[Ερώτηση] "Θεός Κύριος" , Ειρμολόγιο Πέτρου Πελοποννησίου

tb---

τσοπάνης
Καλησπέρα,

Στο ειρμολόγιο του Πέτρου Πελοποννησίου υπάρχουν τα " Θεός Κύριος " , αλλά σε μια αργότερη εκδοχή από αυτά που έχουμε συνηθήσει να ψάλλονται.

Ξέρουμε πότε ψάλλονται τα εν λόγω ?

Αν υπάρχει και κάποιο ηχητικό , καλό θα μας έκαμε.

Ευχαριστώ~
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Προφανῶς ὅταν ψάλλονται ἀργά ἀπολυτίκια.
Σύμφωνα μέ τό ΤΜΕ (σ. 349) προβλέπεται στήν μετ᾿ ὄρθρου ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου.
Πρέπει νά ὑπάρχουν κάποια ἠχητικά στό φόρουμ. Καί ἀπό μιά τέτοια ἀκολουθία μάλιστα.


 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
π. Μάξιμος;83722 said:

Προφανῶς ὅταν ψάλλονται ἀργά ἀπολυτίκια.
Σύμφωνα μέ τό ΤΜΕ (σ. 349) προβλέπεται στήν μετ᾿ ὄρθρου ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου.
Πρέπει νά ὑπάρχουν κάποια ἠχητικά στό φόρουμ. Καί ἀπό μιά τέτοια ἀκολουθία μάλιστα.



Στους Όρθρους Κυριακών και Πανηγύρεων στο Όρος ψάλλονται αργώς Θεός Κύριος κ Απολυτίκια. Βλπ. την ηχογράφηση της αγρυπνίας πέρυσι στο Βατοπαίδι της Τιμίας Ζώνης, από τον Χάρη Συμεωνίδη...
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
π. Μάξιμος;83722 said:
Προφανῶς ὅταν ψάλλονται ἀργά ἀπολυτίκια.
Υπάρχουν όμως και αργά καθίσματα.
Σύμφωνα μέ τό ΤΜΕ (σ. 349) προβλέπεται στήν μετ᾿ ὄρθρου ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου.
Στην ακολουθία αυτή το Απολυτίκιο είναι συγκεκριμένο, οπότε ποια θα ήταν η χρησιμότητα καταγραφής σε όλους τους ήχους; Το Θεός Κύριος για τον Ακάθιστο έχει περιληφθεί σε μουσικές συλλογές του Εσπερινού (π.χ. Πρωγάκης) και είναι αργότερο από αυτά του ειρμολογίου (από το οποίο παρεπιπτώντος απουσιάζει το του πλαγίου του τετάρτου, άγνωστο γιατί...) καθότι και το απολυτίκιο "Το προσταχθέν" δεν έχει πορεία στιχηραρικού μέλους, αλλά παπαδικού.
Οι καταγραφές του Πέτρου μαρτυρούν (πιθανόν) την μορφή ψαλμώδησης των απολυτικίων και των καθισμάτων την εποχή χρήσης του παλαιού στιχηραρίου, απ' όπου με την αφαίρεση των παραπάνω χρόνων ανά φθόγγο, πήρε την μορφή που έχουν οι συγκεκριμένοι ύμνοι στις μέρες μας.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Στην ακολουθία αυτή το Απολυτίκιο είναι συγκεκριμένο, οπότε ποια θα ήταν η χρησιμότητα καταγραφής σε όλους τους ήχους;
Ἁπλῶς ἐπικαλέστηκα τή μαρτυρία, ὅτι ἀκόμη καί τό ΤΜΕ προβλέπει ἀργό Θεὸς Κύριος.
Τά ἀπολυτίκια πρῶτον ἀνέφερα.

Υπάρχουν όμως και αργά καθίσματα.
Στά τυπικά οἱ ὅροι κάθισμα καί ἀπολυτίκιο συμπλέκονται.
Ἀλλά πάντως (ἴσως ἄσχετο) δέν μπορεῖ νά ἦταν πρῶτα τά ἀργά καί μετά τά σύντομα.

 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου

Στά τυπικά οἱ ὅροι κάθισμα καί ἀπολυτίκιο συμπλέκονται.

Και υμνογραφικά να προσθέσω. Και τα δύο ως επί το πλείστον έχουν τους ίδιους προλόγους, οπότε αντλούν από ίδιες πηγές την μουσική τους.
Ἀλλά πάντως (ἴσως ἄσχετο) δέν μπορεῖ νά ἦταν πρῶτα τά ἀργά καί μετά τά σύντομα.
Έχετε δίκιο σ' αυτό γέροντα και το λάθος ήταν δικό μου. Απλά τα σύντομα δεν γράφονταν, λόγω αδυναμίας της τότε παρασημαντικής. Ο τρόπος δημιουργίας του αργού μέλους πάντως αυτός ήταν, η πρόσθεση χρόνων.

Πάντως για να επιστρέψουμε και στο θέμα που κουβεντιάζουμε, να προσθέσω ότι σε 2 κώδικες του ειρμολογίου του Πέτρου στην παλαιά γραφή, υπάρχουν και αργοί αναβαθμοί, μόνο όμως στον πλάγιο του πρώτου, γιατί άραγε;
 
Top