Κυριακή του Πάσχα 1966 ή 1967, Ι. Ν. Αγ. Φανουρίου & Τ. Προδρόμου Θεσσαλονίκης

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#1
Ανεβάζω με την άδεια του κ. Αστερίου Δεβρελή την καλύτερη, κατά τη γνώμη μου, ηχογράφησή του! Πρόκειται για Ακολουθία Αναστάσεως που έλαβε χώρα στον Ι. Ν. Αγ. Φανουρίου & Τ. Προδρόμου Κάτω Τούμπας Θεσσαλονίκης το έτος 1966 ή 1967 (βάσει του Πολυχρονισμού) και, προσωπικά, μου θυμίζει ηχογραφήσεις από το Φανάρι πριν την απέλαση του Στανίτσα! Κάτι ο λαμπαδάριος, ο μακαριστός Γρηγόρης Λαυρεντιάδης, του οποίου η καθαρότητα της φωνής παραπέμπει έντονα στο Δανιηλίδη, κάτι οι βάσεις, που είναι κυριολεκτικά στο Θεό, κάτι ο χτυπητός χρόνος που ψάλλονται τα μέλη... Λέει ο δάσκαλος για τον Αθανάσιο Παναγιωτίδη, όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα έψαλλε κατανυκτικά, σε χαμηλές βάσεις, την Ανάσταση έψαλλε σε ψηλές βάσεις και πανηγυρικά για το λαμπρόν της εορτής, άλλαζε δηλαδή το ψάλσιμό του κατά περίπτωσιν. Αυτό κάνει και ο ίδιος εδώ, όπου η χαρά της Πανηγύρεως εκφράζεται πλήρως!!! Στην ηχογράφηση κράτησα και τις εκφωνήσεις του μουσικολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου π. Πολυκάρπου Μεταξά, μαθητή Σμυρνιών ψαλτών, ο οποίος έχει αφήσει ιστορία στη Θεσσαλονίκη για τη μουσική του κατάρτιση! Η ψηφιοποίηση έγινε από το μητρικό καρούλι και μπορώ να εγγυηθώ για τις σωστές στροφές.

Τα κείμενα των μελών μπορεί να τα βρει κανείς κατά προσέγγισιν στην Ακολουθία του Αγ. Γεωργίου που εξέδωσε ο δάσκαλος.
 

Attachments

Last edited:
#2
Ανεβάζω με την άδεια του κ. Αστερίου Δεβρελή την καλύτερη, κατά τη γνώμη μου, ηχογράφησή του! Πρόκειται για Ακολουθία Αναστάσεως που έλαβε χώρα στον Ι. Ν. Αγ. Φανουρίου & Τ. Προδρόμου Κάτω Τούμπας Θεσσαλονίκης το έτος 1966 ή 1967 (βάσει του Πολυχρονισμού) και, προσωπικά, μου θυμίζει ηχογραφήσεις από το Φανάρι πριν την απέλαση του Στανίτσα! Κάτι ο λαμπαδάριος, ο μακαριστός Γρηγόρης Λαυρεντιάδης, του οποίου η καθαρότητα της φωνής παραπέμπει έντονα στο Δανιηλίδη, κάτι οι βάσεις, που είναι κυριολεκτικά στο Θεό, κάτι ο χτυπητός χρόνος που ψάλλονται τα μέλη... Λέει ο δάσκαλος για τον Αθανάσιο Παναγιωτίδη, όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα έψαλλε κατανυκτικά, σε χαμηλές βάσεις, την Ανάσταση έψαλλε σε ψηλές βάσεις και πανηγυρικά για το λαμπρόν της εορτής, άλλαζε δηλαδή το ψάλσιμό του κατά περίπτωσιν. Αυτό κάνει και ο ίδιος εδώ, όπου η χαρά της Πανηγύρεως εκφράζεται πλήρως!!! Στην ηχογράφηση κράτησα και τις εκφωνήσεις του μουσικολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου π. Πολυκάρπου Μεταξά, μαθητή Σμυρνιών ψαλτών, ο οποίος έχει αφήσει ιστορία στη Θεσσαλονίκη για τη μουσική του κατάρτιση! Η ψηφιοποίηση έγινε από το μητρικό καρούλι και μπορώ να εγγυηθώ για τις σωστές στροφές.

Τα κείμενα των μελών μπορεί να τα βρει κανείς κατά προσέγγισιν στην Ακολουθία του Αγ. Γεωργίου που εξέδωσε ο δάσκαλος.
Πραγματικά εκτελεί τα κομμάτια με εξαιρετική άνεση και χρόνο.. Τρομερός. Εκτός από το τάλαντο στη φωνή, σίγουρα παίζει ρόλο κάποια συγκεκριμένη τεχνική που μαθαίνουν αυτοί οι μεγάλοι ψάλτες από τους δασκάλους τους ή από κάπου αλλού για να βγάζουν τη Λειτουργία με τέτοια ένταση. Όποιος ξέρει κανένα κολπάκι να μας το πει και σε μας τους αδαείς για να μη βραχνιάζουμε...
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#3
Ακόμη, αξίζει να προσέξουμε την εκτέλεση της φράσεως "μετά των νεκρών" στο "Αι μυροφόροι γυναίκες", όπου το "μετά", επειδή συντάσσεται με γενική και συνεπώς σημαίνει μαζί, μένει άτονο. Κατά το δάσκαλο, τονίζεται μόνο στην περίπτωση που συντάσσεται με αιτιατική υποδηλώνοντας χρόνο.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#4
Χριστός ανέστη! Σκέφτηκα να ετοιμάσω ένα επίκαιρο βιντεάκι από την ηχογράφηση αυτή. Καλή ακρόαση!


Πρόκειται για ηχογράφηση του Εξαποστειλαρίου και των Αίνων της Κυριακής του Πάσχα από τον Ιερό Ναό Αγίου Φανουρίου και Τιμίου Προδρόμου Θεσσαλονίκης κατά το έτος 1966 ή 1967 (χρονολόγηση βάσει του Πολυχρονισμού). Ψάλλουν οι ψάλτες του Ναού Αστέριος Δεβρελής και Γρηγόριος Λαυρεντιάδης κατά την παράδοση του δασκάλου τους Αθανασίου Παναγιωτίδη.

Τα παρατιθέμενα κείμενα προσεγγίζουν την εκτέλεση και προέρχονται από βιβλία κυρίως του κ. Δεβρελή. Συγκεκριμένα:
- Τα μέλη της Αναστάσεως (Εξαποστειλάριον, Στχηρά του Πάσχα, Δοξαστικόν) παρατίθενται από το πόνημα του κ. Δεβρελή «Πηδάλιον - Ακολουθία Αγ. Γεωργίου».
- Οι Αναστάσιμοι Αίνοι του α' ήχου παρατίθενται από το έργο του Αθανασίου Παναγιωτίδη «Επίτομον Αναστασιματάριον», το οποίο κατέγραψε και επιμελήθηκε ο κ. Δεβρελής.
- Το «Χριστός ανέστη» στο τέλος παρατίθεται από το βιβλίο του κ. Δεβρελή «Πηδάλιον - Πεντηκοστάριον».
Τέλος, η θέση του Γεωργίου Ραιδεστηνού στη φράση «και ούτω βοήσωμεν» παρατίθεται από τη «Νέα Μουσική Συλλογή - Τόμος Α': Τριώδιον - Πεντηκοστάριον» του Αθανασίου Καραμάνη, καθώς ο δάσκαλος δεν την έχει εντάξει στα βιβλία του και η καταγεγραμμένη ανάλυση του Καραμάνη είναι πιο κοντά στην εκτέλεση σε σχέση με τη γραφή του Ραιδεστηνού.
 
Top