Καθορισμός των αγιογραφικών αναγνωσμάτων

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Το ΤΜΕ δίνει οδηγίες και καθορίζει τα αναγνώσματα της Θείας Λειτουργίας.
Πολλές φορές όμως οι επιλογές του- στον Απόστολο ιδίως- φαίνονται υπερβολικές.
Σχετικό ζήτημα έχει τεθεί υπό του μακαριστού π. Γεωργίου Ρήγα στα Ζητήματα Τυπικού αλλά κι από άλλους πολλούς ερευνητάς.
Αναφέρω το σχετικό άρθρο του μακαριστού π. Γεωργίου Ρήγα επειδή το βρίσκω πολύ αξιόλογο.

Για όσους δεν έχουν υπόψιν το άρθρο πολύ περιληπτικά λέω πως καταλήγει στο συμπέρασμα να προτείνει την αντικατάσταση του Αποστολικού αναγνώσματος αντί της Κυριακής, το του Αγίου κλπ μόνο όταν είναι εκ των επισημοτέρων Αγίων
(δηλ. όταν προβλέπεται και αντικατάσταση του Εωθινού Δοξαστικού).
Αυτά τα λίγα για αρχή...
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Το ΤΜΕ δίνει οδηγίες και καθορίζει τα αναγνώσματα της Θείας Λειτουργίας.
Πολλές φορές όμως οι επιλογές του- στον Απόστολο ιδίως- φαίνονται υπερβολικές.
Σχετικό ζήτημα έχει τεθεί υπό του μακαριστού π. Γεωργίου Ρήγα στα Ζητήματα Τυπικού αλλά κι από άλλους πολλούς ερευνητάς.
Αναφέρω το σχετικό άρθρο του μακαριστού π. Γεωργίου Ρήγα επειδή το βρίσκω πολύ αξιόλογο.

Για όσους δεν έχουν υπόψιν το άρθρο πολύ περιληπτικά λέω πως καταλήγει στο συμπέρασμα να προτείνει την αντικατάσταση του Αποστολικού αναγνώσματος αντί της Κυριακής, το του Αγίου κλπ μόνο όταν είναι εκ των επισημοτέρων Αγίων
(δηλ. όταν προβλέπεται και αντικατάσταση του Εωθινού Ευαγγελίου).
Αυτά τα λίγα για αρχή...

Ἀγαπητέ Δημήτριε,
Προσοχή! Ἀντικατάσταση τοῦ Ἐωθινοῦ Δοξαστικοῦ γράφει ὁ Ρήγας καί ὄχι τοῦ Ἐωθινοῦ Εὐαγγελίου. Τό Ἐωθινό Εὐαγγέλιο δέν ἀντικαθίσταται ποτέ σέ μνῆμες ἁγίων.
Δέν ξέρω τί συνέβη τό 1952 πού γράφει ὁ Ρήγας (δέν ὑπήρχαμε...) ἀλλά τά περισσότερα πού σχολιάζει, σήμερα ἐφαρμόζονται ἀπό τούς πολύ καλούς τυπικαρίους πού εἴχαμε καί ἔχουμε.
Ὄντως ὅμως τό ΤΜΕ πάσχει σέ ὁρισμένα σημεῖα, εἶναι γνωστό, ἀλλά τίποτε δέν μπορεῖ νά εἶναι τέλειο, ἀφοῦ οὔτε ποτέ κανείς ἄνθρωπος μπορεῖ νά γίνει τέλειος· κι αὐτά εἶναι ἔργα ἀνθρώπινα.
Ἄν ἡ ἀντικατάσταση τοῦ Ἐωθινοῦ δοξαστικοῦ ἀπ᾿ αὐτό τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου εἶναι κριτήριο -πού εἶναι καί πρέπει νά εἶναι- γιά τήν ἀντικατάσταση τοῦ ἀποστόλου τῆς Κυριακῆς ἀπό τοῦ ἁγίου, τότε τό ΤΜΕ στίς περιπτώσεις πού λέει μέν ὅτι π.χ. ἡ τυπική διάταξη τῆς 25ης Μαΐου τήν Κυριακή τοῦ Τυφλοῦ θά τηρηθεῖ σύμφωνα μέ τήν τῆς 8ης Μαΐου, μέ τήν ἐξαίρεση ὅμως τῆς ἀντικαταστάσεως τῶν δοξαστικῶν τῆς ἑορτῆς μέ αὐτά τοῦ ἀγίου στόν ἑσπερινό καί στόν ὄρθρο, ἔπρεπε νά προβλέπει καί τήν ἐξαίρεση τῆς ἀντικατάστασης τοῦ ἀποστόλου. Αὐτό δέν τό «ἔπιασε» οὔτε ὁ Παπαγιάννης στό Σύστημα Τυπικοῦ.

Αὐτά... τά περισσότερα ἄλλοι εἰδικότεροι.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
π. Μάξιμος;8069 said:
Ἀγαπητέ Δημήτριε,
Προσοχή! Ἀντικατάσταση τοῦ Ἐωθινοῦ Δοξαστικοῦ γράφει ὁ Ρήγας καί ὄχι τοῦ Ἐωθινοῦ Εὐαγγελίου. Τό Ἐωθινό Εὐαγγέλιο δέν ἀντικαθίσταται ποτέ σέ μνῆμες ἁγίων.
Δέν ξέρω τί συνέβη τό 1952 πού γράφει ὁ Ρήγας (δέν ὑπήρχαμε...) ἀλλά τά περισσότερα πού σχολιάζει, σήμερα ἐφαρμόζονται ἀπό τούς πολύ καλούς τυπικαρίους πού εἴχαμε καί ἔχουμε.
Ὄντως ὅμως τό ΤΜΕ πάσχει σέ ὁρισμένα σημεῖα, εἶναι γνωστό, ἀλλά τίποτε δέν μπορεῖ νά εἶναι τέλειο, ἀφοῦ οὔτε ποτέ κανείς ἄνθρωπος μπορεῖ νά γίνει τέλειος· κι αὐτά εἶναι ἔργα ἀνθρώπινα.
Ἄν ἡ ἀντικατάσταση τοῦ Ἐωθινοῦ δοξαστικοῦ ἀπ᾿ αὐτό τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου εἶναι κριτήριο -πού εἶναι καί πρέπει νά εἶναι- γιά τήν ἀντικατάσταση τοῦ ἀποστόλου τῆς Κυριακῆς ἀπό τοῦ ἁγίου, τότε τό ΤΜΕ στίς περιπτώσεις πού λέει μέν ὅτι π.χ. ἡ τυπική διάταξη τῆς 25ης Μαΐου τήν Κυριακή τοῦ Τυφλοῦ θά τηρηθεῖ σύμφωνα μέ τήν τῆς 8ης Μαΐου, μέ τήν ἐξαίρεση ὅμως τῆς ἀντικαταστάσεως τῶν δοξαστικῶν τῆς ἑορτῆς μέ αὐτά τοῦ ἀγίου στόν ἑσπερινό καί στόν ὄρθρο, ἔπρεπε νά προβλέπει καί τήν ἐξαίρεση τῆς ἀντικατάστασης τοῦ ἀποστόλου. Αὐτό δέν τό «ἔπιασε» οὔτε ὁ Παπαγιάννης στό Σύστημα Τυπικοῦ.

Αὐτά... τά περισσότερα ἄλλοι εἰδικότεροι.

Ήδη το διόρθωσα.
Δεν εννοούσα το Ευαγγέλιο. Δεν ξέρω πώς το έγραψα αυτό. Και ζητώ συγγνώμμη για την "παραπληροφόρηση".
Ίσως εξηγείται από τις υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες :D
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
Ήδη το διόρθωσα.
Δεν εννοούσα το Ευαγγέλιο. Δεν ξέρω πώς το έγραψα αυτό. Και ζητώ συγγνώμμη για την "παραπληροφόρηση".
Ίσως εξηγείται από τις υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες :D

Δὲν φταῖνε ἀπαραιτήτως οἱ ὑψηλὲς θερμοκρασίες. τέτοιου τύπου λάθη γίνονται πολὺ συχνά, ἀκόμη καὶ μὲ χαμηλὲς θερμοκρασίες. εἶναι τὰ λεγόμενα «συνειρμικὰ» λάθη. ἐπειδὴ καὶ τὸ ἑωθινὸν δοξαστικὸν καὶ τὸ ἑωθινὸν εὐαγγέλιον λέγονται βραχυλογικῶς καὶ μόνον μὲ τὸ ἐπίθετον ἑωθινόν, ἔγινε τὸ μπέρδεμα. π.χ. λέει ὁ ψάλτης· «σήμερα ἔψαλα τὸ 11ον ἑωθινὸν τοῦ Τάδε μελοποιοῦ». λέει καὶ ὁ ἱερεύς· «τί λέει τὸ τυπικό; ποιό ἑωθινὸ πρέπει νὰ διαβάσω σήμερα;» (τὰ παραδείγματα εἶναι ὑποθετικὰ βέβαια).
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Για όσους δεν έχουν υπόψιν το άρθρο πολύ περιληπτικά λέω πως καταλήγει στο συμπέρασμα να προτείνει την αντικατάσταση του Αποστολικού αναγνώσματος αντί της Κυριακής, το του Αγίου κλπ μόνο όταν είναι εκ των επισημοτέρων Αγίων
(δηλ. όταν προβλέπεται και αντικατάσταση του Εωθινού Δοξαστικού).
Αυτά τα λίγα για αρχή...

Θα είχε ενδιαφέρον να καταρτηστεί ένας τέτοιος ΑΤΥΠΟΣ πίνακας αναγνωσμάτων για να βγούν και συμπεράσματα.
Νομίζω ότι θα είχε μειωθεί αρκετά η επανάληψη ίδιων Αποστολικών Περικοπών.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Νομίζω ότι θα είχε μειωθεί αρκετά η επανάληψη ίδιων Αποστολικών Περικοπών.
Ξαναδιαβάζοντας τά παραπάνω καί τό μήνυμά μου (μόλις ὀλίγων ἡμερῶν μέλος) ἐπαναλαμβάνω ὅτι, μέ τήν μέριμνα τῶν πρώην καί νῦν τυπικαρίων μας, ἤδη αὐτό προσέχεται καί συμβαίνει καί ὅτι τά περισσότερα πού σχολιάζει ὁ μακαριστός π. Γ. Ρήγας, σήμερα ἐφαρμόζονται.


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Πρὸ τοῦ 1923, δὲν ὑπῆρχαν ἐτήσια τυπικὰ καὶ ἡ εὕρεση τῶν ἀναγνωσμάτων ἦταν δυσχερῆς. Ἔπρεπε ὁ κάθε ἱερέας καὶ ψάλτης νὰ ἔχει ἄριστη γνώση τοῦ τυπικοῦ καὶ ὑπῆρχε κάποια ἀνομοιομορφία.

Ὑπάρχουν εἰδικοὶ κανόνες ποὺ ἀκολουθοῦνται σήμερα, οἱ ὁποῖοι πρέπει νὰ συγκεντρωθοῦν καὶ νὰ παραδοθοῦν στοὺς νεώτερους.

Καὶ ἐγὼ δὲν τοὺς νωρίζω ὅλους.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ὑπάρχουν εἰδικοὶ κανόνες ποὺ ἀκολουθοῦνται σήμερα, οἱ ὁποῖοι πρέπει νὰ συγκεντρωθοῦν καὶ νὰ παραδοθοῦν στοὺς νεώτερους.
Ἀπό τό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΑΡΙΟΝ γνωρίζουμε «τὴν τῶν Εὐαγγελιστῶν διαδοχήν» καί πολλά ἄλλα. Διάβασμα χρειάζεται.
Μετά, πρός προβληματισμόν, κάποια σχετικά θέματα:
- Περί τῆς διαδοχῆς Κυριακῶν (Εὐαγγελίου) Λουκᾶ
- Ευαγγέλιο της Κυριακής προ της ενάρξεως του Τριωδίου
- Καθημερινά Αποστολικά Αναγνώσματα
- Περί των ευαγγελίων μεταξύ Κυριακής μετά τα Φώτα έως Κυριακής Τελώνου και Φαρισαίου
- 22/1/2023 Κυριακή ΙΔ΄ ή ΙΕ΄ Λουκά ;

Σχετικότατες οἱ 430 & 432 ΑΛΑ, γιά τίς ἀρχαῖες συζυγίες καί τά σφάλματα.

Γιά νά διορθωθοῦν αὐτά χρειάζονται πολλά... πού ποτέ δέν πρόκειται νά γίνουν...

Αὐτά γιά Κυριακές. Γιά τά ἀναγνώσματα τῶν καθημερινῶν τῶν ἑβδομάδων, ὄντως ὑπάρχουν κανόνες..., πού λίγοι τούς γνωρίζουν... (στά δύσκολα σημεῖα ἐννοεῖται)...
 

kermeniwts

Νέο μέλος
χαίρετε. επειδή ετοιμάζω τα φυλλάδιά μου για το επόμενο έτος (https://akolouthiai.blogspot.com/2023/05/2024.html) μπορειτε να μου πειτε η Α'Λουκα ποιόν Απόστολο θα έχει; η Πεντηκοστή του χρόνου θα ειναι στις 23 Ιουνίου και η Α' Λουκα στις 22 Σεπτμβρίου.
 
Top