Ποιός ὁ λόγος νὰ λέγεται τρίψαλμος ἡ Θ΄ ὥρα ἀφοῦ λειτουργικῶς ἀκόμα βρισκόμαστε στὴ Διακαινήσιμο ἑβδομάδα ὅπου τελείται ἡ Θ' τοῦ Πάσχα;
Συνήθως βέβαια μιά ΕΙΔΗΣΙΣ προέρχεται ἀπό κάποιο τυπικό. Αὐτή ἀπό ποιό; Ἀρχαῖο ἐννοεῖται. Ὄχι τά Ἁγιορείτικα.
Καλά, Ἁγιορείτικο εἶναι κι αὐτό... Εἴπαμε ὄχι Ἁγιορείτικο κάποιο ἀρχαῖο...Το τυπικό του Μεθοδίου λέει πως είναι τρίψαλμος η Θ´. Όποτε σε αυτό το θέμα ούτε μια κοινή Αγιορειτική παράδοση υπάρχει.
Ἄς ἐξετασθεῖ... εἴπωμεν...Η ΕΙΔΗΣΙΣ είναι του 17ου αι. τουλάχιστον, αφού το ίδιο λέει και το σημερινό Ρωσικό έντυπο Πεντηκοστάριο.
Η θ´ ώρα περιγράφεται από την Εγερία/Αιθερία και είναι ξεκάθαρα μια ξεχωριστή σύναξη. Το ότι είναι ώρα του καθεδρικού τυπικού Ιεροσολύμων το λένε ο Mateos μαζί με τον Taft (Taft, The Liturgy of Hours in East and West, σσ. 49-50).
Στο κάτω κάτω η βάση του μοναχικού ωρολογίου είναι η πράξη του Ναού Αναστάσεως.
Η Θ´ δεν νοείται πλέον ως μια ανεξάρτητη ακολουθία, όπως παλιά. Συνδέεται με την εορτή. Αυτό που λέει το Πεντηκοστάριο δεν ξέρω αν είναι «σωστό» η «λάθος», αλλά συνεπής σίγουρα και είναι. Έτσι γίνεται και σε άλλες περιπτώσεις.
Ὁπωσδήποτε πρέπει νά ἐξετάσουμε τήν ἔννοια τῆς Θ᾿ Ὥρας ἀπό παλιά μέχρι σήμερα.
«Καπνός χωρίς φωτιά δέν ὑπάρχει», ἄρα κάτι σημαίνει αὐτή ἡ ΕΙΔΗΣΙΣ στό Πεντηκοστάριο.
44. Γεωργίου Ν. Φίλια, «Οἱ Ἀκολουθίες τοῦ Νυχθημέρου κατά τούς τέσσερις πρώτους αἰῶνες», ἐν Οἱ Ἀκολουθίες τοῦ Νυχθημέρου. Πρακτικά ΙΕ΄ Πανελληνίου Λειτουργικοῦ Συμποσίου Στελεχῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων, Ἀποστολική Διακονία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, 2015, Ἀθήνα, σ. 70.
«Διχογνωμία ὑπάρχει ὡς πρός τό ἂν ἡ Θ΄ Ὥρα ἔχει ἀπόλυση ἢ ὄχι. Κατά μίαν ἄποψη δέν γίνεται ἀπόλυση, ἀλλ’ ἀμέσως ἄρχεται ὁ Ἑσπερινός43. Αὐτό ἐνδεχομένως ἀπηχεῖ παλαιά ἀντίληψη ὅτι «ἡ ἐνάτη ὥρα καί ἡ ἀκολουθία τοῦ λυχνικοῦ ἀποτελοῦν τήν ἔναρξη τῆς λειτουργικῆς συνάξεως τῶν μοναχῶν»