[Ερώτηση] Κοντάκιο της Αναστάσεως

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ο ήχος για το Κοντάκιο του Πάσχα "Εἰ καὶ ἐν τάφῳ κατῆλθες ἀθάνατε" όπως αναφέρεται στα Ωρολόγια και στα Πεντηκοστάρια, είναι ο πλάγιος του τετάρτου. Κι όμως, στη συλλογή του Πρωγάκη που θεωρείται πλεον, ως συλλογή κλασικών μελών, αναγράφεται σε ήχο πλάγιο του δευτέρου, όπως φαίνεται και στην 18η σελίδα αυτού. Υπάρχουν στοιχεία για αυτή την διαφωνία; Μήπως και αυτό να εντάσσεται στην αδυναμία κάποιων Ιερέων (και ψαλτών ενδεχομένως) να αποδώσουν το Κοντάκιο κατά τα συλλείτουργα στον οικείο του ήχο, ώστε με την πάροδο των χρόνων να επικράτησε από πολλούς η ψαλμώδησή του με αυτή την μορφή;

Υ.Γ. 1 Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τα προκείμενα του Εσπερινού, όπου ενώ το καθένα έχει τον ήχο του, βλέπουμε πλέον ότι τα μουσικά βιβλία προβλέπουν να ψάλλονται όλα σε μαλακό χρώμα.

Υ.Γ. 2 Ζητώ συγγνώμη αν το θέμα έχει συζητηθεί κάπου αλλού, πραρακαλώ κατευθύνετέ με...:eek: (Ελληνιστί linkάρετέ με).

Υ.Γ. 3 Πάντως ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Κρήτης Τιμόθεος, αν και δεν ήταν ιδιαίτερα γνωστός για τις μουσικές του γνώσεις, έψαλλε το Κοντάκιο αυτό πάντα στον πλάγιο του τετάρτου.

Υ.Γ. 4 Sorry για τα πολλά υστερόγραφα... :eek::wink::):D
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ;35738 said:
Χρήστο,
Για τα προκείμενα των εσπερινών ο άρχων Θρ. Στανίτσας μου είχε πει ότι όλα λέγονται σε Δεύτερο ήχο!..
Κ. Γιάννου, για να μην επεκτείνουμε εδώ το θέμα των Προκείμενων, ας το δούμε εδώ. Ευχαριστώ πολύ πάντως, διότι όταν το λέει ένας Στανίτσας αυτό, έχει ένα επιπλέον βάρος, σαν μαρτυρία της προφορικής παραδόσεως (η οποία με τον καιρό έγινε και γραπτή).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Πολύ διαδεδομένη ἡ ἀπόδοση του σέ β΄ ἦχο (ἤ πλ. β΄ ὅπως λές). Καί στήν Μητρόπολη Ἀθηνῶν πάντα ἔτσι τό λένε. Στό θέμα τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Σεραφείμ ὑπάρχει ἠχογράφηση πού τό λέει σέ β΄. Ὑπάρχει αὐτή ἡ τάση. Ἀπό ποῦ προῆλθε; Ἀπό τήν Πόλη; Παλαιότερα στοιχεῖα μουσικῶν κωδίκων, πού ἔχουν πρόσβαση ἄλλοι, δέν νομίζω νά τό δικαιώνουν.
Ἐγώ πάντα τό λέω σέ πλ. δ΄ ἐκ τοῦ Γα.

ΥΓ. Καί μέ ἄλλα κοντάκια ἔχει γίνει αὐτό. Δέν μπορῶ νά θυμηθῶ τώρα συγκεκριμένα. Πρόχειρα θυμᾶμαι τό Ὡς ἀπαρχάς.


 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Το Κοντάκιο στον ήχο που του αντιστοιχεί... Υπάρχει κάποια μαρτυρία του τι ακολουθείται (τώρα ή και παλαιότερα) στον Πατριαρχικό Ναό;
 

Attachments

  • document.pdf
    75.5 KB · Views: 391
Όλο αυτό μου θύμισε αντίστοιχες περιπτώσεις κάποιων απολυτικίων (Αγ. Βαρβάρας, Αγ. Κων/νου) σε πλ. δ΄ που λέγονται (πια;) σε δ΄.

Το ότι ενδεχομένως αυτό το το φαινόμενο να οφείλεται σε δυσκολία (συλλειτουργούντων κληρικών συνήθως) να αλλάξουν τον ήχο, για μένα ευσταθεί για το λόγο ότι σε συλλείτουργα τυγχάνει άνετα να συνυπάρξουν και να συμψάλλουν καλλίφωνοι κληρικοί με παράφωνους (ή χωρίς μουσικό "αυτί" αν θέλετε), κάτι που σε (οργανωμένα και σοβαρά τουλάχιστον) αναλόγια ή χορωδίες ψαλτών δε συμβαίνει, ώστε να υπάρξουν "ηχητικές" αποκλίσεις· πλειοψηφούντων μάλιστα των παραφώνων, το πράγμα γίνεται ακόμη πιο δύσκολο.

Τα Κοντάκια, απ΄όσο μπορώ να γνωρίζω, καταγράφονται μουσικά σε νεώτερες εκδόσεις (19ο αι. κ.ε.) και δεδομένου ότι με το παλαιό σύστημα γραφής δεν ήταν αυτό δυνατό, μάλλον καταγράφτηκαν με την επικρατούσα συνήθεια (κρίνοντας από τον Πρωγάκη και Κηλτζανίδη που γνωρίζω).

Η διαφορά πάντως που υπάρχει στα μουσικά και τα λειτουργικά βιβλία υφίσταται. Δεν έχω ψάξει σε άλλες μουσικές εκδόσεις για το Κοντάκιο του Πάσχα να δω ποιος ήχος πλειοψηφεί, αλλά ακόμη κι αν το έβρισκα παντού να υπάρχει σε μαλακό χρώμα, δεν θα το έλεγα έτσι, προκρίνοντας τα λειτουργικά βιβλία όπου καταγράφεται σε πλ.δ΄, και αυτό διαπιστώνεται με μια απλή έρευνα, από τους χειρόγραφους κώδικες μέχρι και τις σημερινές εκδόσεις.

Καλό θα ήταν βέβαια να μας διαφωτίσουν οι ειδήμονες επ΄αυτού.
Πρώτον δει φωτισθήναι και είτα φωτίσαι...
 
Last edited:
K

konman

Guest
Δεν έχω ψάξει σε άλλες μουσικές εκδόσεις για το Κοντάκιο του Πάσχα να δω ποιος ήχος πλειοψηφεί

Καλό θα ήταν βέβαια να μας διαφωτίσουν οι ειδήμονες επ΄αυτού.
Πρώτον δει φωτισθήναι και είτα φωτίσαι...

Χαραλαμπε, στο Πατριαρχειο πρεπει να λεγεται σε πλαγιο του δευτερου αν κρινω απο βιβλιο του Δημοσθενη Παικοπουλου που το εχει:

-Του Πασχα "Ει και εν ταφω κατηλθες" σε πλαγιο του δευτερου

-Πεμπτη της αναληψεως "Την υπερ ημων" επισης πλαγιο δευτερου

-Κυριακη Πεντηκοστης "Οτε καταβας" σε πλ.τεταρτου τριφωνο

-Κυριακη Αγιων Παντων "Ως απαρχας" επισης πλ.τεταρτου τριφωνο


Ωστοσο και γω το λεω σε πλ. τεταρτου :D

Δεν ξερω ισως επειδη "παταει" καλυτερα. :p
 
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ! ΠΡΙΝ ΜΕΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΝΑΟ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ ΕΙΧΕ ΕΡΘΕΙ ΝΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΕΙ Ο ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΣ ΑΒΡΑΑΜ ΕΥΘΥΜΙΑΔΗΣ. ΟΤΑΝ ΕΨΑΛΑ ΤΟ ΚΟΝΤΑΚΙΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΣΕ Β΄ΗΧΟ ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΛΕΓΟΝΤΑΣ ΜΟΥ ΝΑ ΤΟ ΨΕΛΝΩ ΣΕ ΠΛ' Δ .
 
K

konman

Guest
Χαραλαμπε, στο Πατριαρχειο πρεπει να λεγεται σε πλαγιο του δευτερου αν κρινω απο βιβλιο του Δημοσθενη Παικοπουλου που το εχει:

-Του Πασχα "Ει και εν ταφω κατηλθες" σε πλαγιο του δευτερου

-Πεμπτη της αναληψεως "Την υπερ ημων" επισης πλαγιο δευτερου

-Κυριακη Πεντηκοστης "Οτε καταβας" σε πλ.τεταρτου τριφωνο

-Κυριακη Αγιων Παντων "Ως απαρχας" επισης πλ.τεταρτου τριφωνο


Ενω..

ο Δημητριος Σουρλαντζης στον "Ιερατικο μουσικο θησαυρο" -που "παπαδιζει" λιγακι-, τα εχει ως εξης:

Κοντακιον "Ει και εν ταφω" σε δευτερο ηχο.

"Την υπερ ημων" σε πλ.δευτερου

"Οτε καταβας" σε πλ.τεταρτου

"Ως απαρχας" σε πλ. τεταρτου

Εγκολπιον απ.διακονιας , και συλλειτουργικον Ιερας Μονης Σιμωνος Πετρας Αγ. ορους επισης σε πλ.τεταρτου.



Συμπερασμα: δε θα βγαλετε ακρη, οποτε..

διαλεγετε και παιρνετε :D
 

chris d

Νέο μέλος
και γιατί δεν τον είπες τονα μακατιστό και σίγουρα γνώστη να πει το''Tίς Θεός Μέγας.....)σε ήχο β΄ όπως λες κύριε Νίκο και να πείς κάποιους γνώστες τις Βυζαντινής Μουσικής(ανεξάρτητους βέβαια)πως ακουγότανε καλύτερα το Προκείμενο σε ήχο του Στανίτσα ή σε ήχο Βαρύ όπως το έχουν οι Άγιοι Πατέρες???
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
και γιατί δεν τον είπες τονα μακατιστό και σίγουρα γνώστη να πει το''Tίς Θεός Μέγας.....)σε ήχο β΄ όπως λες κύριε Νίκο και να πείς κάποιους γνώστες τις Βυζαντινής Μουσικής(ανεξάρτητους βέβαια)πως ακουγότανε καλύτερα το Προκείμενο σε ήχο του Στανίτσα ή σε ήχο Βαρύ όπως το έχουν οι Άγιοι Πατέρες???

Άνοιξε ενδεικτικά τον Πρωγάκη, και την Πανδέκτη (πρωθύστερο) και θα καταλάβεις...

δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
και γιατί δεν τον είπες τονα μακατιστό και σίγουρα γνώστη να πει το''Tίς Θεός Μέγας.....)σε ήχο β΄ όπως λες κύριε Νίκο και να πείς κάποιους γνώστες τις Βυζαντινής Μουσικής(ανεξάρτητους βέβαια)πως ακουγότανε καλύτερα το Προκείμενο σε ήχο του Στανίτσα ή σε ήχο Βαρύ όπως το έχουν οι Άγιοι Πατέρες???
Μποροῦσες νά μεταφερθεῖς στό θέμα ὅπου ἔχει γίνει ἤδη παραπομπή προηγουμένως
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=5307
καί ἀπό ἐκεῖ σέ ἄλλο
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=1703
καί νά μήν ἔγραφες τόσο προκλητικά (τό ἑπόμενο μήνυμά σου διαγράφηκε). Δέν ὑπάρχει «ήχος του Στανίτσα», ἀλλά διαφορετικές τεκμηριωμένες μουσικές παραδόσεις.

Άνοιξε ενδεικτικά τον Πρωγάκη, και την Πανδέκτη (πρωθύστερο) και θα καταλάβεις...

δ.
 
Top