Συμφωνώ με τη θεώρηση του Χριστάκη ότι το θέμα είναι ποιος φθόγγος δεσπόζει. Ως γνωστόν, στον πλ.β΄ η άκρη του βαρέως τετραχόρδου είναι ο ΔΙ. Ο ΔΙ-ΚΕ είναι διαζευκτικός τόνος και ακολουθεί το οξύ τετράχορδο με σκληρά χρωματικά διαστήματα. Το ζήτημα με την ύφεση στον ΚΕ λοιπόν προκύπτει όταν δεσπόζων φθόγγος είναι ο ΔΙ.
Από 'δω και πέρα αρχίζει η διαφωνία μου με όλους τους προλαλήσαντες: δεν πιστεύω ότι είναι ούτε "τυχαία χρόα" ούτε "χρώμα" κλπ. Δεν μπορεί μια αλλοίωση ενός φθόγγου να μην κολλάει στη θεωρία και να την ονομάζουμε "τυχαία", σα να μην μπορούμε να τη δικαιολογήσουμε. Είτε αλλαγή ήχου θα είναι, είτε έλξη, κάτι τέλος πάντων... Προσωπική επέμβαση μπορεί να είναι, το θέμα όμως είναι ότι μαρτυρείται σε κάμποσα μέλη, όπως προελέχθη και πρέπει να στηριχθεί θεωρητικά, αφού ακουστικά υπάρχει: ό,τι υπάρχει ακουστικά, πάντα εντάσσεται κάπου θεωρητικά. Η δική μου θέση είναι η εξής:
Για να δούμε τι είναι αυτή η ύφεση στον ΚΕ, χρήσιμη θα ήταν η υποθετική επέκταση του μέλους προς τα πάνω, δηλ. μέχρι τον ΖΩ ή και τον ΝΗ. Αν το κάνετε αυτό είτε με κάποιο όργανο είτε με τη φωνή, θα δείτε ότι είναι αδύνατο να μην παίξετε / ψάλετε χρωματικό τετράχορδο ΔΙ-ΝΗ. Και τέτοιο τετράχορδο υπάρχει στο δεύτερο ήχο.
Πιστεύω λοιπόν ότι στον ΚΕ εισάγεται στην ουσία δεύτερος ήχος και η κλίμακα αλλάζει και γίνεται:
ΠΑ-ΔΙ= σκληρό χρωματικό τετράχορδο
ΔΙ-ΝΗ=μαλακό χρωματικό τετράχορδο
ΝΗ-ΠΑ=προσλαμβανόμενος τόνος
Τότε, γιατί δεν βάζει φθορά, θα μου πείτε. Μα ακριβώς επειδή το μέλος δεν επεκτείνεται στο δεύτερο ήχο παρά μόνο σε ένα φθόγγο, είναι πιο πρακτικό να βάλεις μια μαλακή υφεσούλα, γιατί τη φθορά πρέπει και να τη λύσεις και θα ήταν οπτικά παράδοξο να μπαίνει μια μαλακή χρωματική φθορά στον ΚΕ και μετά καπάκι μια σκληρή στον ΔΙ.
Αυτά.
Υ.Γ. Όπως ίσως θα έχετε καταλάβει, εμπόδια ανώτερα της θέλησής μου δεν μου επιτρέπουν εδώ και καιρό πιο ενεργή συμμετοχή. Θα επανέλθω όμως το πολύ σε κανα μήνα, σας πεθύμησα!