Η μεταλαμπάδευση της ψαλτικής τέχνης

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Πέρα απ' αυτά, ας κάνουμε μια προσπάθεια να πούμε και κάτι σχετικό με μεταλαμπάδευση της ψαλτικής τέχνης, πριν ξεχάσουμε περί τίνος είναι και το αρχικό θέμα.

Η μεταλαμπάδευση της ψαλτικής τέχνης θα συνεχίσει να γίνεται από ανθρώπους μη στρατευμένους σε κανένα στρατόπεδο (καμιά φορά και με τη βοήθεια κλειδοκυμβάλου!) :D
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δικαστικώς -αν μιλάμε για τον ίδιο άνθρωπο- υπερασπίστηκε την τιμή και την υπόληψή του, την οποία, κατά σύμπτωση, κάποιοι πιθανώς να προσπαθούν να σπιλώσουν και στο παρόν φόρουμ.

Ἡ κριτικὴ περὶ μουσικολογικῶν καὶ μουσικῶν θεμάτων δὲν νομίζω πὼς ἔχει σχέση μὲ τιμὴ καὶ ὑπόληψη. Καὶ σ' αὐτὸ ἐδῶ τὸ φορουμ ἀσχέτως ἔντασης, ἡ κριτικὴ παραμένει σ' αὐτὸ τὸ έπίπεδο.

Ἑκτὸς βέβαια καὶ ἄν γίνεται ἐπιτηδευμένη «σύγχυση» πρὸς φίμωση μέσω διακστικῆς ὁδοῦ. Καὶ φυσικὰ ὁ κάθε ἕνας διατηρεῖ τὸ νόμιμο δικαίωμά του, ἀλλὰ καὶ οἱ ὑπόλιποι δικαιούμαστε νὰ κρίνουμε τὸν τρόπο ἄσκησης τοῦ δικαιώματος αὐτοῦ.
 
E

emakris

Guest
Ἡ κριτικὴ περὶ μουσικολογικῶν καὶ μουσικῶν θεμάτων δὲν νομίζω πὼς ἔχει σχέση μὲ τιμὴ καὶ ὑπόληψη. Καὶ σ' αὐτὸ ἐδῶ τὸ φορουμ ἀσχέτως ἔντασης, ἡ κριτικὴ παραμένει σ' αὐτὸ τὸ έπίπεδο.

Αυτό είναι το ευκταίον. Όταν, όμως, αρχίζουν τα περί συνομωσιών, σιωνισμού, ανθελληνικών κέντρων και λοιπά φαιδρά, η συζήτηση εκτρέπεται και κανείς δεν μπορεί πλέον να αποκλείσει τις παρενέργειες. Τον τελευταίο καιρό, δόξα τω Θεώ, δεν βλέπω τέτοια στο Ψαλτολόγιο. Παρ' όλα αυτά, όλο και κάποιος θεωρεί ότι η κριτική επί της μιας ή της άλλης εκτελέσεως ή, γενικότερα, μουσικής τάσεως, θίγει την προσωπικότητά του και αρχίζει η έκχυση χολής και οι προσωπικές επιθέσεις. Ας ελπίσουμε κάποιοι να ωριμάσουν επιτέλους.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Απάντησα σε συγκεκριμένο μήνυμα για μία φράση "κάλπικη μαγκιά".
Αν δεχτούμε τον συλλογισμό σας, τότε το δικαστήριο που έκανε την δίκη ήταν "παράνομον συνέδριον". Έχετε τέτοια γνώμη για τα ελληνικά δικαστήρια; Μην προτρέξετε να προσβάλλετε το δικαστήριο.

Χριστός Ανέστη

Ποιον συλλογισμό κ. Ηλία, αστειεύεσαι τώρα;

Εγώ έφερα το παράδειγμα με τους Φαρισαίους;

Απλά προσπαθώ να καταλάβω τι προσπαθείς να πεις με αυτό.

Αν κάτι δεν σε κολλάει στο παράδειγμα που έφερες, ρώτα τον Ηλία

Παπαδόπουλο να σε πει. Και μετά, πες μας και μας.

Ή, για να μην χαλάμε και το θέμα, στείλε πμ. Ή τίποτα. Ό,τι θες...

Αληθώς ο Κύριος!
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
[Είναι απίστευτα ενδιαφέρον να απουσιάζει κάποιο μέλος
(εν προκειμένω η μουτσούνα μου :D) κ όταν επανέρχεται
να διαβάζει τα απίστευτα.:wink:]

Λοιπόν προτείνω:
να προσπαθήσουμε να πάρουμε κανά πιτσιρίκι από το
pc κ το PS3 κ να το κάνουμε να αγαπήσει τη βυζαντινή
μουσική. Δεν χρειάζεται να τον "καθοδηγήσουμε" σε κάποια
συγκεκριμένα ακούσματα, ούτε σε συγκεκριμένες "σχολές"
κ δασκάλους. Μπορούμε να του μάθουμε τα βασικά;
Να μάθει να μελετά, να ακούει, να προσεύχεται όποτε
μπορεί, να ερευνά; Τότε πετύχαμε το πολυπόθητο:
τη μεταλαμπάδευση της ψαλτικής τέχνης.

Αφορμή γιαυτό ας είναι ο Γονίδης που τραγουδά το τάδε
ύμνο, ας είναι ο Γαϊτάνος που νιαουρίζει ή κ εμείς που
(νομίζουμε ; :rolleyes:) ότι ψέλνουμε. Σημασία ΔΕΝ
έχει η αφορμή αλλά να μεταδώσουμε την αγάπη προς
μία από τις ύψιστες Τέχνες κ Επιστήμες, αυτή που καλείται
Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Εάν θέλετε να ακούσετε ηχογραφήσεις, να πάτε στο ανάλογο θέμα.
Θα βρείτε κι εμένα εκεί, μαζί με όλους τους υπόλοιπους...

Μεταφορικα το ειπα αγαπητε μου.:wink:

Ομως, ως συνηθως,ξεφυγαμε παλι....:rolleyes:
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Οκ λοιπον,παμε:

''....Να μάθει να μελετά,...''
Με ποιους τροπους και πως να μελετα;

''....να ακούει,...''
Ποιους να ακουει; Εχει σημασια αυτο!...

''....να προσεύχεται όποτε
μπορεί...''
Αυτο,τι σχεση εχει με την μεταλαμπαδευση της τεχνης της ψαλτικης;....

''....να ερευνά;...''
Με ποια δεδομενα και με ποιους τροπους;

Για ολα αυτα,εχεις να κανεις καποια προταση;.... ;)
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium


Αφορμή γιαυτό ας είναι ο Γονίδης που τραγουδά το τάδε
ύμνο, ας είναι ο Γαϊτάνος που νιαουρίζει ή κ εμείς που
(νομίζουμε ; :rolleyes:) ότι ψέλνουμε. Σημασία ΔΕΝ
έχει η αφορμή αλλά να μεταδώσουμε την αγάπη προς
μία από τις ύψιστες Τέχνες κ Επιστήμες, αυτή που καλείται
Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική.


ἈΠόλυτα συγκρητιστική ἄποψη, διαφωνῶ κάθετα.

Ὅλα στὸ ἴδιο καλάθι, μὲσα στὴ σούπα κι ὅ,τι βγεῖ. :rolleyes:

ὄχι φίλτατε, ἅμα ξεκινήσεις λάθος ... ἄστο καλύτερα ...
 
P

PANROUST

Guest
Απλά πράγματα κ. Καραγιαννάκη μου. Δυό απλές ερωτήσεις θα κάνετε, στοιχεία θα παρουσιάσετε να αξιολογηθούν οι ερώτησείς σας, και ο Παναγιότατος θα σας απαντήσει.....

Αναμένω την γνωμάτευση του Παναγιοτάτου, καθώς και της Ιεράς Συνόδου. Αν δεν σας κάνει ο Οικουμενικός Πατριάρχης (αυτοκεφαλία Ελλάδος γαρ) τότε κάνετε το ίδιο με λήπτη τον Μακαριώτατο άγιο Αθηνών.
ΝΓ

Εδώ απάντησαν άλλοι και άλλοι,και τι έγινε;
Απάντησε και ο μακαριστός Νικόδημος,που υποτίθεται ήξερε από μουσική...
Απάντησε και Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος το 2004,και τι έγινε;Όπου οι αποφάσεις της Ι.Συνόδου,εκεί που μας αρέσει τις δεχόμαστε,εκεί όπου δεν μας αρέσει τις γράφουμε...(η Ι.Σύνοδος έβγαλε μία απόφαση χωρίς να μελετήσει και και και...).

Έχουμε κολλήσει ότι "ο Παναγιότατος μας συνεχάρη..."και αυτό μας λέει πολλά,ότι ο Καραμάνης ανέβηκε στο ψαλτήρι μας και μας είπε μπράβο και ότι άλλο και έτσι το λύσαμε το μουσικολογικό.
 
Last edited:

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ Φίλε Παναγιώτη,

1) Οι γνωματεύσεις οι υπάρχουσες είναι σαφέστατες αλλα ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ απο τις εκκλησιαστικές αρχές και την ΙΣ της Εκκλησίας της Ελλάδος.

2) Θα μπορούσε η ΙΣ της Εκκλ. της Ελλάδος να μιλήσει ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, ενώ έμειναν οι γνωματεύσεις κάπως γενικευμένες.

3) Εαν αφαιρούταν και μερικά οφφίκια προς παραδειγματισμό, ίσως τότε θα σοβαρευόταν οι συμμετέχοντες στο κίνημα της Μεθόδου του Καρά.

Σε κάποια στιγμή τα πράγματα θα μπούν στην θέση τους, και οφφίκια θ´ αφαιρεθούν. Μέχρι τότε θα συνεχίζεται το ποδόσφαιρο....

ΝΓ
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Πιστεύω ότι η μουσική παραδίδεται από γενιά σε γενιά, παραλλαγμένη

και όχι αυτούσια, εξαιτίας του πρίσματος του εκάστοτε ψάλτη

ο οποίος αναλαμβάνει τον ρόλο του δασκάλου, έχοντας υπάρξει ο

ίδιος, μαθητής, μέσα από το οποίο ερμηνεύει αυτό που ο ίδιος παρέλαβε.

Για αυτόν τον λόγο, θεωρώ, ότι δεν πρέπει να "αυθεντικοποιούμε" κανέναν

δάσκαλο, ούτε και αυτόν τον Ναυπλιώτη. Ναι μεν ήταν τεράστιος σαν ψαλτική

φυσιογνωμία, δεν μπορούμε να πούμε όμως με σιγουριά ότι ήταν Ο αυθεντικός.

Και αυτό, διότι δεν έχουμε ηχογραφήσεις προ αυτού παρά μαρτυρίες και αυτές

αμφιλεγόμενες. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να πάρουμε τα στοιχεία

εκείνα που θεωρούμε ότι ικανοποιούν την άποψή μας περί ψαλτικής. Και εκεί

χρειάζεται διάκριση. Τι ήταν αυτό που έκανε το ψάλσιμο του Ναυπλιώτη τόσο σωστό;

Εδώ χρειάζεται αναζήτηση, έρευνα και συζήτηση. Όχι απόλυτες απόψεις.

Εκτός αυτού οι ηχογραφήσεις που έχουμε, εκτός του ότι είναι κακίστης ποιότητος,

δεν είναι και οι πλέον αντιπροσωπευτικές. Αργές χρονικές αγωγές και τα τοιαύτα.

Εδώ θέλω να τονίσω την ανάγκη, ο δάσκαλος, να επισημαίνει στον μαθητή

ότι "παιδί μου, εγώ έτσι θεωρώ ότι πρέπει να το λες, για αυτόν και για αυτόν τον λόγο" και όχι

"έτσι είναι πάει και τελείωσε". Καλώς η κακώς σε κάθε τέχνη οι διαφορετικές

ικανότητες των ασκούντων αυτές, επηρρεάζουν το αποτέλεσμα. Θες το λαρύγγι,

θες τα ακούσματα, θες η ψυχολογία, θες η τοπολαλιά, κ.ο.κ., είναι αποτρεπτικοί παράγοντες στο να

μπει η μουσική μας σε ένα καλούπι. Δεν μπαίνει. Απλά. Πρέπει οι δάσκαλοι να

μάθουν να δείχνουν στον μαθητή ότι αυτό, οι ίδιοι ερμηνεύνουν και δεν είναι

δόγμα
. Σαφώς και υπάρχουν οι κοινώς αποδεκτοί κανόνες τους οποίους

ενστερνιζόμεθα άπαντες (θέλω να πιστεύω), όμως από κει και πέρα, πρέπει

να ενθαρρύνεται ο μαθητής εντρυφήσει μόνος του περισσότερο και να βάλει

τη μουσική, πάνω στη φωνή του και όχι στου δασκάλου ή του δείνα. Σίγουρα

θα περάσει κάποιος καιρός μιμιτισμού και πειραματισμού, όμως να ξέρει που βρίσκεται.

Εκεί χρειάζεται ο δάσκαλος. Ο Χατζημάρκος με είπε, δεν έχετε ακούσει τον Πρίγγο

να ψάλλει. Τον λέω, μα δάσκαλε έχουμε τόσες ηχογραφήσεις - όχι λέει, ΔΕΝ

είναι αυτός ο Πρίγγος. Αυτός είναι ο άρρωστος Πρίγγος και κάθονται, λέει και

μιμούνται έναν γέρο και άρρωστο Πρίγγο και δεν καταλαβαίνεις τι λένε.

Ο Πρίγγος, λέει, έλεγε ότι πρέπει να καταλαβαίνει πρώτα ο πιστός τι λέμε

και γιαυτό έψαλλε ανοικτά και ευκρινώς καμία σχέση με τα μασητά λόγια

που ακούμε από πολλούς. Λέει, από μικρό παιδάκι όταν ήταν (ο Χατζημάρκος)

ερχόταν για διακοπές ο Πρίγγος στον Βόλο και στην Εύβοια και ο μικρός Μανώλης

τον ρουφούσε κυριολεκτικά. Πολλές φορές λέει ακούγανε από μακρυά

καθώς πλησιάζανε στην εκκλησία και λέγανε ήρθε ο Πρίγγος πάμε να τον

ακούσουμε και ήταν ο Μανώλης. Όταν μεγάλωσε έπαιρνε τον Πρίγγο όταν

πηγαίναν ταξίδι κάπου, πλήρωνε την κούρσα και επί ώρες τον έβαζε να ψάλλει και να τον διδάσκει.

Και ο Χατζημάρκος πήρε αυτά που ήθελε και τα έβαλε στη δική του φωνή.

Όπως και τόσοι μεγάλοι δάσκαλοι. Κανένας δεν έγινε κόπια του άλλου. Και αυτά

δεν τα λέω μόνο για τους Αγγελοπουλικούς που δεν καταλαβαίνεις ποιος ψάλλει

αλλά ακούς κλώνους* αλλά και αυτούς που προσπαθούν να μιμιθούν τους Πατριαρχικούς

και εν τέλει γελάει ο κόσμος, ή στην καλύτερη αναρωτιέται "τι λέει ρε παιδιά αυτός;".

Βέβαια έχω ακούσει και το κορυφαίο, Πρωτοψάλτης τις, έψαλλε με στόμφο

μεγαλοπρέπεια, χρόνο να τραντάζεται το αναλόγιο και άρρητα ρήματα να πλημμυρίζουν τον κατάμεστο πανηγυρίζοντα ναό

(φυσικά κανείς δεν καταλάβαινε τα άρρητα ρήματα)

και οι θειές εντυπωσιασμένες "πωπω, τι ψάλταρος ειν' τούτος".

Όλα αυτά φυσικά αναφέρονται σε δασκάλους που παρέλαβαν και παραδίδουν.

Αν κάπου γνωρίζουμε ότι κάποιος δάσκαλος, δεν παρέλαβε αλλά παρέδωσε,

νουν έχουμε να ψηφίσουμε. Και δεν είναι κακό να το παραλάβουμε αυτό που

παραδίδει, αλλά να ξέρουμε και να παραδεχόμεθα ότι αυτό που μας

έδωσε είναι δικό του και δεν το παρέλαβε από κάπου αλλού.

Σεβόμεθα την επιλογή, όχι όμως και τις, τυχών, αυταπάτες κάποιου.

Πρέπει να βάλουμε σε μια σειρά κατά προτεραιότητα, τους στόχους που πρέπει

να επιδιώκουμε να πετύχουμε είτε είμαστε στο αναλόγιο είτε αναθρέφουμε

μουσικά ένα φυντάνι. Από κει και πέρα ο καθείς μας, ξέρει τι πρέπει να κάμει.

*Αναφέρομαι στους σκληροπυρηνικούς "Αγγελοπουλικούς" που ψάλλουν έτσι

και το λέω γιατί τους έχω ακούσει. Αυτός είναι και ένας λόγος που δεν αφνήνουν τη φωνή τους να βγει ελεύθερα

αλλά την καταπιέζουν συνεχώς στον άκριτο μιμιτισμό και την αρρωστημένη ομοιογένοια.

Ευτυχώς δεν είναι όλοι έτσι. Έχω φίλους αγγελοπουλικούς

που είναι μακράν αυτού του φαινομένου, με σφαιρική γνώση και μάλιστα

είναι από τους πιο διαβασμένους ψάλτες και αυτό είναι προς τιμήν

του δασκάλου τους.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
3) Εαν αφαιρούταν και μερικά οφφίκια προς παραδειγματισμό, ίσως τότε θα σοβαρευόταν οι συμμετέχοντες στο κίνημα της Μεθόδου του Καρά.

Σε κάποια στιγμή τα πράγματα θα μπούν στην θέση τους, και οφφίκια θ΄ αφαιρεθούν. Μέχρι τότε θα συνεχίζεται το ποδόσφαιρο....

ΝΓ

Είναι πολλά τα οφφίκια που κατά τη γνώμη σας πρέπει να αφαιρεθούν;;
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Εδώ απάντησαν άλλοι και άλλοι,και τι έγινε;
Απάντησε και ο μακαριστός Νικόδημος,που υποτίθεται ήξερε από μουσική...
Απάντησε και Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος το 2004,και τι έγινε;Όπου οι αποφάσεις της Ι.Συνόδου,εκεί που μας αρέσει τις δεχόμαστε,εκεί όπου δεν μας αρέσει τις γράφουμε...(η Ι.Σύνοδος έβγαλε μία απόφαση χωρίς να μελετήσει και και και...).

Έχουμε κολλήσει ότι "ο Παναγιότατος μας συνεχάρη..."και αυτό μας λέει πολλά,ότι ο Καραμάνης ανέβηκε στο ψαλτήρι μας και μας είπε μπράβο και ότι άλλο και έτσι το λύσαμε το μουσικολογικό.

Η ορθη προταση εχει ως εξης :

Απαντησε ο μακαριστος Νικοδημος Βαλληνδρας , που ΗΞΕΡΕ απο μουσικη !!!!

Χριστος Ανεστη !
 
Last edited:
P

PANROUST

Guest
Η ορθη προταση εχει ως εξης :

Απαντησε ο μακαριστος Νικοδημος Βαλληνδρας , που ΗΞΕΡΕ απο μουσικη !!!!

Δεν αντιλέγω.Ήξερε και παρά ήξερε μάλιστα.Αλλά στην περίπτωση με την Ι.Σύνοδο, διαβάζαμε σε παλιά μηνύματα,ότι πήρε βιαστική απόφαση χωρίς να έχουν γίνει συνέδρια,χωρίς να έχει μελετήσει ακριβώς...,χωρίς χωρίς χωρίς...Δηλαδή έκανε λάθος.
Το υποτίθεται,ήταν σχήμα λόγου.Ήξερε αλλά...
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Έχουμε κολλήσει ότι "ο Παναγιότατος μας συνεχάρη..."και αυτό μας λέει πολλά,ότι ο Καραμάνης ανέβηκε στο ψαλτήρι μας και μας είπε μπράβο και ότι άλλο και έτσι το λύσαμε το μουσικολογικό.

Ας ρωτήσουν και κάποιον απο τους (εν ζωή) μαθητές του Καραμάνη τι άλλα έλεγε ο Δάσκαλός τους περι Αθηναίων και Καροαγγελοπουλικών πριν γίνει...πολύ παππούς.

Μου έτυχε να ακούσω μαθητή του Αγγελόπουλου να ψάλλη απο βιβλία του Καραμάνη
Διερωτώμαι : τόσα ηχογραφήματα υπάρχουν, μήπως είναι κουφοι;

Δεν δυναται να υποκατασταθή η ακουστική παραλαβή όσο και να διαβάσουν βιβλία.
 
Last edited by a moderator:
Top