Κοντάκιο την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών

Eliasraft

Νέο μέλος
Χθες, Κυριακή Ε΄των Νηστειών, στα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος (2010) έγραφε να ψαλλεί ως κοντάκιο κατά τη Λειτουργία το "Προστασία...".

Στο Εγκόλπιο του Αναγνώστου του π. Κωνσταντίνου, όμως, αν θυμάμαι καλά έγραφε χαρακτηριστικά ότι αν δεν έχει παρέλθει η εορτή του Ευαγγελισμού ψάλλεται το "Τη υπερμάχω...". Σε αντίθετη περίπτωση, τότε όντως ψάλλεται το "Προστασία...".

Τελικά τι ακριβώς ισχύει; Ποιο είναι το σωστό; Ποιες είναι οι πηγές του καθενός;
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Χθες, Κυριακή Ε΄των Νηστειών, στα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος (2010) έγραφε να ψαλλεί ως κοντάκιο κατά τη Λειτουργία το "Προστασία...".

Στο Εγκόλπιο του Αναγνώστου του π. Κωνσταντίνου, όμως, αν θυμάμαι καλά έγραφε χαρακτηριστικά ότι αν δεν έχει παρέλθει η εορτή του Ευαγγελισμού ψάλλεται το "Τη υπερμάχω...". Σε αντίθετη περίπτωση, τότε όντως ψάλλεται το "Προστασία...".

Τελικά τι ακριβώς ισχύει; Ποιο είναι το σωστό; Ποιες είναι οι πηγές του καθενός;

Γεια σας,

Το «Τη Υπερμάχω» είναι το ορθό. Στο Τυπικό της Μεγάλης Εκκλησίας (σελίδα 351) το γράφει ρητώς: «...Κοντάκιον Τῇ ὑπερμάχῳ (ἐὰν δὲ παρῆλθεν ἡ ἑορτὴ τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, τὸ Προστασία τῶν χριστιανῶν ὅρα καὶ ἐν τῇ Προθεωρίᾳ § 40).»

Απόστολος
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Γιά τήν ἐσφαλμένη (;) αὐτή πρόβλεψη (τό «Προστασία» προβλέπει καί ἡ Τυπική Διάταξις Ἀπ. Παπαχρήστου) ἤδη ἀπό τά τέλη Ἰανουαρίου ἀπάντησε ὁ συντάκτης τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων Διονύσιος Ἀνατολικιώτης στήν ἱστοσελίδα του, ὅπως ὑποδείχθηκε καί ἀπό τόν Δημ. Καλπακίδη ἐδῶ.

Τό φετινό Πάσχα ὡς νωρίτερο πού συμβαίνει —καί δέν συνέβη ποτέ ἀπό τῆς ἀλλαγῆς τοῦ ἡμερολογίου καί ἀπό τῆς συντάξεως ἐτησίων βοηθημάτων τυπικοῦ— δημιούργησε πρωτόγνωρες περιπτώσεις τυπικοῦ, πού δέν εἶχαν ἀντιμετωπιστεῖ παλαιότερα. Ἔτσι κι ἐγώ ἀπό μικρός γνωρίζω ὅτι τήν Ε΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν λέμε «Προστασία», ἐπειδή τελείωσαν οἱ Χαιρετισμοί.

Τό «Τῇ Ὑπερμάχῳ» ὅμως παρατείνεται, ὅταν δέν ἔχει παρέλθει ἡ ἑορτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, ἐπειδή αὐτό εἶναι τό κοντάκιον τῆς ἑορτῆς. Τό ἐρώτημα ὅμως εἶναι: – Εἶναι τό «Τῇ Ὑπερμάχῳ» κοντάκιον τοῦ Εὐαγγελισμοῦ;

Δυστυχῶς ἔτσι πέρασε καί στά λειτουργικά βιβλία (Μηναῖον, Ὡρολόγιον). Εἶναι προφανές ὅτι δέν εἶναι αὐτό τό κοντάκιον, ἀλλά τό «Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς», ὅπως μπορεῖτε νά διαβάσετε στό Σύστημα Τυπικοῦ (ΣΤ) τοῦ π. Κων/νου Παπαγιάννη (σ. 391), ἔχω γράψει δέ κι ἐγώ ἐδῶ.


 
Top