Η κενοδοξία στο ψαλτήρι

Υποψήφιοι αναγνώστες έρρωσθε.
Η κενοδοξία εκφραζομένη στο αναλόγιο έχει πολλούς τρόπους να φανερωθεί.
Κάθε ιεροψάλτης που έχει ενεργά τα πνευματικά αισθητήρια και την συνείδηση αφυπνώσα, δύναται να την οσφρανθεί (την κενοδοξία) και να υπερασπίσει το κάστρο της καρδίας του, όταν εκείνη εμφωλεύει να ενεργήσει. Κάθε λογισμός τότε, φιλτράρεται απ το φίλτρο του νοός προτού εξωτερικευθεί σε λόγο ή ενέργεια δηλαδή πράξη.
Ο Άγ. Ιωάννης της κλίμακος ''φωτογραφίζει'' αυτό το πάθος στην κυριολεξία πραγματικά με λέξεις και λεκτικά σχήματα, αποφαινόμενος περί του πως γεννάται, αναπτύσεται, δρά και καταπολεμάται εντός της καρδίας.
Ως πρόλογο ελάχιστης έκτασης αναφέρονται τα παραπάνω που δεν αγνοούνται σαφώς απο κάθε ιεροψάλτη, αφ ής στιγμής έχει προσεγγίσει την ορθόδοξη θεολογία επενδεδυμένη με μουσική.
Καίτοι την έχει προσεγγίσει ο ψάλτης οίομαι, εν τούτοις είναι πολύ λυπηρό το επιδημικό φαινόμενο της αναρτήσεως στο διαδίκτυο βιντεοσκοπημένων ύμνων, με φάτσα-κάρτα τον ψάλτη να αποδίδει τον ύμνο όστις ακολουθεί ακόμη και μετά τον καθαγιασμό των αγ. δώρων δηλαδή το άξιον εστίν!!! (σε αυτό το σημείο κοιτάζω τις φάτσες που έχει δίπλα, την στιγμή τώρα που γράφω και διερωτόμαι να βάλω την φάτσα που καραφλιάζει, την άλλη που φρίττει, την άλλη που λυπάται; φοβερό μιλάμε)
Και καθώς ακούς τον ύμνο βλέπεις και τον ψάλτη να λαμβάνει την έκφραση του τραγουδιστή που βιώνει τον κάθε στίχο και κλίνει τα μάτια απ την συναισθηματική φόρτιση, σαν κοκκόρι που φουσκώνει συλλογιζόμενο τα πολλά likes που θα λάβει άμα τη αναρτήσει του πνευματικού του πονήματος στο youtube! Σκεπτόμενος ίσως το ὀτι επάξια θα συμπεριληφθεί στο τοπ10 των υποδειγματικών ερμηνεύσεων και θα αναγνωρισθεί το εν τοις καταχθονίοις κεκρυμένο φωνητικό του τάλαντο, προβαίνει σε καπήλευση της θέσεώς του εντός του ναού.
Προτάσσει την ανάγκη του για αναγνώριση στο ιερό αναλόγιο. Εντός του ιερού εύχεται ο ιερέας <<κύκλω Σοι παρίστανται τα Σεραφίμ έξ πτέρυγες... φόβω καλύπτουσιν τους πόδας και τα όμματα αυτών κλπ>> στην θ. λειτουργία, δεικνύουσα σε εμάς η ευχή, το πως παρίστανται με τρόμο οι ουράνιες δυνάμεις στο υπέρτατο γεγονός, ο δε ψάλτης υπερηφανεύεται στήνωντας μια κάμερα απο κινητό ή τάμπλετ στο αναλόγιο για να προβληθεί.
Ας είναι και δεινός ερμηνευτής κάποιος ψάλτης... δεν φανερώνει όμως αυτό αδελφέ μου εκκλησιαστική συνείδηση.
Θέλεις να βιντεοσκοπήσεις τον εαυτό σου σε μία ερμηνεία ύμνου; Τότε κινηματογραφήσου στο σπίτι σου ή στο στούντιο και ανάρτησε την εκτέλεση όπου θέλεις, αλλά όχι στον ιερό ναό.
Το να ηχογραφήσεις την φωνή σου επαινετό και καλό έιναι, είτε για έλεγχο της προόδου σου, είτε για ανάρτηση όπου θέλεις αλλά όχι να βιντεοσκοπείσαι την ώρα που μιλάς στον Κύριο.
Φανερό γίνεται απ τα προαναφερθέντα ότι η συνείδηση που εφησυχάζει, υποκύπτει σε εκπτώσεις μέν σταδιακές, δυσδιάκριτες δε. Οδηγός μας σε τούτο είναι ο λόγος του Κυρίου μας στην γραφή: "συ όμως, όταν προσεύχησαι, είσελθε εις το ταμείον σου, και κλείσας την θύραν σου, προσευχήθητι εις τον Πατέρα σου τον εν τω κρυπτώ. και ο Πατήρ ο βλέπων εν τω κρυπτώ, θέλει σοι ανταπωδώσει εν τω φανερώ." (Ματθ. ς' 6) Πως λοιπόν, πές και σε μάς ιεροψάλτη, κατορθώνεις να κλείνεσαι στο ''ταμείο'' και παράλληλα να φαίνεσαι τοις πάσι το πως προσεύχεσαι;
Όταν ήμουν ενταγμένος στον δεξιό χορό του μητροπ. Ναού της αρχιεπισκοπής, θυμάμαι μας πρόβαλε η τηλεόραση κατά τις λειτουργίες των κυριακών. Δεν συνιστούσε όμως αυτή η πράξη, δική μας επιδίωξη. Είναι λοιπόν διαφορετική η πρώτη περίπτωση απ την δεύτερη. Δεν χρειάζεται ανάλυση, άλλωστε το αντιλαμβάνεται ακόμη και το νήπιο.

Αγαπητοί, στο παρών κείμενο αναφέρθηκα μόνο στην εγωιστική επιδίωξη για αυτοπροβολή, με βιντεοσκόπηση εν ώρα των ακολουθιών, του ψάλτη και μόνον του ιδίου. Δεν είσαστε παιδιά και καταλαβαίνετε τι εννοώ. Δεν εννοώ βιντεοσκόπηση ακολουθίας αλλά μόνο του ψάλτη και απ τον ίδιο. Επεθύμησα άπτεσθαι ενός θέματος εποχούμενο υπό πολλών ακολούθων τη σήμερον.
Αν κάνω λάθος στην προσέγγιση μου επι του θέματος τότε διορθώστε με και θα είμαι ευγνώμων.
Καλή Πεντηκοστή!
 
Top