Ιάκωβος Ναυπλιώτης: επεξεργασμένες ηχογραφήσεις

haris1963

παλαιότατο μέλος
Ἀνοίγω αὐτὸ τὸ θέμα, γιὰ νὰ ἀνεβάζουμε σιγά - σιγά, ὅποιοι ἀπὸ ἐμᾶς ἔχουμε ἐπαρκῆ γνώση ἐπεξεργασίας παλαιῶν ἠχογραφήσεων καὶ φυσικά ελἐυθερο χρόνο, βελτιωμένες ἠχογραφήσεις τοῦ μυθικοῦ αὐτοῦ "λεονταριοῦ" τῶν πατριαρχικῶν ἀναλογίων.

Γιὰ νὰ θυμοῦνται οἱ παλαιότεροι καὶ νὰ μαθαίνουν κι οἱ νεώτεροι, ποιὰ ἦταν τὰ στοιχεῖα αὐτὰ πού χαρακτήρισαν τὸν Ἰάκωβο ὡς "μεγαλοπρεπῆ".

Στα τρία πρῶτα αὐτά μαθήματα πού διάλεξα νὰ ἀνεβάσω, παρατηροῦμε:

Στο 01. τὴν ἀπέραντη φωνητικὴ ἔκταση καὶ ἔνταση τοῦ Ναυπλιώτη, ὅταν ζωντανἀ μέσα στὸ Πατριαρχεῖο καὶ χωρίς μικρόφωνα, ἁπλᾶ "ἀπογειώνεται", καὶ σκέφτεασαι πώς μᾶλλον δὲν ἦταν ὑπερβολικές οἱ φῆμες πού ἤθελαν τα στασίδια τοῦ Ἁγ. Γεωργίου νὰ "τρίζουν" κάποιες φορές ὅταν ἔψαλλε.

Στὸ 02. παίρνουμε μιὰ γεύση ἀπὸ τήν εὐασθησία καὶ τὴν κατανυκτικότητα, ποὺ ἀπέπνεε ὁ Ἰάκωβος ("Ναυπλιώτης μυστικοπαθής...") ὅταν τὸ ἐπιθυμούσε.

Τέλος στὸ 03. θαυμάζουμε τὰ ἀπίστευτα διαστήματα τοῦ Ναυπλιώτη, διαστήματα πού χωρίς "γωνίες" καὶ ὐπερβολές, "χαϊδεύουν" εὐχάριστα τὰ ὦτα τῶν εἰδικῶν καὶ μὴ ἀκροατῶν. Εἰδικὰ στὸν Β΄ ἦχο (ὅπως ἐδῶ) ὅπου "ζωγραφίζει" κυριολεκτικὰ μὲ τήν Ὅμοια Διφωνία, καὶ τὶς φυσικἐς καὶ καθόλου ἐξεζητημένες ἕλξεις του.

Ἕπεται συνέχεια...

Χαραλάμπης

ΥΓ Ἔτσι, γιατί κι ἐμεῖς δέν κάναμε προεκλογική ἐκστρατεία :wink:


 

Attachments

  • 1-AgiaAnafora_PLD_IakwvosNafpliwtis.mp3
    7.7 MB · Views: 672
  • 2-AksionEstin_PLA_IakwvosNafpliwtis.mp3
    7.7 MB · Views: 701
  • 3-TaPathiTaSepta.mp3
    4.2 MB · Views: 450
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Πολύ καλή ιδέα, μακάρι να συνεχιστεί, το αξίζει ο Ιάκωβος.
 
Επειδή τελευταία άρχισα μια προσωπική μελέτη στον Ναυπλιώτη και στο Ύφος του συνεχίζω με δύο κομμάτια (σύντομα) επίκαιρα.

Καλή ακρόαση!

Το "Τη Υπερμάχω'' ψάλλουν Ναυπλιώτης και Πρίγγος!
 

Attachments

  • 06 Me aporstrepses.wma
    2.4 MB · Views: 261
  • 14 Te Ypermaho, Khere Nymfe.wma
    3.3 MB · Views: 266

haris1963

παλαιότατο μέλος

Ἕπεται συνέχεια...

Δύο ἀκόμα μέλη. Ἄν δεν σᾶς φανῇ καὶ ..πολύ καλὸς ὁ ἦχος, νὰ ξέρετε, ὅτι στὰ πρωτότυπα ποὺ δούλεψα, μόλις καὶ μετὰ βίας ἀκούγονται οἱ φωνές...:(

Χαραλάμπης

ΥΓ. Ἄντε, ψηφίστε νὰ πᾶμε τουλάχιστον Β' γῦρο... :D
 

Attachments

  • 4-Dynamis-Kritos_IakwvosNafpliwtis.mp3
    4.3 MB · Views: 315
  • 5-AimaKaiPyr_IakwvosNafpliwtis.mp3
    4.5 MB · Views: 253

haris1963

παλαιότατο μέλος
Συνεχίζω, μὲ τὸ ἀνέβασμα δύο ἀκόμα ἐπεξεργασμένων (τὸ κατά δύναμιν) ἠχογραφήσεων τοῦ μεγάλου Ἰακώβου. Ἡ πρώτη ἐπικαιροποιήθηκε (ξανὰ) πρὶν λίγο...! :wink:

Χάρης

ΥΓ. Ἀκόμα ἀνοικτὴ εἶναι ἡ ψηφοφορία. Ἄντε, κι εἴμαστε οἱ μόνοι μὲ περισσότερες ἀπὸ τίς μισὲς ψήφους τοῦ Στανίτσα!!!
 

Attachments

  • 6-TonDespotin_IakwvosNafpliwtis.mp3
    4.8 MB · Views: 361
  • 7-VouleftirionSwtir_IakwvosNafpliwtis.mp3
    6.8 MB · Views: 226
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Δάσκαλε ως γνωστόν παίζουμε για τη #2 θέση. Η #1 ήταν προκαθορισμένη. Δε ξέρει ο κόσμος...

Μίλαγα με κάποιον στο τηλ και έπαιζε στο βάθος ο Ιάκωβος, οπότε λέει σε κάποια φάση "Ε κλείστον αυτόν που σκούζει".

Απότομη προσγείωση...
 
Άλλα δύο από μένα.

Μια παρατήρηση μόνο, στο ''Τὸν Δεσπότην'' που ανέβασε ο κ.Συμεωνίδης εγώ δεν ακούω καθόλου χρώμα. (Εκτός αν φταίνε τα αυτιά μου, πιθανόν. Τελοσπάντων διαφέρει από τον Δεύτερο που ψάλλει ο Ιάκωβος γενικά.) Ενισχύεται η θεωρία πως η φθορά του β' ήχου στον βαρύ θέλει τετράφωνο και όχι δεύτερο ήχο; (Την θεωρία υπερασπίζονται μεταξύ άλλων (ειπώθηκε και από τον κ.Κωνσταντίνου) και πολλοί που για πολλούς από σας μπορεί να θεωρούνται εκτός ''παραδόσεως'', όπως ο Καψάσκης στο μικρό θεωρητικό του, που βέβαια θα το άκουσε από τον δάσκαλό του Ι.Σακελλαρίδη, ο οποίος έχει γράψει ''Τον Δεσπότη'' σε λέγετο.... Δεδομένου ότι ο ίδιος ήθελε τον Ζω φυσικό, το διάστημα Βου-Ζω ακούγεται σαν το Ζω-Γα του Βαρέως Τετραφώνου. Υπάρχει τίποτα ύποπτο...λανθάνει κάτι...; Μπορεί να αποτελέσει έμμεση μαρτυρία για το άκουσμα του εν λόγω μαθήματος; Μη ξεχνάμε πως ο Σακελλαρίδης ήταν αρκετά παλιός (όσο και ο Ναυπλιώτης )και είχε ακούσματα, ασχέτως αν δεν τα ενστερνίστηκε. Υπάρχει οικείο θέμα και αν το κρίνουν οι συντονιστές ας μεταφερθεί εκεί η συζήτηση.

Σημ.Επειδή τώρα είδα ξανά το παλιό θέμα και είδα πως συζητήθηκε εκτενώς (με έντονες διαφωνίες μάλιστα) ας μην επανέλθουμε. Απολογούμαι που επανέλαβα πράματα που ειπώθηκαν. Δεν σβήνω το μήνυμα μου γιατί θέλω μόνο να κρατήσω τον προβληματισμό για τον Σακελλαρίδη. Ας παραμείνει όμως το συγκεκριμέο θέμα μόνο για αναρτήσεις του Ιακώβου.
 

Attachments

  • 05 Edokas kleronomian (Odeon).wma
    1.7 MB · Views: 170
  • 11 Psyhe mou, psyhe mou, Ten pasan elpida mou.wma
    2.8 MB · Views: 188
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Παντελίδης Ανδρέας;100862 said:
Μια παρατήρηση μόνο, στο ''Τὸν Δεσπότην'' που ανέβασε ο κ.Συμεωνίδης εγώ δεν ακούω καθόλου χρώμα. (Εκτός αν φταίνε τα αυτιά μου, πιθανόν. Τελοσπάντων διαφέρει από τον Δεύτερο που ψάλλει ο Ιάκωβος γενικά.) Ενισχύεται η θεωρία πως η φθορά του β' ήχου στον βαρύ θέλει τετράφωνο και όχι δεύτερο ήχο; (Την θεωρία υπερασπίζονται μεταξύ άλλων (ειπώθηκε και από τον κ.Κωνσταντίνου) και πολλοί που για πολλούς από σας μπορεί να θεωρούνται εκτός ''παραδόσεως''....

Δίνω μια σύντομη απάντηση για να μην μένουν αιωρούμενα ερωτηματικά.

Δεν πρόκειται για χρώμα με τη σημερινή ίσως έννοια, αλλά για το "ημιχρωματικό" σύστημα των Όμοιων Διφωνιών (διατονικά διαστήματα: μείζονος ~ 12τμ.- χρυσανθινου ελαχίστου ~ περίπου 9 τμ.), τις οποίες ο Ιάκωβος εκτελεί μαϊστορικά και με μεγάλη συνέπεια όταν και όποτε το μέλος ζητά μαλακό χρώμα.

Αν για κάποιους από εμάς αποτελούν θεωρίες "εκτός παραδόσεως" αυτές που περιγράφετε , αυτό είναι για τα καινοφανή ακούσματα που δημιουργούν σε παραδοσικά μέλη των οποίων έχουμε έγκυρες ηχητικές καταγραφές (όπως το παρόν).

Εφ' όσον κάποιος θέλει να συνεχίσει την κουβέντα, ωστόσο, ας γίνει στο εξής παρακαλώ, στο οικείο θέμα (Περί του ήχου του μαθήματος "Τον Δεσπότην...")

Χάρης
 
Last edited:
Δεν μίλησα για θεωρίες εκτός παραδόσεως αλλά για άτομα (προσωπικότητες) που μπορεί να θεωρούνται (από πολλούς)εκτός παραδόσεως, όπως ο Σακελλαρίδης και ο Καψάσκης. Αυτό εννοούσα! Όσο για τις παραποιήσεις σε ακούσματα και μαθήματα που υπαινίσσεστε, συμφωνώ απόλυτα...
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Σήμερα, ἀντί γιὰ ἠχογράφηση, θὰ παρουσιάσω τὰ εὑρήματα ἀπὸ μιὰ φασματογραφικὴ ἀνάλυση (ποὺ ἔκανα τὸ ἀπογευματάκι), τὴν ὁποία αἰσθάνθηκα τὴν ἀνάγκη νὰ πραγματοποιήσω, παρατηρῶντας μὲ θαυμασμό τὰ διαστήματα τοῦ Ναυπλιώτη στὸ μάθημα "Ἔδωκας κληρονομίαν...". Μοῦ προξενοῦσε ἐντύπωση ἠ ἐκτέλεση τοῦ μόνιμα ὑψηλοῦ ΠΑ τοῦ "κεντραρισμένου" στὸ πεντάχορδο ΒΟΥ (ἄρα χαμηλοῦ σὲ σχέση μὲ τὴν θεωρία τῆς Ἐπιτροπῆς), ἀλλά καὶ τοῦ ἐπίσης μεγάλου ΓΑ-ΔΙ ποὐ ἄκουγα.

Τὰ εὑρήματα ἦταν για μένα ἀναμενόμενα μεν, ἀποκαλυπτικὰ ὅμως, ὅσον ἀφορᾶ τὸ γεγονός τῆς χρήσης τῶν Ὅμοιων καὶ τῶν ἀνεσταραμμένων τριχόρδων ἀπό τὸν Ναυπλιώτη, ὁ ὁποῖος ἀκολουθεῖ φανερά χρυσανθινή νοοτροπία στα διαστήματὰ του (ναί, αὐτὴ τῶν λόγων τοῦ Χρυσάνθου βέβαια) καὶ ὄχι τῆς (πολύ πρόσφατης στὴν ἐποχὴ του) Ἐπιτροπῆς.

Παραθέτω τὸ φασματογραφημένο ἠχητικὸ ἀπόσπασμα, ἕνα στιγμιότυπο ἀπὸ τὸν φασματογράφο καὶ μιὰ εἰκόνα ἀπὸ τὸ ἀρχεῖο Excel μὲ τὶς μετρήσεις.

Στὴν εικόνα ἀπὸ τό Excel βλέπουμε: Πάνω ἀπὸ τήν διπλῆ γραμμή, στή 2η γραμμή βρίσκεται ὁ μέσος ὅρος τῶν τιμῶν σὲ Hz, γιὰ τοὺς φθόγγους ΝΗ ἕως ΔΙ. Κάτω ἀπὸ τὴν διπλῆ γραμμή: Ἀριστερὰ, βρίσκεται τὸ ἄθροισμα τῶν μορίων (τμημάτων 72άρας κλίμακας) γιὰ τὰ δύο 3/χορδα, τὸ 4/χορδο καὶ τὸ 5/χορδο. Δεξιά, στήν 2η γραμμή εἶναι ὁ ἀριθμός ποὺ δείχνει τὸν λόγο τῶν διαστημάτων ΝΗ-ΠΑ, ΠΑ-ΒΟΥ, ΒΟΥ-ΓΑ, ΓΑ-ΔΙ καὶ στὴν τελευταία ἡ ἀντιστοιχία τῶν λόγων αὐτῶν σέ τμήματα τῆς 72άρας.

Παρατηρήσεις:
α. Τὰ δὺο τρίχορδα ΝΗ-ΒΟΥ καὶ ΒΟΥ-ΝΗ εἶναι (σχεδόν) ἴσα σὲ ποσόν, μὲ συνέπεια ὁ ΒΟΥ νὰ τείνῃ νὰ βρεθῇ στὸ ἀπόλυτο μέσο τοῦ 5/χόρδου ΔΙ-ΝΗ.
β. Ἔχουν συμμετρικὴ δομή, μὲ ἀντεστραμμένη ὁμοιότητα: δηλαδή, στὸ πρῶτο ἔχουμε μεγάλο-μικρό διάστημα καὶ στὸ δεύτερο μικρό-μεγάλο διάστημα.
γ. Γίνεται συνεπής χρήση τόσο στήν βάση (ΝΗ-ΠΑ) ὅσο καὶ στὴν κορυφὴ τοῦ 5/χόρδου
(ΓΑ-ΔΙ), ἤτοι ἐπάνω ἀπὸ τὸ 4/χορδο ΝΗ-ΓΑ, ἑνός "διογκωμένου" μείζονα τόνου, σχεδόν ταυτισμένου μέ τὸν ἐπιέβδομο τόνο (8/7=13,87 τμ.).
δ. Τὰ διαστήματα ΠΑ-ΒΟΥ καὶ ΓΑ-ΔΙ εἶναι σὲ "συρρικνωμένη μορφή" ὁ ἐλάσσων καὶ ὁ ἐλάχιστος τὸνος τῶν χρυσανθινῶν διαστημάτων, ἤτοι ἀπὸ
9,04 τμ. καὶ 8,61 τμ. ἀντίστοιχα γίνονται 7,93 καὶ 7,29 τμ.

Τὸ ἔχω ξαναπεῖ: τὰ διαστήματα αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου, ἀποτελοῦν καὶ θά συνεχίσουν νὰ ἀποτελοῦν ἀντικείμενο θαυμασμοῦ καὶ ἔρευνας γιὰ ἐμᾶς τούς νεώτερους.

ΧΣ
 

Attachments

  • 105 Edokas kleronomian (Odeon.1).mp3
    282.3 KB · Views: 145
  • Nafpliwtis_Edwkas_Fasma.jpg
    170.5 KB · Views: 55
  • Nafpliwtis_Edwkas_Excel.jpg
    53.8 KB · Views: 51
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Ευχαριστούμε πολύ Χάρη! Μερικά δικά μου σχόλια:
Μοῦ προξενοῦσε ἐντύπωση ἠ ἐκτέλεση τοῦ μόνιμα ὑψηλοῦ ΠΑ
Εμένα δεν μου προξένησε ιδιαίτερη εντύπωση αυτό. Έχω ακούσει πολλούς σύγχρονους ψάλτες να το εκτελούν ψηλότερα από το Ναυπλιώτη. Να θυμίσουμε ότι πρώτη η Επιτροπή ήταν αυτή που μίλησε για συνεχώς υψωμένο ΠΑ στον πλ. Δ', όπως έχουμε γράψει επανειλημμένως εδώ μέσα (Στοιχειώδης Διδασκαλία, παρ. 114: "Εν τω ήχω τούτω ο φθόγγος Πα ευρίσκεται, ως επί τω πλείστον, υψωμένος κατά εν τμήμα", δηλ. 2 τμήματα δικά μας)
...τοῦ "κεντραρισμένου" στὸ πεντάχορδο ΒΟΥ (ἄρα χαμηλοῦ σὲ σχέση μὲ τὴν θεωρία τῆς Ἐπιτροπῆς)
Εγώ στο απόσπασμα που παρέθεσες δεν το ακούω καθόλου μα καθόλου χαμηλό. Αντίθετα, θα έλεγα ότι είναι ακριβώς στη θέση που το έχει εντοπίσει και η Επιτροπή. Η διφωνία ΝΗ-ΒΟΥ στα 21 και κάτι μόρια που βγάζεις, προφανώς είναι επηρεασμένη από το 1ο ΒΟΥ του μέλους που λέει ο Ιάκωβος και το οποίο όντως είναι αρκετά χαμηλό. Αυτό το ΒΟΥ όμως ακούγεται φευγαλέα, καθώς η φράση είναι μια περιστροφή με γοργό ΠΑ-ΒΟΥ-ΠΑ-ΒΟΥ. Αντίθετα, το ΒΟΥ που μένει στον ακροατή είναι αυτό της συλλαβής "δω", που είναι πιο υψωμένο από το 1ο. Δηλ. ο Ιάκωβος δεν λέει πάντα το ίδιο ΒΟΥ! Για να γίνει αμεσότερα αντιληπτό αυτό, θα πρέπει να ακούσουμε τα 2 αυτά ΒΟΥ δίπλα, το ένα μετά το άλλο. Το έφτιαξα λοιπόν (βλ. συνημμένο) και το επανέλαβα 3 φορές, για να δείτε ότι το 2ο ΒΟΥ, που είναι και το κύριο ΒΟΥ του πλ. δ', το οποίο φαίνεται και ως δεσπόζων φθόγγος (ενώ το 1ο όχι) είναι πιο ψηλό από το πρώτο, όχι επομένως στη θέση των λόγων του Χρυσάνθου/Farabi/Zalzal, αλλά στη θέση των τμημάτων της κλίμακας του Χρυσάνθου, τα οποία είναι τα αυτά με της Πατριαρχικής, όπως έχω δείξει εδώ.

Νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα επισφαλές από μια τέτοια μικρή φράση να συνάγουμε συμπέρασμα περί "ομοιοδιφωνικότητας" Ιακώβου στον πλ. δ', τη στιγμή μάλιστα που το ΒΟΥ που δεσπόζει και μένει στον ακροατή είναι υψηλότερο από αυτό της όμοιας διφωνίας.
...ἀλλά καὶ τοῦ ἐπίσης μεγάλου ΓΑ-ΔΙ ποὐ ἄκουγα.
Εγώ δεν πρόσεξα ιδιαίτερα κάτι τέτοιο, μια και στη φράση που παρέθεσες διάστημα ΓΑ-ΔΙ υπάρχει μόνο μία φορά και μάλιστα μόνο σε κάθοδο. Επομένως εδώ είναι, κατ' εμέ, ακόμα πιο επισφαλές να συνάγουμε γενικό κανόνα εφαρμογής "μεγάλου ΓΑ-ΔΙ" στον πλ. δ' μόνο και μόνο από ένα διάστημα και μάλιστα καθοδικό. Εγώ θα έλεγα ότι τα 8άρια που βρίσκεις στα ΠΑ-ΒΟΥ και ΒΟΥ-ΓΑ δικαιώνουν την Επιτροπή: αν ο ΠΑ είναι υψωμένος κατά 2 τμήματα, όπως μας λέει, άρα το ΝΗ-ΠΑ στον εφέβδομο τόνο (δηλ. 14 μόρια), το πεντάχορδο ΝΗ-ΔΙ που προκύπτει θα έχει θεωρητικώς διαστήματα 14-8-8-12. Αυτό που βρήκες εσύ πρακτικώς, συγκερασμένο στο ήμισυ του δεκαδικού μέρους, είναι 14-7.5-8-13.5 Αν θεωρήσουμε ότι το διάστημα 13.5 στο ΓΑ-ΔΙ του πλ. δ' θέλει συζήτηση και περισσότερη τεκμηρίωση από μία και μόνη κάθοδο (εξάλλου το πεντάχορδο θεωρητικώς θα πρέπει να είναι fix στα 42 μόρια και όχι παραπάνω, ενώ και το τετράχορδο στα 30 και όχι παρακάτω, όπως οδηγεί η θεώρηση του "μεγάλου" ΓΑ-ΔΙ), τότε τα διαστήματα είναι όμοια με τα της Επιτροπής.
 

Attachments

  • Iakovos-Edokas (VOU compare).mp3
    395.2 KB · Views: 91
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Επειδή είμαι εκτός οικίας, σου απαντώ σε 2-3 σημεία με το i-phone και αν χρεισατειί θα επανέλθω.
Να θυμίσουμε ότι πρώτη η Επιτροπή ήταν αυτή που μίλησε για συνεχώς υψωμένο ΠΑ στον πλ. Δ', όπως έχουμε γράψει επανειλημμένως εδώ μέσα (Στοιχειώδης Διδασκαλία, παρ. 114: "Εν τω ήχω τούτω ο φθόγγος Πα ευρίσκεται, ως επί τω πλείστον, υψωμένος κατά εν τμήμα", δηλ. 2 τμήματα δικά μας)
Εντάξει, δεν τάγραψα για σένα αυτά, αλλά για πολλούς που στο θέμα "Περί του διαστήματος ΝΗ-ΠΑ" επέμεναν για τή μη ύπαρξη του επιέβδομου τόνου.
Εγώ στο απόσπασμα που παρέθεσες δεν το ακούω καθόλου μα καθόλου χαμηλό. Αντίθετα, θα έλεγα ότι είναι ακριβώς στη θέση που το έχει εντοπίσει και η Επιτροπή. Η διφωνία ΝΗ-ΒΟΥ στα 21 και κάτι μόρια που βγάζεις, προφανώς είναι επηρεασμένη από το 1ο ΒΟΥ του μέλους που λέει ο Ιάκωβος και το οποίο όντως είναι αρκετά χαμηλό. Αυτό το ΒΟΥ όμως ακούγεται φευγαλέα, καθώς η φράση είναι μια περιστροφή με γοργό ΠΑ-ΒΟΥ-ΠΑ-ΒΟΥ. Αντίθετα, το ΒΟΥ που μένει στον ακροατή είναι αυτό της συλλαβής "δω", που είναι πιο υψωμένο από το 1ο.
Εδώ, όλος ο συλλογισμός σου είναι λάθος, γιατί αυτό ακριβώς το ΒΟΥ, όπως φαίνεται και στό συνημμένο από το φασματογράφο μέτρησα. Αυτό που μένει στο αυτί του ακροατή και είναι και ψηλό όπως λες!

Νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα επισφαλές από μια τέτοια μικρή φράση να συνάγουμε συμπέρασμα περί "ομοιοδιφωνικότητας" Ιακώβου στον πλ. δ', τη στιγμή μάλιστα που το ΒΟΥ που δεσπόζει και μένει στον ακροατή είναι υψηλότερο από αυτό της όμοιας διφωνίας.
Εσύ πιστεύεις δηλαδή, πως μόνο το κομματάκι δούλεψα. Παντού στο κέντρο το ψάλλει το ΒΟΥ ο Ναυπλιώτης ίσως και χαμηλότερα και όταν στέκεται ακόμα.
Εγώ δεν πρόσεξα ιδιαίτερα κάτι τέτοιο, μια και στη φράση που παρέθεσες διάστημα ΓΑ-ΔΙ υπάρχει μόνο μία φορά και μάλιστα μόνο σε κάθοδο. Επομένως εδώ είναι, κατ' εμέ, ακόμα πιο επισφαλές να συνάγουμε γενικό κανόνα εφαρμογής "μεγάλου ΓΑ-ΔΙ" στον πλ. δ' μόνο και μόνο από ένα διάστημα και μάλιστα καθοδικό.
Δηλαδή ρε Νίκο, πού να το μετρήσω; Στην άνοδο που θα μπορούσε να έχει έλξη; Όπου το μέτρησα εκτός ανοδικης πορείας εκεί τον λέει, θες να σου ανεβάσω κια από αλλού για να πεισθείς; Σου αρέσει ή όχι, χτυπάει εμφανώς ψηλά τον ΔΙ και διογκώνει το ΔΙ-ΓΑ. Είναι κάτι αντίστοιχο με τόν ΔΙ-ΚΕ (αναστάσιμο κατά Μιχαλάκη) στον Α' με πλ. Α'. Πάνω από το 4/χορδο κάνει μεγάλο μείζονα τελεία και παύλα!
Εγώ θα έλεγα ότι τα 8άρια που βρίσκεις στα ΠΑ-ΒΟΥ και ΒΟΥ-ΓΑ δικαιώνουν την Επιτροπή: αν ο ΠΑ είναι υψωμένος κατά 2 τμήματα, όπως μας λέει, άρα το ΝΗ-ΠΑ στον εφέβδομο τόνο (δηλ. 14 μόρια), το πεντάχορδο ΝΗ-ΔΙ που προκύπτει θα έχει θεωρητικώς διαστήματα 14-8-8-12. Αυτό που βρήκες εσύ πρακτικώς, συγκερασμένο στο ήμισυ του δεκαδικού μέρους, είναι 14-7.5-8-13.5
Σεβαστή η άποψή σου αλλά εγώ ακούω τόν Ναυπλιώτη να παίζει εμφανώς με τρίχορδα. ¨Οσο τον ακούω σε Β' ήχο λέγετο, βαρύ, πλ. Δ' τόσο περισσότερο πείθομαι. Άσε που και ιστορικά δε στέκει να λες πως ο Ιάκωβος ακολουθεί Επιτροπή έτσι;
Αν θεωρήσουμε ότι το διάστημα 13.5 στο ΓΑ-ΔΙ του πλ. δ' θέλει συζήτηση και περισσότερη τεκμηρίωση από μία και μόνη κάθοδο (εξάλλου το πεντάχορδο θεωρητικώς θα πρέπει να είναι fix στα 42 μόρια και όχι παραπάνω, ενώ και το τετράχορδο στα 30 και όχι παρακάτω, όπως οδηγεί η θεώρηση του "μεγάλου" ΓΑ-ΔΙ), τότε τα διαστήματα είναι όμοια με τα της Επιτροπής.
Το 5/χορδο αρχικώς, είναι 42 και κάτι και πολλές φορές διογκώνεται όταν δέν χρησιμοποιείται η κορυφή του για βάση Νέου 5/χόρδου (τροχόε). Το κάνουν όλοι οι πατριαρχικοί αυτό Ναυπλιώτης, Πρίγγος, Στανίτσας κ.λ.π.
Τό 4/χορδο και στον στιχηραρικό Α'΄καί αλλού πολλές φορές μικραίνει επίσης.
Αν επιμένεις να τα ανάγεις όλα στην Επιτροπή, τότε δεν βλέπω να έχουμε και πολλά να συζητήσουμε, ούτε και κάτι να παρατηρήσουμε. Άς αφήσουμε και τον Ιακωβο και τον Χρύσανθο και αςμείνουν οι ψάλτες με τις θεωρητικές απορίες (που μόνο ο Καράς θα τους λύσει αργά ή γρήγορα).

χς
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Σχετικά με τον πλάγιο του τετάρτου πιστεύω ότι η καθαρή κλίμακα του είναι όπως αυτή στο "έδωκας" με αντεστραμμένες διφωνίες Νη13-8Βου-8-13Δι-13-8-8Νη-13Πα
Κάποιες φορές όμως ακολουθάει και πιό "maggiore" εκδοχή όπως εδώ στο "ατενίσαι" για παράδειγμα.
View attachment Atenisai_Naypliotis.wma
Εδώ την διφωνία νη-βου την ακούω σχεδόν μείζωνα 24 (ας κάνει κι ο Χάρης μία φασματοσκόπηση να δούμε τί θα δείξει).
Με την διπλοπαραλλαγή ο πλάγιος του τετάρτου είναι και τρίτος(αντίφωνος του τρίτου στον άνω νη) οπότε με αυτό το σκεπτικό κάποιες φορές συμπεριφέρεται και με τις δύο του φύσεις και του τετάρτου και του τρίτου ήχου.
Ίσως λοιπόν το "Ατενίσαι" επειδή είναι ένα μέλος που επταφωνεί μπορεί να ισχύει αυτό το φαινόμενο.
Την όμοια διφωνία γενικά την εντοπίζω σε "standard" μέλη όπως τα λειτουργικά σε δεύτερο και κλιτόν, στον πλάγιο του τετάρτου των "Κύριε ελέησον" των απολυτικίων, καθισμάτων, και στα Τυπικά΄επίσης στα εξαποστειλάρια σε δεύτερο ήχο και τρίτο ήχο.
Όπου ισχύει η διπλοπαραλλαγή βαρύς διατονικός (δευτερότριτος) μέλη πλαγίου του τετάρτου όπως αυτό και όπου αλλού, εκεί παίζει μεταβατικό ρόλο (στημόνι της μουσικής όπως την ονομάζω :) ).
Στο συνέδριο παραλλήλισα το δια τριών σύστημα με την αριστοτέλεια και πατερική αρετή η οποία είναι στο μέσον, για να δείχνει το ιδανικό μέτρο, όχι πάντα στο μέσο αλλά κατά μέσο όρο χωρίς να αποκλείονται και οι ακρότητες.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Ως προς το θεμα των υψηλων βασεων στο οποιο αναφερθηκε ο κ. Συμεωνιδης στο αρχικο του μνμ, εχω την εντυπωση πως δεν ειναι αυτες στις οποιες εψαλλαν τα συγκεριμενα κομματια και ακουγονται ψηλοτερα -οπως συμβαινει και με ηχογραφησεις αλλων ιεροψαλτων πολυ μεταγενεστερες- λογω των παλαιων μηχανηματων της εποχης.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Ανέβασα στο «σωλήνα», το αργό ιδιόμελο σε πλ. δ', «Ατενίσαι το όμμα», Ιακώβου Πρωτοψάλτου. Αφού το επεξεργάστηκα (μείωση θορύβου, ομαλοποίηση έντασης κ.λ.π.). Το κείμενο που παίζει στο βίντεο είναι από εδώ.

Καλή ακρόαση!


 

Χρύσανθος80

Παλαιό Μέλος
Μουσικός θησαυρός !
Ευχής έργον θα ήταν να εμπλουτίζονταν έστω και με αυτή την ποιότητα ηχογραφήσεις το Ψ !
Αν και βέβαια είναι γνωστό οτι σπανίζουν τέτοιες ηχογραφήσεις.

Υγ.haris1963 και εις ανώτερα !
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Ανέβασα επίσης, την "αρχαία" φήμη, «Τον Δεσπότην και Αρχιερέα», με ηχητικό που είχα ανεβάσει μετά από επεξεργασία (μείωση θορύβου, ομαλοποίηση έντασης κ.λ.π.) σε αυτό το μήνυμα.

Καλή ακρόαση!


 
Top