Η μελοποίηση των «Ευλογηταρίων»

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Μεταφέρθηκε από το θέμα Σύντομα ευλογητάρια.]

Γενικά θα ήταν ενδιαφέρον να συζητήσουμε σε νέο θέμα την διαφορετική αντιμετώπιση μελοποίησης των Ευλογηταρίων από τον Πέτρο.

Μια σειρά που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε Στιχηραρικά, μια σειρά Αργό Ειρμολογικό (εκ του Κε) και την γνωστή μελωδία Σύντομον Ειρμολογικόν πάλιν εκ του Κε.

Ως είδος τα Ευλογητάρια που θα ήταν ορθόν να καταταγούν;
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ως είδος τα Ευλογητάρια που θα ήταν ορθόν να καταταγούν;



Εἰς τὸ στιχηραρικόν, καθὼς τὰ εὐλογητάρια εἶναι στιχηρὰ τοῦ ἀμώμου (ψαλμοῦ 118, Συμβολὴ 16 σ. 42).
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Εἰς τὸ στιχηραρικόν, καθὼς τὰ εὐλογητάρια εἶναι στιχηρὰ τοῦ ἀμώμου (ψαλμοῦ 118, Συμβολὴ 16 σ. 42).
Οπότε το στιχηραρικόν μέλος (νέον αργόν) και το στιχηραρικόν σύντομον (συνηθισμένον- όμοιον με το σύντομον ειρμολογικόν)
μπορούν να θεωρηθούν ως καταλληλότερες συνθέσεις;
και γιατί υπήρξε τελικά αυτή η "πολυμορφία" στα Ευλογητάρια;
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Εγώ τα κλασικά αργά ξέρω του Πέτρου εκ του Πα (Αναστασιματάριο Ιωάννου)* και εκ του Κε (Ειρμολόγιο Πέτρου).

*μήπως πρέπει να τα λέμε αργά ειρμολογικά εκ του Πα; Νομίζω πως είναι αργό μέλος στη βάση των (λίγων αλήθεια) ειρμολογικών του πλ. α΄ εκ του Πα (Ζω ύφεση) όπως η στιχολογία του εσπερινού, το "χαίροις ασκητικών...", το "Χριστός ανέστη...", οι αργοί Αναβαθμοί πλ. α' http://www.analogion.com/forum/showthread.php?p=29268#post29268κ.τ.λ.
Συγγνώμη, αλλά αυτό που είπα εδώ στέκει ή είναι μπαρούφα;
Επειδή δε σχολιάστηκε και θα ήθελα από τους ειδικότερους, αν μπορούν αν κάνουν αγάπη, μια θέση.
 

Attachments

  • Κυριε εκέκραξα - πλ.α΄.mp3
    3 MB · Views: 34
  • Ευλογηταρια - πλ.α΄.mp3
    2.1 MB · Views: 68
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Όπως φαίνεται και από τα χειρόγραφα του Άγγελου Βουδούρη η πατριαρχική μουσική παράδοση ήταν υπέρ της ψαλμωδίας των αργών Ευλογηταρίων Πέτρου Λαμπαδαρίου σε ήχο πλάγιο α' στιχηραρικό.
[Ίσως και για "διαφοροποίηση" του μέλους από τα όμοια Νεκρώσιμα αλλά ίσως και για να δωθεί αρκετός χρόνος για τον καιρό των κληρικών].
Στην σημερινή πράξη ψάλλονται συνήθως τα σύντομα [εκ του Κε].
Σαν έκφραση προσωπικής γνώμης και σεβόμενος την πατριαρχική μουσική παράδοση λέω πώς δε θεωρώ άστοχη την σημερινή πρακτική αφού τα Στιχηρά τροπάρια του Αμώμου είναι κατ' ουσίαν όμοια (προσόμοια) και ως τέτοια αντιμετωπίζονται είτε ψαλλούν σύντομα είτε αργά.
Άλλωστε και τα Αναστάσιμα "Πάσχα Ιερόν" σε τέτοιο τρόπο ψάλλονται [πλάγιος α' "ειρμολογικός"]
Έτσι μένει η "εξαιρετική" απόδοση πλέον των αργών Ευλογηταρίων του Μεγάλου Σαββάτου επί προσμονή της Αναστάσεως.
 
Top