Καθημερινά Αποστολικά Αναγνώσματα

Andreask

Νέο μέλος
Έχουμε κάποια επίσημη καθοδήγηση για το ποιας εβδομάδας τα αναγνώσματα λέμε αυτή την εβδομάδα; Έχασα τη σειρά. Το τυπικόν της Κύπρου λέει άλλα, το ελληνικό άλλα, οι διάφορες σελίδες άλλα.

Μπορεί κάποιος να μας διαφωτίσει; Ευχαριστώ.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Αν είναι για την εκκλησία, αναλόγως. Αν είσαι στην Ελλάδα της Ελλάδας, στην Κύπρο της Κύπρου, αλλού άλλα.

Τώρα ως προς τη λογική της συμπλήρωσης με το νέο ημερολόγιο, ο κάθε συντάκτης έχει, προφανώς κάτι στο νου του. Αν αυτό ρωτάς, υπάρχουν πιο αρμόδιοι.
 

Andreask

Νέο μέλος
Νόμιζα πως τα καθημερινά αναγνώσματα είναι σταθερά και τα ίδια παντού όπως αυτά της Κυριακής, με μόνες διαφοροποιήσεις όταν πρόκειται για τοπικές γιορτές.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τό πρῶτο πρᾶγμα πού κάνει ὁ συντάκτης τοῦ ἐτήσιου τυπικοῦ εἶναι ἡ σύνταξη καί κατάρτιση τῶν ἁγιογραφικῶν ἀναγνωσμάτων ὅλου τοῦ ἔτους.
Εἶναι τό πρωταρχικό καί δυσκολώτερο, πού εἶναι κάτι σάν μαθηματικά, μέ κανόνες καί μνημόνια.
Ἀναφέρομαι βέβαια στήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, πού ὑπόψιν ἤδη ἀπό καιρό ἔχει καταρτισθεῖ τό 2022. Γιατί ἀμέσως παίρνει ἡ Ἀποστολική Διακονία γιά τά ἡμερολόγια καί ἄλλοι ἐκδοτικοί οἶκοι, πού ἔχουν καί τά καθημερινά ἀναγνώσματα στίς ἐκδόσεις τους.

Καί τό Κυριακοδρόμιον δέν εἶναι ἁπλό, περισσότερο πολύπλοκος ὅμως ὁ καθημερινός «σκελετός»... [π.χ. διαβάζετε τόν ὅρο «παραλειφθείς (ἀπόστολος)», «παραλειφθέν (εὐαγγέλιον)»]

Γιά τό Κυριακοδρόμιον ὑπάρχουν τά Κανόνια τοῦ Εὐαγγελισταρίου, στό τέλος τοῦ Εὐαγγελιαρίου (Ἅγιον Εὐαγγέλιον), ἀλλά γιά τά καθημερινά ὑπάρχουν ἄλλοι κανόνες, πού γνωρίζει ὁ τυπικάρης.

Εἶναι μεγάλο τό θέμα. Κανένα ἔτος δέν εἶναι ἴδιο, ἀφοῦ κανένα Πάσχα δέν εἶναι ἴδιο κατ᾿ ἔτος, προηγούμενο, τρέχον, ἑπόμενο.
Μιά γεύση πᾶρτε ἀπό ΣΤ σελ. 87 & 88, χωρίς νά σημαίνει ὄτι καλύπτονται ὅλα καί ὅτι αὐτά τηροῦνται στήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος.
 

Andreask

Νέο μέλος
Πατήρ Μάξιμε το τυπικόν της Κύπρου λέει πως αυτή την εβδομάδα έχουμε: Ἀπόστολοι ΙΒ ́ Ἑβδ. Ἐπιστολῶν καί Εὐαγγέλια ΙΣΤ ́ Ἑβδ. Ματθαίου.

Το τυπικόν της Ελλάδος λέει επιστολές και ευαγγέλιο της ις’ εβδομάδας.

Κάποιες σελίδες όπως κατάλαβα δημοσιεύουν άλλα.

Τελικά τι ισχύει; Σε ποια εβδομάδα βρισκόμαστε;
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Λίγο χονδροειδώς για να αρχίσουμε να καταλαβαίνουμε λίγα για κάτι δύσκολο.

Όταν το Πάσχα μια χρονιά είναι νωρίς και την επόμενη αργά, οι ενδιάμεσα εβδομάδες, μέχρι την Τελώνου και Φαρισαίου, είναι πιο πολλές από όσες προβλέπει το βιβλίο του Αποστόλου. Εντωμεταξύ κάπου κοντά στα Χριστούγεννα η «σειρά» διαταράσσεται (έχει γίνει συζήτηση εδώ στο Ψαλτολόγιο, έχει γράψει κι Φουντούλης γιαυτά) λόγω των εορτών που ακολουθούν. Έτσι δεν είναι απλό να βρεθεί η «σωστή» σειρά. Αν η εβδομάδα πριν την Τελώνου και Φαρισαίου είναι η 43η από το προηγούμενο Πάσχα ποια είναι η σειρά; Υπάρχουν όμως αρκετά αναγνώσματα τα οποία για πολλούς λόγους έχουν παραληφθεί. Το πως θα γίνει αυτή η αναπλήρωση είναι θέμα πολύπλοκο όπως είπε και ο π. Μάξιμος. Οπότε αν θες το «κανονικό» ακολούθα αυτό που λένε τα βοηθήματα της εκκλησίας στην οποία ανήκεις. Αν ψάχνεις τον τρόπο και το γιατί, καλό διάβασμα!
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πατήρ Μάξιμε το τυπικόν της Κύπρου λέει πως αυτή την εβδομάδα έχουμε: Ἀπόστολοι ΙΒ ́ Ἑβδ. Ἐπιστολῶν καί Εὐαγγέλια ΙΣΤ ́ Ἑβδ. Ματθαίου.
Κατ᾿ ἀρχάς ἐγώ ἔγραψα (καί γνωρίζω) γιά τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος. Παρά ταῦτα ἐπειδή μέ τό δίκτυο βλέπουμε κι ἄλλα, προσωπικῶς δέν βλέπω πουθενά αὐτά πού γράφετε γιά το τυπικόν της Κύπρου. Δέν ξέρω καί τί ἐννοεῖται... καί τί βλέπετε...

Το τυπικόν της Ελλάδος λέει επιστολές και ευαγγέλιο της ις’ εβδομάδας.
Ἀσαφής πληροφορία... Νά γράφετε μέ σαφήνεια καί ἀκρίβεια!

Κάποιες σελίδες όπως κατάλαβα δημοσιεύουν άλλα.
Δέν γνωρίζω, δέν μέ νοιάζει καί δέν ἀσχολοῦμαι. Γιά τό ἔγκυρον τῶν πληροφοριῶν ὅμως, σωστό εἶναι νά μᾶς δείχνατε.

Τελικά τι ισχύει; Σε ποια εβδομάδα βρισκόμαστε;
Ἐπαναλαμβάνω ὅτι ἐμπιστεύομαι καί ἀκολουθῶ τά Ἀναγνώσματα τῶν Καθημερινῶν τῶν Διπτύχων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Δηλαδή βλέπω τό ἀποτέλεσμα. Τίς πράξεις δέν τίς ξέρω...

Νά εἶστε καλά Κύπριε ἀδελφέ, καί διαβᾶστε καί αὐτά πού ἔγραψεν ὁ κυρ-Ἀντώνιος!
 
Τό πρῶτο πρᾶγμα πού κάνει ὁ συντάκτης τοῦ ἐτήσιου τυπικοῦ εἶναι ἡ σύνταξη καί κατάρτιση τῶν ἁγιογραφικῶν ἀναγνωσμάτων ὅλου τοῦ ἔτους.
Εἶναι τό πρωταρχικό καί δυσκολώτερο, πού εἶναι κάτι σάν μαθηματικά, μέ κανόνες καί μνημόνια.

Φαντάζομαι ότι όντως είναι τιτάνια η προσπάθεια.

Στην αύξηση του όγκου εργασίας σίγουρα συμβάλλει (για να προσεγγίσουμε και θεωρητικά το θέμα) και το γεγονός ότι κατηργήθη η διπλανάγνωση των αναγνωσμάτων με αποτέλεσμα να μένουν αδιάθετα αναγνώσματα πολλών καθημερινών αλλά και Κυριακών, τα οποία ο Τυπικάρης δεν μπορεί να παραβλέψει και προσπαθεί να τα «βολέψει» (επιτυχώς; με άλλη λογική σίγουρα ο καθένας , διο και οι τυχόν διαφοροποιήσεις) στο «κενό» που δημιουργείται από την εξάντληση των αναγνωσμάτων της σειράς μέχρι την έναρξη του Τριωδίου, προσέχοντας μήπως κάποια από τα παραλειφθέντα κατά την διανυθείσα από του προηγουμένου Πάσχα περίοδο, ελέχθησαν σε άλλη περίπτωση και χίλια δυο άλλα.

Ο παλαιός κανών που εφαρμόζεται όπου γίνεται διπλανάγνωση είναι πολύ απλούστερος: Όσων εβδομάδων Ευαγγέλια χρειαζόμαστε μετά την εξάντληση των εβδομάδων του Λουκά, τα παίρνουμε από τις τελευταίες εβδομάδες του Ματθαίου αρχίζοντας από το τέλος προς τα εμπρός (γιατί αυτές συνήθως παραλείπονται, όταν το προηγούμενο Πάσχα είναι όψιμο) μαζί με τους συναγινωσκόμενους με αυτά Αποστόλους , διότι οι Απόστολοι ακολουθούσαν τα Ευαγγέλια κατά εβδομάδα. (βλέπε και ΣΤ παραγρ. 123)
 

Andreask

Νέο μέλος
Ευχαριστώ για τις απαντήσεις. Αν κατάλαβα καλά η αιτία της σύγχησης μου είναι το γεγονός πως μπήκαμε στον Φεβράρη με το Πάσχα να είναι αργά ενώ πέρσι ήταν ενωρίς.

Επειδή με ρώτησε ο πατήρ Μάξιμος παραθέτω τους συνδέσμους για τα τυπικά καθώς και τις σελίδες για τις οποίες μίλησα.

1) Κύπρου: Τυπική διάταξη Φεβρουαρίου

2) Ελλάδας: Δίπτυχα 2021 (σελ 111)

Όσον αφορά τις ιστοσελίδες, αναφερόμουν στον πίνακα που δημοσιεύει η σελίδα Christopher Klitou, τα καθημερινά αναγνώσματα του Ekklisia Online (αν και αυτά δεν τα έψαξα τόσο).

Σε κάθε περίπτωση, αντιλήφθηκα πού έγκειται το πρόβλημα. Νομίζω αυτό θα ίσχυε ακόμη και αν γίνονταν τα διπλά αναγνώσματα (στην Κύπρο γίνονται σε συγκεκριμένες μονές που ακολουθούν αγιορείτικο τυπικό. Σπανίως και σε κάποιες ενορίες). Φυσικά ίσως εκεί να έχουν μια συγκεκριμένη σειρά που να ακολουθούν σε τέτοιες περιπτώσεις.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Επειδή με ρώτησε ο πατήρ Μάξιμος παραθέτω τους συνδέσμους για τα τυπικά καθώς και τις σελίδες για τις οποίες μίλησα.
1) Κύπρου: Τυπική διάταξη Φεβρουαρίου
Ναί, στραβωμάρα μου! Συγγνώμη! Κοίταξε, πῆγα καί στό 2020 Ἐκκλ. Κύπρου γιά νά δῶ. Ἐπαναλαμβάνει τά ἀποστολικά διαφορετικά ἀπό Ἐκκλ. Ἑλλάδος. Πρόκειται γιά ἄλλο σκεπτικό.

2) Ελλάδας: Δίπτυχα 2021 (σελ 111)
Καταλαβαίνεις τί ἐννοοῦσα ὅτι πρέπει νά γράψεις μέ ἀκρίβεια (ἀπόστολοι - εὐαγγέλια, γιατί, δές καί τί γίνεται παρακάτω...)

Όσον αφορά τις ιστοσελίδες, αναφερόμουν στον πίνακα που δημοσιεύει η σελίδα Christopher Klitou, τα καθημερινά αναγνώσματα του Ekklisia Online (αν και αυτά δεν τα έψαξα τόσο).
Οὔτε κι ἐγώ μπορῶ νά βγάλω ἄκρη... δέν τό κουράζω καί πολύ...

Σε κάθε περίπτωση, αντιλήφθηκα πού έγκειται το πρόβλημα. Νομίζω αυτό θα ίσχυε ακόμη και αν γίνονταν τα διπλά αναγνώσματα (στην Κύπρο γίνονται σε συγκεκριμένες μονές που ακολουθούν αγιορείτικο τυπικό. Σπανίως και σε κάποιες ενορίες). Φυσικά ίσως εκεί να έχουν μια συγκεκριμένη σειρά που να ακολουθούν σε τέτοιες περιπτώσεις.
Ἐντάξει στή Κύπρο ἔχετε καί τό Τυπικό Ι. Μ. Κύκκου 2021 . Δές (ἄν δέν ἔχεις πρόβλημα...) καί σ᾿ αὐτό ἀναγνώσματα.

~
 

Andreask

Νέο μέλος
Το τυπικόν του Κύκκου είναι copy - paste από το τυπικό της Αρχιεπισκοπής. Το μόνο που αλλάζει είναι το εξώφυλλο. Δεν γνωρίζω γιατί συμβαίνει αυτό τα τελευταία 2-3 χρόνια.

Όπως το αντιλαμβάνομαι (πιο ξεκάθαρα πλέον) είναι πως η σειρά των αναγνωσμάτων είναι ξεκάθαρη από το Πάσχα μέχρι τα Χριστούγεννα, και άρα συμβαδίζουν τα αποστολικά αναγνώσματα σε όλα τα τυπικά.

Μπορεί όμως να υπάρξει ένα κενό μεταξύ χριστουγέννων και τριωδίου, αν μια χρονιά πέσει νωρίς το Πάσχα και αργά την επόμενη. Αυτό δηλαδή που ζούμε φέτος.

Ευχαριστώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Το τυπικόν του Κύκκου είναι copy - paste από το τυπικό της Αρχιεπισκοπής. Το μόνο που αλλάζει είναι το εξώφυλλο. Δεν γνωρίζω γιατί συμβαίνει αυτό τα τελευταία 2-3 χρόνια.
Κάνεις μεγάλο λάθος!
Προφανέστατα δέν τό ἔχεις διεξέλθει...
 

Andreask

Νέο μέλος
Είναι αλήθεια ότι δεν το είδα καθόλου διότι αυτή η εντύπωση μου δημιουργήθηκε την πρώτη χρονιά (νομίζω πρόπερσι) που η μονή Κύκκου έβγαλε το δικό της τυπικό. Και αυτό κυρίως επειδή γνωρίζω την κυκκώτικη νοοτροπία μιας και τις περισσότερες φορές που στάθηκα σε ψαλτήρι ήταν σε μετόχι της μονής αυτής, σε εσπερινούς καθημερινών όπου απουσιάζουν οι επαγγελματίες ψάλτες. Ευχαριστώ για αυτή την πληροφορία. Καμιά φορά αυτοί που είναι μακριά βλέπουν καλύτερα από τους εβρισκομένους με φυσική παρουσία.
 
Top