Κυριακή προ Χριστού Γεννήσεως και μνήμη αγίας Ευγενίας (24 Δεκεμβρίου)

melxisedek

Ιωσηφίδης Ευστάθιος
Χαιρετίζουμε όλα τα εκλεκτά μέλη του forum και τους ευχόμαστε ευλογημένες γιορτές. Θα θέλαμε να θέσουμε την εξής ερώτηση. Πώς διαμορφώνεται το τυπικό της κδ' Δεκεμβρίου όταν κατ' αυτήν συμπίπτουν οι ακολουθίες της Κυριακής προ της Γεννήσεως και της ασματικής (εξ ιδιαιτέρας φυλλάδος ) της Αγίας Ευγενίας (ειδικά στη Θεία Λειτουργία : μακαρισμοί-αναγνώσματα); Αφορμή για την ερώτηση αποτελεί ο σε τοπικό επίπεδο εορτασμός της αγίας, σε ναό που θησαυρίζεται τεμάχιο του αγίου λειψάνου της. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.
 
Last edited by a moderator:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Χαιρετίζουμε όλα τα εκλεκτά μέλη του forum και τους ευχόμαστε ευλογημένες γιορτές. Θα θέλαμε να θέσουμε την εξής ερώτηση. Πώς διαμορφώνεται το τυπικό της κδ' Δεκεμβρίου όταν κατ' αυτήν συμπίπτουν οι ακολουθίες της Κυριακής προ της Γεννήσεως και της ασματικής (εξ ιδιαιτέρας φυλλάδος ) της Αγίας Ευγενίας (ειδικά στη Θεία Λειτουργία : μακαρισμοί-αναγνώσματα); Αφορμή για την ερώτηση αποτελεί ο σε τοπικό επίπεδο εορτασμός της αγίας, σε ναό που θησαυρίζεται τεμάχιο του αγίου λειψάνου της. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Για ποιο έτος; το 2017;
Εκτός κι αν ακολουθείτε το παλαιό ημερολόγιο οπότε μιλάμε σαφώς για το 2011.
Και η άλλη ερώτηση είναι αν μιλάμε για ενοριακό ναό ή μοναστηριακό οπότε τα δεδομένα μπορεί να αλλάζουν.
π.χ. Σε ένα μοναστήρι είναι πιο εύκολο να μιλήσουμε για διπλά αναγνώσματα.

Η περίπτωση πάντως είναι αρκετά περίπλοκη.

[Τελικά η 24η είναι Παρασκευή κατά το παλαιό ημερολόγιο]
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Χαιρετίζουμε όλα τα εκλεκτά μέλη του forum και τους ευχόμαστε ευλογημένες γιορτές. Θα θέλαμε να θέσουμε την εξής ερώτηση. Πώς διαμορφώνεται το τυπικό της κδ' Δεκεμβρίου όταν κατ' αυτήν συμπίπτουν οι ακολουθίες της Κυριακής προ της Γεννήσεως και της ασματικής (εξ ιδιαιτέρας φυλλάδος ) της Αγίας Ευγενίας (ειδικά στη Θεία Λειτουργία : μακαρισμοί-αναγνώσματα); Αφορμή για την ερώτηση αποτελεί ο σε τοπικό επίπεδο εορτασμός της αγίας, σε ναό που θησαυρίζεται τεμάχιο του αγίου λειψάνου της. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Στούς μακαρισμούς νά ἀντικατασταθοῦν τά δ΄ τροπάρια τῶν πατέρων μέ τῆς ἁγίας; Νά ἀντικατασταθεῖ καί τό ἀποστολικό;
Πάντως, ἄν κατ᾿ αὐτήν τήν περίπτωση ἴσως νά συντάσσεται μιά τυπική διάταξη, μοῦ κάνει ἐντύπωση ἄν ἔχουν λυθεῖ τά προβλήματα τυπικοῦ ὅταν ἡ 24η συμπίπτει ἀπό Δευτέρας ἕως Παρασκευῆς. Ἐκεῖ τί γίνεται;

Εκτός κι αν ακολουθείτε το παλαιό ημερολόγιο οπότε μιλάμε σαφώς για το 2011.
Ἡ 24η 2011 εἶναι Παρασκευή.

 

melxisedek

Ιωσηφίδης Ευστάθιος
Για ποιο έτος; το 2017;
Εκτός κι αν ακολουθείτε το παλαιό ημερολόγιο οπότε μιλάμε σαφώς για το 2011.
Και η άλλη ερώτηση είναι αν μιλάμε για ενοριακό ναό ή μοναστηριακό οπότε τα δεδομένα μπορεί να αλλάζουν.
π.χ. Σε ένα μοναστήρι είναι πιο εύκολο να μιλήσουμε για διπλά αναγνώσματα.

Η περίπτωση πάντως είναι αρκετά περίπλοκη.
Ευχαριστούμε που δείχνετε ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο θέμα.Δεν μιλάμε για ορισμένο έτος, αλλά γενικά για τα όποια έτη μελλοντικά τυχαίνει να συμπίπτουν οι ακολουθίες.Ο ναός που κατέχει το λείψανο της Αγίας Ευγενίας, είναι ενοριακός. Το θέμα τον μακαρισμών τίθεται διερευνητικά όπως και των αναγνωσμάτων.
 

melxisedek

Ιωσηφίδης Ευστάθιος
π. Μάξιμος;132144 said:
Στούς μακαρισμούς νά ἀντικατασταθοῦν τά δ΄ τροπάρια τῶν πατέρων μέ τῆς ἁγίας; Νά ἀντικατασταθεῖ καί τό ἀποστολικό;
Πάντως, ἄν κατ᾿ αὐτήν τήν περίπτωση ἴσως νά συντάσσεται μιά τυπική διάταξη, μοῦ κάνει ἐντύπωση ἄν ἔχουν λυθεῖ τά προβλήματα τυπικοῦ ὅταν ἡ 24η συμπίπτει ἀπό Δευτέρας ἕως Παρασκευῆς. Ἐκεῖ τί γίνεται;


Ευχαριστούμε.Πολύ σωστά.Η τυπική διάταξη που παρατίθεται στο περιοδικό ''Συμβολή'' τ. 20 σελ. 62-63 για την περίπτωση που τύχει η ακολουθία της 17ης Δεκεμβρίου (εξ ιδιαιτέρας φυλλάδος) την Κυριακή των Προπατόρων, μπορεί να δόσει -ίσως- κατ' αναλογίαν απαντήσεις;
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ευχαριστούμε.Πολύ σωστά.Η τυπική διάταξη που παρατίθεται στο περιοδικό ''Συμβολή'' τ. 20 σελ. 62-63 για την περίπτωση που τύχει η ακολουθία της 17ης Δεκεμβρίου (εξ ιδιαιτέρας φυλλάδος) την Κυριακή των Προπατόρων, μπορεί να δόσει -ίσως- κατ' αναλογίαν απαντήσεις;
Μπορεῖ νά δώσει, σύμφωνα ὅμως μέ τά τῆς Κυριακῆς πρό Χριστουγέννων (πού δέν προβλέπονται γιά τήν 24η ἀναστάσιμα καί ἀναστάσιμοι μακαρισμοί) καί ὄχι μέ τά τῆς Κυριακῆς τῶν Προπατόρων. Γιά τήν Κυριακή τῶν Προπατόρων ἔχουμε καί τήν περίπτωση τοῦ ἁγίου Σπυρίδωνος.

Δέν ἀπαντᾶς ὅμως στήν ἐρώτησή μου γιά τήν 24η ἀπό Δευτέρας ἕως Παρασκευῆς. Μέ ἐνδιαφέρει. Τί προβλέπει ἡ ἰδιαίτερη φυλλάδα.

 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ευχαριστούμε.Πολύ σωστά.Η τυπική διάταξη που παρατίθεται στο περιοδικό ''Συμβολή'' τ. 20 σελ. 62-63 για την περίπτωση που τύχει η ακολουθία της 17ης Δεκεμβρίου (εξ ιδιαιτέρας φυλλάδος) την Κυριακή των Προπατόρων, μπορεί να δόσει -ίσως- κατ' αναλογίαν απαντήσεις;

Την 24η όμως, έχουμε και προεόρτια...
 

melxisedek

Ιωσηφίδης Ευστάθιος
π. Μάξιμος;132154 said:

Δέν ἀπαντᾶς ὅμως στήν ἐρώτησή μου γιά τήν 24η ἀπό Δευτέρας ἕως Παρασκευῆς. Μέ ἐνδιαφέρει. Τί προβλέπει ἡ ἰδιαίτερη φυλλάδα.

Η συγκεκριμένη ακολουθία είναι ποίημα του κ. Χαρ. Μπούσια και έχει αναρτηθεί στο analogion πρόσφατα. Στη Λειτουργία προβλέπει μόνο αποστολικό και ευαγγελικό ανάγνωσμα της Αγίας. Δεν καταχωρεί κάποια άλλη τυπική διάταξη. Όσον αφορά τις περιπτώσεις που η ακολουθία τυχαίνει από Δευτέρας έως Παρασκευής, φρονώ ταπεινά ότι μπορεί να ψαλλεί σε εναλλαγή με τα προεόρτια των Χριστουγέννων
(όπως η εξ ιδιαιτέρας φυλλάδος της αγίας Αναστασίας 22 Δεκεμβρίου), από τον Εσπερινό έως τον Όρθρο, αφού Λειτουργία τελείται η του Μ. Βασιλείου, που συνδιαζόμενη με τον Εσπερινό της 25ης αφορά την κυριώνυμη ημέρα των Χριστουγέννων.Για τα τροπάρια των Ωρών αδυνατώ να απαντήσω,όμως θέτω για γόνιμο προβληματισμό τα σχετικά που αναφέρει ο μακαριστός Γ. Ρήγας στο βιβλίο του ''Τυπικόν'' στη σελ. 231 παράγραφος 6 & 7.
 
Last edited by a moderator:

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
http://www.typikon.gr/-2011-/85-dec2011
24. Παρασκευή. Εὐγενίας ὁσιομάρτυρος († 262).
῾Η ἀκολουθία τοῦ ἑσπερινοῦ –εἰς ὃν, μετὰ τὸ «Νῦν ἀπολύεις» συνάπτεται ὁ διὰ τὸ ἀπόδειπνον προωρισμένος κανὼν «῎Αρχων ἐξ ᾿Ιούδα» μετὰ τῶν εἱρμῶν αὐτοῦ– καὶ τοῦ ὄρθρου ψάλλονται κατὰ τὴν ἐν τῷ Μηναίῳ τάξιν· μετὰ τὰ εἰς τὸν στίχον τῶν αἴνων στιχηρά, «᾿Αγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι», τρισάγιον κ.λπ., τὸ ἀπολυτίκιον τῆς ἑορτῆς «᾿Απεγρά*φε*τό ποτε» καὶ ἡ εὐχὴ τῆς (μεγ.) ἀπολύσεως.
᾿Εν συνεχείᾳ ψάλλεται, ὡς ἔθος, ἡ ἀκολουθία τῶν μεγάλων ὡρῶν, ὡς ἔχει εἰς τὸ Μηναῖον· ψαλ*λο*μέ*νων τῶν ἰδιομέλων τῆς γ΄, τῆς ς΄ καὶ τῆς θ΄ ὦρας, ὁ ἱερεὺς φέρων ἐπιτραχήλιον καὶ φελώνιον θυμιᾷ, προπορευομένου λαμπαδούχου, τόν τε ναὸν καὶ τὸν λαὸν μετὰ θυμιατοῦ (κατζίου).
῞Ωρα α΄. ῾Ο ἱερεὺς «Εὐλογητὸς ὁ Θεός...», ὁ ἀναγνώστης εὐθὺς «Δεῦτε προσκυνήσωμεν...» καὶ τοὺς ψαλμοὺς τῆς α΄ ὥρας. Εἶτα Δόξα, «᾿Απε*γράφετό ποτε...», Καὶ νῦν, «Τί σε καλέσωμεν, ὧ κεχαριτωμένη...» καὶ οἱ χοροὶ ψάλλουσι τὰ ἰδιόμελα (ἀρχίζει ὁ α΄ χορός). Μετὰ τὸ δοξαστικὸν ἡ Προφητεία, ὁ ᾿Απόστολος, τὸ Εὐαγγέλιον, «Τὰ διαβήματά μου κατεύ*θυνον...», τὸ τρισάγιον, τὸ κοντάκιον «῾Η παρθένος σήμερον...», «Κύριε, ἐλέησον» (μ΄), «῾Ο ἐν παντὶ καιρῷ...», «῾Ο Θεὸς οἰκτιρήσαι ἡμᾶς...» καὶ ἡ εὐχὴ «Χριστὲ τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν...». Καὶ ἐν συνεχείᾳ ἡ γ΄ ὥρα ὡς ἑξῆς.
῞Ωρα γ΄. ῾Ο ἀναγνώστης «Δεῦτε προσκυνήσωμεν...», τοὺς τρεῖς ψαλμούς, Δόξα, «᾿Απεγράφετό ποτε...», Καὶ νῦν, «Θεοτόκε, σὺ εἶ ἡ ἄμπελος...». Οἱ χοροὶ τὰ ἰδιόμελα (ἀρχίζει ὁ β΄ χορός, ὁ δὲ ἱερεὺς θυμιᾷ διὰ κατζίου), ἡ Προφητεία, ὁ ᾿Απόστολος (ὅς τις προτιμητέον νὰ ἀναγνωσθῇ ἐκ τοῦ λειτουργικοῦ βιβλίου τοῦ ᾿Αποστόλου, διότι εἰς ὡρισμένας ἐκδόσεις Μηναίων ἡ περικοπὴ εἶναι ἐλλιπής), τὸ Εὐαγγέλιον κ.τ.λ., ὡς ἀνωτέρω καὶ ὡς ἐν τῷ Μηναίῳ. Μετὰ τὴν εὐχὴν «Δέσποτα Θεέ...» ἡ ς΄ ὥρα ὡς ἑξῆς.
῞Ωρα f΄. ῾Ο ἀναγνώστης «Δεῦτε προσκυνήσωμεν...», τοὺς τρεῖς ψαλ*μούς, Δόξα, «᾿Απεγράφετό ποτε...», Καὶ νῦν, «῞Οτι οὐκ ἔχομεν παρ*ρη*σίαν...». Οἱ χοροὶ τὰ ἰδιόμελα (ἀρχίζει ὁ α΄ χορός, θυμιᾷ δὲ αὖθις ὁ ἱερεὺς διὰ κατζίου), ἡ Προφητεία, ὁ ᾿Απόστολος, τὸ Εὐαγγέλιον κ.τλ. ὡς ἐν τῇ α΄ ὥρᾳ. Μετὰ τὴν εὐχὴν «Θεὲ καὶ Κύριε τῶν δυνάμεων...», ἄρχεται ἡ θ΄ ὥρα.
῞Ωρα θ΄. ῾Ο ἀναγνώστης «Δεῦτε προσκυνήσωμεν...», τοὺς τρεῖς ψαλ*μούς, Δόξα, «᾿Απεγράφετό ποτε...», Καὶ νῦν, «῾Ο δι᾿ ἡμᾶς γεννηθείς...». Οἱ χοροὶ τὰ ἰδιόμελα (τοῦ ἱερέως καὶ πάλιν θυμιῶντος ὁμοίως), ὁ β΄ χορὸς τὸ α΄· ὁ α΄ χορὸς τὸ β΄, τὸ τέλος τοῦ ὁποίου «σὺν Πατρὶ καὶ ἁγίῳ Πνεύματι» ψάλλει ὁ β΄ χορός. Εἶτα ὁ α΄ Δόξα, ὁ β΄ Καὶ νῦν, καὶ ὁ κανονάρχης, στὰς εἰς τὸ μέσον τοῦ ναοῦ, ἀναγινώσκει κατὰ τὸ ὕφος τοῦ Εὐαγγελίου τὸ ἰδιόμελον «Σήμερον γεννᾶται ἐκ Παρθένου...» (τρὶς) καὶ συνεχίζει, «῾Ράκει καθάπερ βροτός...» μέχρι τοῦ «Προσκυνοῦμέν σου τὴν γένναν, Χριστέ...», ὅ περ ἐπαναλαμβάνει τρίς, τὸ δὲ «Δεῖξον ἡμῖν...» ἅπαξ. Εἶτα οἱ χοροὶ ψάλλουσι τοῦτο ἐναλλὰξ κατὰ στίχον. Μεθ᾿ ὃ ἡ Προφητεία, ὁ ᾿Απόστολος, τὸ Εὐαγγέλιον κ.τ.λ., ὡς ἐν τῇ α΄ ὥρᾳ καὶ μετὰ τὴν εὐχὴν «Δέσποτα Κύριε ᾿Ιησοῦ Χριστέ, ὁ μακροθυμήσας...», ὁ ἱερεὺς ποιεῖ τὴν συνήθη μικρὰν ἀπόλυσιν, μεθ᾿ ἣν ἄρχεται ὁ ἐν συνεχείᾳ...
Μέγας ἑσπερινὸς τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων
μετὰ τῆς θ. λειτουργίας τοῦ μεγάλου Βασιλείου
Μετὰ τὴν ἐκφώνησιν «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ Πατρός», τὸν προοιμιακόν, τὴν μεγ. συναπτὴν καὶ τὴν ἐκφώνησιν «῞Οτι πρέπει σοι», οἱ χοροὶ ἑσπέρια, εἰς στίχους 6, στιχηρὰ ἰδιόμελα τῆς ἑορτῆς 4 «Δεῦτε ἀγαλλιασώμεθα τῷ Κυρίῳ» κ.τ.λ. εἰς 6, Δόξα, Καὶ νῦν, τὸ ἕτερον ἰδιόμελον «Αὐγούστου μοναρχήσαντος ἐπὶ τῆς γῆς».
Εἴσοδος μετὰ τοῦ Εὐαγγελίου, «Φῶς ἱλαρὸν» καὶ εὐθὺς τὸ α΄ ἀνά*γνω*σμα «᾿Εν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεός»· εἶτα ὁ α΄ χορὸς τὸ τροπάριον «Λαθὼν ἐτέχθης ὑπὸ τὸ σπήλαιον», οὗ τινος τὸ ἀκροτελεύτιον «Καὶ μάγους σοι προσήνεγκεν...» ψάλλεται (ἐξ ὑπαμοι*βῆς παρὰ τῶν χορῶν, ἀρχομένου τοῦ β΄ χοροῦ) ἐφύμνιον τῶν ἐμμελῶς λεγομένων στίχων τοῦ 86ου ψαλμοῦ «Οἱ θεμέλιοι αὐτοῦ ἐν τοῖς ὄρεσι», ὡς οὗτοι κεῖνται ἐν τῷ Μηναίῳ, καὶ εἰς τὸ Δόξα Καὶ νῦν αὐτῶν ὁ α΄ χορὸς τὸ αὐτὸ τροπάριον «Λαθὼν ἐτέχθης» ὁλόκληρον.
Εἶτα τὸ ζ΄ ἀνάγνωσμα «Παιδίον ἐγεννήθη ἡμῖν»· μετ᾿ αὐτό, ὁ β΄ χορὸς τὸ τροπάριον «᾿Ανέτειλας, Χριστέ, ἐκ παρθένου», τὸ ἀκροτελεύτιον τοῦ ὁποίου «Μάγους ὁδηγήσας» ψάλλεται (πάλιν ἐξ ὑπαμοιβῆς παρὰ τῶν χορῶν, ἀρχομένου τοῦ α΄ χοροῦ) ἐφύμνιον τῶν ἐμμελῶς λεγομένων στίχων τοῦ 92ου ψαλμοῦ «῾Ο Κύριος ἐβασίλευσεν», ὡς οὗτοι κεῖνται ἐν τῷ Μηναίῳ, καὶ εἰς τὸ Δόξα Καὶ νῦν αὐτῶν ὁ β΄ χορὸς τὸ αὐτὸ τροπάριον «᾿Ανέτειλας, Χριστέ, ἐκ παρθένου» ὁλόκληρον.
Εἶτα τὸ η΄ ἀνάγνωσμα «Προσέθετο Κύριος», μεθ᾿ ὃ «Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν», «῞Οτι ἅγιος εἶ ὁ Θεὸς» καὶ τὸ τρισάγιον· ᾿Απόστολος –μετὰ τοῦ ἐν τῷ μηνολογίῳ καὶ τῷ Μηναίῳ κειμένου προκειμένου– τοῦ ἑσπερινοῦ, ὃν ζήτει Σαβ. α΄ ἑβδ. νηστ., «Πολυμερῶς καὶ πολυτρόπως πάλαι ὁ Θεός» (῾Εβρ. α΄ 1-12)· Εὐαγγέλιον τῆς γ΄ ὥρας «᾿Εν ταῖς ἡμέραις ἐκείναις ἐξῆλθε δόγμα» (Λκ. β΄ 1-20), καὶ καθεξῆς ἡ θ. λειτουργία τοῦ μεγ. Βασιλείου· εἰς τὸ ᾿Εξαιρέτως «᾿Επὶ σοὶ χαίρει»· κοινωνικὸν «Αἰνεῖτε»· «Εἴδομεν τὸ φῶς»· «Πληρωθήτω»· εὐχὴ ἀπολύσεως «῾Ο ἐν σπηλαίῳ γεννηθεὶς καὶ ἐν φάτνῃ ἀνακλιθεὶς διὰ τὴν ἡμῶν σωτηρίαν Χριστὸς ὁ ἀληθινὸς Θεὸς ἡμῶν».
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Η συγκεκριμένη ακολουθία είναι ποίημα του κ. Χαρ. Μπούσια και έχει αναρτηθεί στο analogion πρόσφατα. Στη Λειτουργία προβλέπει μόνο αποστολικό και ευαγγελικό ανάγνωσμα της Αγίας. Δεν καταχωρεί κάποια άλλη τυπική διάταξη.
Αὐτό εἶναι τό κακό μέ αὐτές τίς νεοφανεῖς καί ὅλως παράδοξες πληρέστατες ἑορτάσιμες ἀκολουθίες πού ἔχουν ἀναρτηθεῖ στό Ψ (καί ὄχι μόνον αὐτή) καί δημιουργοῦν τήν ἀπορία πῶς εἶναι δυνατόν νά ψαλοῦν. Δυστυχῶς ἀναρτῶνται καί στήν κατά τά ἄλλα χρησιμότατη ἱστοσελίδα τοῦ π. Λέοντος καί δημιουργοῦν σύγχυση. Ἐγώ διαμαρτυρήθηκα στόν π. Λέοντα, ἀλλά δέν «βλέπω φῶς»...
Πάντως μᾶς παρέσυρες, γιατί νόμιζα ὅτι πρόκειται γιά ναό πού ἑορτάζεται ἡ ἁγία ἔκπαλαι («ο σε τοπικό επίπεδο εορτασμός της αγίας»), προϋπαρχούσης ἔκπαλαι ἀκολουθίας, ἀλλά ἐδῶ φαίνεται ὅτι ἀναζητοῦνται νεωτερισμοί καί αὐτό ἐξ αἰτίας τῆς ἀναφερομένης ἀναρτήσεως καί δέν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Ὀρθῶς, λοιπόν, (ἄς ποῦμε) περιορίστηκε τό ἐρώτημα στήν περίπτωση τῆς Κυριακῆς ὡς τῆς 24ης, γιατί μόνον ἐκεῖ μπορεῖ νά γίνει κάποια ἐπέμβαση...
Γι᾿ αὐτό ἕγραψα ὅτι μέ ἐνδιαφέρει ἡ ἄλλη συνήθης περίπτωση γιά τήν 24η ἀπό Δευτέρας ἕως Παρασκευῆς, γιατί ἀκριβῶς δέν μπορεῖ νά ὑπάρξει πανήγυρις, οὔτε σέ τοπικό ἐπίπεδο. Ἄν αὐτό χρειαζόταν, μόνον μέ μετάθεση, νομίζω, θά μποροῦσε νά γίνει.

Όσον αφορά τις περιπτώσεις που η ακολουθία τυχαίνει από Δευτέρας έως Παρασκευής, φρονώ ταπεινά ότι μπορεί να ψαλλεί σε εναλλαγή με τα προεόρτια των Χριστουγέννων
(όπως η εξ ιδιαιτέρας φυλλάδος της αγίας Αναστασίας 22 Δεκεμβρίου), από τον Εσπερινό έως τον Όρθρο, αφού Λειτουργία τελείται η του Μ. Βασιλείου, που συνδιαζόμενη με τον Εσπερινό της 25ης αφορά την κυριώνυμη ημέρα των Χριστουγέννων.
Ἕνας περισσότερος ἐμπλουτισμός, ἄν ὑπῆρχε πραγματική ἀνάγκη, ἴσως μποροῦσε νά γίνει στόν ἑσπερινό καί ὄρθρο, ἀλλ᾿ αὐτό ἤδη γίνεται στό Μηναῖο, σέ ἐπίπεδο πού ἀπαιτεῖ ἡ ἡμέρα. Σέ παραπάνω ἐπίπεδο (καθίσματα, εὐαγγέλιο ὄρθρου, καταβασίες, αἶνοι, μεγ. δοξολογία) δέν χρειάζεται, τή στιγμή πού δέν ἀκολουθοῦν οἱ συνήθεις (κοινές) ὧρες καί ἡ θ. λειτουργία (Ἰω. Χρυσοστόμου).

Για τα τροπάρια των Ωρών αδυνατώ να απαντήσω,όμως θέτω για γόνιμο προβληματισμό τα σχετικά που αναφέρει ο μακαριστός Γ. Ρήγας στο βιβλίο του ''Τυπικόν'' στη σελ. 231 παράγραφος 6 & 7.
Ἐκεῖ πού παραπέμπεις ἀφορᾶ στίς συνήθεις (κοινές) ὧρες, πού δέν ἔχουν σχέση μέ τίς μεγάλες (καί βασιλικές) ὧρες τῶν Χριστουγέννων, οἱ ὁποῖες οὐδεμίαν προσθήκην ἤ μεταβολήν ἐπιδέχονται. Ἀνήκουν στήν δεσποτική ἑορτή, ὅπου ἀκόμη καί τά ἀναστάσιμα καταλιμπάνονται, πόσῳ μᾶλλον ἁγίων...

Σημ.: Θεωρῶ ὅτι αὐτό τό θέμα κακῶς ἀναπτύχθηκε, στηριχθέν ἐπί σαθρᾶς βάσεως. Ἄς ὄψονται ὅμως ἐκεῖνοι πού προβάλλουν τέτοιες βάσεις...


 
Top