Καί δος ημίν Δέσποτα (ευχή Αποδείπνων)

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Μὲ τὴν φράση (τὸ Καὶ εἶναι προσθήκη) «Δὸς ἡμῖν δέσποτα πρὸς ὕπνον ἀπιοῦσιν» ἐννοεῖται ὁ Πατέρας, ὅπως καὶ σὲ πολλὲς ἄλλες εὐχές, ποὺ ἀποκαλοῦν τὸν ἔτσι τὸν Πατέρα, π.χ. τῆς γ' καὶ στ' ὥρας, τὸ Νῦν ἀπολύεις, «Ἐπάκουσον ἡμῶν ὁ Θεὸς...καὶ ἵλεως ἵλεως γενοῦ ἡμῖν δέσποτα ἐπὶ ταῖς ἁμαρτίαις ἡμῶν...», «Καὶ καταξίωσον ἡμᾶς δέσποτα μετὰ παῤῥησίας...», ἡ ὀπισθάμβωνος τῶν προηγιασμένων, εὐχὲς τῆς τελείας λειτουργίας κ.λπ.
 
Last edited:

ΠΜΧ

...
Δηλαδή, συνήθως όταν λένε οι ευχές "Θεός", "δεσπότης", απευθυνόμενες στον Θεό, αναφέρονται στον Πατέρα;

Μήπως μπορείτε να παραθέσετε καμιά πηγή;
Με ενδιαφέρει πολύ
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἐννοοῦν τὸν Πατέρα ἤ τὸν Υἱὸ ἤ τὴν ἁγία Τριάδα, ἀνάλογα μὲ τὰ συμφραζόμενα.

Ὁ Υἱὸς ἐννοεῖται στὴν εὐχὴ τῆς θ' ὥρας, τὰ Καταξίωσον, Παναγία Τριάς, Δέσποτα πολυέλεε, Τὸν Σταυρόν σου προσκυνοῦμεν κ.ἄ.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
«Δὸς ἡμῖν δέσποτα εἰς ὕπνον ἀπιοῦσιν ἀνάπαυσιν σώματος καὶ διαφύλαξον ἡμᾶς ἀπὸ πάσης νυκτερινῆς φαντασίας καὶ σκοτεινῆς ἡδυπαθείας. Παῦσον τὰς ὁρμὰς τῶν παθῶν, σβέσον τὴν τοῦ σώματος πύρωσιν, κατάλυσον τὰς τῆς σαρκὸς ἐπαναστάσεις, κοίμησον ἡμῶν τὰ σωματικὰ πάθη καὶ τὰ φρονήματα. Δὸς ἡμῖν ἐγρήγορον νοῦν, σώφρονα λογισμόν, πολιτείαν ἐνάρετον. Δὸς ἡμῖν κοίτην ἀναπαύσεως, στρωμνὴν ἀναστάσως καὶ διέγειρον ἡμᾶς πρὸς ὕμνον καὶ δοξολογίαν τῆς σῆς ἀγαθότητος. Παννύχιον ἡμῖν τὴν σὴν δοξολογίαν χάρισαι ὑμνεῖν καὶ δοξολογεῖν καὶ προσκυνεῖν τὸ μεγαλοπρεπὲς καὶ ἔντιμον ὄνομά σου, τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου» Πνεύματος νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

(χφ. Κρυπτοφέῤῥης Γ. β. IV εὐχολόγιο μεταξὺ τῶν ἐτῶν 985-1000 φ. 122r).
 
Top