[Ερώτηση] Η στιχολογία του ψαλτηρίου κατά το ΤΜΕ

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Μανουήλ δομέστικος;85770 said:
... αλλά και την Παρασκευή το απόγευμα;
Παρανόηση τήν χαρακτηρίζει ὁ ἀείμνηστος π. Γ. Ῥήγας τήν νέα αὐτή διάταξη πού εἰσήγαγε τό νέο Τυπικό (ΤΚΠ) καί τήν ἀποδίδει στή διάταξη τῶν ἀρχαίων τυπικῶν περί τοῦ Ἀλληλούια ὡς προκειμένου, πού Παρασκευή καί Κυριακή ἑσπέρας ψάλλεται τό προκείμενο καί ὄχι τό Ἀλληλούια, καί ἐπίσης τό ὅτι δέν λέγεται πρό τοῦ προιμιακοῦ τό τρισάγιον (βλ. ΖΤ, σ. 20).
Ἀδικαιολόγητη τήν χαρακτηρίζει ὁ πολύς π. Κων. Παπαγιάννης (ΣΤ σ. 47 ὑπ. 36).
Προσθήκη δέ, πού δέν στηρίζεται σέ κανένα τυπικό, τήν χαρακτηρίζει ὁ π. Κων. Τερζόπουλος (Ὁ Πρωτοψάλτης τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας Κωνσταντῖνος Βυζάντιος, Ἀθῆναι 2004, ΙΒΜ Μελέται 9, σ. 293). Καί στή συνέχεια γράφει: «Ὁ Βιολάκης θά τό ἐπαναλάβη στή Προθεωρία του (σ. 6) καί τό μόνο συμπέρασμα εἶναι ὅτι πρόκειται γιά πατριαρχική ἰδιαιτερότητα».

 
Last edited:
Αντιγράφω από εδώ.


"... η α' στάσις του Μακάριος ανήρ επέχει εν τω Εσπερινώ, οίαν θέσιν επέχει ο Πολυέλεος εν τω Όρθρω, και διότι τούτο και μόνον κατά τον Εσπερινόν των εν λόγω εορτών διατηρείται νυν λείψανον..."

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως απλός μνημονικός κανόνας, ελαφρώς τροποποιημένος:

"Στις θεομητορικές εορτές και τις μνήμες των εορταζομένων αγίων που έχουν πολυέλεο στον όρθρο, ψάλλεται το Μακάριος ανήρ στον εσπερινό, όταν αυτός τύχει οποιαδήποτε ημέρα εκτός Σαββάτου (οπότε στιχολογείται ολόκληρο το α΄ κάθισμα), πλην των παρακάτω εξαιρέσεων:
8 Νοεμβρίου, οπότε γίνεται η συνήθης στιχολογία,
9 Δεκεμβρίου, οπότε γίνεται η συνήθης στιχολογία,
2 Φεβρουαρίου, οπότε δεν λέγεται τίποτα,
25 Μαρτίου, οπότε δεν λέγεται τίποτα".
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Εμμανουήλ χαίρε!
Το σκεφτόμουν προχθές αυτό το "απλοϊκό" που γράφει ο μακαριστός π. Γεώργιος Ρήγας. Και φυσικά δεν ισχύει πάντα.
Και στις Δεσποτικές δεν λέγεται το "Μακάριος ανήρ" όπως λες και εσύ.
Πάντως είναι αλήθεια ότι το ψαλτικό στοιχείο έχει περιοριστεί υπερβολικά...

Απολύθηκες;
 
Εμμανουήλ χαίρε!
Το σκεφτόμουν προχθές αυτό το "απλοϊκό" που γράφει ο μακαριστός π. Γεώργιος Ρήγας. Και φυσικά δεν ισχύει πάντα.
Και στις Δεσποτικές δεν λέγεται το "Μακάριος ανήρ" όπως λες και εσύ.
Πάντως είναι αλήθεια ότι το ψαλτικό στοιχείο έχει περιοριστεί υπερβολικά...

Απολύθηκες;

Έτσι είναι δυστυχώς. Πολλά λέγονται χύμα. Εγώ προσωπικά, δεν έχω παρευρεθεί σε καμία πανήγυρη που να ψάλλουν το Μακάριος ανήρ, καθώς υποβαθμίζεται από τα Ανοιξαντάρια.
Απολύομαι στις 17 Νοεμβρίου. Μέχρι τότε... υπηρεσίες. Τώρα γράφω από την πτέρυγα μέσα, καθώς χτυπάω πάλι 24ωρη (με ετοιμότητα στο δίλεπτο:cool:).

Κάποιες επιπλέον παρατηρήσεις:
Για τις 8 Νοεμβρίου, το ΤΜΕ φαίνεται να καταλιμπάνει τελείως τη στιχολογία εκείνη την ημέρα (ίσως προς το πιο πανηγυρικό). Αν κοιτάξουμε όμως τα παλαίτυπα μηναία, βλέπουμε ότι διατάσσουν τη συνήθη στιχολογία (π.χ. Μηναίο Νοεμβρίου, 1755, ΕΝΕΤΙΗΣΙΝ, Παρὰ Νικολάῳ Γλυκεῖ τῷ ἐξ Ἰωαννίνων).
Για τις 9 Δεκεμβρίου, πρέπει να σημειώσουμε ότι δεν προβλέπεται είσοδος. Ίσως για αυτό το λόγο, δεν ψάλλεται και το Μακάριος ανήρ, αλλά γίνεται η συνήθης στιχολογία.
Για τις 2 Φεβρουαρίου και 25 Μαρτίου, σημειώνει το ΤΜΕ: «Σημειωτέον ὅτι αἱ δύο αὗται ἑορταὶ, ὡς μετέχουσαι καὶ τοῦ χαρακτῆρος Δεσποτικῶν ἑορτῶν, ἐμφαίνουσί τι ἐξαιρετικόν· διὸ καὶ κατὰ πολλὰ μέρη ἐν ταῖς Ἀκολουθίαις αὐτῶν παρατηρεῖται ἡ ἀπὸ τῶν ἄλλων Θεομητορικῶν ἑορτῶν ὑπεροχὴ αὐτῶν».
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μανουήλ δομέστικος;121922 said:


Κάποιες επιπλέον παρατηρήσεις:
Για τις 8 Νοεμβρίου, το ΤΜΕ φαίνεται να καταλιμπάνει τελείως τη στιχολογία εκείνη την ημέρα (ίσως προς το πιο πανηγυρικό). Αν κοιτάξουμε όμως τα παλαίτυπα μηναία, βλέπουμε ότι διατάσσουν τη συνήθη στιχολογία (π.χ. Μηναίο Νοεμβρίου, 1755, ΕΝΕΤΙΗΣΙΝ, Παρὰ Νικολάῳ Γλυκεῖ τῷ ἐξ Ἰωαννίνων).
Είχα γράψει κάτι και στους Διαλόγους Συμβολής σχετικά με το ΤΜΕ και τις αρχαϊκές διατάξεις: http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=53&t=1275#p4622
Μανουήλ δομέστικος;121922 said:

Για τις 9 Δεκεμβρίου, πρέπει να σημειώσουμε ότι δεν προβλέπεται είσοδος. Ίσως για αυτό το λόγο, δεν ψάλλεται και το Μακάριος ανήρ, αλλά γίνεται η συνήθης στιχολογία.
Αυτό με βάση το ΤΑΣ μάλλον.
Γιατί εφόσον είναι "συμπληρωμένη" η ακολουθία και σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα και Είσοδος γίνεται και Καταβασίαι "Χριστός γεννάται" ψάλλονται.
Μανουήλ δομέστικος;121922 said:

Για τις 2 Φεβρουαρίου και 25 Μαρτίου, σημειώνει το ΤΜΕ: «Σημειωτέον ὅτι αἱ δύο αὗται ἑορταὶ, ὡς μετέχουσαι καὶ τοῦ χαρακτῆρος Δεσποτικῶν ἑορτῶν, ἐμφαίνουσί τι ἐξαιρετικόν· διὸ καὶ κατὰ πολλὰ μέρη ἐν ταῖς Ἀκολουθίαις αὐτῶν παρατηρεῖται ἡ ἀπὸ τῶν ἄλλων Θεομητορικῶν ἑορτῶν ὑπεροχὴ αὐτῶν».
Το ΤΑΣ όμως προβλέπει την Μεγάλη Δευτέρα την Στιχολογία του "Μακάριος ανήρ..."... αλλά και στην εορτή της Υπαπαντής ξεκάθαρα την Στιχολογία του "Μακάριος ανήρ...". Στα Στουδίτικης προέλευσης Τυπικά ισχύουν άλλα και το ξέρεις.
Τέλος πάντων- δεν πρέπει να είμαστε απόλυτοι- ας ψάλλεται ή αναγιγνώσκεται τις άλλες φορές τουλάχιστον.

Ενδιαφέρον έχουν τα όσα αναφέρει για την Στιχολογία του "Μακάριος ανήρ" και τα Ανοιξαντάρια στην Συμβολή ο Διονύσιος Ανατολικιώτης:
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=157&p=4056#p4056
 
Το ΤΜΕ, κατά την α΄ Σεπτεμβρίου, περικόπτει πολυέλεο και εωθινό ευαγγέλιο. Ωστόσο, δεν περικόπτει το Μακάριος ανήρ του εσπερινού. Σύμφωνα λοιπόν με αυτό το μήνυμα, θα έπρεπε να ορίζεται η συνήθης στιχολογία.
Στις κε΄ Νοεμβρίου, που πάλι περικόπτει πολυέλεο και εωθινό ευαγγέλιο (και αναγνώσματα εσπερινού-λιτή), στον εσπερινό δεν γίνεται καθόλου αναφορά στο ψαλτήριο ή στο Μακάριος ανήρ. Και εδώ, θα έπρεπε να ορίζεται η συνήθης στιχολογία.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Το ΤΜΕ, κατά την α΄ Σεπτεμβρίου, περικόπτει πολυέλεο και εωθινό ευαγγέλιο. Ωστόσο, δεν περικόπτει το Μακάριος ανήρ του εσπερινού. Σύμφωνα λοιπόν με αυτό το μήνυμα, θα έπρεπε να ορίζεται η συνήθης στιχολογία.
Στις κε΄ Νοεμβρίου, που πάλι περικόπτει πολυέλεο και εωθινό ευαγγέλιο (και αναγνώσματα εσπερινού-λιτή), στον εσπερινό δεν γίνεται καθόλου αναφορά στο ψαλτήριο ή στο Μακάριος ανήρ. Και εδώ, θα έπρεπε να ορίζεται η συνήθης στιχολογία.

Στην περίπτωση της 25 Νοεμβρίου μάλλον το ΤΜΕ δεν βλέπει τα ίδια Μηναία με τα σημερινά. Οπότε περιγράφει μια διάταξη διαφορετική.
Για την 1η Σεπτεμβρίου τα πράγματα είναι πιο σύνθετα.
 
Στην περίπτωση της 25 Νοεμβρίου μάλλον το ΤΜΕ δεν βλέπει τα ίδια Μηναία με τα σημερινά. Οπότε περιγράφει μια διάταξη διαφορετική.

Κοιτάξτε το πιο κοντινό μηναίο Νοεμβρίου (που έχουμε στο Ψαλτολόγιον) στο έτος έκδοσης του ΤΜΕ και πριν από αυτό [1863 ΕΝ ΒΕΝΕΤΙΑ ΕΚ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΤΥΠΟΓΡ. ΤΟΥ ΦΟΙΝΙΚΟΣ]. Η ακολουθία είναι ίδια με τη σημερινή.

Για την 1η Σεπτεμβρίου τα πράγματα είναι πιο σύνθετα.

Όντως γιατί εκεί έχει και αναγνώσματα (τα δύο πρώτα της Ινδίκτου, το τρίτο του οσίου). Υπάρχουν όμως και άλλες μέρες με αναγνώσματα χωρίς Μακάριος ανήρ (και χωρίς πολυέλεο), π.χ. 13 Σεπτεμβρίου. Ενώ αντίθετα δεν υπάρχει άλλη μέρα με Μακάριος ανήρ, χωρίς πολυέλεο στον όρθρο (κατά το ισχύον τυπικό) - αν μου διαφεύγει κάποια περίπτωση, παρακαλώ να την επισημάνετε, για να την έχω υπόψη μου.
Επίσης, κάποιος θα μπορούσε να πει ότι επειδή είναι η πρώτη μέρα του εκκλησιαστικού έτους, θα έπρεπε να πούμε την α΄ στάση του ψαλτηρίου (ως απαρχή). Αλλά θα ήταν μάλλον λαϊκότροπη ερμηνεία, καθώς η αρχή του ψαλτηρίου γίνεται κάθε Σάββατο εσπέρας (εξαρτάται δηλαδή από τον εβδομαδιαίο κύκλο).
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Μακάριος ἀνήρ, χωρίς πολυέλεο στὸν ὄρθρο ὑπάρχει στὶς 4 Δεκεμβρίου καὶ τὴν 1 Ἰουλίου.
 


Μακάριος ἀνήρ, χωρίς πολυέλεο στὸν ὄρθρο ὑπάρχει στὶς 4 Δεκεμβρίου καὶ τὴν 1 Ἰουλίου.

Στα μηναία Ιουλίου της Βενετίας προ Βαρθολομαίου, απουσιάζει αυτή η διάταξη. Φαίνεται δε ότι εισήχθη στα μηναία Βαρθολομαίου ως συνοδευτική διάταξη, σε αυτήν: "Εἰ βούλει εἰπεῖν καὶ Ἀναγνώσματα".
Στα σημερινά μηναία Δεκεμβρίου (glt) καθώς και στα μηναία Βενετίας προ και μετά Βαρθολομαίου, δεν βρήκα αυτήν την διάταξη.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μανουήλ δομέστικος;126024 said:

Κοιτάξτε το πιο κοντινό μηναίο Νοεμβρίου (που έχουμε στο Ψαλτολόγιον) στο έτος έκδοσης του ΤΜΕ και πριν από αυτό [1863 ΕΝ ΒΕΝΕΤΙΑ ΕΚ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΤΥΠΟΓΡ. ΤΟΥ ΦΟΙΝΙΚΟΣ]. Η ακολουθία είναι ίδια με τη σημερινή.
Βλέπει παλαιότερο. Τί να κάνουμε; Πρέπει να δεί αυτό που είναι 20 χρόνια πρίν υποχρεωτικά; Στον Άγιο Γεώργιο Σκύδρας ξέρεις από πότε έχουμε Μηναία; Έχουν συλλεκτική αξία...


Μανουήλ δομέστικος;126024 said:

Όντως γιατί εκεί έχει και αναγνώσματα (τα δύο πρώτα της Ινδίκτου, το τρίτο του οσίου). Υπάρχουν όμως και άλλες μέρες με αναγνώσματα χωρίς Μακάριος ανήρ (και χωρίς πολυέλεο), π.χ. 13 Σεπτεμβρίου. Ενώ αντίθετα δεν υπάρχει άλλη μέρα με Μακάριος ανήρ, χωρίς πολυέλεο στον όρθρο (κατά το ισχύον τυπικό) - αν μου διαφεύγει κάποια περίπτωση, παρακαλώ να την επισημάνετε, για να την έχω υπόψη μου.
Επίσης, κάποιος θα μπορούσε να πει ότι επειδή είναι η πρώτη μέρα του εκκλησιαστικού έτους, θα έπρεπε να πούμε την α΄ στάση του ψαλτηρίου (ως απαρχή). Αλλά θα ήταν μάλλον λαϊκότροπη ερμηνεία, καθώς η αρχή του ψαλτηρίου γίνεται κάθε Σάββατο εσπέρας (εξαρτάται δηλαδή από τον εβδομαδιαίο κύκλο).
Ψάξε σε σχέση με το ΤΑΣ μήπως βγάλεις συμπεράσματα.
Εγώ ασφαλή συμπεράσματα στις διατάξεις όπως έχουν διαμορφωθεί πολλές φορές δεν βγάζω.
Οι προσθήκες σιγά σιγά στα Μηναία (ότι υμνολογικό υλικό υπήρχε... έμπαινε) έχουν διαφοροποιήσει την κατάσταση.
 
Last edited:
Βλέπει παλαιότερο. Τί να κάνουμε; Πρέπει να δεί αυτό που είναι 20 χρόνια πρίν υποχρεωτικά; Στον Άγιο Γεώργιο Σκύδρας ξέρεις από πότε έχουμε Μηναία; Έχουν συλλεκτική αξία...

Το αρχαιότερο μηναίο που μπορεί να βλέπει (από αυτά που είναι αναρτημένα στο Ψαλτολόγιον) είναι του μηνός Νοεμβρίου, 1843, ΕΝ ΒΕΝΕΤΙΑ Ἐκ τῆς Ἑλληνικῆς Τυπογραφίας ΤΟΥ ΦΟΙΝΙΚΟΣ, καθώς στα μηναία Βενετίας προ Βαρθολομαίου και στο της Κωνσταντινουπόλεως (1843) δεν υπάρχουν καθίσματα της αγίας, ενώ αυτά μνημονεύονται σαφώς στο ΤΜΕ. Επίσης, δεν υπάρχουν αναβαθμοί, εωθινό ευαγγέλιο, πεντηκοστάριο, γεγονός που υποδηλώνει ότι εισήχθησαν επί Βαρθολομαίου. Στα μηναία Βενετίας προ Βαρθολομαίου και τα του Βαρθολομαίου μνημονεύεται σαφώς η ψαλμωδία του Μακάριος ανήρ, ενώ στο μηναίο Κωνσταντινουπόλεως γράφει «Ἑσπέρας εἰς τὸ Κύριε ἐκέκραξα...» αποσιωπώντας τελείως την ψαλμωδία του Μακάριος ανήρ.


Ψάξε σε σχέση με το ΤΑΣ μήπως βγάλεις συμπεράσματα.
Εγώ ασφαλή συμπεράσματα στις διατάξεις όπως έχουν διαμορφωθεί πολλές φορές δεν βγάζω.
Οι προσθήκες σιγά σιγά στα Μηναία (ότι υμνολογικό υλικό υπήρχε... έμπαινε) έχουν διαφοροποιήσει την κατάσταση.

Συμφωνούμε.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Και την 20η Ιουλίου μνημονεύονται Καθίσματα Πολυελέου αλλά δεν υπάρχουν. Δεν είναι απόλυτα τα πράγματα.
Επαναλαμβάνω, δεν γνωρίζουμε απόλυτα τί ακριβώς "βλέπουν" και εάν έχουν και άλλες πηγές υμνογραφικού περιεχομένου.

Θα μπορούσε σε μια μελλοντική έκδοση των Μηναίων να γίνει μια συστηματοποίηση του Τυπικού.
Το ΤΑΣ έχει κάποια παραδείγματα διακρίσεως των εορτασμού των ακολουθιών.
Το ισχύον ΤΜΕ συστηματοποιεί κι αυτό με τα νέα δεδομένα τις ακολουθίες που εάν και είναι πιο κατανοητό αρκετές φορές είναι και αυτό γριφώδες...

Όσο αφορά τα Αναγνώσματα της 13ης Σεπτεμβρίου είναι προφανές ότι δεν έχουν σχέση με το "Μακάριος ανήρ", την Λιτή και τον Πολυέλεο.
Αναγνώσματα από την παλαιά διαθήκη έχουμε και την Μεγάλη Τεσσαρακοστή καθημερινά.
 
Last edited:
Ψάξε σε σχέση με το ΤΑΣ μήπως βγάλεις συμπεράσματα.
Εγώ ασφαλή συμπεράσματα στις διατάξεις όπως έχουν διαμορφωθεί πολλές φορές δεν βγάζω.
Οι προσθήκες σιγά σιγά στα Μηναία (ότι υμνολογικό υλικό υπήρχε... έμπαινε) έχουν διαφοροποιήσει την κατάσταση.

Το ΤΑΣ (έντυπες εκδόσεις Βενετίας, 1545 και 1685) έχει μία αντιμετάθεση ακολουθιών: Η ακολουθία της αγίας ψάλλεται στις κδ΄ και η ακολουθία των αγίων Κλήμεντος και Πέτρου στις κε΄ (οπότε και αποδίδεται η εορτή). Μάλιστα η ακολουθία της αγίας είναι με μικρή δοξολογία (έχει απόστιχα αίνων). Και φυσικά Μακάριος ανήρ δεν μνημονεύεται ούτε στις κδ΄ ούτε στις κε΄.
Υποθέτω λοιπόν ότι προκειμένου να εορτάζεται πιο επίσημα η αγία, «μετετέθη» η μνήμη της στις κε΄ μαζί με την απόδοση της εορτής - ίσως συντρέχουν και άλλοι λόγοι. Σιγά - σιγά έγιναν και προσθήκες (Μακάριος ανήρ, αναγνώσματα εσπερινού, πολυέλεος, καθίσματα, ακολουθία εωθινού ευαγγελίου), με αποτέλεσμα την ακολουθία όπως είναι διαμορφωμένη σήμερα στα μηναία.
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Όντως η μνήμη της αγ. Αικατερίνης στη Σλαβόφωνη Ορθοδοξία εορτάζεται την 24η Νοε (δεν γνωρίζω τι συμβαίνει στη Ρουμανία). Τα παλαιότερα μηναία έχουν μη εορτάσιμη ακολουθία , ενώ σε νεότερες εκδὀσεις υπάρχει πλήρης ακολουθία (μη υποχρεωτική όμως) με διαφορετικό (άκρως βερμπαλιστικό :mad:) απολυτίκιο σε δ΄ ήχο. (το εν χρήσει απολυτίκιον της αγίας είναι γνωστό στη Βουλγαρἰα αλλά με ελαφρώς διαφορετικό κείμενο).

Την 25η Νοεμβρίου αποδίδεται η εορτή των Εισοδίων και συμψάλλεται η ακολουθία των αγ. Κλήμεντος και Πέτρου (για κάποιο λόγο που δεν μπορώ να καταλάβω η ακολουθία των αγίων δεν μεταφέρεται στο απόδειπνο).

ΥΓ Γενικώς το τι Μηναίο είχε υπόψη του ο συντάκτης του ΤΜΕ είναι ένας προβληματισμός (πχ ορίζει αναγνώσματα την 23η Οκτ).
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis

Όντως γιατί εκεί έχει και αναγνώσματα (τα δύο πρώτα της Ινδίκτου, το τρίτο του οσίου). Υπάρχουν όμως και άλλες μέρες με αναγνώσματα χωρίς Μακάριος ανήρ (και χωρίς πολυέλεο), π.χ. 13 Σεπτεμβρίου. Ενώ αντίθετα δεν υπάρχει άλλη μέρα με Μακάριος ανήρ, χωρίς πολυέλεο στον όρθρο (κατά το ισχύον τυπικό) - αν μου διαφεύγει κάποια περίπτωση, παρακαλώ να την επισημάνετε, για να την έχω υπόψη μου.
Επίσης, κάποιος θα μπορούσε να πει ότι επειδή είναι η πρώτη μέρα του εκκλησιαστικού έτους, θα έπρεπε να πούμε την α΄ στάση του ψαλτηρίου (ως απαρχή). Αλλά θα ήταν μάλλον λαϊκότροπη ερμηνεία, καθώς η αρχή του ψαλτηρίου γίνεται κάθε Σάββατο εσπέρας (εξαρτάται δηλαδή από τον εβδομαδιαίο κύκλο).

Ψάξε σε σχέση με το ΤΑΣ μήπως βγάλεις συμπεράσματα.
Εγώ ασφαλή συμπεράσματα στις διατάξεις όπως έχουν διαμορφωθεί πολλές φορές δεν βγάζω.
Οι προσθήκες σιγά σιγά στα Μηναία (ότι υμνολογικό υλικό υπήρχε... έμπαινε) έχουν διαφοροποιήσει την κατάσταση.
Σου απάντησα ξεχωριστά για τις περιπτώσεις του Σεπτεμβρίου. Το θέμα της 25/11 το απάντησα σε σχέση με τα παλαιά μηναία.

Το θέμα μας εδώ είναι η Στιχολογία του Ψαλτηρίου κατά το ΤΜΕ από το οποίο θεωρώ πως προκύπτει και ένα νέο θέμα:
"Η Στιχολογία του Ψαλτηρίου κατά το ΤΜΕ, οι διακρίσεις των εορταστικών ακολουθιών και πως αυτές την επηρεάζουν"
 

Ὁ ἄμωμος καταλιμπάνεται μόνο κατὰ τὶς Κυριακὲς τῶν Βαΐων, τοῦ Θωμᾶ καὶ τῆς Πεντηκοστῆς (ΤΑΣ).

Το παραπάνω συμπέρασμα εξάγεται από διατάξεις του πρώτου και κυρίου (και αρχαιότερου) μέρους του ΤΑΣ;
 
Συνδυάζεται λοιπόν ο πολυέλεος με τον άμωμο τις λοιπές Κυριακές κατά το αρχαίο ΤΑΣ; Αν ναι, με ποια σειρά (πρώτα ο άμωμος και μετά ο πολυέλεος ή ανάποδα); Ο πολυέλεος συνοδεύεται πάντα από κάθισμα; Μετά το κάθισμα του πολυελέου έπεται ανάγνωσμα;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Τὸ μόνο ποὺ μπορῶ νὰ πῶ εἶναι αὐτὸ τῆς Κυριακῆς τῶν Μυροφόρων τοῦ ΤΑΣ «ἡ συνήθης στιχολογία, τὰ β' καθίσματα καὶ ὁ ἄμωμος».
Ἀφοῦ στὶς ἄλλες Κυριακὲς ἀναφέρεται μόνο «ἡ συνήθης στιχολογία», ἄρα αὐτὴ περιλαμβάνει τὰ β' καθίσματα τοῦ ψαλτηρίου καὶ τὸ ιζ'-ἄμωμο.
Ἄρα ἡ διάταξη «ἡ συνήθης στιχολογία καὶ ὁ πολυέλεος» δείχνει ὅτι ὁ πολυέλεος ἕπεται τοῦ ἀμώμου.
 
Last edited:
Top