Η μετάθεση της τελετής της Σταυροπροσκυνήσεως και ο Σταυρός στο μέσον του Ναού

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Το παρόντα ευτράπελα έλαβαν χώρα πλησίον του αναλογίου την περασμένη Κυριακή με "δράστες" δυο θειες από κάποια επαρχία, επισκέπτριες στο ναό λόγω μνημοσύνου, .

α) Κατά τη διάρκεια των ειρηνικών λέει η μια στην άλλη "είδες; τζάμπα ήρθαμε τόσο πρωί. Εδώ τον σταυρό θα τον "βγάλουν" αργά!"

β) Εκφράζοντας τον θαυμασμό της για τον άνευ εσταυρωμένου σταυρό στο μέσον του σωλέα είπε η μια "Χριστό εδώ ο Σταυρός δεν έχει; στο χωριό μόνο τη Μ. Πέμπτη βάζουν τον Σταυρό έτσι..." κλπ.

Οι δύο απλές αυτές γυναίκες μίλησαν σοφά... Αλλά ποιος τις καταλαβαίνει...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Το παρόντα ευτράπελα έλαβαν χώρα πλησίον του αναλογίου την περασμένη Κυριακή με "δράστες" δυο θειες από κάποια επαρχία, επισκέπτριες στο ναό λόγω μνημοσύνου, .

α) Κατά τη διάρκεια των ειρηνικών λέει η μια στην άλλη "είδες; τζάμπα ήρθαμε τόσο πρωί. Εδώ τον σταυρό θα τον "βγάλουν" αργά!"

β) Εκφράζοντας τον θαυμασμό της για τον άνευ εσταυρωμένου σταυρό στο μέσον του σωλέα είπε η μια "Χριστό εδώ ο Σταυρός δεν έχει; στο χωριό μόνο τη Μ. Πέμπτη βάζουν τον Σταυρό έτσι..." κλπ.

Οι δύο απλές αυτές γυναίκες μίλησαν σοφά... Αλλά ποιος τις καταλαβαίνει...

Σωστός!!!

ΥΓ. Ἴσως θὰ ἔπρεπε νὰ μετακινηθεῖ ἀπὸ τὰ εὐτράπελα καὶ νὰ παέι στὰ ... σοβαρά.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ἡ ἐκκλησία τηρεῖ τὴν ἀκολουθία μὲ τὸ τυπικό της. Ὅποιος εἶναι παρὠν ἔχει καλῶς, ὅποιος δὲν εἶναι δὲν θὰ παέι στην κόλαση.

Ἁπλὰ κατὰ τὴν ὥρα τῆς προσέλευσής του -ὅποια κι ἄν εἶναι αὐτή- θὰ προσκυνήσει τὸν Τίμιο Σταυρὸ ἐκεῖ ὅπου ἔχει τοποθετηθεῖ γιὰ τὴν προσκύνηση. Τουλάχιστον στὴν ἐπαρχία ποὺ γνωρίζω αὐτὸ συμβαίνει καὶ δὲν παρατηρεῖται οὐδεμία δυσανασχέτηση. Ὁ καθείς κατα τὴν δύναμή του.

Ἡ σμμετοχὴ στὴν ἀκολουθία εἶναι τὸ ἐπιθυμητὸ, ἀλλὰ ὄχι εἰς βάρος τῆς τάξης καὶ τῆς σειρᾶς τῆς ἀκολουθίας γενικότερα.

Κάτι παρόμοιο μὲ τὸν ἀσπασμὸ τοῦ ἐωθινοῦ εὐαγγελίου. Ὅποιος εἶναι παρὼν ἀπὸ νωρίς χαιρετᾶ καὶ τὸ εὐαγέλιο ἀπὸ τὰ χέρια τοῦ ἱερέα. Ὅποιος δὲν εἶναι τὸ ἀσπάζεται στο προσκυνητάρι. Ὅλα καλά. Δὲν εἶδα σὲ καμιὰ ἐκκλησία ἡ τάξη τοῦ Ἑωθινοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Ὄρθρου νὰ .... μετατίθεται γιὰ νὰ συμμετάσχει ὁ κόσμος ...:rolleyes:

Ἄλλο οἰκονομία, ἄλλο παραοικονομία ...
 
Last edited:

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
Δὲν εἶδα σὲ καμιὰ ἐκκλησία ἡ τάξη τοῦ Ἑωθινοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Ὄρθρου νὰ .... μετατίθεται γιὰ νὰ συμμετάσχει ὁ κόσμος

Συμφωνώ απόλυτα με αυτά που λες (και το επιβεβαιώνω, ως καρα-επαρχιώτης, ότι τηρείται γενικά στην επαρχία το ορθόν του πράγματος), αλλά θα σου θυμίσω ότι το Εωθινό Ευαγγέλιο δεν έχει καλά - καλά 15 χρόνια που ...επέστρεψε στη σωστή του θέση!!!
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Όσα γίνονται κατ' οικονομίαν από μια άποψη είναι λανθασμένα (αλλιώς θα ήταν και τύποις ορθά και δεν θα λέγονταν "κατ' οικονομίαν"). Το ίδιο και αυτά που αναφέρθηκαν. Τίποτε δεν είναι τέλειο στον ανθρώπινο κόσμο μας. Κι όσοι επιμένουν στην ακρίβεια των τάξεων και τυπικών, μπορεί να έχουν δίκιο, μπορεί όμως από την άλλη να σφάλλουν στο θέμα της μέριμνας για τους πιστούς. Η "οικονομία" δεν είναι κάτι που το αποφασίζει ο καθένας όπως νομίζει κι όποτε τον βολεύει. Όποιος το κάνει πρέπει να το κάνει με συναίσθηση της ευθύνης που παίρνει. Ο Θεός θα κρίνει με τα δικά του κριτήρια.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Όσα γίνονται κατ' οικονομίαν από μια άποψη είναι λανθασμένα (αλλιώς θα ήταν και τύποις ορθά και δεν θα λέγονταν "κατ' οικονομίαν"). Το ίδιο και αυτά που αναφέρθηκαν. Τίποτε δεν είναι τέλειο στον ανθρώπινο κόσμο μας. Κι όσοι επιμένουν στην ακρίβεια των τάξεων και τυπικών, μπορεί να έχουν δίκιο, μπορεί όμως από την άλλη να σφάλλουν στο θέμα της μέριμνας για τους πιστούς. Η "οικονομία" δεν είναι κάτι που το αποφασίζει ο καθένας όπως νομίζει κι όποτε τον βολεύει. Όποιος το κάνει πρέπει να το κάνει με συναίσθηση της ευθύνης που παίρνει. Ο Θεός θα κρίνει με τα δικά του κριτήρια.

Καλό είναι να υπάρχει σεβασμός στα όσα η Εκκλησία ορίζει. Όταν η οικονομία έχει γίνει κανόνας υπάρχει πρόβλημα. Υπάρχουν τρόποι να "οικονομηθούν" τα πράγματα τις συγκεκριμένες μέρες, χωρίς να γίνονται οι απαράδεκτες αυτές μεταθέσεις:

π.χ. αν η ακολουθία ξεκινά στις 7:30
Δοξολογία- έξοδος Σταυρού γύρω στις 9:00- 9:15.
Νομίζω η ώρα είναι σχετικά αργά για να προσέλθουν όσοι πιστοί ποθούν να προσκυνήσουν τον εσταυρωμένο.
Θεία Λειτουργία (αντίφωνα εορτής- χωρίς "δύναμις" και άλλα αργά μέλη)
9:15 μέχρι 10:30- 10:45 περίπου.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Οἰκονομία σὲ ἐπουσιώδη πράγματα εὔκολα γίνεται καὶ χωρὶς συνέπειες στὴν καθορισμένη σειρὰ τῆς ἀκολουθίας, λ.χ. ὁ χρόνος ἔναρξης τῆς ἀκολουθίας ποὺ δὲν εἶναι θέσφατο.

Ἐπίσης ἡ ἐκκλησία ἀναγνωρίζει καὶ τὴν ἀδυναμία προσέλευσης νωρίς ἤ ἀργὰ καὶ δὲν τὸ κατακρίνει. Γι' αὐτὸ καὶ ἀφήνει τὸν Σταυρὸ ἤ τὸ Εὐαγγέλιο μετὰ τὴν τελετὴ ὥστε ΟΛΟΙ καὶ οἱ παρόντες καὶ οἱ ἐρχόμενοι μετὰ ἄνετα νὰ προσκυνήσουν καὶ νὰ λάβουν εὐλογία. Ἀλλιῶς θὰ τὰ ἔπαιρνε πίσω ὁ λειτουργὸς καὶ οἱ ἐρχόμενοι μετὰ, πράγματι δὲν θὰ συμετείχαν καὶ θὰ δυσαρεστούνταν.

Συνεπῶς, καλὸ εἶναι ἡ ἀκολουθία κατὰ τὴν τάξη καὶ ὁ κόσμος ἐλεύθερος νὰ συμετάσχει ἤ ὄχι κατὰ τὴν βούληση καὶ τὴν δύναμή του, χωρὶς φὀβο καὶ πάθος. Τὰ ὑπόλοιπα εἶναι τοῦ Θεοῦ.

Ὄχι ὅμως ἐπειδὴ γουστάρουμε καὶ τὴν πίτα ὁλόκληρη καὶ τὸν σκύλο χορτάτο νὰ ἐκβιάζουμε τὴν ἐκκλησία γιὰ «λύσεις» τοῦ ποδαριὸ ποὺ σκοπὸ μόνο ἔχουν τὴν «αὐτοϊκανοποίηση» ὅτι συμετείχαμε δῆθεν στὴν Σταυροπροσκύνηση, ἀσχέτως ἄν δὲν καταλάβαμε τίποτε ἐρχόμενοι στὸ τέλος τέλος τῆς Ἀκολουθίας καὶ παρακολουθῶντας κάτι ἀσύνδετο καὶ ἐλλιπὲς πέραν τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ περιεχομένου τῆς ἡμέρας.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Οἰκονομία σὲ ἐπουσιώδη πράγματα εὔκολα γίνεται ...
Δεν είναι εύκολο (και είναι και επικίνδυνο) να βάλουμε συνταγές και προδιαγραφές στο τι είναι ουσιώδες και τι επουσιώδες.

... Ὄχι ὅμως ἐπειδὴ γουστάρουμε καὶ τὴν πίτα ὁλόκληρη καὶ τὸν σκύλο χορτάτο νὰ ἐκβιάζουμε τὴν ἐκκλησία γιὰ «λύσεις» τοῦ ποδαριὸ ...
Το να εκβιάζουμε είναι κακό. Το να μεριμνούμε με αγάπη για τους άλλους είναι αναγκαίο. Συνταγές όμως δεν υπάρχουν. Ας μην είμαστε εύκολοι στο να κατακρίνουμε συγκεκριμένες ενέργειες, όσο δεν πρόκειται για ζητήματα πίστεως (που κι εκεί μπορεί να πέσουμε έξω). Εκεί που μας παίρνει κι έχουμε λόγο, ας κάνουμε ό,τι νομίζουμε καλύτερο.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν είναι εύκολο (και είναι και επικίνδυνο) να βάλουμε συνταγές και προδιαγραφές στο τι είναι ουσιώδες και τι επουσιώδες.


Το να εκβιάζουμε είναι κακό. Το να μεριμνούμε με αγάπη για τους άλλους είναι αναγκαίο. Συνταγές όμως δεν υπάρχουν. Ας μην είμαστε εύκολοι στο να κατακρίνουμε συγκεκριμένες ενέργειες, όσο δεν πρόκειται για ζητήματα πίστεως (που κι εκεί μπορεί να πέσουμε έξω). Εκεί που μας παίρνει κι έχουμε λόγο, ας κάνουμε ό,τι νομίζουμε καλύτερο.

Τὸ θέμα μας ἔχει νὰ κάνει μὲ τὴν μετάθεση τῆς τελετῆς τῆς Σταυροπροσκύνησης ἀπὸ τὸ τέλος τοῦ Ὄροθρου σύμφωνα μὲ τὴν τάξη, στό τέλος τῆς λειτουργίας μὲ τὴν δικαιολογία νὰ προλάβει ὁ κόσμος.

Ἄρα τὸ πρόβλημα εἶναι ὁ χρόνος τῆς ἀκολουθίας. Ἄν ἀρχίσει λ.χ. ἡ ἀκολουθία τὸ πρωΐ λίγο ἀργότερα, ὅπως πρότεινε ὁ Δημ. Καλπακίδης, πρόκειται περὶ ἐπουσιώδους ζητήματος. Μιλᾶμε γιὰ κοινὴ λογικὴ δηλαδὴ, ὄχι γιὰ τὶς ἀπόφάσεις τῶν Συνόδων.

Κὰι κάτι ἄλλο δὲν κρίνομε γενικὰ ἐνέργειες ἀλλὰ τὶς παρενέργειες ἀστόχων ἐνεργειῶν, ποὺ στὸ ποδάρι καὶ χωρὶς κριτήρια (ὅπως ἡ ἄκαιρη καὶ ἀπερίσκεπτη μετάθεση στὸ τέλος τῆς λειτουργίας) ἐπεμβαίνουν σὲ οὐσιώδη θέματα τῆς ἀκολουθίας τῆς ἑορτῆς μὲ ἀντίκτυπο ἐκκλησιολογικὸ καὶ θεολογικό.

Ἄν τώρα ἔχουμε ἀποφασίσει νὰ ἀντιμετωπίσουμε τὴν ἀκολουθία ξεκομμένη ἀπὸ τὸ πλαίσιό της καὶ τὸ θεολογικό καὶ τὸ ἐκκλησιολογικό, νομίζω πὼς κατρακυλοῦμε πλέον πολὺ κάτω ἀπὸ τὰ ὅρια τῆς οἰκονομίας καὶ τῆς διάκρισης, προσεγγίζοντας κατάσταση ἀ-νομίας καὶ ἐπί-κρισης.

Γι' αὐτὸ καλὸ εἶναι νὰ ἐπισημαίνονται οἱ ἄστοχες καὶ πρόχειρες ἐνέργειες πρὸς ἀποφυγήν. Ὁ καλὸς Θεὸς μᾶς χάρισε νοῦ καὶ λόγο γιὰ νὰ τὰ χρησιμοποιοῦμε ...
 
Top