Κερκυραϊκή ψαλτική παράδοση

chapanos

Νέο μέλος
(ομιλία που έγινε εις την παρουσίαση του CD Κερκ. ψαλτικής στις 28-8-2000)
Κυρίες και κύριοι,
Σας καλωσορίζουμε στην αποψινή μας εκδήλωση που είναι αφιερωμένη στην επονομαζόμενη «ντόπια» εκκλησιαστική (μουσική) ψαλτική της Κέρκυρας, η οποία αποτελεί τμήμα της επτανησιακής ψαλτικής, όπως αυτή διαμορφώθηκε τους τελευταίους τέσσερις αιώνες.
Είναι πράγματι παρήγορο το γεγονός ότι μετά από αρκετές δεκαετίες εκδηλώνεται ενδιαφέρον για τη ντόπια ψαλτική, την οποία οι κοινωνικές και άλλες μεταβολές, αλλά γιατί όχι και η αδιαφορία μας με την «ευγενική» συνδρομή κάποιων φανατικών ή σε κάθε περίπτωση αδαών και ξένων προς την κερκυραϊκή παράδοση προσώπων, καταχώνιασαν στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας.
Συκοφαντήθηκε, λοιδορήθηκε και γενικά κακοποιήθηκε η ντόπια ψαλτική τις τελευταίες δεκαετίες.
Όπως πολλές τοιχογραφίες στο παρελθόν είχαν καλυφθεί από παχύ στρώμα ασβέστη από διάφορους κατά καιρούς εμφανιζόμενους ως εκφραστές της αισθητικής καθαρότητας στην Εκκλησία, έτσι και η ψαλτική αυτή που επί αιώνες αποτέλεσε το αισθητικό εργαλείο για την εκτέλεση των θρησκευτικών καθηκόντων δεκάδων γενεών Κερκυραίων, καλύφθηκε από παχύ στρώμα αδιαφορίας αλλά και συκοφαντίας όσον αφορά την προέλευσή της.
Διάφοροι ημιμαθής και φανατικοί ούτε λίγο ούτε πολύ την είπαν «δυτική», με την έννοια την εκκλησιαστική βέβαια, λες και αυτά που θα ακούσετε απόψε ακούγονται και στους ναούς της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας ή στους οίκους των άλλων Χριστιανικών ομολογιών...
Δε γνωρίζουμε αν η εκκλησιαστική μουσική της Δυτικής Εκκλησίας έχει οκτώ ήχους, ιδιόμελα, προσόμοια κτλ., γνωρίζουμε όμως ότι τέτοια, όπως και στη βυζαντινή μουσική, υπάρχουν στη ντόπια ψαλτική.
Αυτό αποτελεί τον ισχυρότερο κόλαφο κατά αυτών που τη συκοφαντούν.
Εν πάση περιπτώσει, η κατάσταση αυτή, που ως μη όφειλε δημιουργήθηκε γύρω από τη ντόπια ψαλτική, κινητοποίησε τους υποφαινόμενους, δηλαδή το Γιώργο Ανυφαντή, τον Προκόπη Καφαράκη, το Σπύρο Χανδρινό και το Σπύρο Μέξα, (που χρόνια ασχολούμαστε με το κερκυραϊκό και γενικά το επτανησιακό τραγούδι), υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση του πρωτοπρεσβυτέρου π. Κωνσταντίνου Σουρβίνου οι οποίοι, με πολύ κόπο και θυσία μεγάλου χρόνου από την προσωπική μας ζωή, κατορθώσαμε να καταγράψουμε σε δίσκο ακτίνας (CD) και να αποδώσουμε έτσι στον Κερκυραϊκό λαό, στους φίλους της Κέρκυρας και στις μελλοντικές γενεές το βασικό κορμό της ντόπιας (μουσικής) ψαλτικής, δηλαδή τους οκτώ ήχους της, το «Φως Ιλαρόν» (που είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που ψάλλεται σήμερα στην Ακολουθία του Εσπερινού) και μέρος της Παρακλήσεως που ψάλλεται στον Άγιο Σπυρίδωνα τόσο στην αρχή των Λιτανειών («στα Βγάσματα») όσο και στο τέλος των εορτών του Αγίου («στα Μπάσματα»), όπου ο Άγιος επανατοποθετείτε στη Λάρνακά Του.
Εκφράζουμε τις θερμές ευχαριστίες μας προς το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κ.κ. Τιμόθεο, ο οποίος επέδειξε αμέριστο ενδιαφέρον για την εκτέλεση της παραγωγής προσφέροντας ηθική και υλική συμπαράσταση.
Απόψε θα σας παρουσιάσουμε αποσπάσματα από τους οκτώ ήχους, την Παράκληση του Αγίου και το «Φως Ιλαρόν».
Τις διάφορες πληροφορίες για τη «Ντόπια ψαλτική» τις πήραμε από τις μελέτες του Ιωάννη Φιλόπουλου «Εισαγωγή στην ελληνική εκκλησιαστική μουσική» και κυρίως του Γεωργίου Ραπτόπουλου «Η αρμονική πολυφωνία στα Επτάνησα».
Η επτανησιακή εκκλησιαστική ψαλτική είναι συνισταμένη τριών ιστορικών γεγονότων, ήτοι:
1)της προ της αλώσεως βυζαντινής μουσικής,
2)του λαϊκού επτανησιακού τραγουδιού και
3)της Κρητικής ψαλτικής.
Η προ της αλώσεως βυζαντινή μουσική ήταν και μελωδική, δηλαδή μονόφωνη και αρμονική, δηλαδή πολυφωνική στην κλασική τρίφωνη συγχορδία και μάλιστα στη ματζόρε (μείζονα) κλίμακα.
Η μεγάλη όμως και πραγματικά δημιουργική πνοή της βυζαντινής μουσικής κράτησε μέχρι το 10ο αιώνα.
Με τη σταδιακή υποδούλωση της Βυζαντινής αυτοκρατορίας στους Οθωμανούς, η βυζαντινή μουσική δέχτηκε ποικίλες επιδράσεις και ανατολικούς καλλωπισμούς.
Τούτο δεν αμφισβητήθηκε από κανέναν.
Ο ρυθμός φθάρθηκε, οι βυζαντινές μελωδίες αλλοιώθηκαν και καλλιεργήθηκαν από τους ψάλτες τα παραδοξότερα μουσικά κατασκευάσματα.
Υπάρχουν μαρτυρίες πως οι Βυζαντινοί, στα χρόνια της σκλαβιάς, είχαν πολλούς δεσμούς με τους «χανεντέδες», δηλαδή Αραβοπέρσες και Τούρκους αοιδούς και οργανοπαίχτες (Ι. Φουστάνου «Ιστορία της μουσικής», Τ.2, σελ. 148-162 & Αρχιμ. Καλλίμαχου «Οι βάσεις της προόδου», σελ. 233).
Ο συνχνωτισμός των βυζαντινών ψαλτών με τους «χανεντέδες» έφερε την αλλοίωση της βυζαντινής μουσικής, με αποτέλεσμα να μείνει άγνωστος ένας μεγάλος αριθμός μελών και μουσικών κειμένων που, αν κάποτε καταστεί δυνατόν να διαβαστούν, ίσως ανατρέψουν τις γνώσεις μας για τη σημερινή βυζαντινή μουσική.
Και μια παρένθεση. Γιατί άραγε ο επηρεασμός της βυζαντινής μουσικής από αραβοπερσικά και άλλα ανατολίτικα στοιχεία θεωρείται αγιασμένος από τους πολέμιους της ντόπιας ψαλτικής, ενώ η επίδραση της δυτικής μουσικής θεωρείται αμαρτωλή και απορριπτέα ; ...
Ο Κερκυραίος μουσικοδιδάσκαλος και συνθέτης Αρίστος Μοναστηριώτης υποστηρίζει ότι η επτανησιακή ψαλτική (τα ντόπια), που ψαλλόταν στην Επτάνησο, ήταν η βυζαντινή μουσική που ψαλλόταν πριν την άλωση, ενώ ο καθηγητής της λαογραφίας Δημήτρης Λουκάτος υποστηρίζει ότι, τα πρώτα βυζαντινά χρόνια, ένα μουσικό ιδίωμα «προτουρκικό βυζαντινό», κοινό ίσως με το Γρηγοριανό μέλος αλλά νησιώτικο στην αρμονία και εύκολο πολυφωνικά, εκδηλώνεται το ίδιο σχεδόν στην ψαλτική και στο επτανησιακό λαϊκό τραγούδι.
Και ο Δημήτρης Λουκάτος υποστηρίζει ότι η ψαλτική που ψαλλόταν στην Κεφαλλονιά ήταν η βυζαντινή ψαλτική προ της αλώσεως, επηρεασμένη από το λαϊκό τραγούδι.
Ο λόγιος Κωνσταντίνος Σάθας στο έργο του «Ιστορικό δοκίμιο» τονίζει ότι η βυζαντινή μουσική ήταν πολυφωνική και πολύτονη. Το ίδιο τονίζει και ο Δεβιάλης στο έργο του «Κρητική ψαλμωδία στην Επτάνησο».
Οι μουσικολόγοι Γρηγόριος Στάθης και Μανώλης Χατζηγιακουμής βρήκαν δείγματα πολυφωνικής βυζαντινής μουσικής στο Βυζάντιο, σ’ ένα Κώδικα της μονής Δοχειαρίου στο Άγιο Όρος ο πρώτος και στην Πατριαρχική βιβλιοθήκη Ιεροσολύμων ο δεύτερος.
Αλλά και από το μεγάλο έργο του Μητροπολίτη Δυρραχίου Χρυσάνθου «Μέγα θεωρητικό» μαθαίνουμε ότι η αρχαία ελληνική μουσική, στην οποία υποτίθεται ότι έχει τις ρίζες της η βυζαντινή, γνώριζε την αρμονία η οποία δεν είναι εφεύρεση της ευρωπαϊκής μουσικής, όπως υποστηρίζουν οι πολέμιοι της αρμονικής πολυφωνίας, όπως ο Φώτης Κόντογλου και ο Ψάχος.
Ο Αρχιμανδρίτης Καλλίμαχος στο έργο του «Οι βάσεις της προόδου» (1927) υποστηρίζει ότι οι Πατέρες της Εκκλησίας έψαλαν δια πολυφώνου αρμονίας. Είχαν τριφωνία αντί τετραφωνίας και οι Χορωδοί ανήρχοντο σε εκατοντάδες στους μεγάλους Μητροπολιτικούς Ναούς, συμμετείχαν δε και γυναίκες. Η τρίφωνη χορωδία περιλάμβανε γυναίκες υψιφώνους και ανδρικές φωνές τενόρων και βαθύφωνων. Έλλειπαν δηλαδή οι φωνές των βαρυτόνων.
Στα σωζόμενα συγγράμματα του Αγ. Διονυσίου του Αρεοπαγίτου αναφέρεται ότι στην αρχαία Εκκλησία έψαλλε εναρμονίως όλο το εκκλησίασμα.
Ο Αρχιμ. Καλλίμαχος αναφέρει δε χαρακτηριστικά «δυστυχώς η Τουρκική δουλεία μας εξευτέλισε και μας εταπείνωσε τόσο πολύ, ώστε καταντήσαμε να υβρίζωμεν ως ασεβής και φραγκίζοντες και απαρνούμενοι τας ιεράς παραδόσεις των Πατέρων μας, εκείνους που θέλουν να μας κάνουν να αποστρακίσωμεν παν ότι θυμίζει τουρκοπερσικήν επίδρασιν και να μας επαναφέρουν εις τα αληθινά πάτρια, εις τας ημέρας της ευκλείας και της δόξης, όταν εις τους θόλους της Αγίας Σοφίας αντηχούσαν οι εναρμόνιες αγγελικές ψαλμωδίες του εξ’ ανδρών και γυναικών πολυφωνικού Χορού της Μητροπόλεως του Γένους»!!
Η αρμονική πολυφωνία της βυζαντινής μουσικής μετά την άλωση διατηρήθηκε στα Ιόνια νησιά και στην Κρήτη, διότι τα μέρη αυτά που βρίσκονταν κάτω από την Ενετική κυριαρχία είχαν γίνει καταφύγιο της βυζαντινής διασποράς μετά την άλωση.
Το ίδιο διάστημα, η βυζαντινή μουσική που ψαλλόταν στην υπόδουλη πρώην Βυζαντινή αυτοκρατορία έχασε τη λαμπρότητά της εξαιτίας της ασιατικής κυριαρχίας και επιρροής, ενώ στη Δύση την ίδια εποχή η εκκλησιαστική μουσική ανεπτύχθη σε τέχνη υψηλή και σπουδαία.
Η ανακάλυψη από το μουσικολόγο Μάριο Δραγούμη ενός Κώδικα στην Κρήτη επιτρέπει το συμπέρασμα ότι τον ΙΣΤ΄ και ΙΖ΄ αιώνα στην Κρήτη ορισμένα εκκλησιαστικά μέλη ψαλλόταν όχι ισοφώνως αλλά πολυφωνικά.
Με την υποδούλωση της Κρήτης από τους Τούρκους το 1669, πολλοί Κρητικοί κατέφυγαν στα Επτάνησα που ως γνωστόν βρίσκονταν υπό Ενετική κυριαρχία. Ανάμεσά τους υπήρχαν και έμπειροι μουσικοί οι οποίοι, όπως σημειώνει ο Λ. Γριτσάνος στη μελέτη του «Περί της των Ιονίων νήσων εκκλησιαστικής μουσικής» (1868), «εισήγαγον εμμελεστέραν αρμονικήν ψαλμωδίαν και εδίδαξαν εντεχνοτέρας τας Ιεράς μελωδίας, καθώς εγράφοντο και εψάλλοντο εν Κρήτη, όθεν επεκράτησεν η επωνυμία αυτόθι ΄΄Κρητική μουσική΄΄».
Η εμμελεστέρα αυτή αρμονική ψαλμωδία, που μεταφυτεύθηκε αρχικά στη Ζάκυνθο και αργότερα στην Κέρκυρα και τα άλλα Ιόνια νησιά, ήταν μια ιδιότυπη τετραφωνία.
Η ιδιοτυπία βρίσκεται στο γεγονός ότι γραφόταν το ένα εκ των τεσσάρων μερών αυτής, ήτοι το αρχικό μέλος, ενώ τα άλλα τρία εκτελούνταν κατά πρακτικών παραδόσεων και κατά δύο τρόπους αρμονίας, όπως υποστηρίζει ο Γριτσάνος στο ως άνω έργο του.
Στον πρώτο τρόπο η σύνθεση των φωνών ήταν: 1η φωνή (soprano), 2η φωνή (seconto), 3η φωνή (sοltana), 4η φωνή (basso) με προσθήκη κατά περίπτωση και μιας 5ης φωνής (falsetto) στο τέλος της ψαλμωδίας.
Στο δεύτερο τρόπο η σύνθεση των φωνών ήταν: primo – contralto – tenore και basso.
Η εισαγωγή της αρμονικής μουσικής στους Ορθόδοξους Ναούς της Κρήτης αρχικά και των Επτανήσων αργότερα ήταν κάτι που δημιουργήθηκε απλά και φυσιολογικά, όπως υποστηρίζει ο Σπυρίδων Μοντσενίγος (Νεοελληνική μουσική – 1958). «Ο μουσικός πολιτισμός της Επτανήσου είναι καρπός ειδικών συνθηκών». Δίνει δε ιδιαίτερη έμφαση όσον αφορά την εκκλησιαστική μουσική: «στην πνευματική καλλιτεχνική προσφορά της Κρήτης προς την Επτάνησον και τα εκ της προσμίξεως των δύο στοιχείων αγαθά αποτελέσματα».
Παρόμοια πρόσμιξη είχε συντελεστεί στην Κρήτη με τη μορφή της καλλιτεχνικοπνευματικής ανταλλαγής ανάμεσα στο δυτικό και το ελληνικό στοιχείο του νησιού.
Όσα αναφέραμε μέχρι τώρα, σχετικά με την Επτανησιακή ψαλτική, ισχύουν και για την Κερκυραϊκή ψαλτική, η οποία κατέληξε στη μορφή που σήμερα ακούσατε ύστερα από μακροχρόνια εξέλιξη από την παλαιά βυζαντινή μουσική, αφού δέχθηκε διάφορες επιρροές, κυριότερη των οποίων ήταν η Κρητική επιρροή, των Κρητών ψαλτών.
Η ψαλτική αυτή προσαρμόστηκε στις αισθητικές ανάγκες των Κερκυραίων, των κατοίκων της πόλεως αρχικά και της υπαίθρου στη συνέχεια, αφού πολλοί ψάλτες των χωριών μάθαιναν την Κερκυραϊκή ψαλτική κοντά στους ψάλτες της πόλεως.
Η ψαλτική αυτή μεταδιδόταν από γενεά σε γενεά μόνο προφορικά, αφού δεν υπήρχαν γραπτά κείμενα, με αποτέλεσμα να παρεμβαίνει το προσωπικό στοιχείο του κάθε ψάλτη και η εν γένει θρησκευτική και μουσική καλλιέργειά του στην απόδοση των εκκλησιαστικών ύμνων. Γι’ αυτό υπάρχουν πολλές παραλλαγές στη μουσική επένδυση του ιδίου ύμνου.
Οι ύμνοι που σήμερα ακούστηκαν έχουν επενδυθεί με την περισσότερο κρατούσα εκκλησιαστική μουσική εκδοχή, όπως ψαλλόταν μέχρι τη δεκαετία του 1950 στο Ιερό Προσκύνημα του Αγίου Σπυρίδωνος.
Ελπίζουμε ότι με αυτή την εκδήλωση βάλαμε ένα λιθαράκι στο οικοδόμημα που πρέπει να χτισθεί από όλους μας και που αναφέρεται στην ανάγκη διασώσεως, διατηρήσεως και διαδόσεως της Κερκυραϊκής ψαλτικής η οποία, γιατί όχι, θα πρέπει κάποια στιγμή να ξανακουστεί στους Ιερούς Ναούς της Κέρκυρας.
Θα ήταν αμαρτία μια παράδοση αιώνων να παραδοθεί στη λήθη εξαιτίας της δικής μας αδιαφορίας, όπως δυστυχώς τόσες και τόσες ωραίες παραδόσεις μας λησμονήθηκαν, λοιδορήθηκαν και τελικά ξεχάστηκαν τα τελευταία χρόνια.
Πολλοί προσπαθούν να δημιουργήσουν ενοχές σε όσους ψάλλουν την Κερκυραϊκή ψαλτική, εμείς όμως αισθανόμαστε περήφανοι που προσπαθούμε να διασώσουμε αυτό το είδος της ψαλτικής με το οποίο οι πατέρες μας για πολλές γενεές υμνούσαν και δοξολογούσαν το Υπερύμνητο Όνομα του Θεού μας και που αντηχούσαν στο Ναό του Προστάτη μας Αγίου για πολλά - πολλά χρόνια.
Ευχαριστούμε το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας για την ηθική και υλική συμπαράστασή του για την έκδοση του CD, το οποίο ευχόμαστε να κυκλοφορήσει σύντομα και να γίνει κτήμα όσο γίνεται περισσοτέρων Κερκυραίων και φίλων που αγαπούν την Κερκυραϊκή ψαλτική.
 
Last edited:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Είπα να σχολιάσω μερικά "διαμάντια" του παραπάνω κειμένου, αλλά γρήγορα συνειδητοποίησα ότι αυτά ήταν πολύ περισσότερα από όσα σε μια πρώτη ανάγνωση είχα υπολογίσει, και μετά απήλθα σωφρονισμένος, καθώς έχουμε (ακόμη) και σοβαρές δουλειές στη ζωή μας...
 
S

Sotres

Guest
Είπα να σχολιάσω μερικά "διαμάντια" του παραπάνω κειμένου, αλλά γρήγορα συνειδητοποίησα ότι αυτά ήταν πολύ περισσότερα από όσα σε μια πρώτη ανάγνωση είχα υπολογίσει, και μετά απήλθα σωφρονισμένος, καθώς έχουμε (ακόμη) και σοβαρές δουλειές στη ζωή μας...

Φίλε Μανόλη έχεις δίκιο. Τα λάθη είναι πολλά και σημαντικά. Προσωπικά έβαλα thanks για τον κόπο που κατέβαλε ο κ. Χασαπιάνος να ανεβάσει το κείμενο στο Ψαλτολόγιο. Ίσως είναι και μια καλή αφορμή να διατυπωθούν κάποιες άλλες σκέψεις και να τοποθετηθεί το σημαντικό αυτό θέμα σε άλλη βάση. Προτείνω τη διδακτορική σου διατριβή για κάθε ενδιαφερόμενο ως πρώτη και σημαντική γεύση για την κρητική μουσική της περιόδου που μας ενδιαφέρει βάσει της οποίας μπορούν κάποια στοιχεία του κειμένου να διορθωθούν. Τα περί βυζαντινής και σχέσεις με άλλους μουσικούς πολιτισμούς καθώς και άλλα σημεία του κειμένου θα πρέπει να επαναδιατυπωθούν ως παραπλανητικά...
Είναι αλήθεια πως ακόμη έχουμε δουλειές. Το έγραψες όσο πιο καλά γινόταν...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Νά μέ συγχωρεῖ τό μέλος chapanos, πού ἐνεργοποίησα τόν 19 κανόνα ἐκ τῶν κανόνων συμμετοχῆς.
19. Αλλαγές δημοσιευμένων σχολίων που αλλάζουν το νόημα του αρχικού κειμένου αλλοιώνοντας αθέμιτα τη ροή μιας υπάρχουσας συζήτησης καθώς και μαζικές διαγραφές δημοσιευμένων μηνυμάτων από τα μέλη απαγορεύονται. Σε περίπτωση παράβασης του κανόνα αυτού οι συντονιστές μπορεί να επιβάλλουν κυρώσεις στα μέλη και να επαναφέρουν τα διεγραμμένα μηνύματα κατά την κρίση τους.
 

chapanos

Νέο μέλος
Στις 28-8-2000 έγινε η παρουσίαση του CD Κερκυραϊκής ψαλτικής που κυκλοφόρησε τότε από την Ιερά Μητρόπολη Κερκύρας σε συνεργασία με το μακαριστό πρωτοπρεσβύτερο π. Κωνσταντίνο Σουρβίνο και το φωνητικό σύνολο "τ' αργαστήρι".
Η εκδήλωση έγινε στο περιστύλιο των Παλαιών Ανακτόρων της Κέρκυρας στα πλαίσια του δεύτερου φεστιβάλ επτανησιακής μουσικής.
Παρακάτω παραθέτουμε την εργασία του π. Κωνσταντίνου Σουρβίνου όπως αυτή εκφωνήθηκε στην εκδήλωση από τον κ. Σπ. Μέξα. Οι οποιεσδήποτε μετέπειτα επιστημονικές τεκμηριώσεις δεν περιλαμβάνονται με σκοπό να υπάρχει το κείμενο όπως αυτό πρωτογράφτηκε. Για περισσότερες πληροφορίες βλέπε: 1) Ι. Εμμανουήλ - "η άνθηση της ψαλτικής", 2) Σωτ. Δεσπότης - "Η παραδοσιακή κερκυραϊκή ψαλτική τέχνη, 3) Σπ. Μοντσενίγος - "Νεοελληνική μουσική" (1958) και 4) Π. Χασαπιάνος (επιμέλεια)- "ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΗ ΨΑΛΤΙΚΗ - όπως τη έψαλαν οι παλαιοί Κερκυραίοι ψαλτάδες".

Κυρίες και κύριοι,
Σας καλωσορίζουμε στην αποψινή μας εκδήλωση που είναι αφιερωμένη στην επονομαζόμενη «ντόπια» εκκλησιαστική (μουσική) ψαλτική της Κέρκυρας, η οποία αποτελεί τμήμα της επτανησιακής ψαλτικής, όπως αυτή διαμορφώθηκε τους τελευταίους τέσσερις αιώνες.
Είναι πράγματι παρήγορο το γεγονός ότι μετά από αρκετές δεκαετίες εκδηλώνεται ενδιαφέρον για τη ντόπια ψαλτική, την οποία οι κοινωνικές και άλλες μεταβολές, αλλά γιατί όχι και η αδιαφορία μας με την «ευγενική» συνδρομή κάποιων φανατικών ή σε κάθε περίπτωση αδαών και ξένων προς την κερκυραϊκή παράδοση προσώπων, καταχώνιασαν στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας.
Συκοφαντήθηκε, λοιδορήθηκε και γενικά κακοποιήθηκε η ντόπια ψαλτική τις τελευταίες δεκαετίες.
Όπως πολλές τοιχογραφίες στο παρελθόν είχαν καλυφθεί από παχύ στρώμα ασβέστη από διάφορους κατά καιρούς εμφανιζόμενους ως εκφραστές της αισθητικής καθαρότητας στην Εκκλησία, έτσι και η ψαλτική αυτή που επί αιώνες αποτέλεσε το αισθητικό εργαλείο για την εκτέλεση των θρησκευτικών καθηκόντων δεκάδων γενεών Κερκυραίων, καλύφθηκε από παχύ στρώμα αδιαφορίας αλλά και συκοφαντίας όσον αφορά την προέλευσή της.
Διάφοροι ημιμαθής και φανατικοί ούτε λίγο ούτε πολύ την είπαν «δυτική», με την έννοια την εκκλησιαστική βέβαια, λες και αυτά που θα ακούσετε απόψε ακούγονται και στους ναούς της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας ή στους οίκους των άλλων Χριστιανικών ομολογιών...
Δε γνωρίζουμε αν η εκκλησιαστική μουσική της Δυτικής Εκκλησίας έχει οκτώ ήχους, ιδιόμελα, προσόμοια κτλ., γνωρίζουμε όμως ότι τέτοια, όπως και στη βυζαντινή μουσική, υπάρχουν στη ντόπια ψαλτική.
Αυτό αποτελεί τον ισχυρότερο κόλαφο κατά αυτών που τη συκοφαντούν.
Εν πάση περιπτώσει, η κατάσταση αυτή, που ως μη όφειλε δημιουργήθηκε γύρω από τη ντόπια ψαλτική, κινητοποίησε τους υποφαινόμενους, δηλαδή το Γιώργο Ανυφαντή, τον Προκόπη Καφαράκη, το Σπύρο Χανδρινό και το Σπύρο Μέξα, (που χρόνια ασχολούμαστε με το κερκυραϊκό και γενικά το επτανησιακό τραγούδι), υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση του πρωτοπρεσβυτέρου π. Κωνσταντίνου Σουρβίνου οι οποίοι, με πολύ κόπο και θυσία μεγάλου χρόνου από την προσωπική μας ζωή, κατορθώσαμε να καταγράψουμε σε δίσκο ακτίνας (CD) και να αποδώσουμε έτσι στον Κερκυραϊκό λαό, στους φίλους της Κέρκυρας και στις μελλοντικές γενεές το βασικό κορμό της ντόπιας (μουσικής) ψαλτικής, δηλαδή τους οκτώ ήχους της, το «Φως Ιλαρόν» (που είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που ψάλλεται σήμερα στην Ακολουθία του Εσπερινού) και μέρος της Παρακλήσεως που ψάλλεται στον Άγιο Σπυρίδωνα τόσο στην αρχή των Λιτανειών («στα Βγάσματα») όσο και στο τέλος των εορτών του Αγίου («στα Μπάσματα»), όπου ο Άγιος επανατοποθετείτε στη Λάρνακά Του.
Εκφράζουμε τις θερμές ευχαριστίες μας προς το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κ.κ. Τιμόθεο, ο οποίος επέδειξε αμέριστο ενδιαφέρον για την εκτέλεση της παραγωγής προσφέροντας ηθική και υλική συμπαράσταση.
Απόψε θα σας παρουσιάσουμε αποσπάσματα από τους οκτώ ήχους, την Παράκληση του Αγίου και το «Φως Ιλαρόν».
Τις διάφορες πληροφορίες για τη «Ντόπια ψαλτική» τις πήραμε από τις μελέτες του Ιωάννη Φιλόπουλου «Εισαγωγή στην ελληνική εκκλησιαστική μουσική» και κυρίως του Γεωργίου Ραπτόπουλου «Η αρμονική πολυφωνία στα Επτάνησα».
Η επτανησιακή εκκλησιαστική ψαλτική είναι συνισταμένη τριών ιστορικών γεγονότων, ήτοι:
1)της προ της αλώσεως βυζαντινής μουσικής,
2)του λαϊκού επτανησιακού τραγουδιού και
3)της Κρητικής ψαλτικής.
Η προ της αλώσεως βυζαντινή μουσική ήταν και μελωδική, δηλαδή μονόφωνη και αρμονική, δηλαδή πολυφωνική στην κλασική τρίφωνη συγχορδία και μάλιστα στη ματζόρε (μείζονα) κλίμακα.
Η μεγάλη όμως και πραγματικά δημιουργική πνοή της βυζαντινής μουσικής κράτησε μέχρι το 10ο αιώνα.
Με τη σταδιακή υποδούλωση της Βυζαντινής αυτοκρατορίας στους Οθωμανούς, η βυζαντινή μουσική δέχτηκε ποικίλες επιδράσεις και ανατολικούς καλλωπισμούς.
Τούτο δεν αμφισβητήθηκε από κανέναν.
Ο ρυθμός φθάρθηκε, οι βυζαντινές μελωδίες αλλοιώθηκαν και καλλιεργήθηκαν από τους ψάλτες τα παραδοξότερα μουσικά κατασκευάσματα.
Υπάρχουν μαρτυρίες πως οι Βυζαντινοί, στα χρόνια της σκλαβιάς, είχαν πολλούς δεσμούς με τους «χανεντέδες», δηλαδή Αραβοπέρσες και Τούρκους αοιδούς και οργανοπαίχτες (Ι. Φουστάνου «Ιστορία της μουσικής», Τ.2, σελ. 148-162 & Αρχιμ. Καλλίμαχου «Οι βάσεις της προόδου», σελ. 233).
Ο συνχνωτισμός των βυζαντινών ψαλτών με τους «χανεντέδες» έφερε την αλλοίωση της βυζαντινής μουσικής, με αποτέλεσμα να μείνει άγνωστος ένας μεγάλος αριθμός μελών και μουσικών κειμένων που, αν κάποτε καταστεί δυνατόν να διαβαστούν, ίσως ανατρέψουν τις γνώσεις μας για τη σημερινή βυζαντινή μουσική.
Και μια παρένθεση. Γιατί άραγε ο επηρεασμός της βυζαντινής μουσικής από αραβοπερσικά και άλλα ανατολίτικα στοιχεία θεωρείται αγιασμένος από τους πολέμιους της ντόπιας ψαλτικής, ενώ η επίδραση της δυτικής μουσικής θεωρείται αμαρτωλή και απορριπτέα ; ...
Ο Κερκυραίος μουσικοδιδάσκαλος και συνθέτης Αρίστος Μοναστηριώτης υποστηρίζει ότι η επτανησιακή ψαλτική (τα ντόπια), που ψαλλόταν στην Επτάνησο, ήταν η βυζαντινή μουσική που ψαλλόταν πριν την άλωση, ενώ ο καθηγητής της λαογραφίας Δημήτρης Λουκάτος υποστηρίζει ότι, τα πρώτα βυζαντινά χρόνια, ένα μουσικό ιδίωμα «προτουρκικό βυζαντινό», κοινό ίσως με το Γρηγοριανό μέλος αλλά νησιώτικο στην αρμονία και εύκολο πολυφωνικά, εκδηλώνεται το ίδιο σχεδόν στην ψαλτική και στο επτανησιακό λαϊκό τραγούδι.
Και ο Δημήτρης Λουκάτος υποστηρίζει ότι η ψαλτική που ψαλλόταν στην Κεφαλλονιά ήταν η βυζαντινή ψαλτική προ της αλώσεως, επηρεασμένη από το λαϊκό τραγούδι.
Ο λόγιος Κωνσταντίνος Σάθας στο έργο του «Ιστορικό δοκίμιο» τονίζει ότι η βυζαντινή μουσική ήταν πολυφωνική και πολύτονη. Το ίδιο τονίζει και ο Δεβιάλης στο έργο του «Κρητική ψαλμωδία στην Επτάνησο».
Οι μουσικολόγοι Γρηγόριος Στάθης και Μανώλης Χατζηγιακουμής βρήκαν δείγματα πολυφωνικής βυζαντινής μουσικής στο Βυζάντιο, σ’ ένα Κώδικα της μονής Δοχειαρίου στο Άγιο Όρος ο πρώτος και στην Πατριαρχική βιβλιοθήκη Ιεροσολύμων ο δεύτερος.
Αλλά και από το μεγάλο έργο του Μητροπολίτη Δυρραχίου Χρυσάνθου «Μέγα θεωρητικό» μαθαίνουμε ότι η αρχαία ελληνική μουσική, στην οποία υποτίθεται ότι έχει τις ρίζες της η βυζαντινή, γνώριζε την αρμονία η οποία δεν είναι εφεύρεση της ευρωπαϊκής μουσικής, όπως υποστηρίζουν οι πολέμιοι της αρμονικής πολυφωνίας, όπως ο Φώτης Κόντογλου και ο Ψάχος.
Ο Αρχιμανδρίτης Καλλίμαχος στο έργο του «Οι βάσεις της προόδου» (1927) υποστηρίζει ότι οι Πατέρες της Εκκλησίας έψαλαν δια πολυφώνου αρμονίας. Είχαν τριφωνία αντί τετραφωνίας και οι Χορωδοί ανήρχοντο σε εκατοντάδες στους μεγάλους Μητροπολιτικούς Ναούς, συμμετείχαν δε και γυναίκες. Η τρίφωνη χορωδία περιλάμβανε γυναίκες υψιφώνους και ανδρικές φωνές τενόρων και βαθύφωνων. Έλλειπαν δηλαδή οι φωνές των βαρυτόνων.
Στα σωζόμενα συγγράμματα του Αγ. Διονυσίου του Αρεοπαγίτου αναφέρεται ότι στην αρχαία Εκκλησία έψαλλε εναρμονίως όλο το εκκλησίασμα.
Ο Αρχιμ. Καλλίμαχος αναφέρει δε χαρακτηριστικά «δυστυχώς η Τουρκική δουλεία μας εξευτέλισε και μας εταπείνωσε τόσο πολύ, ώστε καταντήσαμε να υβρίζωμεν ως ασεβής και φραγκίζοντες και απαρνούμενοι τας ιεράς παραδόσεις των Πατέρων μας, εκείνους που θέλουν να μας κάνουν να αποστρακίσωμεν παν ότι θυμίζει τουρκοπερσικήν επίδρασιν και να μας επαναφέρουν εις τα αληθινά πάτρια, εις τας ημέρας της ευκλείας και της δόξης, όταν εις τους θόλους της Αγίας Σοφίας αντηχούσαν οι εναρμόνιες αγγελικές ψαλμωδίες του εξ’ ανδρών και γυναικών πολυφωνικού Χορού της Μητροπόλεως του Γένους»!!
Η αρμονική πολυφωνία της βυζαντινής μουσικής μετά την άλωση διατηρήθηκε στα Ιόνια νησιά και στην Κρήτη, διότι τα μέρη αυτά που βρίσκονταν κάτω από την Ενετική κυριαρχία είχαν γίνει καταφύγιο της βυζαντινής διασποράς μετά την άλωση.
Το ίδιο διάστημα, η βυζαντινή μουσική που ψαλλόταν στην υπόδουλη πρώην Βυζαντινή αυτοκρατορία έχασε τη λαμπρότητά της εξαιτίας της ασιατικής κυριαρχίας και επιρροής, ενώ στη Δύση την ίδια εποχή η εκκλησιαστική μουσική ανεπτύχθη σε τέχνη υψηλή και σπουδαία.
Η ανακάλυψη από το μουσικολόγο Μάριο Δραγούμη ενός Κώδικα στην Κρήτη επιτρέπει το συμπέρασμα ότι τον ΙΣΤ΄ και ΙΖ΄ αιώνα στην Κρήτη ορισμένα εκκλησιαστικά μέλη ψαλλόταν όχι ισοφώνως αλλά πολυφωνικά.
Με την υποδούλωση της Κρήτης από τους Τούρκους το 1669, πολλοί Κρητικοί κατέφυγαν στα Επτάνησα που ως γνωστόν βρίσκονταν υπό Ενετική κυριαρχία. Ανάμεσά τους υπήρχαν και έμπειροι μουσικοί οι οποίοι, όπως σημειώνει ο Λ. Γριτσάνος στη μελέτη του «Περί της των Ιονίων νήσων εκκλησιαστικής μουσικής» (1868), «εισήγαγον εμμελεστέραν αρμονικήν ψαλμωδίαν και εδίδαξαν εντεχνοτέρας τας Ιεράς μελωδίας, καθώς εγράφοντο και εψάλλοντο εν Κρήτη, όθεν επεκράτησεν η επωνυμία αυτόθι ΄΄Κρητική μουσική΄΄».
Η εμμελεστέρα αυτή αρμονική ψαλμωδία, που μεταφυτεύθηκε αρχικά στη Ζάκυνθο και αργότερα στην Κέρκυρα και τα άλλα Ιόνια νησιά, ήταν μια ιδιότυπη τετραφωνία.
Η ιδιοτυπία βρίσκεται στο γεγονός ότι γραφόταν το ένα εκ των τεσσάρων μερών αυτής, ήτοι το αρχικό μέλος, ενώ τα άλλα τρία εκτελούνταν κατά πρακτικών παραδόσεων και κατά δύο τρόπους αρμονίας, όπως υποστηρίζει ο Γριτσάνος στο ως άνω έργο του.
Στον πρώτο τρόπο η σύνθεση των φωνών ήταν: 1η φωνή (soprano), 2η φωνή (seconto), 3η φωνή (sοltana), 4η φωνή (basso) με προσθήκη κατά περίπτωση και μιας 5ης φωνής (falsetto) στο τέλος της ψαλμωδίας.
Στο δεύτερο τρόπο η σύνθεση των φωνών ήταν: primo – contralto – tenore και basso.
Η εισαγωγή της αρμονικής μουσικής στους Ορθόδοξους Ναούς της Κρήτης αρχικά και των Επτανήσων αργότερα ήταν κάτι που δημιουργήθηκε απλά και φυσιολογικά, όπως υποστηρίζει ο Σπυρίδων Μοντσενίγος (Νεοελληνική μουσική – 1958). «Ο μουσικός πολιτισμός της Επτανήσου είναι καρπός ειδικών συνθηκών». Δίνει δε ιδιαίτερη έμφαση όσον αφορά την εκκλησιαστική μουσική: «στην πνευματική καλλιτεχνική προσφορά της Κρήτης προς την Επτάνησον και τα εκ της προσμίξεως των δύο στοιχείων αγαθά αποτελέσματα».
Παρόμοια πρόσμιξη είχε συντελεστεί στην Κρήτη με τη μορφή της καλλιτεχνικοπνευματικής ανταλλαγής ανάμεσα στο δυτικό και το ελληνικό στοιχείο του νησιού.
Όσα αναφέραμε μέχρι τώρα, σχετικά με την Επτανησιακή ψαλτική, ισχύουν και για την Κερκυραϊκή ψαλτική, η οποία κατέληξε στη μορφή που σήμερα ακούσατε ύστερα από μακροχρόνια εξέλιξη από την παλαιά βυζαντινή μουσική, αφού δέχθηκε διάφορες επιρροές, κυριότερη των οποίων ήταν η Κρητική επιρροή, των Κρητών ψαλτών.
Η ψαλτική αυτή προσαρμόστηκε στις αισθητικές ανάγκες των Κερκυραίων, των κατοίκων της πόλεως αρχικά και της υπαίθρου στη συνέχεια, αφού πολλοί ψάλτες των χωριών μάθαιναν την Κερκυραϊκή ψαλτική κοντά στους ψάλτες της πόλεως.
Η ψαλτική αυτή μεταδιδόταν από γενεά σε γενεά μόνο προφορικά, αφού δεν υπήρχαν γραπτά κείμενα, με αποτέλεσμα να παρεμβαίνει το προσωπικό στοιχείο του κάθε ψάλτη και η εν γένει θρησκευτική και μουσική καλλιέργειά του στην απόδοση των εκκλησιαστικών ύμνων. Γι’ αυτό υπάρχουν πολλές παραλλαγές στη μουσική επένδυση του ιδίου ύμνου.
Οι ύμνοι που σήμερα ακούστηκαν έχουν επενδυθεί με την περισσότερο κρατούσα εκκλησιαστική μουσική εκδοχή, όπως ψαλλόταν μέχρι τη δεκαετία του 1950 στο Ιερό Προσκύνημα του Αγίου Σπυρίδωνος.
Ελπίζουμε ότι με αυτή την εκδήλωση βάλαμε ένα λιθαράκι στο οικοδόμημα που πρέπει να χτισθεί από όλους μας και που αναφέρεται στην ανάγκη διασώσεως, διατηρήσεως και διαδόσεως της Κερκυραϊκής ψαλτικής η οποία, γιατί όχι, θα πρέπει κάποια στιγμή να ξανακουστεί στους Ιερούς Ναούς της Κέρκυρας.
Θα ήταν αμαρτία μια παράδοση αιώνων να παραδοθεί στη λήθη εξαιτίας της δικής μας αδιαφορίας, όπως δυστυχώς τόσες και τόσες ωραίες παραδόσεις μας λησμονήθηκαν, λοιδορήθηκαν και τελικά ξεχάστηκαν τα τελευταία χρόνια.
Πολλοί προσπαθούν να δημιουργήσουν ενοχές σε όσους ψάλλουν την Κερκυραϊκή ψαλτική, εμείς όμως αισθανόμαστε περήφανοι που προσπαθούμε να διασώσουμε αυτό το είδος της ψαλτικής με το οποίο οι πατέρες μας για πολλές γενεές υμνούσαν και δοξολογούσαν το Υπερύμνητο Όνομα του Θεού μας και που αντηχούσαν στο Ναό του Προστάτη μας Αγίου για πολλά - πολλά χρόνια.
Ευχαριστούμε το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας για την ηθική και υλική συμπαράστασή του για την έκδοση του CD, το οποίο ευχόμαστε να κυκλοφορήσει σύντομα και να γίνει κτήμα όσο γίνεται περισσοτέρων Κερκυραίων και φίλων που αγαπούν την Κερκυραϊκή ψαλτική.[/QUOTE]
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Tελικά ποια Βυζαντινή μουσική ψαλλουν οι επτανήσιοι και ποια οι.....
Πως να τους ονομασω τωρα;....
οι Βυζαντινοι;
οι Παραδοσιακοι ψαλτες;
Μπα... Βρε αυτοί,ειναι επηρεασμένοι απο την Αραβοτουρκοπερσική μουσικη...
Δεν ψαλουν την πραγματικη βυζαντινη...
Την πραγματικη βυζαντινη,της προ Αλωσεως εποχης,την ψαλλουν οι πολυφωνικες χορωδιες!!....:eek:

Τι μου θυμίζει αυτό;....
1. Καποιους τραγουδιστες,αγνωστους στο ευρυ κοινό,που για να παρούν αξία τα τραγούδια τους,κανουν ντουέτα με φιρμες τραγουδιστές,προκειμένου να πουλησουν...... ή
2.Εκμεταλεύομαι ενα ονομα, (''Βυζαντινη Μουσική''), και προκειμένου να βγάλω μια ξεχασμένη(;) μουσική από την αφάνεια,προσπαθώ να της δώσω μεγαλύτερη αξία,λιβανίζοντας την κυρίως,για λόγους εντυπωσιασμού,χωρις αποδειξεις και ντοκουμέντα....
 

chapanos

Νέο μέλος
Tελικά ποια Βυζαντινή μουσική ψαλλουν οι επτανήσιοι και ποια οι.....
Πως να τους ονομασω τωρα;....
οι Βυζαντινοι;
οι Παραδοσιακοι ψαλτες;
Μπα... Βρε αυτοί,ειναι επηρεασμένοι απο την Αραβοτουρκοπερσική μουσικη...
Δεν ψαλουν την πραγματικη βυζαντινη...
Την πραγματικη βυζαντινη,της προ Αλωσεως εποχης,την ψαλλουν οι πολυφωνικες χορωδιες!!....:eek:

Τι μου θυμίζει αυτό;....
1. Καποιους τραγουδιστες,αγνωστους στο ευρυ κοινό,που για να παρούν αξία τα τραγούδια τους,κανουν ντουέτα με φιρμες τραγουδιστές,προκειμένου να πουλησουν...... ή
2.Εκμεταλεύομαι ενα ονομα, (''Βυζαντινη Μουσική''), και προκειμένου να βγάλω μια ξεχασμένη(;) μουσική από την αφάνεια,προσπαθώ να της δώσω μεγαλύτερη αξία,λιβανίζοντας την κυρίως,για λόγους εντυπωσιασμού,χωρις αποδειξεις και ντοκουμέντα....



1. Η κερκυραϊκή - επτανησιακή ψαλτική είναι συνέχεια ενός "ιδιόμορφου" είδους βυζαντινής μουσικής που ψαλόταν σε πολλές επαρχίες του Βυζαντίου (και στα Ιόνια νησιά) κατά την προ της αλώσεως εποχή, έχει δε οκτώ ήχους όπως και η βυζαντινή μουσική. Ως εκ τούτου καμία σχέση δεν έχει με την πολυφωνική "Δυτική" (αν κατάλαβα καλά) χορωδιακή εκκλησιαστική μουσική.
2. Πρόκειται για μια ζώσα (και όχι ξεχασμένη ή στην αφάνεια) παράδοση αιώνων που υπάρχει τόσο στην Κέρκυρα όσο και στον ευρύτερο επτανησιακό χώρο που, σε πείσμα πολλών που θα ήθελαν να την εξαφανίσουν από τα αναλόγια των Εκκλησιών της Κέρκυρας, σήμερα ευτυχώς επανέρχεται στο προσκήνιο.
3. Η ομιλία που δημοσιεύεται παραπάνω έγινε την εποχή που η κερκυραϊκή ψαλτική δεχόταν πολλαπλές "επιθέσεις" και ως εκ τούτου έπρεπε να τονιστεί με έντονο ύφος πως δεν προήλθε από το πουθενά αλλά είναι και αυτή μέρος της κερκυραικής εκκλησιαστικής παράδοσης. Σίγουρα, από τότε που έγινε η ομιλία (2000) πολλά από όσα αναφέρονται ενδεχομένως να έχουν αναθεωρηθεί από νεώτερες μουσικολογικές έρευνες, αυτό άλλωστε τονίζεται και στο προλογικό (πριν το κυρίως κείμενο) σημείωμα.
4. Εδώ γίνεται μια προσπάθεια ανάδειξης της κερκυραϊκής ψαλτικής και μόνο αυτό. Αντίθετα με ότι κατά καιρούς έχει γίνει με την κερκ. ψαλτική, δεν υπάρχει καμιά πρόθεση να συκοφαντηθεί - υβριστεί - λοιδωρηθεί η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ μας μουσική που αποτελεί την Ακρόπολη της εκκλ. μουσικής παράδοσής μας.
5. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την κερκυραϊκή ψαλτική: http://kerkiraikipsaltiki.blogspot.gr/
Στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε άλλη πληροφορία ή διευκρίνιση.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
5. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την κερκυραϊκή ψαλτική: http://kerkiraikipsaltiki.blogspot.gr/
Στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε άλλη πληροφορία ή διευκρίνιση.
Ἐνδιαφέρουσα ἱστοσελίδα μέ ἀρκετό ὐλικό.

Καί μιά πληροφορία: Διάβασα ἐδῶ «στον εορτάζοντα Ιερό Ναό Αγίου Βασιλείου Πόλεως. Στο αναλόγιο έψαλαν οι "Ψάλτες της Κέρκυρας" υπό την Διεύθυνση του κ. Γεωργίου Μπογδάνου κατά το Κερκυραϊκό ψαλτικό ιδίωμα». Ὑπάρχουν πληροφορίες γιά τή χορωδία καί τόν χοράρχη, καθώς καί ἠχογραφήσεις;


 
S

Sotres

Guest
Ἐνδιαφέρουσα ἱστοσελίδα μέ ἀρκετό ὐλικό.

Καί μιά πληροφορία: Διάβασα ἐδῶ «στον εορτάζοντα Ιερό Ναό Αγίου Βασιλείου Πόλεως. Στο αναλόγιο έψαλαν οι "Ψάλτες της Κέρκυρας" υπό την Διεύθυνση του κ. Γεωργίου Μπογδάνου κατά το Κερκυραϊκό ψαλτικό ιδίωμα». Ὑπάρχουν πληροφορίες γιά τή χορωδία καί τόν χοράρχη, καθώς καί ἠχογραφήσεις;



Καλή και ευλογημένη χρονιά π. Μάξιμε!
πράγματι η εργασία του κ. Χασαπιάνου είναι πολύ σημαντική. Μας διασώζει έστω και την τελευταία στιγμή αυτό το ψαλτικό ιδίωμα. Ο κ. Χασαπιάνος μπορεί να μας δώσει πολύ σημαντικές πληροφορίες για το όλο ζήτημα καθώς και για τον κ. Μπογδάνο και το σύνολό του.
Την ευχή σας.
 

chapanos

Νέο μέλος
Καλή και ευλογημένη χρονιά σε όλους μας!!
Οι ψάλτες της Κέρκυρας είμαστε (και λέω είμαστε διότι όταν βρίσκομαι στην Κέρκυρα έχω τη χαρά και την τιμή να συμμετέχω κι εγώ, με τις λιγοστές φωνητικές δυνατότητές μου), είμαστε, λοιπόν, ένας Χορός παραδοσιακής κερκυραϊκής ψαλτικής, χωρίς κάποιο επίσημο όνομα, καταστατικό ή έδρα. Είμαστε έτσι απλά, οι Ψάλτες της Κέρκυρας, μια ομάδα νέων κυρίως ανθρώπων που αγαπάμε την κερκυραϊκή μας ψαλτική και αγωνιζόμαστε για τη διάδοση και την ανάδειξή της. Με την ευχή και ευλογία του σεπτού ποιμενάρχη μας κ.κ. Νεκταρίου και υπό τη διεύθυνση του θεολόγου και μουσικού κ. Γεωργίου Μπογδάνου, ψάλλουμε όπου μας ζητηθεί, είτε σε Ακολουθίες είτε σε διάφορες πνευματικές εκδηλώσεις της Μητρόπολης, την παραδοσιακή μας ψαλτική, έτσι όπως μας τη μεταλαμπάδευσαν οι προπάτορές μας.
Στο youtube υπάρχουν κάποια βίντεο από εμφανίσεις του χορωδιακού μας συνόλου. Ενδεικτικά σας παραπέμπω στα παρακάτω link:
1) http://www.youtube.com/watch?v=8sRFw3RuYmY . Εδώ πρόκειται για εμφάνιση σε εκδήλωση για τα 10 χρόνια ποιμαντορίας του σεπτού ποιμενάρχη μας. (Βέβαια το πρώτο κομμάτι, η Δοξολογία, όπως θα διαπιστώσετε δεν είναι σε κερκυραϊκή ψαλτική).
2) http://www.youtube.com/watch?v=EzMBnLAGUZA . Εδώ είναι όλη η Παράκληση στον Άγιο Σπυρίδωνα στην αγρυπνία της 11ης Αυγούστου 2012.
3) http://www.youtube.com/watch?v=c7cybSDPGQo . Εδώ στην ανεπίσημη επίσκεψη του μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών το καλοκαίρι του 2012. (Το φωνητικό σύνολο εδώ έχει αρκετές απουσίες λόγω εργάσιμης ημέρας).
4) http://www.youtube.com/watch?v=msDvwa9WqzA . Εδώ στην εκδήλωση - πνευματικό μνημόσυνο για τον ένα χρόνο από την κοίμηση του μακαριστού πρωτοπρεσβύτερου και πνευματικού μου πατέρα, π. Κωνσταντίνου Σουρβίνου, του ανθρώπου που κατέγραψε και διέσωσε όλον αυτό τον πλούτο που λέγεται ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΗ ΨΑΛΤΙΚΗ.
Διάβασα ἐδῶ «στον εορτάζοντα Ιερό Ναό Αγίου Βασιλείου Πόλεως. Στο αναλόγιο έψαλαν οι "Ψάλτες της Κέρκυρας" υπό την Διεύθυνση του κ. Γεωργίου Μπογδάνου κατά το Κερκυραϊκό ψαλτικό ιδίωμα».
Ο π. Κωνσταντίνος ήταν επί 42 έτη εφημέριος του Ι.Ν. Αγ. Βασιλείου πόλεως και είχε καθιερώσει την όμορφη συνήθεια να τελεί τους πανηγυρικούς Εσπερινούς (Αγίων Βασιλείου, Στεφάνου και Βαρβάρας στους οποίους τιμάται ο Ναός) καθώς και τις παρακλήσεις Δεκαπενταύγουστου και Τιμίου Σταυρού στη ντόπια μας ψαλτική, μια παράδοση που συνεχίζεται με τον Εσπερινό του Αγ. Βασιλείου.
Στη διάθεσή σας για ότι άλλο θελήσετε γύρω από το θέμα.
ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ
Παναγιώτης Χασαπιάνος.
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Καί μιά πληροφορία: Διάβασα ἐδῶ «στον εορτάζοντα Ιερό Ναό Αγίου Βασιλείου Πόλεως. Στο αναλόγιο έψαλαν οι "Ψάλτες της Κέρκυρας" υπό την Διεύθυνση του κ. Γεωργίου Μπογδάνου κατά το Κερκυραϊκό ψαλτικό ιδίωμα». Ὑπάρχουν πληροφορίες γιά τή χορωδία καί τόν χοράρχη, καθώς καί ἠχογραφήσεις

Οι "Ψάλτες της Κέρκυρας" είναι το σύνολο που ίδρυσε και διηύθυνε ο γράφων στο διάστημα 2006-2008, λόγω της ανάγκης που υπήρχε για την ανάδειξη της τοπικής παραδόσεως, μη υπάρχοντος εκείνη την εποχή άλλου αντίστοιχου σχήματος. Ο κ. Μπογδάνος, που συμμετείχε σε εκείνη την προσπάθεια ως χορωδός, ανέλαβε αργότερα τη διεύθυνση, κρατώντας το αρχικό όνομα. Ουδέν πρόβλημα. Το να αρχίζει κανείς μια προσπάθεια και να τη συνεχίζουν άλλοι, δείχνει ότι αναπτύχθηκε κάποια δυναμική προς αυτήν την κατεύθυνση, πράγμα θετικότατο.
 

Attachments

  • POSTER.pdf
    2.2 MB · Views: 29
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὑπέροχα!
Εὐχαριστίες καί θερμά συγχαρητήρια εἰς ἀμφοτέρους!
Γιά τόν κ. Μαρκῆ γνωρίζουμε γιά τό ἐν ἰσχύι χορωδιακό μουσικό σύνολο "Ιόνιος Αρμονία" καί τήν ἄψογη καί ἄριστη δουλειά πού ἔχει κάνει ἀπό παλιά μέ χορωδίες, ἐκτελέσεις, ἔρευνα. Τόν ἔχουμε δεῖ καί διά ζώσης.
Πολλά μάθαμε καί γιά τόν ἄξιο κ. Παν. Χασαπιάνο καί τόν βλέπουμε κι ἐκεῖνον: http://www.youtube.com/watch?v=2XFLL-_w0qQ

Σημ.: Ἕνα θέμα ἐδῶ στά > Γενικά περί Ψαλτικής > Ψαλτική Παράδοση > Ψαλτικό ύφος και ψαλτικές σχολές > Κερκυραϊκή ψαλτική παράδοση καί ἕτερον στίς > Ηχογραφήσεις > Τοπικές Παραδόσεις: Kερκυραϊκή ψαλτική.

 
Last edited:

Δημήτρης Ποθητός

Παλαιό Μέλος
"Τρισάγιος Ύμνος".

https://www.youtube.com/watch?v=QVwznsfJ_yo

Αντιγράφω από την σημείωση του αναρτημένου βίντεο στο YouTube: "Ένα μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο Κερκυραϊκής ψαλτικής από τη δεκαετία του 1950.
Πρόκειται για απόσπασμα από Θεία Λειτουργία στον Ι.Ν. Ακαθίστου Ύμνου στην Αιξωνή Γλυφάδος, στις 31-08-1956 ή 57.
Ψάλλουν οι αείμνηστοι Ιεροψάλτες Θεόδωρος Μωραΐτης, Σπυρίδων Ραψομανίκης και Γεώργιος Σάββας."
 
Top