Μην το γυρνάς όλο στον Καρά...
Πάει αυτό...
εφ όσον δεν αναφέρεται πουθενά η επιτροπή του 1881, τότε οφείλουν να διδάσκουν τα μόρια του Χρυσάνθου.
Μπα! Λες η ανακοίνωση αυτή της πατριαρχικής συνόδου να... αποκηρύσσει προηγούμενες μουσικές Επιτροπές και δη τα πεπραγμένα της Επιτροπής του 1881;; Πολύ φόρα πήρες...
Που για να μήν τρελαθούμε, όμως, τα 71 είναι δίπλα στα 72. ( καρφάκι για κάποιους που λέγαν ότι τις διέσεις του Καρά δεν τις πιάνει το αυτί κ δεν παίζουν με 1-2 μόρια). Ε, νά λοιπόν, που παίζουμε με το 1 μόριο.
Αγαπητέ φίλε, μη γράφεις πολλά για κάτι που δεν γνωρίζεις καλά, γιατί εκτίθεσαι... Θα προσπαθήσω να σου εξηγήσω όσο μπορώ πιο απλά, αλλά θα πρέπει να τα διαβάσεις αν θες να καταλάβεις το λάθος σου:
Η αντιφωνία ακουστικά είναι μία και μοναδική από αρχαίων χρόνων και προκύπτει, σύμφωνα με τα όσα ανακάλυψε ο Πυθαγόρας, εάν χτυπήσεις μια οποιαδήποτε χορδή ελεύθερη και μετά τη χωρίσεις ΑΚΡΙΒΩΣ στη μέση (όχι λίγο πριν ή λίγο μετά, όπως συνάγεται από αυτό που έγραψες...) και χτυπήσεις το 1 από τα 2 μέρη της. Μ' άλλα λόγια, έχει λόγο 2 προς 1. Από κει και πέρα, αν θέλεις να εκφράζεσαι με μόρια, ορίζεις τι μόρια θέλεις να έχει η κλίμακά σου: 24, 36, 53, 70, 71, 72, 600, 1200, δεν έχει σημασία. Η αντιφωνία είναι εξ ορισμού τα τμήματα που ορίζεις. Άρα ο λόγος 2/1 είναι 71 μόρια στην 71άρα κλίμακα, 72 στην 72άρα κλπ. Η κλίμακα, ως γνωστόν, αποτελείται από 2 διαζευγμένα τετράχορδα (λόγος 4/3) και έναν μείζονα τόνο (λόγος 9/8). Πράγματι, αν κάνεις τις πράξεις θα δεις ότι:
4/3 x 4/3 x 9/8 = 2/1
Σε κάθε κλίμακα λοιπόν, το άθροισμα των λόγων από τους οποίους αποτελείται το τετράχορδο θα πρέπει να δίνει 4/3. Εάν δεν συμβαίνει αυτό, το τετράχορδο είναι φάλτσο. Ε, πάρε τους λόγους του Καρά του μαλακού διατόνου από το θεωρητικό του, που τους έχω
εδώ. Εάν πολλαπλασιάσεις τον μείζονα, τον ελάσσονα και τον ελάχιστο, δεν θα βγάλεις τετράχορδο 4/3, αλλά κάτι λιγότερο! (σημειωτέον ότι όλοι οι θεωρητικοί της αρχαίας Ελλάδας, χωρίς κομπιουτεράκια και τέτοια πράγματα, δεν έκαναν ποτέ τέτοιο σφάλμα και όλοι οι λόγοι των τετραχόρδων τους δίνουν 4/3). Εάν δηλ. κάνεις την αντιστοίχηση από λόγους σε μόρια, δεν θα βγάλεις 30 μόρια στο τετράχορδο του Καρά (για την ακρίβεια 29.88, που είναι τα κανονικά μόρια του τετραχόρδου, εμείς απλώς λέμε 30 για λόγους συνεννόησης, αφού τα μεγέθη είναι στρογγυλοποιημένα), αλλά κάτι λιγότερο. Και αυτό είναι επιστημονικό σφάλμα.
Άλλο τώρα το θέμα ότι το ανθρώπινο αυτί έχει ένα όριο ανοχής (κατά μέσο όρο, λέγεται ότι αυτό είναι γύρω στα 5 cents, δηλ. 5 μόρια μιας 1200άρας κλίμακας) και δεν μπορεί να καταλάβει τη διαφορά από φθόγγους που δεν πατιούνται ακριβώς από τους μουσικούς εκτελεστές (βέβαια 1 μόριο 72άρας είναι γύρω στα 17 cents, διαφορά οπωσδήποτε αντιληπτή: αν δηλ. παίξεις την αντιφωνία σωστά και μετά ένα μόριο κάτω, θα το ακούσεις -σε μια γρήγορη μελωδική γραμμή ίσως δεν το καταλάβεις, αλλά αργά θα το καταλάβεις οπωσδήποτε-). Αλλά η πεπερασμένη ακουστική ικανότητα του ανθρώπου δεν σημαίνει ότι η επιστήμη δεν θα πρέπει να είναι ακριβής! Αν θέλεις 71 τμήματα στην κλίμακα (ή ο,τιδήποτε άλλο) μπορείς να το κάνεις, αλλά και πάλι οι λόγοι του τετραχόρδου θα πρέπει πολλαπλασιαζόμενοι να δίνουν 4/3. Αυτό είναι το λάθος του Καρά, όχι τα 71 ή 72 μόρια της κλίμακας, η κλίμακα έχει όσα τμήματα εμείς της ορίσουμε! (χώρια που ο Καράς στο θεωρητικό του άλλοτε έχει κλίμακες με 71 μόρια, άλλοτε με 72 κι άλλοτε με... 73!!)
Αν θες να καταλάβεις πώς προκύπτουν τα διαστήματα από λόγους, μπορείς να διαβάσεις τα όσα έχω δημοσιεύσει παλαιότερα στο Ψαλτολόγιο
εδώ (ή, αν εγώ σου μοιάζω ύποπτος λόγω... αντικαραϊκών πεποιθήσεων, βρες κάποια γραφόμενα από άλλον, που υποστηρίζει τον Καρά ή και ξενόγλωσσο υλικό που υπάρχει άφθονο στο διαδίκτυο, η επιστήμη είναι ενιαία και αυτά τα πράγματα είναι διεθνώς παραδεκτά). Αφού διαβάσεις, αν έχεις κάποια ΣΟΒΑΡΗ ένσταση σχετικά με τα διαστηματικά λάθη του Καρά στην κλίμακα, τα οποία έχω δημοσιεύσει αναλυτικά
εδώ, πες μου ωραία και συγκεκριμένα. Αυτές όμως οι γενικότητες που γράφεις είναι τελείως εκτός πραγματικότητας, σε ό,τι αφορά τον ορισμό της μουσικής κλίμακας βάσει διαστηματικών λόγων.