίων Ναουσαίων Νεομαρτύρων, με συγγραφέα τον Πρωτοπρεσβύτερο του Οικουμενικού Θρόνου, δρ. Θεολογίας, π. Στυλιανό Μακρή -Του Θόδωρου Ελευθεριάδη - Εφημερίδα Ημερήσια Ημαθίας (imerisia-ver.gr)
 
Top