Η χρήση συντεταγμένων έτοιμων φυλλάδων (μουσικών ή μη) στο αναλόγιο και οι θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
[Σημ συντ. (π.Μ.)] Αντιγραφή μηνυμάτων από εδώ.

Αν και έχει συζητηθεί αλλού το θέμα, και αναγνωρίζοντας τον μεγάλο κόπο τον οποίο κάνει ο κ. Βασίλης καθημερινά ώστε να έχει έτοιμη τη φυλλάδα κάθε Κυριακής, προσωπικά διαφωνώ με τη χρήση της. Διευκολύνει μεν τον έμπειρο, ωστόσο πως θα μάθει τυπικό ο νέος που θα παρίσταται στο αναλόγιο; Θα μάθει ότι τυπικό = βρες έτοιμη φυλλάδα και πες ο,τι λέει μέσα.

Φοβάμαι ότι, σε μερικά χρόνια από τώρα θα μας οδηγήσει (όχι ο κ. Βασίλης!!! εκείνος από αγάπη και διάθεση διευκόλυνσης το κάνει! η πρακτική του να χρησιμοποιούμε φυλλάδα) στο να υπάρχουν στην Ελλάδα 5-6 γνώστες του τυπικού και όλοι οι άλλοι να μην μπορούν να ψάλλουν χωρίς φυλλάδα.

Τα παραπάνω δεν είναι θεωρητικά ή φανταστικά. Έχω συν-ψάλλει με ανθρώπους που έχουν μάθει με φυλλάδα.
 
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αν και έχει συζητηθεί αλλού το θέμα, και αναγνωρίζοντας τον μεγάλο κόπο τον οποίο κάνει ο κ. Βασίλης καθημερινά ώστε να έχει έτοιμη τη φυλλάδα κάθε Κυριακής, προσωπικά διαφωνώ με τη χρήση της. Διευκολύνει μεν τον έμπειρο, ωστόσο πως θα μάθει τυπικό ο νέος που θα παρίσταται στο αναλόγιο; Θα μάθει ότι τυπικό = βρες έτοιμη φυλλάδα και πες ο,τι λέει μέσα.

Φοβάμαι ότι, σε μερικά χρόνια από τώρα θα μας οδηγήσει (όχι ο κ. Βασίλης!!! εκείνος από αγάπη και διάθεση διευκόλυνσης το κάνει! η πρακτική του να χρησιμοποιούμε φυλλάδα) στο να υπάρχουν στην Ελλάδα 5-6 γνώστες του τυπικού και όλοι οι άλλοι να μην μπορούν να ψάλλουν χωρίς φυλλάδα.

Τα παραπάνω δεν είναι θεωρητικά ή φανταστικά. Έχω συν-ψάλλει με ανθρώπους που έχουν μάθει με φυλλάδα.
Ξέρεις υπήρξε εποχή που και για το Εγκλπιο του Αναγνώστου τα ίδια έλεγαν κι όμως σήμερα δεν υπάρχει ναός χωρίς αυτό. Όλα εξαρτώνται από τον ψάλτη και την παιδεία του και τα μακάμια και τα τρομικά και η χρήση φυλλάδας. Μόνο ο ηλ.ισοκράτης πρέπει να απαγορευθεί από την Σύνοδο ως είδος οργάνου.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Ντομ θα απαντήσω με Π.Μ. διότι εδώ όπως (σωστά) παρατήρησε ο π. Μάξιμος, το θέμα είναι "Τάμπλετ στο Αναλόγιο" και όχι "Φυλλάδα στο αναλόγιο". Εξ΄ άλλου, στο αρχικό μου μήνυμα επιχειρηματολόγησα κατά ΤΗΣ ΦΥΛΛΑΔΑΣ, και όχι κατά ΤΟΥ ΤΑΜΠΛΕΤ. Συνεπώς, δεν πρέπει να δώσω εδώ συνέχεια.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Γιά τήν ὀρθή σύνταξη αὐτῶν τῶν φυλλάδων ἔχουν προηγηθεῖ συζητήσεις ἐπί 7ετίαν, ὥστε τά θετικά ἀποτελέσματα νά ἐμφανίζονται καί στούς συντάκτες καί στούς χρῆστες.
Ἡ ἐμπειρία (γιά τήν ὁποία ἔγινε ἀναφορά) ἀποκτᾶται καί ἀπό τήν χρήση τυφλοσ(ο)υρτῶν, ὅπως γίνεται ἐπί δεκαετίες μέ τά ἐτήσια βοηθήματα τυπικοῦ, ἀρκεῖ νά μελετῶνται, δηλ. νά ὁδηγοῦν σέ προβληματισμό καί ἀναζήτηση μέ προηγηθεῖσα μελέτη.
Σέ καμμία περίπτωση δέν βοηθάει τό «ἕτοιμο» ἄν τό χρησιμοποιήσεις prima vista.
Καί συμφωνῶ ὅτι ὅλα ἐξαρτῶνται ἀπό τήν ἐν γένει παιδεία τοῦ ψάλτη.

Ἐνδιαφέρον ἤ ἀδιαφορία γιά τό τυπικό συναντᾶται στούς ψάλτες ἀπό τόν καιρό τῶν πομπινοφώνων…

ΥΓ. Αὐτά ἔγραψα ἀκροθιγῶς γιά νά δώσω τήν εὐκαιρία τῆς συνέχισης τῆς συζήτησης στόν Μιχάλη (μέ τόν ὁποῖο δέν διαφωνῶ σέ μιά πρώτη ἀνάγνωση) καί σέ ὅποια μέλη θέλουν.

 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ντομ θα απαντήσω με Π.Μ. διότι εδώ όπως (σωστά) παρατήρησε ο π. Μάξιμος, το θέμα είναι "Τάμπλετ στο Αναλόγιο" και όχι "Φυλλάδα στο αναλόγιο". Εξ΄ άλλου, στο αρχικό μου μήνυμα επιχειρηματολόγησα κατά ΤΗΣ ΦΥΛΛΑΔΑΣ, και όχι κατά ΤΟΥ ΤΑΜΠΛΕΤ. Συνεπώς, δεν πρέπει να δώσω εδώ συνέχεια.

Οι βουλόμενοι ας δημιουργήσουν και θέμα " Έτοιμη φυλλάδα στο αναλόγιο" και ας εκφραστούν... Το αν είναι τυπωμένη ή ψηφιακή είναι υποπερίπτωση...

δ.
 
Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Το Τυπικό είναι υποχρεωτικό μάθημα στην
Βυζαντινή Μουσική.Πόσοι απο τους "διδασκάλους"
το μαθαίνουν στα παιδιά;
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Παύλο, ως ψάλτης που είσαι πιστεύω θα συμφωνείς ότι το τυπικό μαθαίνεται με συχνή παράσταση στο αναλόγιο του δασκάλου και με προσωπικό ενδιαφέρον (του μαθητή). Το Τυπικό είναι μάθημα στις Σχολές Β.Μ. αλλά δεν προσφέρει ουσιαστικά γιατί τι να του πεις του άλλου, μπορείς να πιάσεις να του πεις πράγματα που περιέχονται στη Προθεωρία του Τυπικού, εν είδει μαθήματος, Γενικά πράγματα, περίοδοι του εκκλησιαστικού έτους, τυπική διάταξη ακολουθιών μπλα μπλα, και λοιπόν; Στη καλύτερη περίπτωση θα δημιουργήσεις (αν είναι καλός στην αποστήθιση ο μαθητής) ένα ρομποτάκι που θα τα λέει απ'έξω όσα του δίδαξες αλλά δεν θα μπορεί να σταθεί σε αναλόγιο.

Πολύ καλύτερο (κατά τη γνώμη μου!!!) είναι να έχεις τα βιβλία τα εκκλησιαστικά (έστω και ηλεκτρονικά ρε αδερφέ), να ψάλλεις, να βλέπει ο άλλος, να ενδιαφέρεται, να ρωτάει και να το συζητάτε μετά, έτσι σιγά σιγά μαθαίνει.

Ας κάνει και την επίσημη ύλη "τυπικού", για να πάει καλά στο μάθημα και να πάρει το "χαρτί".
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Παύλο, ως ψάλτης που είσαι πιστεύω θα συμφωνείς ότι το τυπικό μαθαίνεται με συχνή παράσταση στο αναλόγιο του δασκάλου και με προσωπικό ενδιαφέρον (του μαθητή). Το Τυπικό είναι μάθημα στις Σχολές Β.Μ. αλλά δεν προσφέρει ουσιαστικά γιατί τι να του πεις του άλλου, μπορείς να πιάσεις να του πεις πράγματα που περιέχονται στη Προθεωρία του Τυπικού, εν είδει μαθήματος, Γενικά πράγματα, περίοδοι του εκκλησιαστικού έτους, τυπική διάταξη ακολουθιών μπλα μπλα, και λοιπόν; Στη καλύτερη περίπτωση θα δημιουργήσεις (αν είναι καλός στην αποστήθιση ο μαθητής) ένα ρομποτάκι που θα τα λέει απ'έξω όσα του δίδαξες αλλά δεν θα μπορεί να σταθεί σε αναλόγιο.

Πολύ καλύτερο (κατά τη γνώμη μου!!!) είναι να έχεις τα βιβλία τα εκκλησιαστικά (έστω και ηλεκτρονικά ρε αδερφέ), να ψάλλεις, να βλέπει ο άλλος, να ενδιαφέρεται, να ρωτάει και να το συζητάτε μετά, έτσι σιγά σιγά μαθαίνει.

Ας κάνει και την επίσημη ύλη "τυπικού", για να πάει καλά στο μάθημα και να πάρει το "χαρτί".

Μιχάλη αυτή είναι μια προσέγγιση απόλυτα
σεβαστή κ να υποθέσω εύκολα υλοποιήσιμη.
Μάλλον θα έχει κ αποτελέσματα.

Υπάρχει κ η άλλη που διδάχτηκα προσωπικά
όχι απο τον πατέρα μου καθ΄ότι δεν ήθελε
να υπάρχει σχεση μαθητή-διδασκάλου αλλά
απο τον πρώτο ιερέα στα 15 μου στην πρώτη
ενορία που έψαλλα. Τότε ήμουν στο Ε΄ έτος
κ όλα στιφογύριζαν στην κεφάλα μου
ανακατεμένα κ μπερδεμένα όσον αφορά το
Τυπικό. Ξεκινήσαμε με απλά πράγματα.

Εσπερινός-Όρθρος-Θεία Λειτουργία.
Απλή ανάλυση της δομής της κάθε ακολουθίας.
Σπονδυλωτή ανάμειξη ανάλογα με τον κύκλο της
Εορτής. "Υποθετικές Κυριακές" χωρίς την χρήση
του τυπικού κ άλλα τέτοια ωραία.Λάθη ΑΠΕΙΡΑ
που τα συζητούσαμε μετά την ακολουθία.
Αργότερα στη ΑΕΣΑ με Γεωργίου μάχες επι μαχών
γιατί εκείνο γιατί το άλλο κ όχι έτσι όχι γιουβέτσι.
Το Τυπικό είναι άβυσσος κ λίγοι το ΚΑΤΕΧΟΥΝ.
Δεν ανήκω σε αυτούς αλλά στέκομαι αξιοπρεπώς
χωρίς κανένα βοήθημα.

Ο π.Μάξιμος είναι πιο κοντά στο θέμα
με πολλά χρόνια αναζήτησης κ θα μπορούσε να
δώσει τα φώτα του πως ένας ιεροψάλτης μπορεί
να μάθει Τυπικό ή πως θα το μεταλαμπάδευε ο ίδιος
σε μαθητές του.
 
Top