Ως τώρα θεωρούσα κυριότερο εκπρόσωπο του Χιώτικου ψαλσίματος τον μακαριστό Λεωνίδα Σφήκα. Το όνομά του, όμως, δεν περιέχεται στη λίστα. Γνωρίζετε αν συντρέχει κάποιος λόγος γι' αυτό; Είναι λάθος αντίληψη δική μου ή παραλήφθηκε από απροσεξία;
Κι εγώ πιστεύω ότι πρόκειται για μια ακούσια παράληψη, η οποία θεωρώ ότι είναι εύκολο να αποκατασταθεί. Θα κάνω κι εγω τη σχετική εισήγηση.
Έχω να καταθέσω όμως και την εξής άποψη, η οποία ίσως να δίνει μια εξήγηση στο ερώτημα "γιατί να λησμονήθηκε ο αείμνηστος Λεωνίδας Σφήκας;"
Από τα πρώτα χρόνια της ζωής μου στο νησί (μέχρι τα 18) μέσα σε ψαλτικό και εκκλησιαστικό περιβάλλον, αλλά και από τις μέχρι σήμερα στενές ψαλτικές συναναστροφές που διατηρώ με τη γενέτειρα μου, έχω καταλάβει ότι ο Λεωνίδας Σφήκας δεν συγκαταλεγόταν στους ψάλτες εκείνους που αποτέλεσαν
πρότυπα και σημεία αναφοράς, όπως ο Βινάκης, ο Χατζησταμάτης,ο Γέμελος, κ.α. τα ονόματα των οποίων τα ακούω από μικρό παιδί στα χείλη όλων των παλαιών ψαλτών. Αυτούς δυστυχώς δεν είχα την τύχη να γνωρίσω, αλλά ποτέ δεν έπαψαν να αποτελούν στη συνείδησή μου τους "θρύλους" της ψαλτικής παράδοσης της Χίου.
Για τον Λεωνίδα Σφήκα άκουσα, έμαθα (και θαύμασα) όταν έφυγα από το νησί και γνώρισα και άλλους ψαλτικούς "κόσμους".
ΥΓ. Η άποψη που κατέθεσα δεν αποτελεί κριτική αλλά αφορά την πιθανή εξήγηση στο γεγονός της παράληψης αναφοράς του ονόματος του Λεωνίδα Σφήκα στο κείμενο περί " Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής Παράδοσης στη Χίο" που υπάρχει στην ιστοσελίδα της ΙΜΧ, με βάση αποκλειστικά και μόνο τα προσωπικά μου βιώματα.
Ο κ. Δημητρακόπουλος ως παλαιότερος και εμπειρότερος θα μπορούσε να βοηθήσει περισσότερο.