Ιωάννης Σακελλαρίδης

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Μάλλον έδειξα υπερβάλλοντα ζήλο αγαπητέ Παναγιώτη, αλλά κάποια πράγματα τα οποία λέγονται μου είναι δύσκολο να τα αφήσω αναπάντητα. Το μήνυμα του Αντρέα ήταν σαν να μου έλεγε: "Πέτρο απάντησε". Πάντως συμφωνώ ότι πλέον δεν υπάρχει κάποιος λόγος α χτησιμοποιούμε τέτοια γλώσσα καθότι το είδος αυτό τείνει να εκλείψει. Πάντως δεν έχει εκλείψει εντελώς. Ήξερα παιδί ο οποίος είναι από την Αθήνα και σπουδάζε στην Πάτρα ο οποίος μου είχε πει ότι μέχρι πριν έρθει στην Πάτρα, δεν είχε ακούσει βυζαντινό ψάλσιμο...
 
Γεια σας,
Αναζητούμε για αγορά ένα βιβλίο του κ. Ιωάννη Σακελλαρίδη με τον τίτλο "Οχτο-υχος", βασισμένο πάνω στην θεωρία. Μήπως ξέρει κανείς που μπορούμε να το προμηθευτούμε?
Ευχαριστώ θερμά.
Μαρούλα Ιωσήφ
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γεια σας,
Αναζητούμε για αγορά ένα βιβλίο του κ. Ιωάννη Σακελλαρίδη με τον τίτλο "Οχτο-υχος", βασισμένο πάνω στην θεωρία. Μήπως ξέρει κανείς που μπορούμε να το προμηθευτούμε?
Ευχαριστώ θερμά.
Μαρούλα Ιωσήφ
Νά σᾶς ἀπαντήσει ὁ Συντονιστής κ. Π. Σόμαλης. Νομίζω ὅτι πρόκειται γιά ἔκδοση τοῦ 1888 σέ εὐρωπαϊκή σημειογραφία καί μᾶλλον δέν ὑπάρχει πλέον.


 

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
Γεια σας,
Αναζητούμε για αγορά ένα βιβλίο του κ. Ιωάννη Σακελλαρίδη με τον τίτλο "Οχτο-υχος", βασισμένο πάνω στην θεωρία. Μήπως ξέρει κανείς που μπορούμε να το προμηθευτούμε?
Ευχαριστώ θερμά.
Μαρούλα Ιωσήφ

Εχω αυτο το βιβλιο . Στειλτε μου Π.Μ .
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Η Ιερά Υμνωδία επανεξεδόθη πρόσφατα κ από τις εκδόσεις Κουλτούρα

Βλ εδώ κ εδώ
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
π. Μάξιμος;35094 said:
Λές νά ἐννοεῖ αὐτό πού ἀρχίζει ἀπό ὕψιλον τούς ἤχους;​

Χρειαζόμαστε νομίζω τη βοήθεια του κατ' εξοχήν Σακελλαριδικού (εριτίμου!) συντονιστού... ο οποίος είναι και άριστος ορθογράφος, εκτός από διαγραφεύς δεινός...

Δ.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
εκτός από διαγραφεύς δεινός.. Δ.

Δημητρη Χριστος Ανεστη .
Το ''καρφι'' τωρα τι το ηθελες ;
Πιστευω να ξερεις (και απευθυνομαι προς ΟΛΟΥΣ τους φιλους του Φορουμ) ,
οτι λαθη δεν κανουν παρα μονο αυτοι που δεν κανουν τιποτα . Πιστεψε με πως ο Διαχειριστης και οι συντονιστες , δεν προλαβαινουν . Ετσι ισως , λεω ΙΣΩΣ , να εκαμαν και καποια λαθη με την ενοια οτι καπου ηταν πιο ''ελαστικοι''
και καπου πιο ''τσεκουρατοι'' .
Στην προσπαθεια μας να παραμεινει το Ψαλτολογιον (και το φορουμ) ανοικτο , οι οποιες δουλειες μας εχουν παει πισω . Και απο πανω εχουμε και ''γκρινια'' απο καποια μελη και βεβαιως και απο τις οικογενειες μας (εμενα γκρινιαζουν και τα εγγονια μου που με εχουν χασει) .
Δεν μπορω να πω περισσοτερα προς το παρων για το Ψαλτολογιον , πιστευω ομως συντομα να τα πουμε πιο αναλυτικα (με ΟΛΟΥΣ) .
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δημητρη Χριστος Ανεστη .
Το ''καρφι'' τωρα τι το ηθελες ;
Πιστευω να ξερεις (και απευθυνομαι προς ΟΛΟΥΣ τους φιλους του Φορουμ) ,
οτι λαθη δεν κανουν παρα μονο αυτοι που δεν κανουν τιποτα . Πιστεψε με πως ο Διαχειριστης και οι συντονιστες , δεν προλαβαινουν . Ετσι ισως , λεω ΙΣΩΣ , να εκαμαν και καποια λαθη με την ενοια οτι καπου ηταν πιο ''ελαστικοι''
και καπου πιο ''τσεκουρατοι'' .
Στην προσπαθεια μας να παραμεινει το Ψαλτολογιον (και το φορουμ) ανοικτο , οι οποιες δουλειες μας εχουν παει πισω . Και απο πανω εχουμε και ''γκρινια'' απο καποια μελη και βεβαιως και απο τις οικογενειες μας (εμενα γκρινιαζουν και τα εγγονια μου που με εχουν χασει) .
Δεν μπορω να πω περισσοτερα προς το παρων για το Ψαλτολογιον , πιστευω ομως συντομα να τα πουμε πιο αναλυτικα (με ΟΛΟΥΣ) .

Χριστός ανέστη κυρ-Βαγγέλη! Δεν είναι καρφί, απλώς χιούμορ είναι! Και νομίζω έχει λεπτό χιούμορ ο αγαπητός μας συντονιστής. Ευχαρίστως να τα πούμε!

Όσο για τη σημασία της λέξης, καταλαβαίνετε νομίζω ότι ταιριάζει κάπως στην περίπτωση:

διαγραφεύς ἐστιν ὁ μερίζων
ἑκάστῳ τῶν ἀπὸ τῆς συμμορίας τὴν προσήκουσαν εἰς-
φοράν, ἣν ἔδει εἰσφέρειν


Δημήτρης
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Ο Γεώργιος Χατζηθεοδώρου (Βιβλιογραφία της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής, σελ. 162-163) για το πρώτο βιβλίο του Σακελλαρίδη (Χρηστομάθεια Εκκλησιαστικής Μουσικής, 1880):

Περιέχει συνοπτική θεωρία της βυζ. μουσικής, επιλογή εκ του εσπερινού και όρθρου της Οκτωηχου, καταβασίες, προσόμοια και τα της λειτουργίας. [...] Η πρώτη αυτή προσπάθεια του είναι εντελώς συντηρητική και όχι μονο δεν παρουσιάζει καμια από τις μεταγενέστερες καινοτομίες του, αλλα ακολουθεί πιστα τα κλασσικά πρότυπα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ο Γεώργιος Χατζηθεοδώρου (Βιβλιογραφία της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής, σελ. 162-163) για το πρώτο βιβλίο του Σακελλαρίδη (Χρηστομάθεια Εκκλησιαστικής Μουσικής, 1880):

Περιέχει συνοπτική θεωρία της βυζ. μουσικής, επιλογή εκ του εσπερινού και όρθρου της Οκτωηχου, καταβασίες, προσόμοια και τα της λειτουργίας. [...] Η πρώτη αυτή προσπάθεια του είναι εντελώς συντηρητική και όχι μονο δεν παρουσιάζει καμια από τις μεταγενέστερες καινοτομίες του, αλλα ακολουθεί πιστα τα κλασσικά πρότυπα.

 
Last edited:

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Ίσως καταφέρω στο εγγύς μέλλον να πάρω στα χέρια μου τη "Χρηστομάθεια", πράγμα πολύ σημαντικό (ιδιαίτατα για μένα) που θα λύσει πολλές απορίες.

Ο Σακελλαρίδης ήταν μία εντονότατη προσωπικότητα και ό,τι πίστευε το πρέσβευε με μεγάλο σθένος. Είναι πολύ πιθανόν, απ' ό,τι ξέρουμε, στη νεανική του ηλικία να ήταν φανατικά υπέρ της παραδοσιακής βυζαντινής μουσικής χωρίς την παραμικρή απόκκλιση, αλλά σταδιακά επέφερε καινοτομίες, άλλες καλές, άλλες λιγότερο, και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι υπάρχουν διαφορές σε βιβλία του ανάλογα με τη χρονολογία έκδοσης.
Π.χ. εξέδωσε δύο Μεγάλες Εβδομάδες. Η 1η (έχει ανέβει και στο forum και είναι αυτή που ευρέως κυκλοφορεί) ακολουθεί πολύ πιστά το παραδοσιακό ύφος (φανταστείτε, έχει αργό "Ιδού ο Νυμφίος"!), ενώ στην 2η που εκδόθηκε λίγο πριν το θάνατό του έχει αρκετές και εν μέρει σημαντικές διαφορές, όχι μόνο στο θέμα τριφωνιών, αλλά, κυρίως, όσον αφορά στην απλότητα και συντομία κάποιων μελών (π.χ. ειρμολογικά αντίφωνα Μ. Πέμπτης) και σε πρακτικές ψαλμώδησης των ύμνων [π.χ. προτείνει εμμελή απαγγελία των τροπαρίων κάποιων Κανόνων (κανονική ψαλμώδηση Ειρμού) και στο τέλος συμψαλμωδία λαού και χορού του εφυμνίου, πρακτικές που μας οδηγούν κατευθείαν στην εποχή του Ρωμανού και, ακόμα πιο πίσω, του Μ. Βασιλείου, ο οποίος πρώτος, όπως λέει ο ίδιος στην γνωστή επιστολή του, καθιέρωσε "ενί κατάρχειν του μέλους, οι δε λοιποί υπηχούσι" κ.λπ. κ.λπ.]

Μόλις μου δοθεί η ευκαιρία να αποκτήσω έστω προσωρινά τη Χρηστομάθεια, θα την ανεβάσω οπωσδήποτε.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ίσυμψαλμωδία λαού και χορού του εφυμνίου, πρακτικές που μας οδηγούν κατευθείαν στην εποχή του Ρωμανού και, ακόμα πιο πίσω, του Μ. Βασιλείου, ο οποίος πρώτος, όπως λέει ο ίδιος στην γνωστή επιστολή του, καθιέρωσε "ενί κατάρχειν του μέλους, οι δε λοιποί υπηχούσι" κ.λπ. κ.λπ.]

Ἡ σύγκριση τῶν ὑμνολογικῶν κειμένων στὴν ἐποχὴ τοῦ Μ. Βασιλείου μὲ τὴν ἐποχὴ τοῦ Σακελαρίδη καὶ τῆς ἐποχῆς μας γενικότερα, δὲν νομίζω πὼς εἶναι δόκιμη, πέραν τῶν εὐσεβῶν πόθων ...
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Δομέστιχε, δεν συνέκρινα ούτε εποχές ούτε υμνογραφικά και μουσικά κείμενα. Και δεν καταλαβαίνω γιατί σε κάθετί που λέμε για το Σακελλαρίδη πρέπει να υπάρχει αντίδραση σαν να γράφω κινέζικα.

Είπα απλώς ότι ο Σακελλαρίδης πρότεινε (δεν ξέρω αν το σύστημα πράγματι το εφάρμοσε ή αν μόνο το πρότεινε) έναν τρόπο συμψαλμωδίας λαού και χορού που μας θυμίζει τις αρχαίες πρακτικές. Και ξέρουμε σίγουρα ότι ο Σακελλαρίδης ήταν γνώστης αυτών των πρακτικών, αφού έχουμε πολλές τέτοιες αναφορές στα θεωρητικά κομμάτια των βιβλίων του. Καλώς ή κακώς. Προσωπικά μπορεί και να μην το προτιμούσα, αλλά ως σύλληψη είναι ενδιαφέρουσα.

Πέραν αυτών των απλών και χωρίς καμία άλλη προέκταση πραγμάτων, δεν καταλαβαίνω κανένα ευσεβή πόθο κ.λπ.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἡ σύγκριση τῶν ὑμνολογικῶν κειμένων στὴν ἐποχὴ τοῦ Μ. Βασιλείου μὲ τὴν ἐποχὴ τοῦ Σακελλαρίδη καὶ τῆς ἐποχῆς μας γενικότερα, δὲν νομίζω πὼς εἶναι δόκιμη, πέραν τῶν εὐσεβῶν πόθων ...
Δέν εἶναι «εὐσεβεῖς πόθοι», Δομέστικέ μου, πράγματα πού συμβαίνουν μέχρι σήμερα. Γιά νά μήν φέρνω παραδείγματα, δές ἐδῶ.


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δομέστιχε, δεν συνέκρινα ούτε εποχές ούτε υμνογραφικά και μουσικά κείμενα. Και δεν καταλαβαίνω γιατί σε κάθετί που λέμε για το Σακελλαρίδη πρέπει να υπάρχει αντίδραση σαν να γράφω κινέζικα.

Είπα απλώς ότι ο Σακελλαρίδης πρότεινε (δεν ξέρω αν το σύστημα πράγματι το εφάρμοσε ή αν μόνο το πρότεινε) έναν τρόπο συμψαλμωδίας λαού και χορού που μας θυμίζει τις αρχαίες πρακτικές. Και ξέρουμε σίγουρα ότι ο Σακελλαρίδης ήταν γνώστης αυτών των πρακτικών, αφού έχουμε πολλές τέτοιες αναφορές στα θεωρητικά κομμάτια των βιβλίων του. Καλώς ή κακώς. Προσωπικά μπορεί και να μην το προτιμούσα, αλλά ως σύλληψη είναι ενδιαφέρουσα.

Πέραν αυτών των απλών και χωρίς καμία άλλη επέκταση πραγμάτων, δεν καταλαβαίνω κανένα ευσεβή πόθο κ.λπ.

Ὁ εὐσεβὴς πόθος δὲν πήγαινε σὲ σένα ἀλλὰ στὸν Σακελλαρίδη.

Οἱ ἀρχαῖες πρακτικὲς ποὺ ἐπέτρεπαν τὴν συμψαλμωδία ἀναφέρονταν καὶ σὲ ἄλλα κείμενα καὶ σὲ ἄλλη μορφὴ ἀκολουθίας καὶ σὲ ἄλλα μέλη. Καὶ ἄλλο νὰ ἀναφέρεις ἀποσπάσματα πηγῶν καὶ νὰ πιθανολογεῖς ἑρμηνεύοντας κατὰ τὸ δοκοῦν καὶ ἄλλο νὰ εἶσαι ἀσφαλής γνώστης.

Ὅσο γιὰ τὴν ἀντίδραση στὸν Σακελλαρίδη, γιατὶ νὰ ἐξαιρεῖται τὸ ἔργο του ἀπὸ τὸν προβληματισμό; Πάμπολλα στοιχεία του ἔχουν προξενήσει μεγάλο προβληματισμό στὸν ψαλτικὸ κόσμο ἐδῶ καὶ πολλὲς δεκαετίες καὶ ὄχι πάντα μὲ θετικὸ τρόπο, γιὰ νὰ τὸ θέσω μαλακά.

Νὰ εἶσαι καλὰ.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Ὁ εὐσεβὴς πόθος δὲν πήγαινε σὲ σένα ἀλλὰ στὸν Σακελλαρίδη.

Περίπου σύμφωνοι.

1.Οἱ ἀρχαῖες πρακτικὲς ποὺ ἐπέτρεπαν τὴν συμψαλμωδία ἀναφέρονταν καὶ σὲ ἄλλα κείμενα καὶ σὲ ἄλλη μορφὴ ἀκολουθίας καὶ σὲ ἄλλα μέλη.
2.Καὶ ἄλλο νὰ ἀναφέρεις ἀποσπάσματα πηγῶν καὶ νὰ πιθανολογεῖς ἑρμηνεύοντας κατὰ τὸ δοκοῦν καὶ ἄλλο νὰ εἶσαι ἀσφαλής γνώστης.

1.Όχι ακριβώς. Η αντιφωνική ψαλμώδηση ήταν η αφορμή της γέννησης των τροπαρίων. Δηλαδή, στην αρχή, ένας έλεγε στίχους απ' το Ψαλτήρι και ο λαός απαντούσε με ένα σταθερό, σύντομο εφύμνιο (όπως σήμερα το Μ. Σάββατο πρωί, στον ύμνο των Τριών Παίδων). Αυτό το εφύμνιο κάποια στιγμή σκέφτηκαν να το αναπτύξουν και έτσι έγιναν τα τροπάρια (αυτήν την εξέλιξη διασώζουν τα αντίφωνα της Μ. Πέμπτης στα οποία κανονικά προηγούνται ψαλμικοί στίχοι, βλ. Αντιφωνάριο π. Παπαγιάννη). Το Κοντάκιο έπειτα διέσωσε αυτήν την πρακτική, αφού, όπως δέχονται οι περισσότεροι μελετητές, οι Οίκοι απαγγέλλονταν εμμελώς και το εφύμνιο ψαλλόταν απ' όλους (όπως και σήμερα στο Κοντάκιο του Ακαθίστου). Το εφύμνιο πέρασε στον Κανόνα σαν κληροδότημα απ' το Κοντάκιο και φυσικά στην αρχή ήταν κι αυτό σύντομη ψαλμική φράση που όλοι έψαλλαν. Αυτά όλα δείχνουν ότι υπάρχει συνέχεια και δεν μπορούμε να λέμε ότι η αντιφωνική ψαλμώδηση αναφερόταν σε άλλα μέλη και είδη ακολουθίας. Μάλλον στην προγενέστερη μορφή αυτών που έχουμε σήμερα.
2.Άλλωστε δεν είπα και ούτε ισχύει ότι ο Σακ. προσπάθησε να δικαιολογήσει το συγκεκριμένο σύστημα με παραπομπές σε πηγές, ούτε τις ερμήνευσε κατά το δοκούν. Εγώ είπα απλώς ότι είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι ο Σακ. ήξερε αυτά τα πράγματα, καθώς βλέπουμε να τα γράφει σε θεωρητικά του, για άλλους λόγους, άσχετους με το συγκεκριμένο ζήτημα.

Ὅσο γιὰ τὴν ἀντίδραση στὸν Σακελλαρίδη, γιατὶ νὰ ἐξαιρεῖται τὸ ἔργο του ἀπὸ τὸν προβληματισμό; Πάμπολλα στοιχεία του ἔχουν προξενήσει μεγάλο προβληματισμό στὸν ψαλτικὸ κόσμο ἐδῶ καὶ πολλὲς δεκαετίες καὶ ὄχι πάντα μὲ θετικὸ τρόπο, γιὰ νὰ τὸ θέσω μαλακά.

Νὰ εἶσαι καλὰ.

Δεν είπα να εξαιρείται το έργο του απ' τον προβληματισμό, κάθε άλλο! Πιστεύω ότι το έργο του πρέπει οπωσδήποτε να γίνει αντικείμενο προβληματισμού. Αλλά πάντα καλοπροαίρετου και ανοιχτόμυαλου, ακόμα και στα φάουλ του.
Μην πάρεις αυτά που λέω προσωπικά, γνωρίζουμε όλοι το ποιόν σου και εκτιμώ την προσφορά σου και το χαρακτήρα σου.
Και συ να είσαι καλά!:)
 

vasilis

Πέτρου Βασίλειος
Σας παραθέτω ηχητικό ντοκουμέντο για να ακούσετε όσοι έχετε την περιέργεια πως ήταν η φωνή του συγχωρεμένου σακελλαρίδη. Η ποιότητα είναι πολύ κακή γιατί είναι ηχογραφημένο από γραμμόφωνο και ο ήχος ηχογραφήθηκε δια μέσου αέρος (καθότι το γραμμόφωνο δεν είχε βύσμα για καλώδιο εσωτερικής ηχογράφησης). Η ηχογράφηση έγινε το 1930 και πρόκειται για δημοτικό τραγούδι.
 

Attachments

  • 1568-14.mp3
    3.3 MB · Views: 125
Σας παραθέτω ηχητικό ντοκουμέντο για να ακούσετε όσοι έχετε την περιέργεια πως ήταν η φωνή του συγχωρεμένου σακελλαρίδη. Η ποιότητα είναι πολύ κακή γιατί είναι ηχογραφημένο από γραμμόφωνο και ο ήχος ηχογραφήθηκε δια μέσου αέρος (καθότι το γραμμόφωνο δεν είχε βύσμα για καλώδιο εσωτερικής ηχογράφησης). Η ηχογράφηση έγινε το 1930 και πρόκειται για δημοτικό τραγούδι.

Ενδιαφέρον . Η ηχογράφηση είναι παμπάλαια . Ανήκει όμως στον Σακελλαρίδη.
Δηλαδή , χωρίς να θέλω να θίξω, η πηγή σας είναι αξιόπιστη ;
 
Top