Κοινωνικόν Μ. Σαββάτου «Εξηγέρθη ως ο υπνών Κύριος και ανέστη…» Πέτρου Λαμπαδαρίου [ερμηνεία: Γρηγόριος Ζάρκος - εξήγηση κρατήματος: Ιωάννης Αρβανίτης

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

http://lampadariospetros.blogspot.gr/2013/05/blog-post_3640.html

Περί τῆς σπουδαιότητος αὐτῆς τῆς συνθέσεως παραθέτουμε τό ἐμπεριστατωμένο σχόλιον τοῦ Διαχειριστοῦ τοῦ ΟΦΕΛΠ ἀγαπητοῦ Πρωτοψάλτου τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Σπάρτης κ. Παναγιώτου Τζανάκου:
Οφείλω να ομολογήσω ότι είχα από την ίδρυση του ΟΦΕΛΠ στόχο να αναρτηθεί ηχογραφημένο το ανωτέρω κοινωνικό, στην ιστοσελίδα μας. Γιατί πάντα πίστευα ότι είναι ασύγκριτο και ασυναγώνιστο. Και δεν πρέπει Ψάλτης-μουσικός, στην ψαλτική ζωή του, να μην το έχει μελετήσει και ψάλλει. Εστω και κατ' ιδίαν. Ομως η ανάρτηση ήθελα να γίνει με τις εξής τρείς προϋποθέσεις. Κατά πρώτον ολόκληρο και ηχογραφημένο μέσα σε Εκκλησία χωρίς καμία αλλαγή στην αυθεντική μελοποίηση του Πέτρου. Κατά δεύτερον από Ψάλτη που να μπορέσει να το "κοιτάξει κατάματα" και να το ψάλλει με την ψυχή του, υπερνικώντας όλες τις δυσκολίες του-και έχει πολλές (Να επισημάνω μία. Κάνει χρήση δεκαέξι [αριθ.16] φωνών-νοτών.Δλδ.από κάτω ΔΙ στον επάνω ΚΕ!!!!!!]. Και τρίτον με μία μορφολογική ανάλυση αυτής τής μελοποίησης, καθ' ότι από μόνη της αξίζει ειδικής ανωτάτου επιπέδου μουσικολογικής διατριβής. Από τις τρείς προϋποθέσεις καλύφθηκαν οι δύο, οι βασικές. Η τρίτη θα έλθει σε λίγο καιρό. Πιστεύω πάντως πώς δικαιώθηκα γιά τις δύο πρώτες από την ερμηνεία του φίλου Γρηγόρη, που δεν "χορταίνω" να ακούω από προχθές που την "παρέλαβα" γιά να φτιάξουμε το βίντεο. Και τον ευχαριστώ εκ βαθέων γιατί σε "καυτές" ψαλτικές μέρες, αποδέχθηκε και έψαλλε αυτή την μελωδία. Να ξέρει ότι η ερμηνεία του εκτός από ευφρόσυνον αναστάσιμον άκουσμα και τιμητικόν μνημόσυνον προς τον Διδάσκαλον Πέτρον, αποτελεί ήδη και ψαλτική παρακαταθήκη. Θέλω εδώ να κάνω μία μορφολογική διευκρίνηση. Σε όλες τις αρχικές εκδόσεις στην νέα μέθοδο σε όσες περιλαμβάνεται το εν λόγω κοινωνικό, δεν επισυνάπτεται το κράτημα. Αγνωστο γιατί. Ομως υφίσταται όπως φαίνεται στην γραφή του Πέτρου. Ηδη μεριμνήσαμε γιά την εξήγησή του από ειδικό επί τούτου και θα το παρουσιάσουμε.

Παλαιότερον σχετικόν θέμα (στό φόρουμ Σημειογραφία, Παλαιογραφία και Μελοποιία > Ανάλυση Μελών):
Περί του κοινωνικού Μ. Σαββάτου ''Εξηγέρθη...'' Πέτρου Λαμπαδαρίου

Καί ἡ ἠχογράφηση:



 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Να ξέρει ότι η ερμηνεία του εκτός από ευφρόσυνον αναστάσιμον άκουσμα και τιμητικόν μνημόσυνον προς τον Διδάσκαλον Πέτρον, αποτελεί ήδη και ψαλτική παρακαταθήκη

Πώς να μην είναι παρακαταθήκη μια τέτοια ρωμαλέα ερμηνεία. Για μένα η καλύτερη που έχω ακούσει στο μέλος αυτό. Ο Θεός "να δίνει και να περισσεύει" στο τάλαντο του ανθρώπου αυτού.
 

greek487

Tasos N.
(Από http://lampadariospetros.blogspot.com/2013/05/blog-post_9.html)
Με ιδιαίτερη χαρά και τιμή ο ΟΦΕΛΠ (Όμιλος Φίλων Έργο Πέτρου Λαμπαδαρίου) παρουσιάζει το έως σήμερα ανέκδοτο κράτημα που ψάλλεται στο τέλος του κορυφαίου κοινωνικού του Μεγάλου Σαββάτου, σε μελοποίηση βέβαια του Διδασκάλου Πέτρου.

Η εξήγηση και μεταφορά του από κώδικα στην γραφή του Πέτρου που αναρτήσαμε στην προηγούμενη ανάρτησή μας,στην σήμερον εν χρήσει νέα ψαλτική μέθοδο,έγινε από τον φίλο του Ομίλου Πρωτοψάλτη και Δάσκαλο της ψαλτικής τέχνης κ.Ιωάννη Αρβανίτη.

Τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα και του ευχόμαστε κάθε καλό και δύναμη στο σπουδαίο έργο το οποίον επιτελεί στο χώρο της ψαλτικής τέχνης.

ΟΦΕΛΠ
(Για το κείμενο παρακαλώ πηγαίντε στο http://lampadariospetros.blogspot.com/2013/05/blog-post_9.html)

Επίσης μεγάλο ενδιαφέρον έχει η παρακάτω "Σημείωσην [α]" του Διαχειριστού ΟΦΕΛΠ κ. Παναγιώτη Τζανάκου, ο και Πρωτοψάλτης στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Σπάρτης, εις την οποία ομιλεί συγκεκριμένα για τον Ιωάννη Αρβανίτη και για την σπουδαία αυτόνομη μουσική του προσωπικότητα:

Το γοργόν και χάριν έχει. Εστειλα Πασχαλιάτικα στον φίλο Γιάννη το κοινωνικό με το κράτημα του μεγαλοσαββατιάτικου ασύγκριτου κοινωνικού του Πέτρου που βρήκα σε κώδικα και φεύ το εξήγησε στην σημερινή γραφή αμέσως. Γιά όσους δεν το γνωρίζουν θέλω να τους πληροφορήσω ό,τι ο Γιάννης πιό καλά -τουλάχιστον όταν γράφει μουσική- χειρίζεται την γραφή του Πέτρου,παρά την νέα. Και τις δικές του μελωδίες αρχικά τις γράφει στην Πέτρεια γραφή και μετά τις εξηγεί.

Τώρα όσον αφορά κάτι φαιδρά και άκυρα που μερικοί φωστήρες και "θεματοφύλακες" της "παραδοσιακής" κατ' αυτούς ψαλτικής του καταλογίζουν, τη μία ότι είχε Δάσκαλο τον Καρά (λές και αυτό είναι κουσούρι...), την άλλη γιά το προσωπικό του ψάλσιμο (που εμένα με αναπαύει μουσικά πολύ περισσότερο και καλύτερα από τους γνωστούς "τιτάνες και γίγαντες"), ένα θα γράψω. <<Οσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια>>.

Και βέβαια ο Αρβανίτης δεν καταχέριασε αυθαίρετα τα κλασσικά κείμενα γιά το λαρύγγι του η τα βιβλία του. Είναι αυτόνομη μουσική προσωπικότητα και ούτε ανήκει ή εξαρτάται από καμία σχολή ή τάση.

Φίλε Γιάννη σε ευχαριστώ και γιά την προσωπική αναφορά στην εξήγησή σου.

Το έργο σου και μεγάλο και σπουδαίο είναι. Συνέχισε.

Π.Τζ

Ευχαριστούμε τον κ. Ιωάννη Αρβανίτη για την εξήγηση του κρατήματος και τον κ. Παναγιώτη Τζανακο για την ωραία παρουσίαση αυτή!

Με εκτίμηση,
ΤΝ

 
T

Tzanakos_B

Guest
(Από http://lampadariospetros.blogspot.com/2013/05/blog-post_9.html)

(Για το κείμενο παρακαλώ πηγαίντε στο http://lampadariospetros.blogspot.com/2013/05/blog-post_9.html)

Επίσης μεγάλο ενδιαφέρον έχει η παρακάτω "Σημείωσην [α]" του Διαχειριστού ΟΦΕΛΠ κ. Παναγιώτη Τζανάκου, ο και Πρωτοψάλτης στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Σπάρτης, εις την οποία ομιλεί συγκεκριμένα για τον Ιωάννη Αρβανίτη και για την σπουδαία αυτόνομη μουσική του προσωπικότητα:



Ευχαριστούμε τον κ. Ιωάννη Αρβανίτη για την εξήγηση του κρατήματος και τον κ. Παναγιώτη Τζανακο για την ωραία παρουσίαση αυτή!

Με εκτίμηση,
ΤΝ


Ακουσα πριν λίγα λεπτά Το κοινωνικόν του Μ. Σαββάτου , '' Εξηγέρθη ως ο υπνών.... '' ,μέλος του Π. Λαμπαδ. , σε απόδοση εξαιρετική από τον συνάδελφο κ Ζάρκο. Θερμά συγχαρητήρια..!!! Αναλύει πολύ σωστά και όμορφα τα ποσοτικά και ποιοτικά σημεία του Μελωδήματος , διαθέτοντας γλυκυτάτην και εύστροφον φωνήν !! Μου θυμίζει ολίγον ΣΤΑΝΊΤΣΑΝ... Βέβαια ο χρόνος είναι ολίγον αργότερος του κανονικού και επίσης η βάσις , σύμφωνα με τον τονοδότη μου , χαμηλότερη κατά ένα τόνο ... Το κοινωνικό αυτό βρίσκεται αυτούσιον σε πολλές μουσικές εκδόσεις... Ο κ. Ι. Αρβανίτης , αποδεδειγμένα ειναι άριστος γνώστης της του Π. Λαμπ. γραφής , σήμερα, ίσως ο μοναδικός ..!! Τα δικά του Μελωδήματα , όσα έχω διαβάσει , στηρίζονται σε κλασσικες θέσεις , κυρίως του ΠΕΤΡΟΥ. Η Όλη προσπάθεια του Ο.Φ.Ε.Λ.Π. επαινετή και χρησιμη..!!! Θα ήθελα να πω στους Διαχειριστές του ΟΦΕΛΠ. , συμβουλευτικά , να μην αναφέρονται απαξιωτικά... στους μεγάλους αειμνήστους κυρίως Μεγάλους Ερμηνευτές , γενικώς και αορίστως , διότι εκείνοι γνώριζαν πολύ καλα , τα Μελωδήματα του ΠΕΤΡΟΥ και των άλλων Μεγάλων Μελοποιών.. τα ανέλυσαν , γραπτά και ηχητικά , [Ναυπλιώτης , Πρίγγος , Στανίτσας , Καραμάνης και άλλοι ] και τα παρέδωσαν στους νεώτερους. Υπάρχουν και τα πρωτοτυπα , υπάρχουν και τα νεώτερα . Αυτό δεν κανει και ο κ. Αρβανίτης ??? Σεβασμό λοιπόν σε όλους και όχι απαξιωτικούς υπαινιγμους.... Η Ψαλτική Παράδοση , έχει πάντα την Δυναμική της !!!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 

agrovas

Βασίλης Αγροκώστας
Υπέροχο Κοινωνικό, υπέροχος ο συνθέτης , καταπληκτικός ο ερμηνευτής. Οι 3 προϋποθέσεις για ένα τέλειο μάθημα προς όλους μας...

Μπράβο κ. Ζάρκο!!!
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ακουσα πριν λίγα λεπτά Το κοινωνικόν του Μ. Σαββάτου , '' Εξηγέρθη ως ο υπνών.... '' ,μέλος του Π. Λαμπαδ. , σε απόδοση εξαιρετική από τον συνάδελφο κ Ζάρκο. Θερμά συγχαρητήρια..!!! Αναλύει πολύ σωστά και όμορφα τα ποσοτικά και ποιοτικά σημεία του Μελωδήματος , διαθέτοντας γλυκυτάτην και εύστροφον φωνήν !! Μου θυμίζει ολίγον ΣΤΑΝΊΤΣΑΝ... Βέβαια ο χρόνος είναι ολίγον αργότερος του κανονικού και επίσης η βάσις , σύμφωνα με τον τονοδότη μου , χαμηλότερη κατά ένα τόνο ...
Μα το μέλος χτυπάει άνω Κε! Είναι λογικό να ψαλλεί χαμηλότερα. Γενικότερα πιστεύω πως στην εκκλησιαστική μας μουσική η τονικότητα είναι ενδεικτική, όχι δεσμευτική. Και ο χρόνος μου φαίνεται πολύ καλός. Σκέφτομαι να οπτικοποιήσω με κείμενο στο youtube την εκτέλεση του Δανιηλίδη από το Μ. Σάββατο του 1961. Ο χρόνος του είναι σχεδόν όμοιος.
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Σύμφωνα με ακουστική μου μέτρηση, η βάση που έχει ο κ. Ζάρκος είναι Do#(=Πα) και είναι ιδανική για τις θαυμάσιες φωνητικές του δυνατότητες...
Φυσικά συμφωνώ ότι η τονικότητα είναι ενδεικτική και όχι δεσμευτική, παίρνοντας παράδειγμα από τον εαυτό μου, αφού ουδέποτε είχα άνω sol:mad: και ειδικά σήμερα για να μπορέσω να ψάλλω ένα τέτοιο μάθημα πρέπει να πάρω βάση ....Πα (= κάτω sol):D !!!
Ναί! έχω κάτω Do για την κατάβαση στον ΔΙ:D:D:D.... Εντάξει! Μή βαράτε! Βαλής δεν είμαι γιαυτό θα χρειαστώ και ένα καλό μικρόφωνο για να ακουστεί η συγκεκριμένη νότα!!!:confused:
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἀναρτῶ πλήρες τό μουσικό κείμενο, στή νέα γραφή, στήν τοῦ Πέτρου καί τό ἐξηγηθέν ὑπό τοῦ κ. Ἰω. Ἀρβανίτου κράτημα.
Εὐχαριστίες καί πάλι... πρός πᾶσαν κατεύθυνσιν:)

 

Attachments

  • κοινων.Μ.Σαββάτου-ΠΕΤΡΟΥ [πλήρες].pdf
    957.3 KB · Views: 281
P

PANROUST

Guest
(Από http://lampadariospetros.blogspot.com/2013/05/blog-post_9.html)

(Για το κείμενο παρακαλώ πηγαίντε στο http://lampadariospetros.blogspot.com/2013/05/blog-post_9.html)

Επίσης μεγάλο ενδιαφέρον έχει η παρακάτω "Σημείωσην [α]" του Διαχειριστού ΟΦΕΛΠ κ. Παναγιώτη Τζανάκου, ο και Πρωτοψάλτης στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Σπάρτης, εις την οποία ομιλεί συγκεκριμένα για τον Ιωάννη Αρβανίτη και για την σπουδαία αυτόνομη μουσική του προσωπικότητα:



Ευχαριστούμε τον κ. Ιωάννη Αρβανίτη για την εξήγηση του κρατήματος και τον κ. Παναγιώτη Τζανακο για την ωραία παρουσίαση αυτή!

Με εκτίμηση,
ΤΝ

Ξεχάσατε να μας πείτε και την γνώμη σας για την ερμηνεία του κ.Γ.Ζάρκου...
Για τα επάνω δεν διαφωνώ...
 
T

Tzanakos_B

Guest
Ξεχάσατε να μας πείτε και την γνώμη σας για την ερμηνεία του κ.Γ.Ζάρκου...
Για τα επάνω δεν διαφωνώ...

Αγαπητοι συνάδελφοι , άκουσα πρίν λιγο το περίφημο αυτό κοινωνικό απο τον κ. Π. Νεοχωρίτη , ο οποίος το εκτελεί στην ίδια τονική βάση με τον χ. Ζάρκο. Ο κ. Νεοχωρίτης ειναι άνετος το αποδίδει πιό ελεύθερα , αλλα και πιό αργά... Πολύ καλός !!! Κατα την προσωπική μου άποψη , είναι καλύτερη η εκτέλεση του Χ. Ζάρκου... Το αναρτηθέν από τον αδελφό μου Παν. Τζανάκο , ημιτελές λογω... αδυναμίας , όπως παραδέχεται ο ίδιος , εκτέλεση του 1993 , δηλαδη ήταν [ 41 ] ετων τότε, τον τιμα που ομολογεί την αλήθεια..!!! Το Μάθημα αυτό απαιτεί , ο ερμηνευτής να διαθέτει μεγάλη φωνητική έκταση... Υπήρξαν και υπάρχουν τέτοιοι ερμηνευτες.. Στανίτσας , Χρύσανθος Θεοδοσόπουλος , Τσαμκιράνης , Ι. Κλωναρίδης . Σπ. Μα ι δανόγλου , Δ. Βαζας και άλλοι... Αν και είμαι μεσόφωνος , θα προσπαθήσω να το ηχογραφήσω , σε φυσική βάση, γιατί παραδόξως , τελευταία η φωνή μου παρουσιάζει '' ανθιση '' και πιάνω τώρα χαμηλούς τόνους ΚΕ -ΔΙ -ΓΑ , Υπάτης , στους υψηλους τόνους τα πήγαινα παντα πολύ καλα..!!! Ετσι για την τιμή των Μανιατών..!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ. Υ.Γ. Φαίνεται με ευλόγησε ο Π. Μάξιμος... !!!! .-
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Το έχω ακούσει ήδη 3 φορές κ μου αρέσει πολύ η απόδοση από τον
κ.Ζάρκο κ η εξήγηση από τον Γιάννη Αρβανίτη φυσικά.
Συγχαρητήρια.
Κ.Τζανάκο υπάρχει πουθενά αναρτημένη η απόδοση του κ.Νεοχωρίτη;
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος

greek487

Tasos N.
Ξεχάσατε να μας πείτε και την γνώμη σας για την ερμηνεία του κ.Γ.Ζάρκου....

Δεν "ξέχασα".

Το μήνυμα μου για το κράτημα το είχα βάλει στις εργασίες του Ιωάννη Αρβανίτη και το μετέφεραν οι συντονιστές εδώ με την ολόκληρη ερμηνεία του κοινωνικού.

Εάν θέλετε να μάθετε την γνώμη μου για την συγκεκριμένη ερμηνεία θα μπορούσατε να με ρωτήσετε. Εκτός εάν έχετε απλά όρεξη για αντιπαραθέσεις.

Ούτε και την Πατριαρχική εγκύκλιο την ξέχασα, ούτε κανείς άλλως από ότι πιστεύω, όπως αναφέρει η υπογραφή σας. Ούτε απ' τον ουρανό κατέβηκε ...

Οπότε τώρα ο καθένας μπορεί να κρίνει ποιά υπογραφή προτιμάει ... την δική μου ή την δική σου. :)

Χριστός Ανέστη!
ΤΝ
Υ.Γ. Η ερμηνεία του κ. Ζάρκου είναι υπέροχη! Χάρηκα που την άκουσα! ΚΑΙ για την πατριαρχική προφορική παράδοση είμαι υπερήφανος. Το ερώτημα όμως για μένα είναι πως θα μπορούσε να γίνει χορωδιακή εκτέλεση. Πολλή ψέλνουν ωραία, αλλά λίγες είναι οι χορωδίες που έχουν επιτυχία. Κατά την γνώμη μου πάντα.

 

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
Και δεν πρέπει Ψάλτης-μουσικός, στην ψαλτική ζωή του, να μην το έχει μελετήσει και ψάλλει.

Στο σχόλιο του κ. Τζανάκου, εγώ θα πρόσθετα ότι το συγκεκριμένο Κοινωνικό είναι απαραίτητο μάθημα για Δίπλωμα Μουσικής. Κάθε Σχολή θα πρέπει να διαλέγει για τους υποψηφίους διπλωματούχους της, μερικά μέλη από μια λίστα 15 - 20 κλασικών μαθημάτων προς εξέτασιν. Το συγκεκριμένο κοινωνικό είναι, κατά την άποψή μου, στο top-5.

Κατά τ' άλλα, η εκτέλση είναι υπεράνω κριτικής (αν και είμαι οπαδός - ακροατής εκτελέσεων των ειρμολογικών μελών, παρά των στιχηραρικών και των παπαδικών...)

Δημ. Καταραχιάς
 
P

PANROUST

Guest



Εάν θέλετε να μάθετε την γνώμη μου για την συγκεκριμένη ερμηνεία θα μπορούσατε να με ρωτήσετε. Εκτός εάν έχετε απλά όρεξη για αντιπαραθέσεις.

Ούτε και την Πατριαρχική εγκύκλιο την ξέχασα, ούτε κανείς άλλως από ότι πιστεύω, όπως αναφέρει η υπογραφή σας. Ούτε απ' τον ουρανό κατέβηκε ...

Οπότε τώρα ο καθένας μπορεί να κρίνει ποιά υπογραφή προτιμάει ... την δική μου ή την δική σου. :)

Χριστός Ανέστη!
ΤΝ
Υ.Γ. Η ερμηνεία του κ. Ζάρκου είναι υπέροχη! Χάρηκα που την άκουσα! ΚΑΙ για την πατριαρχική προφορική παράδοση είμαι υπερήφανος. Το ερώτημα όμως για μένα είναι πως θα μπορούσε να γίνει χορωδιακή εκτέλεση. Πολλή ψέλνουν ωραία, αλλά λίγες είναι οι χορωδίες που έχουν επιτυχία. Κατά την γνώμη μου πάντα.

Η υπογραφή από τον ουρανό δεν κατέβηκε αλλά κατέβηκε από την Ιερά Σύνοδο του Πατριαρχείου και μόνο από εκεί.Το καρφί χρησιμοποιήστε το αλλού...

Με ενδιέφερε η γνώμη σας αλλά δεν με καλύψατε.Πήγατε κατευθείαν στις χορωδίες και συγκεκριμένα στην Ελβυχ.Ότι να,ναι...
Καλά είναι φυσικό να στηρίζεστε πάντα σε χορωδίες γιατί δεν έχετε μονωδίες=Ψάλτες,αλλά δεν είναι το θέμα αυτό εδώ...
 
Top