Στη Θεία Λειτουργία λέγονται τυπικά και μακαρισμοί ή αναγκαστικά τα αντίφωνα της εορτής.
Καθόλου ἀναγκαστικά. Μόνον ἄν ἡ Κυριακή μετά τήν Χριστοῦ Γέννησιν συμπέσει στίς 26 ἤ στίς 31 Δεκεμβρίου (κι αὐτό ὄχι κατά τό ΤΑΣ). Εἰδάλλως ὑπάρχει ἡ δυνατότητα ψαλμωδήσεως τυπικῶν καί μακαρισμῶν εἰς η΄ ἤ εἰς ιβ΄ (δ΄ τοῦ ἤχου καί δ΄ ἀπό τήν ς΄ ᾠδή τοῦ κανόνος τοῦ Μνήστορος ἤ δ΄ τοῦ ἤχου, δ΄ ἀπό τήν γ΄ ᾠδή τοῦ κανόνος τοῦ Μνήστορος καί δ΄ ἀπό τήν ς΄ ᾠδή τοῦ ἑτέρου κανόνος τῆς Κυριακῆς).... ή αναγκαστικά τα αντίφωνα της εορτής.
Αυτο προσεξα και σημερα Κυριακη μετα τα Χριστουγεννα. Τα Διπτυχα γραφουν σκετο αντιφωνα για τη θεια λειτουργια χωρις την αγκυλη την οποια προσθετουν συνηθως και μας δινουν και επιλογη για τυπικα, μακαρισμους.Αν και δεν είμαι υπέρ του λειτουργικού οδοστρωτήρα στο Τυπικό, μου προκαλεί εντύπωση ότι εκτός από τα "επίσημα" ΔΙΠΤΥΧΑ συνταχθέντα υπό Διονυσίου Ανατολικιώτη, κυκλοφορούν κι άλλα "τυπικά" όπως του κ. Παπαχρήστου (παλαιός συντάκτης των Διπτύχων) και το ΜΙΚΡΟΝ ΤΥΠΙΚΟΝ το οποίο συντάσεται [;] από επιτροπή [;].
Το πρόβλημα είναι ότι όλα αυτά τα Τυπικά μπορεί για ένα θέμα να έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις: λ.χ. άλλος γνωρίζοντας μεν την ορθή τάξη να επιλέγει αυτήν ξεφεύγοντας από τις διατάξεις του ΤΜΕ, κι άλλος γνωρίζοντας κι αυτόν πιθανόν την ορθή τάξη επιλέγει μια άλλη λόγω του ΤΜΕ.
Διαπιστώνω ότι τελικά- με όλο τον σεβασμό που έχω σε όσους προσπάθησαν να δημιουργήσουν ένα Τυπικό ανταποκρινόμενο στις ενορίες (Κωνσταντίνο, Βιολάκη)- παρά τις αγαθές και φιλότιμες προσπάθειες το ΤΜΕ δημιουργεί ασάφειες, κενά και δεν ανταποκρίνεται ούτε στις απαιτήσεις για σύντομες σχετικά διατάξεις αλλά ούτε και στην ορθότητα με βάση τα παλαιά Τυπικά (και κατά βάση το ΤΑΣ).
Πολύ καλή εργασία για το Τυπικό έχει εκδόσει η Αποστολική Διακονία το "Σύστημα Τυπικού" του π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη.
(αν και στις διατάξεις περί αντιφώνων μας τα θαλασσώνει... )
Τα Διπτυχα γραφουν σκετο αντιφωνα ...
Δὲν συμφωνοῦν ὅμως στὰ Καθίσματα τοῦ ὄρθρου καὶ τοὺς κανόνες.
Τὸ ΗΟΠ καὶ τὸ «Μικρό» θέλουν καθίσματα 25ης Δεκεμβρίου καὶ ὄχι μεθέορτα (δὲν καταλαβαίνω ποὺ βασίζονται). Στοὺς κανόνες πάλι τὸ πρώτο ἔχει ἀναστάσιμο καὶ Μνήστορος, τὸ δὲ δεύτερο ἀναστάσιμο, τὸν α΄ τῆς ἑορτῆς (Χριστὸς γεννᾶται) καὶ τοῦ Μνήστορος.
Κυπριακὸ καὶ Ἑλλαδικὸ συμφωνοῦν.
Δεν εχω κοιταξει ομως λεπτομερειες να δω που οφειλεται αυτη η διαφορα των 35 σελιδων.