Ιερατικόν Ρώμης, 1950

Αυτά (η παρόμοια) των ειρινηκών της Αναστάσεως μαρτυρούνται κάπου; (εννοείται στον Ορθόδοξο κόσμο).
Μήπως εντάσσονται σε μια απόπειρα αυτονομήσεως του α΄ μέρους του Όρθρου και προαγωγής του σε μια ημιανεξάρτητη «Ακολουθία της Αναστάσεως» με ιδιαίτερο περιεχόμενο και λειτουργικά χαρακτηριστικά (Ανάγνωση Αναστασίμου Ευαγγελίου, ιδιαίτερα «Ειρηνικά», «Άρατε Πύλας…», κτλ);
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Πάντως το «Άρατε πύλας» είναι παλαιό έθιμο. Μαρτυρείται, αν δεν απατώμαι, από στουδιτικές πηγές.

Αλλά εκεί μέσα έχει και το «Δεύτε λαβέτε», που είναι δανειζόμενο από την καθ’ημάς (και σχετικά μεταγενέστερη) πράξη που τελικά μπήκε και στα έντυπα. Όποτε ίσως το ίδιο γίνεται και με τα «Ειρηνικά»;;;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
«Εἶτα λέγει τὴν συναπτήν. Εἶθ’ οὕτως· Ἄρατε πύλας οἱ ἄρχοντες ἡμῶν καὶ ἐπάρθητε πύλαι αἰώνιοι καὶ εἰσελεύσεται ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης.

Ὁ κανὼν ᾠδὴ α’ ἦχος α’ ποίημα Ἰωάννου μοναχοῦ. Ἀναστάσεως ἡμέρα λαμπρυνθῶμεν λαοί, πάσχα Κυρίου πάσχα...»

(χφ. Τ. Σταυροῦ 15 πεντηκοστάριο ιγ’ αἰ. φ. 162v· ἀντιπαράβαλε χφ. Σινὰ 1108 ΤΑΣ ιε’ αἰ. (Dmitrievskij τ. 3 σ. 250)).

Εἶναι ἀκατάλληλη μεταγενέστερη προσθήκη.
 
Last edited:
Κ

Κωσταντής1

Guest
Ἔτσι. Tὸ ἔθιμο βρίσκεται ἐντὸς τῆς ἀκτινοβολίας τῶν Φράγκων ἡγεμόνων μετὰ τὴν Δ. Σταυροφορία. Ἀντίστοιχη στὴν Πάτμο, ἡ σκηνὴ τοῦ Νιπτῆρος. Προσθ. ἐπίσης ἀντίστοιχα, τὸ ἀχρονολόγητο κυπριακὸ χειρόγραφο τῶν Παθῶν ποὺ εἶναι ἕνα μυστήριο: ἡ ἔρευνα κατέληξε ὅτι ἀνάγεται στὴν περίοδο τῶν Λουζινιὰν καὶ ὅτι ἦταν συνειδητὲς ὁδηγίες πρὸς τὴν τοπικὴ ἐκκλησία, "κάντε ἔτσι".
Eἶναι τὰ μόνα δρώμενα ὅπου ἕνας λαϊκὸς ἀναλαμβάνει νἀ παίξῃ τὀν ῥόλο τοῦ "κακοῦ". Mὲ βάση τἰς ἁναλύσεις τοῦ A.W.White, ἡ ὁρθόδοξη ἑκκλησία ἔχει δείξῃ ἐξαρχῆς ἀξιοθαύμαστη συνέπεια στὀ νἀ ἁποκλείσῃ τὀ μιμητικὀ στοιχεῖο ἀπὸ τὸ τυπικό της. Τὰ μόνα στοιχεῖα ποὺ ἔδειχναν νἀ "κόβουν τἠν μαγιονέζα" ἦταν τὀ Ἅρατε Πύλας καὶ ἡ σκηνἠ τοῦ Νιπτῆρος στὴν Πάτμο. Προσθήκη: στὴν μία ἕνας λαϊκὀς παίζει τὀν Ἅδη, στἠν ἄλλη τὸν Ἰούδα.
 
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πάντως το «Άρατε πύλας» είναι παλαιό έθιμο. Μαρτυρείται, αν δεν απατώμαι, από στουδιτικές πηγές.

Αλλά εκεί μέσα έχει και το «Δεύτε λαβέτε», που είναι δανειζόμενο από την καθ’ημάς (και σχετικά μεταγενέστερη) πράξη που τελικά μπήκε και στα έντυπα. Όποτε ίσως το ίδιο γίνεται και με τα «Ειρηνικά»;;;

Ἐδῶ κι ἐδῶ
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Το ότι απευθύνεται σε ουνίτες επιβεβαιώνεται και στο τέλος, όπου αναφέρεται η χρηματοδότηση της έκδοσης από το Βατικανό, επί πατριαρχείας Μαξίμου Θεουπόλεως. Γνωρίζουμε την ιστορία αυτού του πατριαρχείου;

Τυχόν άλλοι ουνίτες πχ στη χώρα μας ποιο ιερατικό χρησιμοποιούν; Αυτό ή υπάρχουν κι άλλα; ή μήπως της Απ. Διακονίας μνημονεύοντας απλώς τον πάπα στο εν πρώτοις μνήσθητι και τον ουνίτη δεσπότη στις συναπτές; Άραγε εφαρμόζουν και το φιλιόκβε στο πιστεύω ή αυτό είναι άλλη αίρεση; Γιατί το εν λόγω ιερατικό φιλιόκβε δεν έχει.

Τα ανωτέρω ερωτήματα μπορούν να βοηθήσουν να απαντηθούν και τα άλλα: δηλαδή πώς προέκυψαν οι πρόσθετες αιτήσεις στα ειρηνικά. Οι οποίες δε σας παραξενεύουν ως προς το περιεχόμενο; Αποτελούν αυτά τα πράγματα αίτημα προς το Θεό; Δεν είναι δεδομένα; Το ότι είναι δεδομένα δεν εορτάζουμε άλλωστε στην Ανάσταση;
 
Το ότι είναι Ουνιτικόν μας το δηλώνει καθαρά η τέταρτη σελίδα. "Εγκρίσει και αδεία της Αγιωτάτης και Αποστολικής Έδρας της Παλαιάς Ρώμης"
 
Top