Κυριακή μετά την Χριστού Γέννησιν: αντίφωνα της εορτής ή τυπικά και μακαρισμοί;

πεταστής

Παλαιό Μέλος - Χαράλαμπος
#1
Στη Θεία Λειτουργία λέγονται τυπικά και μακαρισμοί ή αναγκαστικά τα αντίφωνα της εορτής.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3
... ή αναγκαστικά τα αντίφωνα της εορτής.
Καθόλου ἀναγκαστικά. Μόνον ἄν ἡ Κυριακή μετά τήν Χριστοῦ Γέννησιν συμπέσει στίς 26 ἤ στίς 31 Δεκεμβρίου (κι αὐτό ὄχι κατά τό ΤΑΣ). Εἰδάλλως ὑπάρχει ἡ δυνατότητα ψαλμωδήσεως τυπικῶν καί μακαρισμῶν εἰς η΄ ἤ εἰς ιβ΄ (δ΄ τοῦ ἤχου καί δ΄ ἀπό τήν ς΄ ᾠδή τοῦ κανόνος τοῦ Μνήστορος ἤ δ΄ τοῦ ἤχου, δ΄ ἀπό τήν γ΄ ᾠδή τοῦ κανόνος τοῦ Μνήστορος καί δ΄ ἀπό τήν ς΄ ᾠδή τοῦ ἑτέρου κανόνος τῆς Κυριακῆς).


 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#4
Αν και δεν είμαι υπέρ του λειτουργικού οδοστρωτήρα στο Τυπικό, μου προκαλεί εντύπωση ότι εκτός από τα "επίσημα" ΔΙΠΤΥΧΑ συνταχθέντα υπό Διονυσίου Ανατολικιώτη, κυκλοφορούν κι άλλα "τυπικά" όπως του κ. Παπαχρήστου (παλαιός συντάκτης των Διπτύχων) και το ΜΙΚΡΟΝ ΤΥΠΙΚΟΝ το οποίο συντάσεται [;] από επιτροπή [;].
Το πρόβλημα είναι ότι όλα αυτά τα Τυπικά μπορεί για ένα θέμα να έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις: λ.χ. άλλος γνωρίζοντας μεν την ορθή τάξη να επιλέγει αυτήν ξεφεύγοντας από τις διατάξεις του ΤΜΕ, κι άλλος γνωρίζοντας κι αυτόν πιθανόν την ορθή τάξη επιλέγει μια άλλη λόγω του ΤΜΕ.
Διαπιστώνω ότι τελικά- με όλο τον σεβασμό που έχω σε όσους προσπάθησαν να δημιουργήσουν ένα Τυπικό ανταποκρινόμενο στις ενορίες (Κωνσταντίνο, Βιολάκη)- παρά τις αγαθές και φιλότιμες προσπάθειες το ΤΜΕ δημιουργεί ασάφειες, κενά και δεν ανταποκρίνεται ούτε στις απαιτήσεις για σύντομες σχετικά διατάξεις αλλά ούτε και στην ορθότητα με βάση τα παλαιά Τυπικά (και κατά βάση το ΤΑΣ).
Πολύ καλή εργασία για το Τυπικό έχει εκδόσει η Αποστολική Διακονία το "Σύστημα Τυπικού" του π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη.
(αν και στις διατάξεις περί αντιφώνων μας τα θαλασσώνει... ) :(
Αυτο προσεξα και σημερα Κυριακη μετα τα Χριστουγεννα. Τα Διπτυχα γραφουν σκετο αντιφωνα για τη θεια λειτουργια χωρις την αγκυλη την οποια προσθετουν συνηθως και μας δινουν και επιλογη για τυπικα, μακαρισμους.
Ευτυχως ομως το Συστημα Τυπικου ειναι ξεκαθαρο και σε αυτη την περιπτωση και γραφει και αναλυτικα ποσα τροπαρια κανονων και απο ποια ωδη θα ψαλλουν στους μακαρισμους.
Χρειάστηκε να τα πουμε σημερα, αν και δε το συνηθιζουμε, αλλα ειχαμε αρκετο χρονο και ευτυχως που ειχα μαζι μου το βιβλιο του μακαριστου πρωτοπρεσβυτερου Κωνσταντινου Παππαγιαννη οπου μας εδωσε αμεσως την απαντηση.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#6
Δὲν συμφωνοῦν ὅμως στὰ Καθίσματα τοῦ ὄρθρου καὶ τοὺς κανόνες.

Τὸ ΗΟΠ καὶ τὸ «Μικρό» θέλουν καθίσματα 25ης Δεκεμβρίου καὶ ὄχι μεθέορτα (δὲν καταλαβαίνω ποὺ βασίζονται). Στοὺς κανόνες πάλι τὸ πρώτο ἔχει ἀναστάσιμο καὶ Μνήστορος, τὸ δὲ δεύτερο ἀναστάσιμο, τὸν α΄ τῆς ἑορτῆς (Χριστὸς γεννᾶται) καὶ τοῦ Μνήστορος.

Κυπριακὸ καὶ Ἑλλαδικὸ συμφωνοῦν.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#7
Συγνωμη δεν ειχα προσεξει την υπαρξη θεματος
Κατα τ αλλα να προσθεσουμε δυο εικονες. Η μια ειναι απο τα φετινα διπτυχα και η αλλη απο του '15 οπου εκει σε αντιθεση με του '14 αναγραφεται η δυνατοτητα ψαλμωδησης τυπικων και μακαρισμων.
Προσεξα ακομα πως στα Διπτυχα του '15 το τυπικο μερος εχει περιπου 285 σελιδες σε σχεση με το αντιστοιχο φετινο που εχει 250. Δεν εχω κοιταξει ομως λεπτομερειες να δω που οφειλεται αυτη η διαφορα των 35 σελιδων. Συγχαρητηρια παντως σε ολους που κοπιαζουν και προσπαθουν συνεχεια για το καλυτερο αποτελεσμα.
 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#8
Δὲν συμφωνοῦν ὅμως στὰ Καθίσματα τοῦ ὄρθρου καὶ τοὺς κανόνες.

Τὸ ΗΟΠ καὶ τὸ «Μικρό» θέλουν καθίσματα 25ης Δεκεμβρίου καὶ ὄχι μεθέορτα (δὲν καταλαβαίνω ποὺ βασίζονται). Στοὺς κανόνες πάλι τὸ πρώτο ἔχει ἀναστάσιμο καὶ Μνήστορος, τὸ δὲ δεύτερο ἀναστάσιμο, τὸν α΄ τῆς ἑορτῆς (Χριστὸς γεννᾶται) καὶ τοῦ Μνήστορος.

Κυπριακὸ καὶ Ἑλλαδικὸ συμφωνοῦν.
Δεν εχω κοιταξει ομως λεπτομερειες να δω που οφειλεται αυτη η διαφορα των 35 σελιδων.
Στίς λευκές σελίδες στίς ἀλλαγές τῶν μηνῶν, κατ᾿ ἀπαίτησιν Ἀ. Δ. ...​
 
Last edited:
Top