Θ᾽ Ωδή Τριών Ιεραρχών εν Κυριακή

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#1
Αγαπητοί Φίλοι,

Ίσως έχει απαντηθεί η ερώτηση.

Υπάρχει ασάφεια και ασυμφωνία σχετικά με την σειρά των ψαλλέντων στη θέση της Θ᾽ Ωδής των Τριών Ιεραρχών όταν η εορτή συμπέση Κυριακή.

1) Το ΤΜΕ του Βιολάκη ορίζει πρώτον την Τιμιωτέραν σε ήχο Β´ (με την πιθανότητα παραλήψεως βάσει της υποσημείωσης 4 (σελ. 167, παρ. 4), ύστερα ο Κανών της Θεοτόκου (εκ του Μηναίου) και οι δύο κανόνες των Αγίων.

ΟΜΩΣ. Ουδέποτε ψάλλεται ο κανών της Θεοτόκου ο προτασσόμενος του των Μεγάλων Αγίων εν Κυριακή.

2) Στο Σύστημα Τυπικού (Πρώτη Έκδοση), ο π. Παπαγιάννης (σελ. 313, παρ. 720) γράφει οτι στιχολογείται η Τιμιωτέρα και αμέσως (σωστά κατ εμέ) έπεται η Θ᾽ Ωδή του Αναστάσιμου Κανόνα και οι δύο κανόνες των Αγίων.

3) Ο Απόστολος Παπαχρήστου ορίζει μόνο την Θ´ Ωδή του Αναστασίμου Κανόνα και τους των Αγίων καταλιμπανομένης της Τιμιωτέρας.

Ποία είναι η τυπικώς ῾῾σωστότερη῾῾ τάξη;

ΝΓ
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#2
Παραπέμπω στην ιστοσελίδα της ΣΥΜΒΟΛΗΣ:
http://www.symbole.gr/typikon/-2011/368--2011
εκεί ο συντάκτης του Τυπικολογικού μέρους των Διπτύχων 2011 κ. Διονύσιος Μπιλάλης εξηγεί σε υποσημείωση τί ακριβώς συμβαίνει με τον Κανόνα της Θεοτόκου εν Κυριακή.

Δείτε και εδώ

Υ.Γ. Οπότε καλά τα λέει κι ο π. Κωνσταντίνος Παπαγιάννης στο Σύστημα Τυπικού.
 
Last edited:

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#3
Ευχαριστώ πολύ.

Όμως, παρατηρήται στην Προθεωρία του ΤΜΕ του Βιολάκη (σελ. 24 και 25, παρ. 29) το εξής

῾῾Την δε εορτήν των Τριών Ιεραρχών, ΕΝ ΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΗΜΕΡΑ, και αν τύχη, ψάλλεται ολόκληρος η Θ᾽ Ωδή ήτοι και των τριών Κανόνων ΑΝΕΥ του Μεγαλύνει.῾῾

Το πρόβλημα, κατ εμέ, είναι εαν ψάλλεται η Τιμιωτέρα η αν παραλείπεται και αμέσως ψάλλεται η Θ᾽ Ωδή του Αναστασίμου Κανόνα......

ΝΓ
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#4
῾῾Την δε εορτήν των Τριών Ιεραρχών, ΕΝ ΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΗΜΕΡΑ, και αν τύχη, ψάλλεται ολόκληρος η Θ᾽ Ωδή ήτοι και των τριών Κανόνων ΑΝΕΥ του Μεγαλύνει.῾῾
Καί συνεχίζει...
«Περὶ τοῦ Τὴν Τιμιωτέραν ὅρα ἐν τῇ ἑορτῇ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν, σελ. 167 § 4, ἐν τῇ ὑπ᾿ ἀριθμὸν 4 ὑποσημειώσει».​

Ἐπίσης, ἡ πληροφορία σας, ὅτι

3) Ο Απόστολος Παπαχρήστου ορίζει μόνο την Θ´ Ωδή του Αναστασίμου Κανόνα και τους των Αγίων καταλιμπανομένης της Τιμιωτέρας.
εἶναι ἀνακριβής.


 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#5
Ευχαριστώ πολύ.
Όμως, παρατηρήται στην Προθεωρία του ΤΜΕ του Βιολάκη (σελ. 24 και 25, παρ. 29) το εξής

῾῾Την δε εορτήν των Τριών Ιεραρχών, ΕΝ ΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΗΜΕΡΑ, και αν τύχη, ψάλλεται ολόκληρος η Θ᾽ Ωδή ήτοι και των τριών Κανόνων ΑΝΕΥ του Μεγαλύνει.῾῾
Ωραία η παρατήρηση. Ναι. Στην υποσημείωση γράφει για παράλειψη της Τιμιωτέρας εν ημέρα Κυριακή, εάν θέλει ο Προεστώς, με την δικαιολογία ότι έπεται κανών της Θεοτόκου (αντί Τιμιωτέρας).
Η αλήθεια είναι πολλά στην θ' έτσι.
Αν τίθεται και θέμα χρόνου κανονίστε με τον προϊστάμενο να ξεκινήσετε νωρίτερα 10 λεπτά.
Στις ενορίες δεν συνηθίζουμε τέτοιες διατάξεις αλλά αποτελούν μια εξαίρεση.
Στα μοναστήρια (όσα τηρούν το ΤΑΣ) πάντα ψάλλεται και η Τιμιωτέρα [εκτός Δεσποτικών εορτών και εκτός Θεομητορικών εκτός Κυριακής] και η Θ' εις 14.

Το πρόβλημα, κατ εμέ, είναι εαν ψάλλεται η Τιμιωτέρα η αν παραλείπεται και αμέσως ψάλλεται η Θ᾽ Ωδή του Αναστασίμου Κανόνα......
ΝΓ
Το ορθό είναι σίγουρα να ψαλλεί και η Τιμιωτέρα εφόσον δεν είναι Δεσποτική εορτή η μνήμη των Τριών Ιεραρχών κατά τις διατάξεις των ΔΙΠΤΥΧΩΝ 2011.
 
Last edited:

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#6
π. Μάξιμε,

Την ευλογία Σας.

Όντως σωστά με διορθώνετε.

Ο Παπαχρήστου αναφέρει πρώτον Τιμιωτέρα, ύστερα την Θ᾽ Ωδή του Αναστασίμου Κανόνα και οι δύο των Αγίων.

Έχει λογική αυτή η τάξις.

Ευχαριστώ Σας, καθως όλα τα σεβαστά μέλη για την διασαφήνηση του θέματος.

Όντως έχουμε την ευχαίρια στον ναό που υπηρετώ διοτι ο ιερέας μας δεν δουλεύει με το ρολόι το πρωί....

ΝΓ
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#7
Πάντως μιά και γίνεται τόση κουβέντα για την ψαλμωδία τῆς θ΄ώδῆς τῶν κανόνων της ημέρας, φαντάζομαι πως εξυπακούεται και η χρήση και ΟΛΩΝ των υπολοίπων ωδών ΟΛΩΝ των κανόνων.

Γιατί υπάρχει η συνήθεια να λέμε τις δυό πρώτες ωδές με το ζόρι και μετά να ασχολούμαστε με την ακρίβεια της θ΄, λες και οι υπόλοιπες είναι αδιάφορες.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#8
Πάντως μιά και γίνεται τόση κουβέντα για την ψαλμωδία τῆς θ΄ώδῆς τῶν κανόνων της ημέρας, φαντάζομαι πως εξυπακούεται και η χρήση και ΟΛΩΝ των υπολοίπων ωδών ΟΛΩΝ των κανόνων.

Γιατί υπάρχει η συνήθεια να λέμε τις δυό πρώτες ωδές με το ζόρι και μετά να ασχολούμαστε με την ακρίβεια της θ΄, λες και οι υπόλοιπες είναι αδιάφορες.
Αγαπητέ domesticus νομίζω κάπου το είχαμε συζητήσει...
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=3942
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=1707 και
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=271

Υ.Γ. Πάντως το θέμα του διαθέσιμου χρόνου είναι πρόβλημα στις Ενορίες.
Υ.Γ. 2 Πάντως και η η' δεν είναι ευκαταφρόνητη... αλλά και η θ' είναι "εξαιρετική" προς την τιμήν της Θεοτόκου...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#9
Αγαπητέ domesticus νομίζω κάπου το είχαμε συζητήσει...
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=3942
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=1707 και
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=271

Υ.Γ. Πάντως το θέμα του διαθέσιμου χρόνου είναι πρόβλημα στις Ενορίες.
Υ.Γ. 2 Πάντως και η η' δεν είναι ευκαταφρόνητη... αλλά και η θ' είναι "εξαιρετική" προς την τιμήν της Θεοτόκου...
Δημήτρη,

Έχεις δίκιο και πολύ ακριβείς ήταν οι απαντήσεις σας με τον π. Μάξιμο και διαφωτιστικές.

Απλά και στην περίπτωση των κανόνων, ασχολούμαστε με το δέντρο και χάνουμε το δάσος. Τέλος πάντων ας μην βγω περισσότερο εκτός θέματος.

ΥΓ. Κατακαημένο κοσμικό τυπικό, όνειρο θερινής νυκτός θα παραμείνεις ...
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#10
Δημήτρη,
Έχεις δίκιο και πολύ ακριβείς ήταν οι απαντήσεις σας με τον π. Μάξιμο και διαφωτιστικές.
Απλά και στην περίπτωση των κανόνων, ασχολούμαστε με το δέντρο και χάνουμε το δάσος. Τέλος πάντων ας μην βγω περισσότερο εκτός θέματος.
Αυτό είναι σίγουρο. Διαμορφώθηκε μια πράξη με εθιμοτυπικό τρόπο.
Ασφαλώς δεν είναι η ακριβείς πράξη αυτή, ούτε προβλέπει παράλειψη των άλλων ωδών το ΤΜΕ. Αλλά δεν είναι αυτό και το μεγαλύτερο πρόβλημα της λατρείας μας.
Εσύ το εντοπίζεις εμμέσως κι αλλού (και πολύ καλά κάνεις) σύμφωνα με το υστερόγραφό σου:
ΥΓ. Κατακαημένο κοσμικό τυπικό, όνειρο θερινής νυκτός θα παραμείνεις ...
Το οποίο εγώ εκλαμβάνω περισσότερο ως προβληματισμό για την κατάσταση που βρίσκονται οι πιστοί στην ώρα λατρείας "παρακολουθούντες" την ακολουθία κι όχι συμμετέχοντας ενεργά στα τελούμενα.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#11
Έχετε απόλυτο δίκαιο όλοι.

Κοιτάζουμε το φύλλο και δεν καλλιεργούμε το δένδρο.

Η σημερινή κατάσταση της Θ. Λατρείας, εκτώς των μονών και μερικών ενοριών είναι το κάτι άλλο.

Ελάτε στις ΗΠΑ να δείτε φρούτα.....και πολυφονίες (επίτιδες το όμικρον)

Η Θ.Λατρεία προυποθέτει εκκλησίασμα που ΕΜΠΙΣΤΕΥΕΤΑΙ την ζωή του στον Θεό και ΑΓΑΠΑ τον Θεό και εχει την ΑΓΑΠΗ να ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ στις πράξεις και τύπους της Θ. Λατρείας και λειτουργούς φωτισμένους και ευσεβείς ως προς την παράδοση και τους τύπους.

Στις μέρες μας.........

ΝΓ
 
Top