Κοινωνικόν Εισοδίων

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τό ΤΑΣ ἐκδόσεως Βενετίας τοῦ ἔτους 1643 προβλέπει δύο κοινωνικά γιά τήν 21ην Νοεμβρίου. Τό «Ποτήριον σωτηρίου λήψομαι, καὶ τὸ ὄνομα Κυρίου ἐπικαλέσομαι» ἀλλά καί τό «Ἀπενεχθήσονται τῷ Βασιλεῖ παρθένοι ὀπίσω αὐτῆς», πού εἶναι ὁ στίχος 15 τοῦ 44 ψαλμοῦ, σέ ἦχο γ΄, παρακαλῶ! Ἀφοῦ μαρτυρεῖται ὁ ἦχος θά ὑπῆρχε προφανῶς καί καθιερωμένο μέλος, πού περιμένουμε ἀπό τούς ἐρευνητές νά τό βροῦν σέ παλαιό χειρόγραφο (στήν παλαιά βέβαια παρασημαντική).

Ἀπό τόν ψαλμό 44, ὁ μακαριστός ὑμνογράφος π. Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης σέ νεώτατες ἀκολουθίες πού συνέταξε γιά εἰκόνες τῆς Παναγίας ἤ τοπικές θεομητορικές ἑορτές, χρησιμοποιεῖ/προτείνει ὡς κοινωνικό τόν στίχο 13 «Τὸ πρόσωπόν σου λιτανεύσουσιν οἱ πλούσιοι τοῦ λαοῦ», πού δείχνει ὅτι ὁ ψαλμός αὐτός διασώζει παλαιά παράδοση τοῦ Ἁγίου Ὄρους, χρησιμοποιούμενος καί ὡς κοινωνικό, ἐκτός ἀπό πολυέλεος εἰς τάς θεομητορικάς ἑορτάς.

Πρόσφορος, λοιπόν, καί ὁ ψαλμός 44 Ἐξηρεύξατο ἡ καρδία μου λόγον ἀγαθόν, ὁ χρησιμοποιούμενος ἀρχαιόθεν ὡς κοινωνικόν, πού περιέπεσε σέ λήθη, μπορεῖ νά ψαλῇ κατά στίχον, μέ ἐφύμνιο (τριπλό) Ἀλληλούια κατά τήν ἑορτή τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου.

Πηγή: ΣΥΜΒΟΛΗ, τεῦχος 4, σελ. 41.

 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Τό ΤΑΣ ἐκδόσεως Βενετίας τοῦ ἔτους 1643 προβλέπει δύο κοινωνικά γιά τήν 21ην Νοεμβρίου. Τό «Ποτήριον σωτηρίου λήψομαι, καὶ τὸ ὄνομα Κυρίου ἐπικαλέσομαι» ἀλλά καί τό «Ἀπενεχθήσονται τῷ Βασιλεῖ παρθένοι ὀπίσω αὐτῆς», πού εἶναι ὁ στίχος 15 τοῦ 44 ψαλμοῦ, σέ ἦχο γ΄, παρακαλῶ! Ἀφοῦ μαρτυρεῖται ὁ ἦχος θά ὑπῆρχε προφανῶς καί καθιερωμένο μέλος, πού περιμένουμε ἀπό τούς ἐρευνητές νά τό βροῦν σέ παλαιό χειρόγραφο (στήν παλαιά βέβαια παρασημαντική)...

Πηγή: ΣΥΜΒΟΛΗ, τεῦχος 4, σελ. 41.


Το κοινωνικόν αυτό μαρτυρείται και από το Τυπικόν της Ευεργέτιδος για την εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου αλλά και ως Εισοδικός στίχος εκτός Κυριακής.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Τὸ κοινωνικὸν «Ἀπενεχθήσονται...» μαρτυρεῖται, ἐκτὸς τῶν ἐντύπων TAΣ, μόνον στὰ τυπικὰ τῆς στουδιτικῆς παράδοσης Εὐεργέτιδος (τέλη ια' αἰ., μόνον αὐτό) καὶ Μεσσήνης (1131, μόνον αὐτὸ σὲ ἦχο γ').
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Εὐχαριστοῦμε τόν Δημήτρη καί τόν Μανόλη γιά τίς ἐνδιαφέρουσες ἀρχαίες πληροφορίες καί παραπομπές, πού θέλουν κοινωνικόν τῶν Εἰσοδίων μόνον τό «Ἀπενεχθήσονται τῷ Βασιλεῖ παρθένοι ὀπίσω αὐτῆς».
Διαπιστώνεται, λοιπόν, πάλιν, ὅτι τό «Ποτήριον σωτηρίου» στὴν πραγματικότητα δὲν εἶναι θεομητορικὸν κοινωνικόν, ἀλλά ἀρχαῖον, κοινὸν γιὰ ὅλες τὶς ἡμέρες.
Γι᾿ αὐτό τό θέμα ἔχει γράψει ἀναλυτικά ὁ Διονύσιος στήν ΣΥΜΒΟΛΗ, τ. 4, σσ. 40-44 καί τό ἔχουμε ἐπισημάνει ἐδῶ κι ἐδῶ.

Θά περιμένουμε, λοιπόν, τούς ἐρευνητές νά βροῦν σέ παλαιό χειρόγραφο (στήν παλαιά βέβαια παρασημαντική) τό «Ἀπενεχθήσονται τῷ Βασιλεῖ παρθένοι ὀπίσω αὐτῆς», ἤ τούς νέους μουσικοδιδασκάλους καί ὄχι μόνον, νά μᾶς παρουσιάσουν καί νέες μελοποιήσεις, ἀντί τῶν συνήθων διασκευῶν προϋπαρχόντων μελῶν.

 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Πρόσφορος καί ὁ ψαλμός 44 «Ἐξηρεύξατο ἡ καρδία μου λόγον ἀγαθόν», ὁ χρησιμοποιούμενος ἀρχαιόθεν ὡς κοινωνικόν, πού περιέπεσε σέ λήθη, ἀλλά καί ὡς πολυέλεος εἰς τάς θεομητορικάς ἑορτάς.



Ἀπό τόν ψαλμό 44, ὁ μακαριστός ὑμνογράφος π. Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης σέ νεώτατες ἀκολουθίες πού συνέταξε γιά εἰκόνες τῆς Παναγίας ἤ τοπικές θεομητορικές ἑορτές, χρησιμοποιεῖ/προτείνει ὡς κοινωνικό τόν στίχο 13 «Τὸ πρόσωπόν σου λιτανεύσουσιν οἱ πλούσιοι τοῦ λαοῦ», πού δείχνει ὅτι ὁ ψαλμός αὐτός διασώζει παλαιά παράδοση τοῦ Ἁγίου Ὄρους, χρησιμοποιούμενος καί ὡς κοινωνικό.

Ἰδού, λοιπόν, οἱ νέοι μουσικοδιδάσκαλοι νά μᾶς παρουσιάσουν καί νέες μελοποιήσεις, ἀντί τῶν συνήθων διασκευῶν προϋπαρχόντων μελῶν.



στο Άγιον Όρος ψάλλεται το πρόσωπόν σου λιτανεύσουσιν σε πολλές θεομητορικές εορτές, το χω ακούσει και στην Ιβήρων(15αύγουστο) και στη Διονυσίου (Ευαγγελισμό)!
Αργό όμως εννοείται!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
στο Άγιον Όρος ψάλλεται το πρόσωπόν σου λιτανεύσουσιν σε πολλές θεομητορικές εορτές, το χω ακούσει και στην Ιβήρων(15αύγουστο) και στη Διονυσίου (Ευαγγελισμό)!
Αργό όμως εννοείται!

Ἐννοεῖς ὡς κοινωνικό;
Πρόκειται μήπως γιά τόν στίχο ἀπό τόν πολυέλεο (κράτημα) τοῦ Γεωργίου Ρυσίου, πού ὑπάρχει καί σέ διασκευή Θρ. Στανίτσα, σέ ἦχο δ΄ αγια, πού ψάλλεται σέ ἄλλη στιγμή (καί ποιά ἆραγε);

 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Ἐννοεῖς ὡς κοινωνικό;
Πρόκειται μήπως γιά τόν στίχο ἀπό τόν πολυέλεο (κράτημα) τοῦ Γεωργίου Ρυσίου, πού ὑπάρχει καί σέ διασκευή Θρ. Στανίτσα, σέ ἦχο δ΄ αγια, πού ψάλλεται σέ ἄλλη στιγμή (καί ποιά ἆραγε);


ως κοινωνικό εννοώ
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Το κοινωνικόν "το πρόσωπόν σου λιτανεύσουσι" είναι το κοινωνικό του Θεοδώρου Φωκαέως σε ήχο πλάγιο του πρώτου, Καλλίφωνος Αηδών Νεκταρίου μοναχού, σελίς 239.
Δίκιο ἔχεις, ἀφοῦ τό ἔγραψε ὁ κ. Λάμπρου στό #4.
Γιά τόν στίχο ἀπό τόν πολυέλεο τοῦ Γεωργίου Ρυσίου, σέ ἦχο δ΄ αγια, πού ὑπάρχει σέ διασκευή Θρ. Στανίτσα, καί ἀπό τόν Βασιλικό, πότε ψάλλεται, ξέρετε; Μέ τί σκοπό διασκευάστηκαν ὡρισμένοι στίχοι ἀπό Στανίτσα καί Βασιλικό;

 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἀγαπητοί,
Γιά νά ἐπανέλθουμε, ἐγώ ἔγραψα
Πρόσφορος καί ὁ ψαλμός 44 «Ἐξηρεύξατο ἡ καρδία μου λόγον ἀγαθόν», ὁ χρησιμοποιούμενος ἀρχαιόθεν ὡς κοινωνικόν... καί
Τό ΤΑΣ ἐκδόσεως Βενετίας τοῦ ἔτους 1643 προβλέπει καί τό «Ἀπενεχθήσονται τῷ Βασιλεῖ παρθένοι ὀπίσω αὐτῆς», πού εἶναι ὁ στίχος 15 τοῦ 44 ψαλμοῦ, σέ ἦχο γ΄, παρακαλῶ! Ἀφοῦ μαρτυρεῖται ὁ ἦχος θά ὑπῆρχε προφανῶς καί καθιερωμένο μέλος, πού περιμένουμε ἀπό τούς ἐρευνητές νά τό βροῦν σέ παλαιό χειρόγραφο (στήν παλαιά βέβαια παρασημαντική).
Ἀπό τόν ψαλμό 44, ὁ μακαριστός ὑμνογράφος π. Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης σέ νεώτατες ἀκολουθίες πού συνέταξε γιά εἰκόνες τῆς Παναγίας ἤ τοπικές θεομητορικές ἑορτές, χρησιμοποιεῖ/προτείνει ὡς κοινωνικό τόν στίχο 13 «Τὸ πρόσωπόν σου λιτανεύσουσιν οἱ πλούσιοι τοῦ λαοῦ», πού δείχνει ὅτι ὁ ψαλμός αὐτός διασώζει παλαιά παράδοση τοῦ Ἁγίου Ὄρους, χρησιμοποιούμενος καί ὡς κοινωνικό.
Ἀναφέρθηκα βασικά σέ ὅλο τόν ψαλμό 44.
Τά γράψαμε κι ἐδῶ, διαβᾶστε.

Αὐτό πού θέλω νά τονίσω καί ἔχουμε ξανατονίσει, εἶναι ὅτι καλόν θά εἶναι νά ψάλλεται ὡς κοινωνικόν ὅλος ὁ ψαλμός κατά στίχον, μέ ἐφύμνιο τριπλό Ἀλληλούια ἤ ὅλοι οἱ στίχοι τοῦ ψαλμοῦ μέ ἐφύμνιο ἕνα στίχο, τόν ἐκάστοτε προτεινόμενο.
Ἄν δέν θέλετε αὐτό νά γίνει κατά τήν διάρκεια τῆς κοινωνίας τῶν λειτουργῶν, ἄς γίνει κατά τήν διάρκεια τῆς κοινωνίας τῶν πιστῶν (καί ὄχι Τοῦ δείπνου σου, πού εἶναι τῆς Μ. Πέμπτης μόνον).
Διπλά κοινωνικά προβλέπονται γιά ἐναλλαγές, μήν πῶ καί τριπλᾶ.

 

petros

Παλαιό Μέλος
Ἀγαπητοί,
Γιά νά ἐπανέλθουμε, ἐγώ ἔγραψα

Ἀναφέρθηκα βασικά σέ ὅλο τόν ψαλμό 44.
Τά γράψαμε κι ἐδῶ, διαβᾶστε.

Αὐτό πού θέλω νά τονίσω καί ἔχουμε ξανατονίσει, εἶναι ὅτι καλόν θά εἶναι νά ψάλλεται ὡς κοινωνικόν ὅλος ὁ ψαλμός κατά στίχον, μέ ἐφύμνιο τριπλό Ἀλληλούια ἤ ὅλοι οἱ στίχοι τοῦ ψαλμοῦ μέ ἐφύμνιο ἕνα στίχο, τόν ἐκάστοτε προτεινόμενο.
Ἄν δέν θέλετε αὐτό νά γίνει κατά τήν διάρκεια τῆς κοινωνίας τῶν λειτουργῶν, ἄς γίνει κατά τήν διάρκεια τῆς κοινωνίας τῶν πιστῶν (καί ὄχι Τοῦ δείπνου σου, πού εἶναι τῆς Μ. Πέμπτης μόνον).
Διπλά κοινωνικά προβλέπονται γιά ἐναλλαγές, μήν πῶ καί τριπλᾶ.


Όποιος μπορεί και θέλει, ας ανεβάσει το κοινωνικό του Φωκαέως να πάρουμε και μεις μια γεύση....:rolleyes::p
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
«Κοινωνικὸν ἦχος γ’. Ἀπενεχθήσονται τῷ βασιλεῖ παρθένοι ὀπίσω αὐτῆς, αἱ πλησίον αὐτῆς ἀπενεχθήσονταί σοι· ἀπενεχθήσονται ἐν εὐφροσύνῃ καὶ ἀγαλλιάσει, ἀχθήσονται εἰς ναὸν βασιλέως»

(χφ. Κρυπτοφέῤῥης Α.β.V πραξαπόστολος μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1025-1100 φ. 179r).

«Κοινωνικὸν ἦχος μέσος γ’. Ἀπενεχθήσονται τῷ βασιλεῖ παρθένοι ὀπίσω αὐτῆς»

(χφφ. πραξαπόστολοι Μ. Λαύρας Β-74 ια’ αἰ. φ. 229v, Σινὰ 286 ια’-ιβ’ αἰ. φ. 242r, Βατοπαιδίου 925 ἐκλογάδιο τοῦ ἔτους 1105 φ. 153v «ἦχος α’», τυπικὸ Κασούλων τοῦ ἔτους 1173 ἔκδ. Ἀ. Ἀποστολίδη σ. 55, ΤΑΣ κεφ. ιδ’ «ἦχος γ’»).

«Κοινωνικόν. Ἀπενεχθήσονται»

(χφ. Βritish Library Additional 32051 πραξαπόστολος ιγ’ αἰ. φ. 160v).
 

Klaus Vlastos

Infant Member
Θά περιμένουμε, λοιπόν, τούς ἐρευνητές νά βροῦν σέ παλαιό χειρόγραφο (στήν παλαιά βέβαια παρασημαντική) τό «Ἀπενεχθήσονται τῷ Βασιλεῖ παρθένοι ὀπίσω αὐτῆς», ἤ τούς νέους μουσικοδιδασκάλους καί ὄχι μόνον, νά μᾶς παρουσιάσουν καί νέες μελοποιήσεις, ἀντί τῶν συνήθων διασκευῶν προϋπαρχόντων μελῶν.
Υπενθυμίζω τα λόγια του π. Μαξίμου του μηνύματος #5, για το αν βρέθηκε κάποιο χειρόγραφο ή κάτι απ' το εν λόγω κοινωνικό "Ἀπενεχθήσονται τῷ βασιλεῖ".

Ευχαριστώ.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Τὸ κοινωνικὸ «Εἰς γυναῖκας. Ἀπενεχθήσονται τῷ βασιλεῖ...» ἐντοπίζεται στὰ χφφ. ᾀσματικὰ Κρυπτοφέῤῥης Γ. γ. I α’ ἥμισυ ιβ’ αἰ. φ. 40v, Κρυπτοφέῤῥης Γ. γ. VII ιγ’ αἰ. φ. 58r-v.
 

Attachments

  • Extracted pages from χφ. Κρυπτοφέῤῥης Γ. γ. I.pdf
    409.2 KB · Views: 34
  • Extracted pages from χφ. Κρυπτοφέῤῥης Γ. γ. VII.pdf
    1.9 MB · Views: 22
Top