Καταβασίες στην απόδοση εορτής ψάλλονται οταν ειναι Σάββατο;

geozis

Μέλος
Δεν ξερω εαν εχει αναφερθεί ξανά αυτό το θέμα. Αν ναι, συγχωρέστε με..
Η ερώτησή μου είναι προφανής απο τον τίτλο..
Φέτος, οπου η απόδοση της Μεταμορφώσεως "πέφτει" Σάββατο, θα ψαλλούνε καταβασίες και η θ΄Ωδή των κανόνων ή θα παραλειφθούν όπως το κάθισμα και το Ευαγγέλιο;Το τυπικό δεν διαφωτίζει όπως θα έπρεπε..
Ευχαριστώ!
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Δεν ξερω εαν εχει αναφερθεί ξανά αυτό το θέμα. Αν ναι, συγχωρέστε με..
Η ερώτησή μου είναι προφανής απο τον τίτλο..
Φέτος, οπου η απόδοση της Μεταμορφώσεως "πέφτει" Σάββατο, θα ψαλλούνε καταβασίες και η θ΄Ωδή των κανόνων ή θα παραλειφθούν όπως το κάθισμα και το Ευαγγέλιο;Το τυπικό δεν διαφωτίζει όπως θα έπρεπε..
Ευχαριστώ!
Μια χαρά διαφωτίζει αν εννοείται τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2011 κι όχι άλλο βοήθημα:

13. Σάββατον. ᾿Απόδοσις τῆς ἑορτῆς τῆς Μεταμορφώσεως· μετάθεσις τοῦ ἱεροῦ λειψάνου τοῦ ἁγίου Μαξίμου τοῦ ὁμολογητοῦ.
Τῷ Σαββάτῳ πρωί. Τὸ σύνηθες μεσονυκτικὸν τοῦ σαββάτου, ἄνευ τῶν διὰ τὴν λιτὴν στιχηρῶν τῆς ἑορτῆς.
῾Ο ὄρθρος ψάλλεται ὡς ἐν τῇ α΄ ἡμέρᾳ τῆς ἑορτῆς, ἀλλ᾿ ἄνευ τοῦ καθίσματος τοῦ πολυελέου καὶ ἄνευ τοῦ Εὐαγγελίου μετὰ τῆς τάξεως αὐτοῦ· συναξάριον τὸ τῆς 13ης τοῦ μηνός.
Εἰς τὴν λειτουργίαν ἀντίφωνα καὶ εἰσοδικὸν τῆς ἑορτῆς· ᾿Απόστολος –μετὰ προκειμένου τῆς ἑορτῆς (διὰ τὴν ἀπόδοσιν αὐτῆς)– τῆς ἡμέρας, Σαβ. θ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (῾Ρωμ. ιδ΄ 6-9)· Ευαγγέλιον: ἡμέρας, Σαβ. θ΄ ἑβδ. Ματθ. (Μτθ. ιε΄ 32-39). Εἰς τὸ ᾿Εξαιρέτως ὁ εἱρμὸς τῆς θ΄ ᾠδῆς τοῦ α΄ κανόνος «῾Ο τόκος σου ἄφθορος». Κοινωνικὸν «᾿Εν τῷ φωτὶ τῆς δόξης τοῦ προσώπου σου, Κύριε, πορευσόμεθα εἰς τὸν αἰῶνα· ἀλληλούια»· ἀντὶ τοῦ Εἴδομεν τὸ φῶς «Μετεμορφώθης»

Από την ιστοσελίδα της Συμβολής: http://www.symbole.gr/forum/
Τυπικόν Αυγούστου: http://www.symbole.gr/typikon/-2011/607-082011

Συνεπώς σύμφωνα με το ισχύον τυπικό ψάλλονται Καταβασίες και θ' ωδή.
 
Last edited:

geozis

Μέλος
Μια χαρά διαφωτίζει αν εννοείται τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2011 κι όχι άλλο βοήθημα:

13. Σάββατον. ᾿Απόδοσις τῆς ἑορτῆς τῆς Μεταμορφώσεως· μετάθεσις τοῦ ἱεροῦ λειψάνου τοῦ ἁγίου Μαξίμου τοῦ ὁμολογητοῦ.
Τῷ Σαββάτῳ πρωί. Τὸ σύνηθες μεσονυκτικὸν τοῦ σαββάτου, ἄνευ τῶν διὰ τὴν λιτὴν στιχηρῶν τῆς ἑορτῆς.
῾Ο ὄρθρος ψάλλεται ὡς ἐν τῇ α΄ ἡμέρᾳ τῆς ἑορτῆς, ἀλλ᾿ ἄνευ τοῦ καθίσματος τοῦ πολυελέου καὶ ἄνευ τοῦ Εὐαγγελίου μετὰ τῆς τάξεως αὐτοῦ· συναξάριον τὸ τῆς 13ης τοῦ μηνός.
Εἰς τὴν λειτουργίαν ἀντίφωνα καὶ εἰσοδικὸν τῆς ἑορτῆς· ᾿Απόστολος –μετὰ προκειμένου τῆς ἑορτῆς (διὰ τὴν ἀπόδοσιν αὐτῆς)– τῆς ἡμέρας, Σαβ. θ΄ ἑβδ. ἐπιστ. (῾Ρωμ. ιδ΄ 6-9)· Ευαγγέλιον: ἡμέρας, Σαβ. θ΄ ἑβδ. Ματθ. (Μτθ. ιε΄ 32-39). Εἰς τὸ ᾿Εξαιρέτως ὁ εἱρμὸς τῆς θ΄ ᾠδῆς τοῦ α΄ κανόνος «῾Ο τόκος σου ἄφθορος». Κοινωνικὸν «᾿Εν τῷ φωτὶ τῆς δόξης τοῦ προσώπου σου, Κύριε, πορευσόμεθα εἰς τὸν αἰῶνα· ἀλληλούια»· ἀντὶ τοῦ Εἴδομεν τὸ φῶς «Μετεμορφώθης»

Από την ιστοσελίδα της Συμβολής: http://www.symbole.gr/forum/
Τυπικόν Αυγούστου: http://www.symbole.gr/typikon/-2011/607-082011

Συνεπώς σύμφωνα με το ισχύον τυπικό ψάλλονται Καταβασίες και θ' ωδή.

Οχι δεν διαβάζω άλλο βοήθημα.. Τα γνωστά ΔΙΠΤΥΧΑ εννοώ..
Μα το "συνεπώς" που λέτε απο που προκύπτει;
Κι εσείς απ ό,τι κατάλαβα εννοείτε οτι απο τα συμφραζόμενα θα πρέπει να μαντέψουμε αν θα πούμε ή όχι..

Τελοσπάντων, το θέμα είναι οτι δεν θα εβλαπτε μιση γραμμή παραπάνω να επισημαίνανε: καταβασίες "τάδε".
Αλλα δεν ειναι αλλωστε η πρωτη ουτε η τελευταία φορα που παρουσιάζουν ελλείψεις τα διπτυχα..
Ευχαριστώ πάντως για την απάντηση!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
.....................................
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἐλλειπτικό εἶναι καί τό ΤΜΕ (συνημμένο) καί τό ΗΟΠ. Ἡ ἀπαιτουμένη σύνταξη εἶναι ἕνα πρόβλημα, πού ἔχει σχολιασθεῖ καί ἄλλοτε. Εἶναι σημεῖα τῶν καιρῶν, πού βέβαια τά ἱκανοποιοῦμε καλῶς ἤ κακῶς (μᾶλλον κακῶς) μέ τά γνωστά φυλλάδια, πού δέν χρειάζεται νά διαβάζεις τυπικό, οὔτε νά ἀνοίγεις λειτουργικά βιβλία. Τελικά τί χρειάζεται νά κάνεις;

Πάντως προσωπικῶς μέ ἐνδιαφέρει νά μάθω γιατί ἡ ἐρώτηση ἀφορᾶ στό Σάββατο. Τί ἔχει τό Σάββατο γιά τήν περίπτωση ἀποδόσεως δεσποτικῆς ἑορτῆς; Ἐκτός ἄν εἶναι συμπτωματική ἡ ἐρώτηση. Ἡ σύμπτωση σέ Κυριακή ἔχει διαφορά ὄντως (ὅπως φαίνεται στό συνημμένο) στή τυπική διάταξη (ὄχι βέβαια στίς καταβασίες).

 

Attachments

  • TME_Apodosis_Metamorfosews.pdf
    1.4 MB · Views: 14

geozis

Μέλος

Ἐλλειπτικό εἶναι καί τό ΤΜΕ (συνημμένο) καί τό ΗΟΠ. Ἡ ἀπαιτουμένη σύνταξη εἶναι ἕνα πρόβλημα, πού ἔχει σχολιασθεῖ καί ἄλλοτε. Εἶναι σημεῖα τῶν καιρῶν, πού βέβαια τά ἱκανοποιοῦμε καλῶς ἤ κακῶς (μᾶλλον κακῶς) μέ τά γνωστά φυλλάδια, πού δέν χρειάζεται νά διαβάζεις τυπικό, οὔτε νά ἀνοίγεις λειτουργικά βιβλία. Τελικά τί χρειάζεται νά κάνεις;

Πάντως προσωπικῶς μέ ἐνδιαφέρει νά μάθω γιατί ἡ ἐρώτηση ἀφορᾶ στό Σάββατο. Τί ἔχει τό Σάββατο γιά τήν περίπτωση ἀποδόσεως δεσποτικῆς ἑορτῆς; Ἐκτός ἄν εἶναι συμπτωματική ἡ ἐρώτηση. Ἡ σύμπτωση σέ Κυριακή ἔχει διαφορά ὄντως (ὅπως φαίνεται στό συνημμένο) στή τυπική διάταξη (ὄχι βέβαια στίς καταβασίες).


Εντελώς συμπτωματική ειναι η ερώτηση για το Σάββατο πάτερ.
Αλλα τώρα που το αναφέρατε, υπάρχει και η περιπτωση να σκεφτεί κάποιος, οτι το Σάββατο ειναι νεκρώσιμη μέρα,(ασχέτως αν δεν ισχυει κατι τετοιο γιατι επισκιάζεται απο τη δεσποτική εορτή το Σάββατο σε αυτη την περίπτωση.)
Πάντως το θέσατε καλύτερα το θέμα απο εμένα. Γι' αυτή την απαιτούμενη σύνταξη εννοούσα κι εγω..

Εκτός θέματος να πω κατι με πολλή αγάπη:
Γινεται μια ερώτηση... οκ, δεν υπάρχει λογος να απαντάμε με τόσο..."ζήλο" έχοντας στόχο, όχι να λύσουμε την απορία που τέθηκε αλλα να δείξουμε τις γνώσεις που εχουμε εμείς ή πόσο χαμηλά ειναι ο άλλος σε σχέση με εμάς σε κάποια θέματα..
Σκοπός είναι να λυθεί μια απορία με απλό τρόπο.. Τώρα, το πόσο έξυπνος ειναι ο άλλος ή πόσο φαιά ουσία διαθέτει και χρησιμοποιεί, είναι δικό του θέμα...
Είναι κρίμα να υπάρχει με το παραμικρό τετοιο ύφος, ειδικα μεσα σε αυτο το forum με τετοια θεματολογία...
Ο π. Μάξιμος π.χ που το ειδε και πιο ψυχραιμα, κατάνόησε καλύτερα και τι ηθελα να πώ.
Δόξα τω Θεώ εχουμε κι εμεις 20 χρονια επάνω στο ψαλτήρι και ξέρουμε κάποια πράγματα όπως για τα κακώς κείμενα στα δίπτυχα...:wink:
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Εντελώς συμπτωματική ειναι η ερώτηση για το Σάββατο πάτερ.
Αλλα τώρα που το αναφέρατε, υπάρχει και η περιπτωση να σκεφτεί κάποιος, οτι το Σάββατο ειναι νεκρώσιμη μέρα,(ασχέτως αν δεν ισχυει κατι τετοιο γιατι επισκιάζεται απο τη δεσποτική εορτή το Σάββατο σε αυτη την περίπτωση.)
Πάντως το θέσατε καλύτερα το θέμα απο εμένα. Γι' αυτή την απαιτούμενη σύνταξη εννοούσα κι εγω..

Εκτός θέματος να πω κατι με πολλή αγάπη:
Γινεται μια ερώτηση... οκ, δεν υπάρχει λογος να απαντάμε με τόσο..."ζήλο" έχοντας στόχο, όχι να λύσουμε την απορία που τέθηκε αλλα να δείξουμε τις γνώσεις που εχουμε εμείς ή πόσο χαμηλά ειναι ο άλλος σε σχέση με εμάς σε κάποια θέματα..
Σκοπός είναι να λυθεί μια απορία με απλό τρόπο.. Τώρα, το πόσο έξυπνος ειναι ο άλλος ή πόσο φαιά ουσία διαθέτει και χρησιμοποιεί, είναι δικό του θέμα...
Είναι κρίμα να υπάρχει με το παραμικρό τετοιο ύφος, ειδικα μεσα σε αυτο το forum με τετοια θεματολογία...
Ο π. Μάξιμος π.χ που το ειδε και πιο ψυχραιμα, κατάνόησε καλύτερα και τι ηθελα να πώ.
Δόξα τω Θεώ εχουμε κι εμεις 20 χρονια επάνω στο ψαλτήρι και ξέρουμε κάποια πράγματα όπως για τα κακώς κείμενα στα δίπτυχα...:wink:
Ὄντως κατάλαβα τίς περί τοῦ Σαββάτου ἐνδεχόμενες σκέψεις.

Γιά τήν ἐκτός θέματος παράγραφο ζητῶ συγγνώμη καί ἐκ μέρους ἄλλων μελῶν, γιά τό «ὑπερβάλλοντα ζῆλο» ἀπαντήσεων καί τό «ὕφος» πολλάκις, πού ὅμως σέ μιά ἐπικοινωνία γραπτῶν μηνυμάτων, ἄλλα διαφαίνονται καί ἄλλα ἰσχύουν στήν πραγματικότητα. Προέρχονται ὅμως καί ἀπό τήν καλοπροαίρετη ὑπεράσπιση ἀδίκων καί γενικόλογων παρατηρήσεων καί ἐλέγχων.

Δεκτές ὅλες οἱ ἐρωτήσεις καί ὅλοι ἔχουμε ὠφεληθεῖ ἀπό τίς συζητήσεις στό Ψαλτολόγιον.

Ἀναφορικά μέ τήν ἀπαιτούμενη σύνταξη διάβασε ἕνα μήνυμα τοῦ συντάκτου τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων ἐδῶ, καθώς καί ἄλλα μηνύματα σ᾿ ἐκεῖνο τό θέμα, ἀλλά καί σέ ἄλλα θέματα, πού ἀδυνατῶ νά παραπέμψω τώρα, συνιστώντας (καί πάλι) τήν ἀποφυγή γενικοτήτων.

Ἀντίθετα, περιμένουμε γενικότερη συμμετοχή καί συγκεκριμένες παρατηρήσεις.

Νά εἶσαι καλά!
Καλή συνέχεια!


 

geozis

Μέλος
Ὄντως κατάλαβα τίς περί τοῦ Σαββάτου ἐνδεχόμενες σκέψεις.

Γιά τήν ἐκτός θέματος παράγραφο ζητῶ συγγνώμη καί ἐκ μέρους ἄλλων μελῶν, γιά τό «ὑπερβάλλοντα ζῆλο» ἀπαντήσεων καί τό «ὕφος» πολλάκις, πού ὅμως σέ μιά ἐπικοινωνία γραπτῶν μηνυμάτων, ἄλλα διαφαίνονται καί ἄλλα ἰσχύουν στήν πραγματικότητα. Προέρχονται ὅμως καί ἀπό τήν καλοπροαίρετη ὑπεράσπιση ἀδίκων καί γενικόλογων παρατηρήσεων καί ἐλέγχων.

Δεκτές ὅλες οἱ ἐρωτήσεις καί ὅλοι ἔχουμε ὠφεληθεῖ ἀπό τίς συζητήσεις στό Ψαλτολόγιον.

Ἀναφορικά μέ τήν ἀπαιτούμενη σύνταξη διάβασε ἕνα μήνυμα τοῦ συντάκτου τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων ἐδῶ, καθώς καί ἄλλα μηνύματα σ᾿ ἐκεῖνο τό θέμα, ἀλλά καί σέ ἄλλα θέματα, πού ἀδυνατῶ νά παραπέμψω τώρα, συνιστώντας (καί πάλι) τήν ἀποφυγή γενικοτήτων.

Ἀντίθετα, περιμένουμε γενικότερη συμμετοχή καί συγκεκριμένες παρατηρήσεις.

Νά εἶσαι καλά!
Καλή συνέχεια!



Να είστε καλά πάτερ, ευχαριστώ!
Καλή Παναγία σε όλους!
 

K. Stantzos

Κυριάκος Στάντζος
Να συμπληρώσω οτι αυτό διαφαίνεται και στη μεταφορά της ακολουθίας του Αγίου Μαξίμου από τις 13 στις 12 του μηνός και αφήνει κενή την ημέρα από ακολουθία. Με λίγα λόγια "καθαρίζει" κάθε ίχνος ακολουθίας. πλην του Συναξαριστού, του Αποστόλου και του Ευαγγελίου, όπου κι εκεί Προκείμενο και Αλληλουάριο είναι της εορτής, για να έρθει να συμπληρωθεί με τις μικροαλλαγές που αναφέρονται η ακολ. της Μεταμορφώσεως.
 
Top