Κανόνας Θεοτόκου στους εορτάσιμους Αγίους

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Γεια σας.

Στον όρθρο, όταν υπάρχει εορτάσιμος άγιος ο οποίος δεν περιλαμβάνει κανόνα της θεοτόκου στην ακολουθία του, βάζουμε ως γνωστόν τον της μικρής παράκλησης "Πολλοίς συνεχόμενος πειρασμοίς".

Προσωπικά, έχουν τύχει φορές που βάζω κανόνα της θεοτόκου από την παρακλητική, στον ήχο της εβδομάδας (τη Τετάρτη ή Παρασκευή εις τον όρθρον). Ο λόγος είναι η κατά τη γνώμη μου...."περιθοριοποίηση" του θεολογικότατου κατά τα άλλα βιβλίου της Παρακλητικής. Καθώς στις ενορίες τελούνται Θ. Λειτουργίες τις καθημερινές όταν υπάρχει εορτάσιμος άγιος (ή όταν έχουμε φυλλάδα), η παρακλητική παει περίπατο γενικώς, και από τη μεριά μου προσπαθώ να "ακούγεται" όσο γίνεται.

Ο νυν προϊστάμενος του ναού αγαπάει τους κανόνες, συνήθως ψάλλουμε ως και στ' ωδή (για μένα κύλισε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι, από αυτή την άποψη τουλάχιστον)

Κατά τους ειδήμονες του τυπικού (ή τέλος πάντων σοφότερους από εμένα), στέκει αυτό που κάνω;

Δεν με ενδιαφέρει απάντηση του στυλ "και ποιος θα το καταλάβει, κάνε ότι θέλεις".

Ευχαριστώ.
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
Γεια σας.

Στον όρθρο, όταν υπάρχει εορτάσιμος άγιος ο οποίος δεν περιλαμβάνει κανόνα της θεοτόκου στην ακολουθία του, βάζουμε ως γνωστόν τον της μικρής παράκλησης "Πολλοίς συνεχόμενος πειρασμοίς".

Προσωπικά, έχουν τύχει φορές που βάζω κανόνα της θεοτόκου από την παρακλητική, στον ήχο της εβδομάδας (τη Τετάρτη ή Παρασκευή εις τον όρθρον). Ο λόγος είναι η κατά τη γνώμη μου...."περιθοριοποίηση" του θεολογικότατου κατά τα άλλα βιβλίου της Παρακλητικής. Καθώς στις ενορίες τελούνται Θ. Λειτουργίες τις καθημερινές όταν υπάρχει εορτάσιμος άγιος (ή όταν έχουμε φυλλάδα), η παρακλητική παει περίπατο γενικώς, και από τη μεριά μου προσπαθώ να "ακούγεται" όσο γίνεται.

Ο νυν προϊστάμενος του ναού αγαπάει τους κανόνες, συνήθως ψάλλουμε ως και στ' ωδή (για μένα κύλισε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι, από αυτή την άποψη τουλάχιστον)

Κατά τους ειδήμονες του τυπικού (ή τέλος πάντων σοφότερους από εμένα), στέκει αυτό που κάνω;

Δεν με ενδιαφέρει απάντηση του στυλ "και ποιος θα το καταλάβει, κάνε ότι θέλεις".

Ευχαριστώ.
Κατατοπιστικό θέμα υπάρχει ήδη εδώ.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Σύμφωνα με το ΤΜΕ, σ. 21, σε καθημερινή:

Κανόνες· ὁ τῆς μικρᾶς Παρακλήσεως κανὼν τῆς Θεοτόκου «Ὑγρὰν διοδεύσας» μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς δ’, καὶ ὁ τοῦ Ἁγίου εἰς δ’.

Ἐὰν δὲ εἶναι δύο Ἅγιοι (ἢ ἐὰν εἷς μὲν εἶναι Ἅγιος, ἔχῃ ὅμως δύο κανόνας), ὁ τῆς μικρᾶς Παρακλήσεως κανὼν τῆς Θεοτόκου «Ὑγρὰν διοδεύσας», μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς δ’ καὶ οἱ δύο κανόνες τοῦ Μηναίου εἰς η’ (δ’ καὶ δ’).

Μόνον ἐν ταῖς ἑορταῖς τῶν: Ἀποστόλου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου (Σεπτ. κς’), Ἀποστόλου Ἀνδρέου, Ἁγίου Νικολάου, Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν, Ἁγίου Παντελεήμονος, Ἁγίου Δημητρίου, τῆς Συλλήψεως τῆς Ἁγίας Ἅννης (Δεκ. θ’), τοῦ Γενεθλίου τοῦ Προδρόμου, τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων τῶν τε κορυφαίων καὶ τῶν δώδεκα, τῆς ἐν Βλαχέρναις Καταθέσεως τῆς τιμίας Ἐσθῆτος τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου (Ἰούλ. β'), τῆς Προόδου τοῦ Τιμίου Σταυροῦ καὶ τῶν Ἁγίων Μακκαβαίων (Αὐγ. α’), καὶ τῆς καταθέσεως τῆς τιμίας Ζώνης τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου (Αὐγ. λα’), δὲν λέγεται ὁ τῆς μικρᾶς Παρακλήσεως κανὼν τῆς Θεοτόκου «Ὑγρὰν διοδεύσας», ἀλλὰ λέγονται πάντες οἱ κανόνες ὡς ἐν τῷ Μηναίῳ κεῖνται (εἰς δ’ ἕκαστος).

Σημείωσε ὅτι δὲν εἶναι ἀνάγκη ὁ κανὼν τῆς Θεοτόκου νὰ εἶναι ὀμόηχος τοῦ Ἁγίου, ἀφοῦ πολλὲς φορὲς ὁ Ἅγιος ἔχει δύο κανόνας (καὶ αὐτὴ ἡ λογικὴ θὰ ἀπαιτοῦσε νὰ εἶναι ὅλοι οἱ κανόνες τῆς ἀκολουθίας ὀμόηχοι!), καὶ π.χ. ἡ ἀκολουθία τοῦ Ἁγίου Νικολάου, ἔχει τὸν ἴδιον αὐτῆς κανόνα τῆς Θεοτόκου εἰς ἤχον α’, ὁ πρῶτος κανὼν τοῦ Ἁγίου εἶναι εἰς ἤχον β’, καὶ ὁ δεύτερος κανὼν εἰς ἤχον α’.

[Τυπικόν Όρθρου Ενοριών, διάταξις καθημερινής με άγιο εορταζόμενο πλήρως (εις η'), σ. 134-136]

Γνώμη μου είναι, καλόν να βάζουμε πάντα τον Κανόνα της Μικράς Παρακλήσεως εκτός των εξαιρέσεων. Και σε φυλλάδα ακόμη χρησιμοποιώ τον Κανόνα της Παρακλήσεως, σύμφωνα με το ΤΜΕ.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Γεια σας.

Στον όρθρο, όταν υπάρχει εορτάσιμος άγιος ο οποίος δεν περιλαμβάνει κανόνα της θεοτόκου στην ακολουθία του, βάζουμε ως γνωστόν τον της μικρής παράκλησης "Πολλοίς συνεχόμενος πειρασμοίς".

Προσωπικά, έχουν τύχει φορές που βάζω κανόνα της θεοτόκου από την παρακλητική, στον ήχο της εβδομάδας (τη Τετάρτη ή Παρασκευή εις τον όρθρον). Ο λόγος είναι η κατά τη γνώμη μου...."περιθοριοποίηση" του θεολογικότατου κατά τα άλλα βιβλίου της Παρακλητικής. Καθώς στις ενορίες τελούνται Θ. Λειτουργίες τις καθημερινές όταν υπάρχει εορτάσιμος άγιος (ή όταν έχουμε φυλλάδα), η παρακλητική παει περίπατο γενικώς, και από τη μεριά μου προσπαθώ να "ακούγεται" όσο γίνεται.
Καλὰ κάνεις. Τὰ παλαιὰ τυπικὰ δὲν ὁρίζουν συγκεκριμένο κανόνα τῆς Θεοτόκου.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Εγώ αυτό διαβάζω:

Σύμφωνα με το ΤΜΕ, σ. 21, σε καθημερινή:
Κανόνες· ὁ τῆς μικρᾶς Παρακλήσεως κανὼν τῆς Θεοτόκου «Ὑγρὰν διοδεύσας» μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς δ’, καὶ ὁ τοῦ Ἁγίου εἰς δ’.
(εκτός των συγκεκριμένων του ΤΜΕ εξαιρέσεων)

Επίσης και ο Γεώργιος Ρήγας, ωσαύτως έχει.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Το ΤΜΕ λέει, σ. 21, εκτός του Αγίου Νικολάου, εις τον οποίον προηγείται Κανόνας της Θεοτόκου ιδιαίτερος.

Και το Μηναίον έχει Κανόνα της Θεοτόκου Σοφίας την άβυσσον, ήχος α΄.
Και μετά τους 2 του Αγίου.

Άρα στέκει με ότι λέει στην σ. 21.

Έτερον εκάτερον αν ο Υμνογράφος του ενός κανόνος είναι διαφορετικός από τον άλλον.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Τι πιο απλούστερο να μας πείτε ακριβώς τι θέλετε να πείτε, και να μην μας αφήνετε να ...μαντεύουμε;

Θέλετε να πείτε ότι το ΤΜΕ, λέει να πούμε μόνο τον β' Κανόνα του Αγίου Νικολάου και όχι τον α' του Θεοφάνους; Και έτσι μας λέτε ότι είναι ομόηχος της Παναγίας με του Αγίου;

Που το γράφει το ΤΜΕ ότι πρέπει να είναι ομόηχος της Παναγίας με τον α' του Αγίου;
Τότε γιατί να μην είναι όλοι οι κανόνες της Ακολουθίας ομόηχοι;

Και αν θέλετε ο της Μικράς Παρακλήσεως που διατάσσει το ΤΜΕ είναι ομόηχος με όλων των Αγίων;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τό παράδειγμά σου γιά 6 Δεκ καταρρίπτεται. Συνεχίζεις νά μή διαβάζεις καί ΤΑΣ. Δέν ἐξηγῶ τίποτε ἄλλο.
Ὑπάρχει θέμα πού παρέπεμψε ὁ Ἰω. Ρούμελης καί πολύ καλά ἔθεσε ἐξ ἀρχῆς πάλι ὁ Μαμάης.
Ἐσύ τά γνωρίζεις ὅλα! Καί δογματίζεις ἐδῶ μέσα, μᾶς λές ὅτι οἱ Ἅγιοι Πατέρες ἔφτιαξαν τά Μηναῖα καί διαχώρισαν τούς Ἁγίους, λές καί τά Μηναῖα δέν ἔχουν ἐξέλιξη... ἤ εἶναι Ὅροι Οἰκ. Συνόδων!
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Τό παράδειγμά σου γιά 6 Δεκ καταρρίπτεται. Συνεχίζεις νά μή διαβάζεις καί ΤΑΣ. Δέν ἐξηγῶ τίποτε ἄλλο.
Ὑπάρχει θέμα πού παρέπεμψε ὁ Ἰω. Ρούμελης καί πολύ καλά ἔθεσε ἐξ ἀρχῆς πάλι ὁ Μαμάης.
Ἐσύ τά γνωρίζεις ὅλα! Καί δογματίζεις ἐδῶ μέσα, μᾶς λές ὅτι οἱ Ἅγιοι Πατέρες ἔφτιαξαν τά Μηναῖα καί διαχώρισαν τούς Ἁγίους, λές καί τά Μηναῖα δέν ἔχουν ἐξέλιξη... ἤ εἶναι Ὅροι Οἰκ. Συνόδων!

Δεν εξηγήσατε. Απλά υποδείξεις δώσατε. Έστω ότι καταρρίπτεται βάσει του ΤΑΣ, αλλά δεν καταρρίπτεται βάσει του Μηναίου (ειρήσθω ότι υπάρχουν φορές που το Μηναίον διορθώνει το ΤΜΕ, όπως και στα Δίπτυχα φαίνεται, βλ. ΤΟΕ, σ. 61)).

Μένουν επίσης 3 ερωτήσεις μου στο προηγούμενο μήνυμα αναπάντητες...

Εσείς γνωρίζετε πολύ περισσότερα από μένα! Δεν το παίζω γνώστης, ούτε είμαι. Απλά διαβάζω και αναφέρω ότι διαβάζω μέσα και από την εμπειρία μου.

Ούτε δογματίζω, απλά γνώμη καταθέτω.

Αν έχετε οτιδήποτε θέμα με αυτά που λέω, παρακαλώ απαντήστε στο συγκεκριμένο θέμα.

Δεν είναι ωραίο αυτό που κάνετε, να δημιουργείτε εντυπώσεις, γενικώς και αφηρημένως.

Ναι, όντως έχουν εξέλιξη τα Μηναία, αλλά αργή και φυσική εξέλιξη!

Μόνο που τα τελευταία 10 χρόνια οι εξελίξεις είναι τόσο ραγδαίες που δεν τις προφθάνουμε!

Πρέπει να τηρηθεί και μια ισορροπία...
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τό ΤΜΕ γιά 6 Δεκ ἐπιλέγει ὁμόηχο κάτι πού κάνει καί τό ΤΑΣ ἀντιστρέφοντας τούς κανόνες τοῦ Μηναίου σέ σειρά.
Ὁ δέ κανών τῆς Θεοτόκου δέν εἶναι τῆς Θεοτόκου ἀλλά κοινός μέ Ἁγἰου Νικολάου (ἀκροστιχίδα), ἀκολουθεῖ ὁ τοῦ β΄ ἤχου, ὁ δέ τοῦ α΄ ἤχου μεταγενέστερος.
Λοιπόν, εἶναι κακό νά χρησιμοποιεῖται ὁμόηχος;
Τῆς Ἁγίας Μαρίνας ποιός τῆς Θεοτόκου γράφει τό Μηναῖο νά προηγεῖται;

Ἐντάξει, ὅποτε θέλουμε τό ΤΜΕ εἶναι καλό, ἄλλοτε τό ΤΑΣ, ἄλλοτε τό Μηναῖο, τό Τριῴδιο, καί ὅπως μᾶς βολεύει...

Παναγιώτη, σέ ἐκτιμῶ. Νά μήν εἶναι δογματικός σέ τέτοια θέματα.
Οἱ συζητήσεις ὀφέλιμες γιά ὅλους μας!
Ἀλί σ᾿ ἐκείνους πού δέν συνδιαλέγονται, δέν συσκέπτονται, δέν προβληματίζονται!
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Λοιπόν, εἶναι κακό νά χρησιμοποιεῖται ὁμόηχος;

Καθόλου κακό, αλλά προσωπικά δεν μου αρέσει να το κάνουμε Κανόνα Συνόδου... . Αν θέλει ο Τυπικάρης να το κάνει ας το κάνει, αλλά δεν μου αρέσει προσωπικά να το δογματίσουμε αυτό.

Και όμως, πάντως, κανένας δεν πείραξε την σειρά των Κανόνων στο Μηναίον (αφού αναφέρεται ακόμη και στο ΤΑΣ), όλοι έχουν σεβαστεί την ιστορία!

Ἐντάξει, ὅποτε θέλουμε τό ΤΜΕ εἶναι καλό, ἄλλοτε τό ΤΑΣ, ἄλλοτε τό Μηναῖο, τό Τριῴδιο, καί ὅπως μᾶς βολεύει...

:) Πείτε μου έναν Τυπικολόγο να μην το κάνει αυτό.

Το ΤΜΕ έχει έναν Κανόνα του Αγίου Δημητρίου, των Αγίων Αρχαγγέλων, κτλ., ενώ τα Δίπτυχα του 2006 προτίμησαν το Μηναίον (ΤΟΕ, σ. 61) και έβαλαν και τους 2 κανόνες του Αγίου. Αναφέρω του 2006, επειδή το έχω γραμμένο στο βιβλίο, μη ψάχνω τώρα.

Το ΤΜΕ είναι η βάση. Αλλά μέσα στα πλαίσια του ΤΜΕ, εγχωρούν και εξηγήσεις από το ΤΑΣ κτλ., γιατί και το ΤΜΕ έχει λάθη, δεν είναι αλάνθαστο.

Έχω ζήσει και στην άλλη άκρη του Ατλαντικού πολλά χρόνια, και έχω δει την «εξέλιξη» της ενοριακής ζωής, που είναι μπροστά από την δική μας ενοριακή ζωή (δόξα τω Θεώ). Για αυτό είμαι ίσως λίγο ευαίσθητος σε μερικά θέματα. Δεν δογματίζω πάντως. Κάνω λάθη και πολλά μάλιστα.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Πράγματι, υπήρχε ήδη το θέμα στο Ψαλτολόγιο από παλαιότερα. Ευχαριστώ όσους μπήκατε στον κόπο να το ξανασυζητήσετε.

Πήρα και εγώ την απάντησή μου.
 
Top